tom Cognac Svart 24.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni Hekri skrev 13 minutter siden: "Alt er da mulig - ell'?" Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 30.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni I dag fikk jeg de nye putene til forpiggen i båten, Inger Helen har gjort en fantastisk jobb Bilder kommer Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 1.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli Da er jobben med forpiggen ferdig, Inger Helen leverte en utmerket jobb med å sy både sitteputene og ryggputene, og jeg monterte ryggputene i dag. Nå er jeg ganske fornøyd. Og som byggmester Reidar Berg sa når han bygde garasjen min: " Nå gjenstår bare resten!" Nå er tanken å rive ut gammel, skitten og falmete skrogkledningen ute og lime på BT's ewa-teak, gi det det samme uttrykk som jeg har i forpiggen (Skumgummi og stoff er kjøpt i Fr.stad: (https://stua.no/), hvis det er av interesse kan jeg formidle kontakt til Inger Helen) - sitteputene ble levert i går. Her er 3 av 5 ryggputer montert. Synes dette ble ganske flott. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 2.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli Rederkvinnen, som ikke vil være rederkvinne selv om hun er gift med rederen lagde en aldeles nydelig pastamiddag i kveld, med ostesaus med hvitløk, ferske pillede reker og persille Det smakte helt fortreffelig Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 9.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli Dette er GOD lesning: https://www.nrk.no/sorlandet/batfolk-dropper-statlig-fartsapp_-_-kan-ikke-bruke-mobilen-i-fart_-1.17484619 Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 14.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli Årets første, men ikke siste "langtur" gikk til Enhuskilen camping (Fr.stad) i går, søndag 13.07.2025 hvor jeg hilste på min gammel kompis John, og ble invitert på cola, øl og pizza. Jeg fikk også treffe John's venninner - veldig trivelige jenter. Turen fra Knutvika gikk veldig greit, gjennom Hankøsundet, forbi Strømtangen fyr og inn til campingen. Været ble veldig bra, varmt og godt og sjøen var nesten flat. Som tidligere båtmann (eide en Nidelv 28) men uten båt nå fikk John kjøre min båt en liten tur. Og smilet hans gikk nesten rundt. Inn Hankøsundet. Rundet Strømtangen fyr John tok imot meg på brygga Og anviste en god gjesteplass Så var det å rusle på artrosevonde bein til capmingvogna med fortelt og platting. Det ble en veldig vellykket kveld. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 14.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli Det var en gang John og jeg var MYE yngre: - og alt ble foreviget: Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
index Svart 15.Juli Link til dette innlegget Svart 15.Juli tom Cognac skrev On 9.7.2025 at 10.25: Dette er GOD lesning: https://www.nrk.no/sorlandet/batfolk-dropper-statlig-fartsapp_-_-kan-ikke-bruke-mobilen-i-fart_-1.17484619 Ja, gamle menn er vonde å vende! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom Cognac Svart 21.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli - jeg tenker at det var fint vær, sola skinte, godt og varmt utpå i går 20 juli 2025, lå i lånt bøye utenfor Eldøya, Larkollen Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 21.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli Jeg har denne "luringen" i båten min, men jeg greier ikke å bli klok på den. Er det noen her som kan hjelpe meg med å stille den inn, jeg ønsker at den viser med dybde i meter, hastighet>/fart i knop og gjerne et kart jeg forstår Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 24.