Jump to content

"Altera Mulier" Flipper 640 HT

tom Cognac

Recommended Posts

Har først nå kommet i gang med vår/sommerpussen av båten, har i hele april og mai til nå vært opptatt med å bygge ny garasje og restaurere en tilstøtende bod, mye man må forholde seg til ovenfor kommunen , men nå er jeg i gang. Båten min er hellakkert over og under fenderlist med 2k DD lakk ( https://www.dycas.no/ ) og har selvfølgelig samlet en del dritt, selv innunder et garasjetelt. Jeg var usikker på hvordan jeg skulle vaske den og fikk et tips om å bruke kraftvask (som man vasker huset med). Dette virket, etter noe tankevirksomhet som ikke lurt. Jeg mener at kraftvasken ville matte ned lakken. Derfor kontaktet jeg et bilpleiefirma o\g de anbefalte meg å bruke en bilshampo. Og evt vaske flere ganger. Etter 1. gangs vask ser båten mye bedre ut. Jeg må nok gå over den en gang til - men det er bare moro - det er jo båten (lidenskapen) min  Enkelte steder ser jeg at jeg nok har slurvet litt da jeg lakkerte, båten har "helligdager" noen få steder. Disse går jeg over med avfetter før jeg legger på et eller to lag med lakk :tommel_opp:Til onsdag/torsdag til uka kontakter jeg Fuglevik Båtservice AS og spør når de kan komme og hente henne for utsetting  :seiler: 

jeg tørker ut på land....!

Mange meninger om hva som er rett vaskemiddel under vårpussen. 

Bare ikke bruk vaskemiddel med voks. Det blir jo bare tull. Du ønsker jo å rense, fjerne voks og skit. Spar det til vask gjennom sesongen. 

Kraftvask er sprekt. Fjernet nok gammel voks, det er jo bra. Om det er for sprekt, er det jo delte meninger om.

Jeg har god erfaring med noe så enkelt som Zalo. Renser overraskende bra båten for skit. Noen bannlyser det da det hvistnok fjernet voks under vask. Men det er jo akkurat det jeg ønsket under vårpussen før polering og voksing. 

Lykke til, og god båtsesong. 

Om du skal lakkere skal boksen vekk. I så henseende er kraftvask helt supert. Det er såre enkelt å polere og vokse båten opp etter vask. Skal du kun lakkere enkelte partier er rubbing, polering og voksing uansett noe du må gjøre for å få lik glans. Avfetting vil også fjerne voks. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

sakset fra hjemmesiden til Dycas (https://www.dycas.no/) : 

Vedlikehold

Behøver Double Coat vedlikehold?

Årlig vedlikehold er ikke nødvendig annet enn vanlig vask med vaskemiddel. Voks kan derimot forlenge livslengden på fargen. Vær obs på at du bruker en voks som ikke inneholder silikon. Silikon kan senere være grunn til problemer ved ommaling. Vask båten med Shampoo Shine fra Matt Chem. Vi anbefaler TI02, Matt Chems fantastiske glansvoks som holder i flere sesonger. Du finner Matt Chems produkter i produktmenyen.

tom Cognac skrev for 19 timer siden:

sakset fra hjemmesiden til Dycas (https://www.dycas.no/) : 

Vedlikehold

Behøver Double Coat vedlikehold?

Årlig vedlikehold er ikke nødvendig annet enn vanlig vask med vaskemiddel. Voks kan derimot forlenge livslengden på fargen. Vær obs på at du bruker en voks som ikke inneholder silikon. Silikon kan senere være grunn til problemer ved ommaling. Vask båten med Shampoo Shine fra Matt Chem. Vi anbefaler TI02, Matt Chems fantastiske glansvoks som holder i flere sesonger. Du finner Matt Chems produkter i produktmenyen.

Det fordrer at du har gjort god nok jobb med lakkeringen. Om du skal lakkere om på kun noen steder må du polere opp hele båten. Og igjen. Da gjør det ingenting om du vasker med kraftvask. Det er bare å tynne den ut i henhold til bruk. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

A-skulleegentlighavaskabten.jpg.e11c9e9d4b0304c151ecd62ac810e6a2.jpg

................jeg skulle egentlig vært ute og vaska båten andre gang før lakkering på noen få flekker, men det regner og jeg må også klargjøre for John som kommer i morgen og elektrifiserer bua og garasjen 😊 og garasjeporten blir levert på tirsdag 😊så da lagde Beate og jeg heller en 7 liters gryte med grønnsakssuppe så vi har middager noen dager framover 😀 Det blir noen biter av stekte nakkekotteleter oppi også - etter hvert 😋

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...