Jump to content

Skjøt mellom kjøl og bord på trebåt.


jorhei

Recommended Posts

På vår snekke så er det et par ting jeg er litt usikker på når det gjelder skjøten mellom kjølen og bordgangene. Dette gjelder både forran og bak.

Det som er er at spikeren eller skruen eller hva nå som holder dette sammen ligger inne i treverk. Spørsmålet er om det fortsatt er noe hold igjen i det som sitter der eller om det bør byttes og i så fall hvordan dette gjøres? Noen som kan hjelpe?

 

Bilde underviser hva jeg tenker på:

Bilde

 

 

Bak så er det litt sprekk nede ved vannlinja og her har tidligere eier tettet med sikaflex eller lignende, men det kan jeg ikke tenke meg at er spesielt lurt. Noen som har forslag på hva som bør gjøres?

 

Bilde

 

(Bildene ligger dessverre sidelengs)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Nei, Nei, Nei, dette var synd. Båten så så fin ut på litt avstand.

Åsså kommer du med disse nærbildene.

Den har nok vært på vannet for siste gang. Her kan ting skje veldig fort, men hvis det kan være til trøst så kan jeg kjøpe hele sulamitten av deg hvis motoren er bra.

Link to post
Share on other sites

Nei, Nei, Nei, dette var synd. Båten så så fin ut på litt avstand.

Åsså kommer du med disse nærbildene.

Den har nok vært på vannet for siste gang. Her kan ting skje veldig fort, men hvis det kan være til trøst så kan jeg kjøpe hele sulamitten av deg hvis motoren er bra.

 

Det var vel kanskje å gå litt langt i å hevde, for å finne en tettere snekke fra 49 skal du lete lenge etter, og i tillegg er det ingen tegn til at bordene skal "sprette ut." Dessuten så kan alt på en trebåt skiftes uten de store problemene, bare litt jobb. Spørsmålet her er om det er noen vits i å bekymre seg for dette og gjøre noe med det eller om vi kan la det beroe noen år?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Nei, Nei, Nei, dette var synd. Båten så så fin ut på litt avstand.

Åsså kommer du med disse nærbildene.

Den har nok vært på vannet for siste gang. Her kan ting skje veldig fort, men hvis det kan være til trøst så kan jeg kjøpe hele sulamitten av deg hvis motoren er bra.

Mener du virkelig dette Gladiator?

Du skremmer jo vannet av gutta :nonod:

 

 

Ingen fare Gamla, den båten lever mange år til.

Akterstevnen min ser ut på samme måten, dette blir nok bare lappet sammen i år hvis jeg ikke lager ny stevn da.

Forslagene drøsser nok på snart, skal se om jeg kan komme med ett jeg også. Må spise middag først

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel an på tykkelsen på det som er igjen. På min båt er alle sømmer forsenket og proppet over vannlinjen, under der er de sparklet med et eller annet. HVis treverket virker friskt og uten råte, bløtepartier kan du jo sette inn ekstraspiker eller rustfrie skruer i tilegg til det som er fra før hvis du bekymrer deg på holdet i de eksisterende. Hvis du ikke vil benytte sika, tech 7 eller annet lurium på tube kan du bruke drevgarn og tjære i sprekken hvis den er så stor at du ikke tror sden trutner. trevirket er vel temmelig tørket nå

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nei, Nei, Nei, dette var synd. Båten så så fin ut på litt avstand.

Åsså kommer du med disse nærbildene.

Den har nok vært på vannet for siste gang. Her kan ting skje veldig fort, men hvis det kan være til trøst så kan jeg kjøpe hele sulamitten av deg hvis motoren er bra.

HALLO hva skal du med en ødelagt trebåt da, er det ikke bedre å kjøpe motoren utenom så slipper du jo bryet med å kvitte deg med "VRAKET"

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tog du an ikke?

 

Bare ta det med ro, det der er ingenting å bekymre som over. Følg bare med, å hvis du skulle se om et eller fler bord skulle løsne, da kan dette bli et tema. Jeg tror det er bedre å la det være som det er nå enn en reperasjon nå. At du ikke ser spikerhodene gjør ingen ting. Bordene er ganske så tykke.

Link to post
Share on other sites

På vår snekke så er det et par ting jeg er litt usikker på når det gjelder skjøten mellom kjølen og bordgangene. Dette gjelder både forran og bak.

Det som er er at spikeren eller skruen eller hva nå som holder dette sammen ligger inne i treverk. Spørsmålet er om det fortsatt er noe hold igjen i det som sitter der eller om det bør byttes og i så fall hvordan dette gjøres? Noen som kan hjelpe?

 

Bilde underviser hva jeg tenker på:

Bak så er det litt sprekk nede ved vannlinja og her har tidligere eier tettet med sikaflex eller lignende, men det kan jeg ikke tenke meg at er spesielt lurt. Noen som har forslag på hva som bør gjøres?