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli Hadde en fin tur til Fredrikstad i går med kompis Tore, vi kjørte gjennom Hankøsundet, var en svipptur bortom Solbukta (hvor vi for andre gang i år sanket mye ramsløk i slutten av mai - mye gor ramsløkpesto), kjørte forbi boligen til en god venn i ælva, så på båtene på Isegran (hva er den nedmastede 2-masteren som ligger der? Er det en bark?), tok noen bilder av Fredrikstadbrua (fy-pokker så langt det er ned, tenker aldri på det når jeg kjører over!), så snudde vi og tok samme vei tilbake. Vi tok en liten rast ved flytebrygga/drivstoffbrygga på Floa hvor jeg i fjor fikk 17 stive og ferske makrell - fordi Tore måtte strekke på beina. Det ble en kjempefin dag, mye sol, litt bølger som gjør at man føler at man lever - suma sumarum: En KNALLFIN tur. Tore tok styringa gjennom deler av Hankøsundet, jeg styra med å finne ut av den nye mobilen min så jeg kunne ta noen bilder. Fant denne på vei inn til Fr.stad. Aner ikke hva den har vært brukt til. Partybåt....??? Vi nærmer oss sentrum. Det var faktisk en del mennesker i byen, men det er det vel hele tiden - også utenom seeeongen? Så nærma vi oss boligen til en god venn Det er da en FLOTT skute??? Ved Isegran mener jeg å huske at det er noe som heter: Fredrikstad fartøyminnevern? Og bak ligger lokalene til Bjarne Aas....? Noen som vet hva dette er? En nedrigget 3-mastet bark.......??? Måtte jo få med et bilde av Fredrikstadbrua Det er langt ned gitt................. Så snudde vi og kjørte samme vei tilbake. Tore måtte strekke på beina gitt Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Chilli Solbris Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli tom Cognac skrev 12 minutter siden: Fant denne på vei inn til Fr.stad. Aner ikke hva den har vært brukt til. Partybåt....??? Ikke partybåt men en gammel passasjerbåt. Det var en som satt i gang renovering men jeg mener å ha lest at det har stoppet opp. Den har ligget der i de ni årene jeg har bodd i Fredrikstad. Det er da en FLOTT skute??? Enig i det!😁😁 Ved Isegran mener jeg å huske at det er noe som heter: Fredrikstad fartøyminnevern? Og bak ligger lokalene til Bjarne Aas....? Anlegget på Isegran er et fartøyvernsenter. Kun båter i tre får plass her. Og de må ha en historie av litt historisk verdi. Noen som vet hva dette er? En nedrigget 3-mastet bark.......??? Det er Najaden. Masta er til rep. Skuta er under restaurering. Her er litt om historien generert av AI: Seilskuta Najaden er en historisk fullrigger med en fascinerende bakgrunn: 🛠 Bygging og tidlig bruk - Bygget: 1897 ved Orlogsverftet i Karlskrona, Sverige. - Konstruktør: Hjalmar Hugo Lilliehøök. - Formål:Skoleskip for den svenske marinen. M- Mannskap:Rundt 100 kadetter ("skeppsgossar") og 20 befal. I- I tjeneste:Som skoleskip fra 1897 til 1938 1. ⚓ Etter krigstjeneste og forfall U- Under 2. verdenskrig ble Najaden brukt som avnesperre i Torekov. E- Etter krigen ble hun gitt i gave til almstad kommune av grosserer Bernhard Aronsson. S- Skipet ble brukt som useumsskip, kafé og foreningslokale, men forfalt etter hvert. 🔧 Restaurering og flytting til Norge I- I 1988 ble foreningen ajadens Venner stiftet i Halmstad. S- Skipet ble restaurert mellom 1989–1990, og senere ytterligere mellom 1990–1996.> I 201- I 2014 ble Najaden kjøpt av skuteforeningen Øst i Viken og flyttet til Isegran i Fredrikstad. I - I 2015 ble llriggeren Najaden AS etablert for å forvalte skipet 1 2. 🌍 Dagens status Na- Najaden er rdens eneste flytende komposittbygde seilskute (stålspant med trehud). Sk- Skipet har gen motor og er ikke seilbar i dag, men målet er å restaurere henne etter antikvariske prinsipper. Hu- Hun er et ytende kulturminne og et viktig element i museumshavna på Isegran. Ski- Skipet fikk rnestatus i 2016 av Riksantikvaren 2. Vil du ha en kort oppsummering i punktform, en illustrasjon, eller kanskje en presentasjon om Najaden? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tom Cognac Svart 24.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli Mvh Chilli Solbris Det var spennende lesning - TAKKER Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 24.