Jump to content

2 motorer: mulig å skade dynamo?


Aero

Recommended Posts

Heisann.

 

Jobber med elektrisk på en båt med 2 motorer som har hver sin dynamo og 2 batteribanker (start & forbruk). Har lest en del på forumet her og har etter dette tenkt å kjøre dynamo 1 rett til forbruksbank og dynamo 2 via skilledioder til både forbruk og startbatteri.

 

Spørsmål: vil en dynamo (på en motor som ikke går) kunne ta skade av å få ladestrøm inn på sin + (b+) fra den andre dynamoen hvor motoren er i gang dersom +’ene kobles sammen? Her vil dette bare gjelde for den dynamoen som ikke er tilkoblet skillediode.

 

Aero.

Link to post
Share on other sites

Det blir så fint! FLIII har denne løsningen på fjerde sesongen nå. Fungerer perfekt.

 

Problemet du skisserer eksisterer ikke. Ladespenningen vil påtrykkes den andre dynamoen slik du skisserer, men det vil ikke gå noen strøm, på grunn av diodene i dynamoen. Spenningen fra batteriene, riktignok et par volt lavere, er jo lagt til dynamoene hele tiden.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Gjenta sakte etter meg: R -- E -- L -- E

70A BEP voltsensitivt burde holde. :yesnod:

 

Ikke diode :nonod: Da får du spenningstap.

Nei da Worse :nono: . Ikke hvis du legger sensingen på batteriene i steden for dynamoen. Dynamoen kompenserer for spenningstapet i dioden ved å øke sin utgangsspenning tilsvarende. Spenningen over batteribanken blir den samme.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Gjenta sakte etter meg: R -- E -- L -- E

70A BEP voltsensitivt burde holde. :yesnod:

Helt enig! Byttet ut skilledioden i Viksunden med et slikt, og fikk ca 0,8 volt høyere ladespenning. Så da har dynamoen plutselig mulighet til å lade batteriene helt opp... Men om man er såpass moderne at man har senseledning på dynamoen (noe jeg ikke har) så fungerer det jo med skillediode også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ikke hvis du legger sensingen på batteriene i steden for dynamoen

Enig i det, Pirus, men i innlegg # 1 står det ingenting om sense eller annet, og da er vel common sense/political correctness :lol: å bruke rele; er det ikke?? :seeya:

 

Noget fikk jeg jo med meg i tråden Lading med to maskiner ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Helt enig! Byttet ut skilledioden i Viksunden med et slikt, og fikk ca 0,8 volt høyere ladespenning. Så da har dynamoen plutselig mulighet til å lade batteriene helt opp... Men om man er såpass moderne at man har senseledning på dynamoen (noe jeg ikke har) så fungerer det jo med skillediode også...

Ja, ikke sant :crazy: . Men,... skal vi spikke fliser, så legg senseledningen til forbruksbanken,.... da får du kompensert spenningsfallet i kabelen mellom dynamoen og forbruksbanken :cool: . Ikke mye, men selvfølgelig avhengig av kvadratet og lengden på kablen :lol: .

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Nei da Worse :nono: . Ikke hvis du legger sensingen på batteriene i steden for dynamoen. Dynamoen kompenserer for spenningstapet i dioden ved å øke sin utgangsspenning tilsvarende. Spenningen over batteribanken blir den samme.

Og i og med at spenningen ut av generatoren blir høyere, blir også spenningen til magnetiseringen høyere. Og med bedre magnetisering vil faktisk generatoren kunne yte ennå mer, ikke mye, men noe. :cool:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jada jada jada :wink: Been there done that. Planen har vært å legge senseledningen til forbruksbanken og kompensere for spenningstap i diodene slik Pirus nevner. For øvrig er det som vanlig en nytelse å få svar på det en lurer på her i det utmerkede fora. Takk!

 

Aero.

Link to post
Share on other sites

Og i og med at spenningen ut av generatoren blir høyere, blir også spenningen til magnetiseringen høyere. Og med bedre magnetisering vil faktisk generatoren kunne yte ennå mer, ikke mye, men noe. :cool:

 

Lars H.

Helt riktig, men det betyr også mer varme, og høyere belastning for generator og regulator.

Men det går så fint så.!!!

Enjoy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...