Etter det jeg kan se på bildene ville jeg ha luset sprekken. Hvis stiftene er dårlig ville jeg ha byttet dem.

 

 

Nei, Nei, Nei, dette var synd. Båten så så fin ut på litt avstand.

Åsså kommer du med disse nærbildene.

Den har nok vært på vannet for siste gang. Her kan ting skje veldig fort, men hvis det kan være til trøst så kan jeg kjøpe hele sulamitten av deg hvis motoren er bra.

Ser du noe som ikke jeg ser på bildene siden du ga den dødsdom? Det skal veldig mye til for at en trebåt bør kasseres, det meste kan repareres relativt lett. Tror dette må være det mest useriøse innleget jeg har sett på BP.
Link to post
Share on other sites

Tog du an ikke?

Joda, tok den forsåvidt, men hva jeg synes videre om svaret skal jeg holde for meg selv, men nok om det.

 

Takk for gode svar hittil. Håper på flere!!!

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Tenkte nok den var en spøk jeg og men den var itilfelle dårlig formulert, hadde hjulpet med en slik en for å ta bort brodden :wink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Beklager så mye hvis dette såret deg, det var ment som en spøk.

Jeg kikket på hjemmesiden din å så denne fine motoren. Jeg har lyst på en slik til min båt. Rolig og fin gange.

Jada skjønte jo det, men det at den kom som første innlegg og uten en liten smiley gjorde meg forsåvidt litt usikker, men er greit det, "no harm done."

 

Håper fortsatt på flere forslag, spesielt der det er en liten gleppe bak?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Det ser ikkje så altfor gale ut. Men eg trur det er bedre å gjere noko med det før det vert verre. Viss du har tenkt å behalde båten din tett altså :lol:

Det ser ut som at naglene (dei skruene/spikrane) er i relativt god stand. Dei ser ikkje ut til å vere rusta eller eira (viss dei er av kobber) og det er eit godt teikn. Eg veit ikkje heilt korleis ein byttar naglar i kjølen, men ved overlapping av bord så må ein vere to stykker. Ein til å halde i mot på eine sida og ein til å slå inn nye naglar på andre sida. Dette går som sagt ann å gjere sjølv, men viss borda ikkje er i heil rett posisjon heller, så ville eg fått nokon (fagfolk) til å sjå på det. Det finst mangen verksted/båtbyggarar som utfører slikt "nagleutskifting". Viss du surfer litt på internett så fint du sikkert nokon som tar slike jobbar.

 

Ellers så høyres det lurt ut det der med "sika". Men hugs det er berre ein midlertidig løysing før eller seinare må du gjere noko meir "omfattande".

 

Viss det er meir du lurer på så skal eg prøve å svare så godt eg kan

 

Lukke til. :flag:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme, Gladiator, at jeg virkelig begynte å lure ! Puhhh......

 

Om det er sika, ville jeg byttet ut med Farm 80 eller 100, eventuelt dreve med bomull/tjærehamp. Se om du kan ta bort eksisterende.

 

Hvor bredt er det? Er det millimeter, så gjør som ovenfor, er det centimeter, gjør som Dospen sier. Klinkene ser bedre ut enn mange andre tilfeller jeg har sett, men noe vanskelig å vurdere utfra bildene. Har dere trebåtbyggere i nærheten? Jeg ville vurdert å spørre om de kunne tenke seg å ta en tur, eventuelt få tak i noen i havna som er "innbarka/ihuga" trebåtmennesker med lang erfaring for å vurdere. Bildene kan tross alt lyve litt for oss :wink:

Link to post
Share on other sites

Dette så jo bra ut, kan ikke se noen grunn til å bekymre seg. Det man ikke ser av blidet er om stoffet som er i sprekken er fast. Det merker du med å trykke på den.

 

Vanlig måte å feste bordene til kjølen er å bruke "båtspiker". Den har en annen profil enn vanlig spiker. spikerens største bredde skal settes på trevrs av treets retning. Man må også være nøye med å bore rett størrelse på hullet for spikeren.

 

Anbefaler å ta kontakt med fagmann for å få råd og veiledning før du går i gang. :smash:

Link to post
Share on other sites

"Man må også være nøye med å bore rett størrelse på hullet for spikeren".

 

Hei Nemo. Tips til hva "rett størrelse" på hullet for spikeren er ? Skal til å spikre litt så...

Tidligere hjalp jeg en båtbygger noen ganger når han hadde behov for hjelp. Det han alltid tok seg tid til var å finne en bordende, tilsvarende det på båten. Der boret han et hull for spikeren og slo inn en spiker for å se at den ikke sprengte bordet og satt passe fast.

 

Grunnen var at han mente spikeren varierte i tykkelse fra innkjøp til innkjøp. Han brukte også samme metode når han skiftet søm. Det vil uansett være smart å få en del tips fra en lokal fagmann. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...