Jump to content

Store motorer, lavt turtall og service


Wiserguy

Recommended Posts

Jeg antar at det er flere enn meg som har (relativt) stor båt som går (relativt) fort, men som er glad i lange, late dager på sjøen i dorgefart. Selv har jeg en planende engelsk frue på ca 15t med 2xTAMD 74.

 

Jeg er absolutt ingen mekaniker men forsøker å sette meg inn i det viktigste, og blir forundret, eller kanskje rettere sagt bekymret, når jeg leser både instruksjonsbok og råd på nettet. Det hadde derfor vært interessant å høre andres erfaring, innsikt og mening.

 

  • "Alle" snakker om den daglige sjekken i motorrommet, men gjør virkelig folk det. Til og med en moderne bensin- eller dieselbil refererer til daglig oljepeiling i instruksjonsboken, men jeg kjenner knapt noen som peiler oljen mellom servicene på en bil. Er oppfordringene i båtens instruksjonsbok mer presis enn i en bil? Selv sjekker jeg motorrommet (i båten), og peiler oljen innimellom. Når jeg ikke har vært ute på en stund eller etter en lengre tur, men hver dag kan jeg ikke skryte på meg. Lever jeg på kanten?
  • Jeg leser i diverse fora at det å kjøre min motor på lavt turtall soter ned motoren. Jeg mener å ha lest at etter en time på lavt turtall bør en ha en time på høyt turtall. Er det virkelig nødvendig, og hva skjer når motoren soter ned? Kan dette unngås på en annen måte enn å ikke kjøre rolig, eller er det en måte å rense soten? Hva er konsekvensene for motoren. Sot, lukt, noe som blir ødelagt?
  • Når en diskuterer en båtmotors levetid og serviceintervaller, er ofte forklaringen at en båt kjører i konstant oppoverbakke med tung belastning. Men vil ikke et lavt turtall føre til mindre slitasje enn å gå på høyt turtall?
  • En snakker også om at disse VP motorene er mariniserte lastebil eller traktormotorer - som fort går langt over 1000 timer i året. Hvis du bruker båten i 200 timer i løpet av en sesong, er det da virkelig sånn at du bør bytte olje midt i sesongen, i tillegg til før/etter sesongen?
Link to post

Det finnes ingen eksakt vitenskap på området, fabrikkens anvisninger gjennom instruksjonsboka er veiledende og førende i en garantiperiode men det er en rekke andre faktorer som kan forbedre eller forverre forutsetningene for et langt liv for motoren din.

 

Motorens legeringer liker ikke salt. Flush gjennom motor etter endt sesong med ferskvann. Hold øye med sinkanoder, lekkasjer osv.

Du kan nok fint droppe det oljeskiftet midt i sesongen, det vil ikke ha noen praktisk innvirkning på motorens levetid om det ikke er andre faktorer som gjør at olja utsettes for unormale påvirkninger. Men da vil dette komme fram gjennom andre problemer temmelig raskt.

 

Eldre motorer uten common rail innsprøytningssystem er mer sensitive for soting under lavlast. En time høylast pr. time lavlast er ikke nødvendig, isåfall ville hele verdens flåte av hjelpemotorer, framdriftsmotorer osv. på større fartøyer ha støtt på driftsproblemer som ikke fins temmelig raskt. Men kjør opp innimellom og observer eksosen ved pådrag, oppkjøring osv.

 

Bruk hodet, se etter motoren din, sjekk for lekkasjer, soting, røyk, endrede driftsparametere, foreta ventiljusteringer som foreskrevet, trykktest dysene på intervall osv. sjekk/bytt frostvæske etter behov/intervall og behandle den pent mht. oppkjøring av kald motor, nedkjøring av varm motor osv. så gjør du det du kan for å få et langt liv for den.

 

Og følg opp motor selv, sett ikke bare bort motorservice til en mekaniker. Å være kjent med eget utstyr er en viktig del av oppfølginga og sikrer deg ofte mot større overraskelser.