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli Jeg har et sp.mål og et lite problem: Saken er den at siden jeg kjøpte båten har den alltid lagt seg over mot babord når jeg øker farten (fra omtrent (råtipp) 10 - 12 knop og til maks av hvor fort jeg ønsker å kjøre, kanskje 25 - 30 knop. Jeg fikk et tips en gang, siden jeg har påhenger, å tilte motoren litt ut. Det skulle hjelpe. Men det hjelper ikke. Så husker jeg - under båten, på styrbord side - kanskje en 50 - 60 cm foran stepet båten har helt akter (ble det godt nok forklart) sitter det en "kladeis" som nok har vært en svinger eller lignende til et instrument som ikke lenger er i båten. "Kladeisen" er kanskje 3 cm tykk, har litt "båtfassong" (spiss forover), kanskje 15cm lang og kanskje 8cm bred (målene er bare råtips etter hukommelsen). Bortsett fra denne "kladeisen" bak på styrbord side så er båten slett og fin under (ser bort fra steglistene). Kan det virkelig være at det er denne "kladeisen" som gjør at båten min legger seg over mot babord hver gang jeg øker farten? Merker det greit når jeg er på tur alene, men merker det veldig godt hvis jeg har med en passasjer (som sitter på babord side). Bør jeg fjerne denne "kladeisen"? Jeg trodde jeg hadde et bilde av "kladeisen", men det har jeg tydeligvis ikke. Hvis så er at jeg bør fjerne "kladeisen" kommer jeg tilbake når jeg har båten i opplag for videre hjelp fra dere og gode råd og tips. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Chilli Solbris Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Den kladeisen er muligens giveren til ekkoloddet på plotteren din. Hvis du ikke har en svinger på akterspeilet. Så den bør du la være i fred. Det er heller ikke nok til å påvirke båten i særlig grad. Har du trimflaps på båten? En ting som virkelig påvirker båten er jo at propellen går en vei og vil drive båten til en av sidene som følge av fysiske lover. På en båt med to motorer elimineres dette ved at propellene går hver sin vei. Her har du en liten forklaring: De fleste utenbordsmotorer har en høyregående propell (roterer med klokken sett bakfra). Når propellen roterer, skyver den vann bakover og skaper en motkraft som driver båten fremover. Men samtidig skaper den også en sidekraft: Når propellen roterer med klokken, vil den nederste delen av propellen (som er dypest i vannet og har mest kraft) skyve vannet mot styrbord. Dette fører til at hekken skyves litt mot styrbord, og baugen dermed svinger mot babord. Å tilte motoren har ingen stor effekt på dette. Det å tilte motoren er for å trykke baugen ned mot vannet, men da tilter du motoren ned i vannet ikke opp. Tilter du motoren oppløfter du baugen. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tom Cognac Svart 24.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli Chilli Solbris skrev for 2 timer siden: Den kladeisen er muligens giveren til ekkoloddet på plotteren din. Hvis du ikke har en svinger på akterspeilet. Så den bør du la være i fred. Det er heller ikke nok til å påvirke båten i særlig grad. Har du trimflaps på båten? Takker for svar. Under akterbenken/styrbord side er det en "kladeis" som er merket "GARMIN" og det går en ledning fra denne og framover, jeg antar den går til plotteren på styrekonsollen. Jeg tror ikke denne er gjennomgående. Derimot - bak denne står det en messinglignende "greie" (jeg skal ned i båten i morgen og tar noen bilder) som jeg tror var til en "Hummingbird" (fishfinder) som jeg demonterte (klippet ledningene og fjernet instrumentet fra konsollen), det er mulig denne er gjennomgående - men jeg vet ikke. Mht trimplan så har Flipperen en "patentert" form for trimplan innebygget i skroget/stepp. Det var konstruktør Sigurd Isacsons "greie", han mente at planet/steppet ville gjøre at båten planet fortere, brukte mindre motorkraft og ville få mindre våtflate/friksjon. Du aner litt av formen på det lille bildet hvis du ser under/bak på båten (jeg har selv ikke gode nok bilder av dette på min båt) Jeg har vurdert å montere såkalte selvjusterende trimplan på båten, men vet ikke om det hjelper noe særlig. Det du sier om propellen har jeg både hørt og sett, på min forrige båt, Fjord 24 Weekender, brukte jeg ofte propelleffekten ved tillegging til brygger ets. På den båten hadde jeg også trimplan jeg kunne justere fra dasjbordet - så det er ikke ukjent for meg. Det jeg opplever på Flipperen er nytt for meg - og jeg skjønner ikke stort - hvorfor det skjer. OG - det gjør ikke lysten til min bedre halvdel som ikke er helt fortrolig med sjøen til å bli med på tur noe bedre. Jeg stiller gjerne opp med båten et sted slik at du kan prøve den og evt finne ut hvorfor den legger seg mot babord i fart Ikke min båt, men her ser du ganske godt planet/stepet som Sigurd Isagson lagde i båtene sine. Det går ikke helt ned til "kjølen" men dekker kanskje over ca 1/4 av bunnen bak. