Kronidiot Startet 12.August Del på Facebook Startet 12.August Akkurat kommet hjem med ny båt med en KAD43 i buken. Ved høyt turtall stiger temperaturen raskt og alarmen for høy temperatur lyder etter kort tid. Da står visere på ca 100 grader. Jeg slakker av på turtall og viseren synker raskt nedover igjen. Hva tror dere dette kan være? Den får jo tydeligvis bra kjøling i og med det raske temperaturfallet ved lavere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 12.August Del på Facebook Svart 12.August Den får ikke kjøling nok på høy last, så det er nok noe i sjøvannskrets som gir for dårlig gjennomstrømning. Sjøvannsinntak, impeller, eksosbend, gjengrodde kjølere som varmeveksler, oljekjøler, ladeluftkjøler. Ville begynt med sjekk av impeller, pumpehus og lokk, deretter ville jeg kjørt en rensing av sjøvannskrets med systemrens eller tilsvarende. Avhengig av servicehistorikk, kan det være lurt å sjekke/bytte termostater og kjøleveske på ferskvannskrets også. Denne kan også renses med systemrens. Prøvekjørte du ikke båten ved full fart? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 12.August Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August Gullfisk skrev 7 minutter siden: Den får ikke kjøling nok på høy last, så det er nok noe i sjøvannskrets som gir for dårlig gjennomstrømning. Sjøvannsinntak, impeller, eksosbend, gjengrodde kjølere som varmeveksler, oljekjøler, ladeluftkjøler. Ville begynt med sjekk av impeller, pumpehus og lokk, deretter ville jeg kjørt en rensing av sjøvannskrets med systemrens eller tilsvarende. Avhengig av servicehistorikk, kan det være lurt å sjekke/bytte termostater og kjøleveske på ferskvannskrets også. Denne kan også renses med systemrens. Prøvekjørte du ikke båten ved full fart? Takk for tips! Litt å finne på framover da. Hvor mange termostater er det på denne? Sorry, har ikke altfor mye peiling på motor... Joda, båten ble prøvekjørt, men pga grov sjø fikk vi nok ikke testet den fullt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 12.August Del på Facebook Svart 12.August Kjenner ikke din motor spesifikt, men tidligere Volvo jeg hadde, var det to som satt i samme huset. Hvis du skal gjøre det selv, som jo sparer mange kroner, er det bare å gjøre seg kjent med hva som er hva i motorrommet og lese seg opp på manualer på motoren. Finnes sikkert i dokumentarkivet her. Ellers er det bare å ta bilder av motor og legge ut med spørsmål så får du helt sikkert hjelp her. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 12.August Del på Facebook Svart 12.August Da jeg hadde samme problem viste det seg at inntaket var nesten gjengrodd av blåskjell. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 12.August Del på Facebook Svart 12.August Det har vært kraftig rur blomstring på østlandet. Så mitt kjølevannsinntak og skrogbunnen hadde rur som hindret vannmengden som kom inn i inntaket med fart - ruren satt slik at vannet ble ledet vekk fra inntaket og det ble verre når farten økte... Første gangen det har skjedd på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.August Del på Facebook Svart 12.August Kronidiot skrev for 3 timer siden: Akkurat kommet hjem med ny båt med en KAD43 i buken. Ved høyt turtall stiger temperaturen raskt og alarmen for høy temperatur lyder etter kort tid. Da står visere på ca 100 grader. Jeg slakker av på turtall og viseren synker raskt nedover igjen. Hva tror dere dette kan være? Den får jo tydeligvis bra kjøling i og med det raske temperaturfallet ved lavere turtall. Dersom det er båt med hekkaggregat og vanninntak gjennom transom så har det vel vært tilfeller av at slangen kollapser innvendig, uten at det er synlig på utsida. Dette kan muligens trigges av høyt turtall = mer ‘sug’ fra impeller = kollaps, og at slangen så åpner seg igjen når en slakker av? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 12.August Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August Fantino skrev 45 minutter siden: Dersom det er båt med hekkaggregat og vanninntak gjennom transom så har det vel vært tilfeller av at slangen kollapser innvendig, uten at det er synlig på utsida. Dette kan muligens trigges av høyt turtall = mer ‘sug’ fra impeller = kollaps, og at slangen så åpner seg igjen når en slakker av? Er aggregat ja. Skal høre med selger når s-slangen ble byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.August Del på Facebook Svart 12.August Vet ikke hvordan kjølevannskretsen på motoren din er konstruert, det kan sikkert f.eks @dieselfan si noe om. Men det har vel vært eksempler på impellere som har mistet noen av vingene og blitt med videre inn i kretsen. Ellers så er vel full demontering av varmevekslere med påfølgende syrevask og rens et hett tips. Merker meg ellers at kjøleproblematikk og Volvo er noe som ofte dukker opp i samme setning. Mange vil sikkert hevde at det henger sammen med antall VP motorer som er plassert i markedet. Jeg mistenker heller at VP motorene har et knapt dimensjonert kjølesystem. