Marius Engel Startet 14.August.2024 Link til dette innlegget Startet 14.August.2024 Jeg har en 2001 modell Hobby 420 Classic. Hvit Gelcoat. Bruker båten en del til fridykking. Det passer den bra til. Og enda bedre når jeg la gummimatter i dørken. Bly, harpuner, kasser, kniver og alt annet sklir mindre rundt i båten, jeg kan fordele lasten uten å knyte fast kasser, og det bråker mindre. Kjøpte derfor gummimatter fra biltema og klippet til. De koster lite, veier lite, og fungerer utmerket! MEN, etter bare noen dager var dørken under blitt helt gul! Jeg har prøvd å vaske det vekk med sterk Surfex HD, kaldavfetting, roterende børste på skrumaskin, og lakkrens (Autoglym super resin Polish). Men ingen bedring. 1: Hva skyldes dette? 2: Hvordan får jeg dette bort? 3: Er misfargingen permanent? 4: Tar gelcoaten skade av dette, bortsett fra misfargingen? Hvis misfargingen er permanent, og gelcoaten ikke tar mekanisk skade av dette, er jo enkleste løsningnen å bare la gummidørken ligge, og tenke at livet går videre selv om dørken er gul… Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 14.August.2024 Link til dette innlegget Svart 14.August.2024 Har for så vidt samme problem. Hvis det ligger noe på dekk over lengre tid, spesielt i sollys så blir gelcoaten misfarget . Men det jevner seg ut i løpet av noen dager, i verste fall et par uker når jeg fjerner matten eller hva det er, uten at jeg gjør noe. Båten er fra 87 så overflaten har vært gjennom mye . Kanskje noen andre har en forklaring/løsning ? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 14.August.2024 Link til dette innlegget Svart 14.August.2024 Kan det være at det har blitt litt varmt under gummimattene. Gelcoat er ikke noe glad i 50 -60 grader noe mange har sett som er litt for brutal med rubbing å roterende ull skive. Da blir det først gult,så brunt. Jeg anntar at skaden er kosmetisk. Hvor dypt ned i gelcoat misfargingen går vil en rubbing med maskin vise. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Fantino Svart 14.August.2024 Link til dette innlegget Svart 14.August.2024 Oksalsyre (fås på Bauhaus) evt vannlinjerens kan være verdt et forsøk. Oksalsyre er i alle fall ekstremt blekende. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 14.August.2024 Link til dette innlegget Svart 14.August.2024 Evt 30% saltsyre fra nærmeste Jernia Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 15.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Knude skrev for 6 timer siden: Kan det være at det har blitt litt varmt under gummimattene. Gelcoat er ikke noe glad i 50 -60 grader noe mange har sett som er litt for brutal med rubbing å roterende ull skive. Da blir det først gult,så brunt. Jeg anntar at skaden er kosmetisk. Hvor dypt ned i gelcoat misfargingen går vil en rubbing med maskin vise. Jeg tror ikke det har blitt noe særlig varmt. Det har ikke vert det beste været her. Jeg kan prøve maskinen og rubbing. Men siden dørken er ruglete, blir det mindre effektivt enn på glatte flater. men det kommer vel tilbake om jeg skal bruke gummimatter. Jeg hadde ringmatter i gamlebåten, da skjedde ikke dette 🤔 Men de koster heroin, og veier mye mer. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 15.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Fantino skrev for 6 timer siden: Oksalsyre (fås på Bauhaus) evt vannlinjerens kan være verdt et forsøk. Oksalsyre er i alle fall ekstremt blekende. Kan syre skade gelcoaten? Jeg har prøvd vannlinjerens fra biltema. Den var like effektiv som vann på både rust, grønske og svarte gummiflekker. Kanskje andre typer er bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Syre er en normal måte og rense gelcoat på Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Marius Engel skrev for 7 timer siden: Kan syre skade gelcoaten? Nei, det går bra. Marius Engel skrev for 7 timer siden: Jeg har prøvd vannlinjerens fra biltema. Den var like effektiv som vann på både rust, grønske og svarte gummiflekker. Kanskje andre typer er bedre. Skal det funke med syre må du bruke den som @Eika anbefaler over her. Vannlinjerens er for tynt. Funker det ikke med syre må du enten rubbe eller slipe. Dersom det er antiskli utgår vel sliping, men grov rubbing og ullpad kan funke. Eller bare ha det gult Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.