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 25.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli Chilli Solbris skrev for 12 timer siden: En ting som virkelig påvirker båten er jo at propellen Kan det tenkes at jeg har gal propell, ett eller annet med stigning og diameter (er ikke det noe som kan påvirke "problemet"?) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
index Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Om giveren ikke er i bruk så kan du like godt fjerne den. Selv om det inneholder en del plastarbeid. Men jeg tviler på at det er den som forårsaker dette da. Feil propell høres heller ikke sannsynlig ut. Kanskje du rett og slett burde hatt trimplan? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom Cognac Svart 25.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli index skrev 5 minutter siden: Kanskje du rett og slett burde hatt trimplan? Kanskje det......................... Takk for innspill. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 25.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli Det er på høy tid mener nå jeg: https://dinside.dagbladet.no/nyheter/krever-grep-spinnvilt/83374224 Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli tom Cognac skrev 31 minutter siden: Kan det tenkes at jeg har gal propell, ett eller annet med stigning og diameter (er ikke det noe som kan påvirke "problemet"?) Jeg kan egentlig vi for lite om dette til å gi en god forklaring på fenomenet. Det med vridning og stigning og hvordan det påvirker på din båt kan jeg ikke svare på. Men hvis du slipper rattet så vil båten din begynne å gå i ring. Med mindre du har hydraulisk styring med tilbakeslagsventil. Da vil rattet stå der du slipper det. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tom Cognac Svart 25.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli Chilli Solbris skrev 23 minutter siden: Jeg kan egentlig vi for lite om dette til å gi en god forklaring på fenomenet. Det med vridning og stigning og hvordan det påvirker på din båt kan jeg ikke svare på. Men hvis du slipper rattet så vil båten din begynne å gå i ring. Med mindre du har hydraulisk styring med tilbakeslagsventil. Da vil rattet stå der du slipper det. Takker for svar, jeg skal utpå en liten tur til søndag så da skal jeg slippe rattet og se hva som skjer, prøver i litt forskjellige fartsområder Jeg har nok ikke hydraulisk styring, den er tung å dreie under fart Det ender kanskje med at jeg ber gutta hos Fuglevik Båtservice as (som kan veldig mye om det meste og har omsorgen for motor, henter og leverer båten på tomta mi bl.annet ) å se på problemet og gjøre noe med det. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart Tirsdag 13:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:59 tom Cognac skrev On 24.7.2025 at 18.50: den alltid lagt seg over mot babord når jeg øker farten Var og snakket med gutta på Fuglevik Båtservice as i dag, de mente 1.: at trimplan ville løse problemet, - 2.: at jeg kanskje skulle prøve å justere finna under kavitasjonsplata på motoren Noen her som har noen oppfatninger om det vil hjelpe? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
ivar Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Er det like tungt å styre til begge sider? Og trekker båten til en av sidene når du slipper rattet? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tom Cognac Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden ivar skrev 32 minutter siden: Er det like tungt å styre til begge sider? Og trekker båten til en av sidene når du slipper rattet? Jeg synes båten er like tung å styre både til styrbord som til babord Å slippe rattet i 25 ktn har jeg ikke prøvd /turt Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.