Jump to content

Anbefal relativt lette fastmonterte 48V og 230V diesel-aggregater "for bruk i båt"


Maika

Recommended Posts

Jeg vurderer å montere et dieselaggregat i båten.

Det skal i så fall primært brukes til å lade 96V eller 48V batterier som skal drive to el-motorer.

Går jeg for 48V-batterier/motorer, så har jo i hvert fall Fisher Panda aggergater som kan lade disse direkte uten tap (og også da kjøre motorene direkte). Ulempen er i så fall at jeg må bruke inverter hvis jeg ønsker 230V til andre ting. I tillegg er det noen som mener at Fisher Panda er dårlig på forskjellige måter, så jeg vurderer uansett alternativer.
96V-generatorer har jeg ikke sett.

Går jeg for 230V, så må jeg jo ha lader til 96V eller 48V. Dette leveres naturlig nok av motor-leverandørene, og 48V kan jeg jo eventuelt få fra Victron, som vi jo alle er så glade i❤️
Båten er en seil-katamaran som ikke heller stort, men slingring og sleng må jo påregnes i en båt som brukes på havet, så det må jo tåle dette.
Videre så ønsker jeg at det ikke skal være så tungt, maks ca. 150kg, men helst endel lettere.
Vekten henger jo sammen med hvor mye effekt det leverer, og jeg vil minst ha 4kW, men helst i hvert fall 6kW.
Så da spør jeg dere erfarne, vise forumianere, har dere noen forslag til dette?

Link to post
Maika skrev for 2 timer siden:

Jeg vurderer å montere et dieselaggregat i båten.

Det skal i så fall primært brukes til å lade 96V eller 48V batterier som skal drive to el-motorer.

Går jeg for 48V-batterier/motorer, så har jo i hvert fall Fisher Panda aggergater som kan lade disse direkte uten tap (og også da kjøre motorene direkte). Ulempen er i så fall at jeg må bruke inverter hvis jeg ønsker 230V til andre ting. I tillegg er det noen som mener at Fisher Panda er dårlig på forskjellige måter, så jeg vurderer uansett alternativer.
96V-generatorer har jeg ikke sett.

Går jeg for 230V, så må jeg jo ha lader til 96V eller 48V. Dette leveres naturlig nok av motor-leverandørene, og 48V kan jeg jo eventuelt få fra Victron, som vi jo alle er så glade i❤️
Båten er en seil-katamaran som ikke heller stort, men slingring og sleng må jo påregnes i en båt som brukes på havet, så det må jo tåle dette.
Videre så ønsker jeg at det ikke skal være så tungt, maks ca. 150kg, men helst endel lettere.
Vekten henger jo sammen med hvor mye effekt det leverer, og jeg vil minst ha 4kW, men helst i hvert fall 6kW.
Så da spør jeg dere erfarne, vise forumianere, har dere noen forslag til dette?

 

FØRST ADVARSEL: Fischer Panda har vel tilnærmet ikke-eksisterende support i Norge nå. Jeg hadde et aggregat som jeg byttet ut i forfjor, da jeg ikke fikk noe kontakt med norsk avdeling. Svenskene hjalp meg så vidt det var før det ble umulig å få tak i de også. Og Tyskland, deres hjemland, levde i den villfarelse at den norske avdelingen var oppe og nikket. Jeg byttet til WhisperPower men kjøpte da et ordinært AC-aggregat. Jeg handlet hos Ragnar Ringstand AS i Fredrikstad.

 

WhisperPower har tre DC-modeller i Piccolo-serien som leverer henholdsvis 4,3kW, 8,6kW, eller 12kW ved 24/48VDC. Det minste veier 154 kg.

https://www.whisperpower.com/diesel-generators/piccolo-generators

 

 

 

Link to post

Takk for svar!

Og ja, WhisperPower virker som et bra valg, og selges de av Rangar Ringstad, så kan man vel regne med bra oppfølging også.

Ulempen med de tre er litt høy vekt ift effekt. Går jeg heller for 230V Piccolo 6 eller 8, så får jeg en del mer effekt. Ulempen bli jo noe tap ned til 48V, men da slipper jeg jo unna med én lader til den (siden jeg jo også ønsker å kunne lade fra landstrøm når vi ligger i havn av og til).
Er det noen andre ulemper ved å velge 230V?

