Jump to content

KAD43 koker ved høyt turtall


Kronidiot

Recommended Posts

Akkurat kommet hjem med ny båt med en KAD43 i buken. 

 

Ved høyt turtall stiger temperaturen raskt og alarmen for høy temperatur lyder etter kort tid. Da står visere på ca 100 grader. Jeg slakker av på turtall og viseren synker raskt nedover igjen. Hva tror dere dette kan være? Den får jo tydeligvis bra kjøling i og med det raske temperaturfallet ved lavere turtall. 

Link to post

Den får ikke kjøling nok på høy last, så det er nok noe i sjøvannskrets som gir for dårlig gjennomstrømning. Sjøvannsinntak, impeller, eksosbend, gjengrodde kjølere som varmeveksler, oljekjøler, ladeluftkjøler. Ville begynt med sjekk av impeller, pumpehus og lokk, deretter ville jeg kjørt en rensing av sjøvannskrets med systemrens eller tilsvarende.

Avhengig av servicehistorikk, kan det være lurt å sjekke/bytte termostater og kjøleveske på ferskvannskrets også. Denne kan også renses med systemrens.

Prøvekjørte du ikke båten ved full fart?

Link to post
Gullfisk skrev 7 minutter siden:

Den får ikke kjøling nok på høy last, så det er nok noe i sjøvannskrets som gir for dårlig gjennomstrømning. Sjøvannsinntak, impeller, eksosbend, gjengrodde kjølere som varmeveksler, oljekjøler, ladeluftkjøler. Ville begynt med sjekk av impeller, pumpehus og lokk, deretter ville jeg kjørt en rensing av sjøvannskrets med systemrens eller tilsvarende.

Avhengig av servicehistorikk, kan det være lurt å sjekke/bytte termostater og kjøleveske på ferskvannskrets også. Denne kan også renses med systemrens.

Prøvekjørte du ikke båten ved full fart?

 

Takk for tips! Litt å finne på framover da. Hvor mange termostater er det på denne? Sorry, har ikke altfor mye peiling på motor... 

 

Joda, båten ble prøvekjørt, men pga grov sjø fikk vi nok ikke testet den fullt ut. 

Link to post

Kjenner ikke din motor spesifikt, men tidligere Volvo jeg hadde, var det to som satt i samme huset. Hvis du skal gjøre det selv, som jo sparer mange kroner, er det bare å gjøre seg kjent med hva som er hva i motorrommet og lese seg opp på manualer på motoren. Finnes sikkert i dokumentarkivet her. Ellers er det bare å ta bilder av motor og legge ut med spørsmål så får du helt sikkert hjelp her.

Link to post

Det har vært kraftig rur blomstring på østlandet. Så mitt kjølevannsinntak og skrogbunnen hadde rur som hindret vannmengden som kom inn i inntaket med fart - ruren satt slik at vannet ble ledet vekk fra inntaket og det ble verre når farten økte...

 

Første gangen det har skjedd på den måten.

Link to post
Kronidiot skrev for 3 timer siden:

Akkurat kommet hjem med ny båt med en KAD43 i buken. 

 

Ved høyt turtall stiger temperaturen raskt og alarmen for høy temperatur lyder etter kort tid. Da står visere på ca 100 grader. Jeg slakker av på turtall og viseren synker raskt nedover igjen. Hva tror dere dette kan være? Den får jo tydeligvis bra kjøling i og med det raske temperaturfallet ved lavere turtall. 


Dersom det er båt med hekkaggregat og vanninntak gjennom transom så har det vel vært tilfeller av at slangen kollapser innvendig, uten at det er synlig på utsida. Dette kan muligens trigges av høyt turtall = mer ‘sug’ fra impeller = kollaps, og at slangen så åpner seg igjen når en slakker av?

Link to post
Fantino skrev 45 minutter siden:


Dersom det er båt med hekkaggregat og vanninntak gjennom transom så har det vel vært tilfeller av at slangen kollapser innvendig, uten at det er synlig på utsida. Dette kan muligens trigges av høyt turtall = mer ‘sug’ fra impeller = kollaps, og at slangen så åpner seg igjen når en slakker av?