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 12.August Del på Facebook Svart 12.August Komodo skrev On 12.8.2024 at 22.11: Merker meg ellers at kjøleproblematikk og Volvo er noe som ofte dukker opp i samme setning. Edit Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.August Del på Facebook Svart 13.August At Yanmar har et "bedre" rykte enn Volvo skyldes i hovedsak at Yanmar alltid har hatt raus kapasitet på kjølere. Vil ikke påstå Yanmar er bedre mekanisk eller noe slikt men dem har adskillig færre problemer med kjøling og følgeskader av dette. Volvo har mindre marginer på kjøling og det betinger at kjølesystemet er rent og i god stand. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 13.August Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August Komodo skrev for 14 timer siden: Ellers så er vel full demontering av varmevekslere med påfølgende syrevask og rens et hett tips. Finnes det noen oversikt over hvordan man demonterer varmeveksleren på KAD43? Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 13.August Del på Facebook Svart 13.August Jeg opplevde noe lignende nettopp. Etter råd her inne sjekket jeg sjøvannsinntaket, og det var nesten helt tett. Det var en enkel fiks, og alt var god stemning etter det. Om du er heldig gjelder det samme i ditt tilfelle. Lykke til :-) Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 13.August Del på Facebook Svart 13.August Hadde akkurat båten oppe for spyling og det var greit med småblåskjell i inntaket på drevet. Hadde ikke merket kjøleproblemer ennå, men kunne fort kommet. Og jeg hadde hatt på det jeg trodde var tilstrekkelig med drevspray før sjøsetting. Det har grodd godt i år. Sitér dette innlegget Link to post
PanzerHans Svart 14.August Del på Facebook Svart 14.August Har 2 KAD43 selv og litt temp på dem her normalt og stort sett greitt å fikse (selv om det tar litt tid). Dersom du ikke har noen historikk fra forrige eier på hva som er gjort, så ville jeg gjort følgende. 1. Sjekk at alarmen er reell (det er ikke unormalt at alarmgiver og temp-giver viser feil etter noen år). Du sjekker det med å ha med deg en når du går med belastning og som måler temp med IRmåler på termostathus som du sammenholder med hva du ser på instrumentpanelet. Dersom du bekrefter høy temp, så er det følgende. Syrevask saltvannskretsen (oksalsyre eller sitronsyre) ved å lage en sirkulasjonskrets fra utløpet av sjøvannspumpa til slangen mot eksosbendet. Kjøp en rimelig lensepumpe og sirkuler fra eksosbendet med utløp i slangen før sjøvannspumpa. Her er en video som viser prinsippet: Når du har tatt sjøvannssiden, så sjekker du ferskvannssiden. Drener glykol ved å åpne ekspansjonskaret og koble deg på dreneringsslangen som er på venstre side av blokka (henger en gummislange der som vanligvis har en grønn markering på seg). Denne gummislangen har en metallplugg i seg og du kan koble en sugepumpe rett på den (https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/sugepumpe-2000017049) Skyll til vannet er helt rent, før du kjører inn syre der og og kjører deg en god tur (jeg tar gjerne en helgetur) med syra i kretsen. Deretter skal all syra ut igjen. Samme prinsippet med sugepumpa her og skylling med rent vann helt til alt er skylt ut. Dersom du har gjort en skikkelig god jobb med dette, så kan du skifte til long-life glykol fra Volvo Penta (lurer på om den siste heter VCS-2, men er litt usikker på det). Hvis ikke kjører du på med vanlig Penta Grønn. Du kan og sjekke termostatene (2 stykk pr termostathus). Ta de ut og legg de i kokende vann. Mener de åpner helt på 89 grader. Jeg bare sjekker at de åpner fint når jeg nærmer meg kokepunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 14.August Del på Facebook Svart 14.August God beskrivelse.Hadde kjøleproblem på den eine motoren kad 300.Etter å ha tatt sjøvannspumpe syring av kjølere på sjøsiden,skifta S slange,viste det seg at problemet låg på ferskvannsida.Den vart rensa med systemrens,med mange gjennomspylinger Der går ein tynn slange fra turbo til ekspansjonstank,det er liten åpning inn på tanken,ca 2 mm. Den må være åpen.Er ikkje sikker på om den er på kad 43 Om du vil ta tilbakespyling mot drevet gjennom sjøvannsfilter,må du ta ut impeller Sitér dette innlegget Link to post
PanzerHans Svart 15.August Del på Facebook Svart 15.August Turboen på 43 har ikke den slangen. 43 turboen er oljekjølt. Det er ikke nødvendig å tilbakespyle gjennom sjøvannsfilteret. Mye enklere å hekte seg på utløpet til sjøvannspumpa, og det er ikke noe inne i sjøvannspumpa som behøver spyling med syre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.