Ang Fischer Panda, så blir jeg mer og mer overbevist om at jeg ikke burde kjøpe det, ja.

Link to post

Det er vel ingen andre ulemper enn varme og viftestøy fra DC-laderen. Oppsiden er at du får 220 V AC om bord. Da kan du hive ut propanen, og tjene noen kg og redusert vedlikehold der. Så langt lever Hulda helt utmerket uten inverter og med mikrobølgeovn og koketopp. Fisher Panda hadde også jeg styrt unna. Tror min Mase 8000 Mariner veier drøyt 100 kg, men der er jeg usikker. Generatordelen veier vel mer enn dieselmotoren. Den leverer greit 6,5 kW kontinuerlig.

Link to post

Er det egentlig smart å gå for et lite og lett aggregat til denne bruken som jeg forstår er mer eller mindre diesel-elektrisk fremdrift? Jeg ville vært tilbøyelig til å tenke annerledes og kjøpt et aggregat som var lett å vedlikeholde og tenkt for mer kontinuerlig drift, og ikke nødvendigvis pjåtet inn i en liten kasse. Gjerne med ferskvannkjølt manifold osv.

 

Antar det er 2 motorrom på katamaranen. Hva med aggregat i det ene og batterier, ladere, controllere og annet stæsj i det andre for å utjevne vekt? I så fall er kanskje 230V mer hensiktsmessig ift lang kabling?

Link to post

Et katamaran-skrog er mer sensitivt for vekt, og min har i tillegg mindre plass enn andre tilsvarende pga. asynkrone skrog, så både vekt og størrelse er en faktor for meg.

Siden jeg vanligvis helst seiler, og kommer uansett til å ha batterier nok til å gå en stund med dem, så er det ikke nødvendig å ha stort nok aggregat til å gå lenge med høy kraft. Ideelt sett ville jeg jo gjerne kunne det, men her blir det altså kompromisser. 
Ideelt sett hadde jeg også plassert både aggregat og batterier lavt midt i båten, men midt nede i skrogene vil de være i veien, og rett bak masten vil det både stjele plass fra salongen, være utsatt for slag når sjø noen ganger slår oppunder brodekket, og jeg ønsker heller ikke støy fra ett aggregat i salongen. Det blir nojk derfor aggregat bak i det ene skroget og batterier bak i det andre. Ikke ideelt vektmessig, og nok en grunn til å holde vekten nede.

 

Godt poeng med kabeltykkelse vs. spenning. Det blir vel 6 meter kabel mellom aggregat og batterier hver vei, så trenger en viss tykkelse på dem. Hvor tykke burde de være for ikke å få for mye spenningstap på 48V?

Link to post

Nei, jeg har ikke tips til forhandler. Mener de holder til i Porsgrunn. Når jeg sånn hvert femte år trenger en reservedel, kjøper jeg fra Torsvang Maskin i Larvik. Det er en plastring på mitt aggregat fra 1985 som er slitedel og impeller til sjøvannspumpen. Dette aggregatet er av typen som en må ta på land og skyte for å bli kvitt det :-) Om nyere typer er like iherdige, vet jeg ikke.

Link to post

Hardy har marine aggregater som går på medium speed og er basert på Kubota-motorer, som jeg av en eller annen grunn tror er solide steinknusere 😁 Leveres med og uten kappe. 104 kg for 5.5 kW. Og prisen er muligens konkurransedyktig om de kan leveres på denne sida av dammen også?

 

https://hardydiesel.com/product/kubota-compact-marine-diesel-generator-5-5-kw/#header-newsletter-signup

Link to post
Maika skrev for 6 timer siden:

Hvilken modell har du? Er du fornøyd?

Jeg har en LDW 502 dieselgenerator. Båten vår er fra 2007, men vet ikke helt årstallet på selve generatoren. Er dog fornøyd, lager strøm som den skal osv. I båten min synes jeg den bråker litt, men mest hørbar innenifra. Motorrommet i Bavarian er vel ikke den best isolerte heller, så skyldes nok litt det også. Greit å få tak i deler på Frydenbø, så det er kjekt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...