 

Er aggregat ja. Skal høre med selger når s-slangen ble byttet. 

Link to post

Vet ikke hvordan kjølevannskretsen på motoren din er konstruert, det kan sikkert f.eks @dieselfan si noe om. Men det har vel vært eksempler på impellere som har mistet noen av vingene og blitt med videre inn i kretsen. Ellers så er vel full demontering av varmevekslere med påfølgende syrevask og rens et hett tips. 

 

Merker meg ellers at kjøleproblematikk og Volvo er noe som ofte dukker opp i samme setning. Mange vil sikkert hevde at det henger sammen med antall VP motorer som er plassert i markedet. Jeg mistenker heller at VP motorene har et knapt dimensjonert kjølesystem.

Link to post

At  Yanmar har et "bedre" rykte enn Volvo skyldes i hovedsak at Yanmar alltid har hatt raus kapasitet på kjølere. Vil ikke påstå Yanmar er bedre mekanisk eller noe slikt men dem har adskillig færre problemer med kjøling og følgeskader av dette.

Volvo har mindre marginer på kjøling og det betinger at kjølesystemet er rent og i god stand.

Link to post

Har 2 KAD43 selv og litt temp på dem her normalt og stort sett greitt å fikse (selv om det tar litt tid).

 

Dersom du ikke har noen historikk fra forrige eier på hva som er gjort, så ville jeg gjort følgende.


1. Sjekk at alarmen er reell (det er ikke unormalt at alarmgiver og temp-giver viser feil etter noen år).
Du sjekker det med å ha med deg en når du går med belastning og som måler temp med IRmåler på termostathus som du sammenholder med hva du ser på instrumentpanelet. 

Dersom du bekrefter høy temp, så er det følgende.
Syrevask saltvannskretsen (oksalsyre eller sitronsyre) ved å lage en sirkulasjonskrets fra utløpet av sjøvannspumpa til slangen mot eksosbendet. Kjøp en rimelig lensepumpe og sirkuler fra eksosbendet med utløp i slangen før sjøvannspumpa. 
Her er en video som viser prinsippet: 


Når du har tatt sjøvannssiden, så sjekker du ferskvannssiden. 
Drener glykol ved å åpne ekspansjonskaret og koble deg på dreneringsslangen som er på venstre side av blokka (henger en gummislange der som vanligvis har en grønn markering på seg). Denne gummislangen har en metallplugg i seg og du kan koble en sugepumpe rett på den (https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/sugepumpe-2000017049)
Skyll til vannet er helt rent, før du kjører inn syre der og og kjører deg en god tur (jeg tar gjerne en helgetur) med syra i kretsen.

Deretter skal all syra ut igjen. Samme prinsippet med sugepumpa her og skylling med rent vann helt til alt er skylt ut.

Dersom du har gjort en skikkelig god jobb med dette, så kan du skifte til long-life glykol fra Volvo Penta (lurer på om den siste heter VCS-2, men er litt usikker på det). Hvis ikke kjører du på med vanlig Penta Grønn. 

Du kan og sjekke termostatene (2 stykk pr termostathus). Ta de ut og legg de i kokende vann. Mener de åpner helt på 89 grader. Jeg bare sjekker at de åpner fint når jeg nærmer meg kokepunktet.

Link to post

God beskrivelse.Hadde kjøleproblem på den eine motoren kad 300.Etter å ha tatt sjøvannspumpe syring av kjølere på sjøsiden,skifta S slange,viste det seg at problemet låg på ferskvannsida.Den vart rensa med systemrens,med mange gjennomspylinger Der går ein tynn slange fra turbo til ekspansjonstank,det er liten åpning inn på tanken,ca 2 mm. Den må være åpen.Er ikkje sikker på om den er på kad 43

Om du vil ta tilbakespyling mot drevet gjennom sjøvannsfilter,må du ta ut impeller

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...