 

 

Link to post
Wiserguy skrev 15 minutter siden:

"Alle" snakker om den daglige sjekken i motorrommet, men gjør virkelig folk det. Til og med en moderne bensin- eller dieselbil refererer til daglig oljepeiling i instruksjonsboken, men jeg kjenner knapt noen som peiler oljen mellom servicene på en bil. Er oppfordringene i båtens instruksjonsbok mer presis enn i en bil? Selv sjekker jeg motorrommet (i båten), og peiler oljen innimellom. Når jeg ikke har vært ute på en stund

 

De færreste tar nok hele sjekken for hver tur, men gjør som deg.

Viktigheten av slik sjekk varier med alder og type installasjon. 

Eldre motorer er lurt å sjekke oftere. Samme med eldre konstruksjoner slik som man husker på biler i gamledager.

TAMD 74 er jo fra begynnelsene av 2000-tallet og nærmer seg 25 år gammelt. Vidre er de bygget på en konstruksjon fra 70-tallet som har vist seg god og solid, men hadde absolutt ikke begynt å slurve med sjekk og vedlikehold.

 

Sjekken handler mest om å konstatere at alt er i orden, tett og fint så man ikke kjører avgårde og merker et lagt større problem senere.

 

Wiserguy skrev 33 minutter siden:

Jeg leser i diverse fora at det å kjøre min motor på lavt turtall soter ned motoren. Jeg mener å ha lest at etter en time på lavt turtall bør en ha en time på høyt turtall. Er det virkelig nødvendig, og hva skjer når motoren soter ned? Kan dette unngås på en annen måte enn å ikke kjøre rolig, eller er det en måte å rense soten? Hva er konsekvensene for motoren. Sot, lukt, noe som blir ødelagt?

 

Det er nok sterkt overdrevet, men eldre, mekanisk innsprøytede motorer soter litt over tid på lav belastning/ turtall. 

Man trener ikke 1 time hard belastning for 1 time lav belastning, men etter 5-10 timer vil nok de fleste være enige i at det er lurt med et kvarter eller mer på høy marsjfart.

 

Større motorer som 70, 122/ D12 går nesten på tomgang om man skal holde seg under 7 knop i typiske twin-engelsk på 40-50 fot, blir det for mye tomgangskjøring uten å få opp belastning og temp innimellom kan man i ytterste konsekvens få koksede ventilseter og glasserte sylindervegger.

 

Wiserguy skrev 39 minutter siden:

Når en diskuterer en båtmotors levetid og serviceintervaller, er ofte forklaringen at en båt kjører i konstant oppoverbakke med tung belastning. Men vil ikke et lavt turtall føre til mindre slitasje enn å gå på høyt turtall?

 

Det idelle er en motor som går "lett" og med variert belastning. 

Alt for mange båter går med for tunde propeller i forhold til aktuell vekt og begroing og mangler ofte endel rpm på å nå maks turtall. Disse jobber da livet av seg på høy belastning.

Så ja, lav belastning vil slite mindre, men det betyr ikke at tomgang over lang tid og mangel på utblåsninger på høy belastning er noe bedre.

 

Som med kosthold; variert og sunt er best.

 

Wiserguy skrev 43 minutter siden:

En snakker også om at disse VP motorene er mariniserte lastebil eller traktormotorer - som fort går langt over 1000 timer i året. Hvis du bruker båten i 200 timer i løpet av en sesong, er det da virkelig sånn at du bør bytte olje midt i sesongen, i tillegg til før/etter sesongen?

 

Olje er ting jeg aldri hadde giddet  å spart noen kroner på i båtholdet. Jo, de kunne nok gått mye lengre pr skift, men her snakker vi 25 år gamle motorer som ofte har vært slurvet litt med oljeskift opp gjennom, noe gjennomslag i sylindre som gjør at mer diesel og forurensing finner veien til olja. Dette sammen med at konsekvensen dårlig smøring er så stor (les dyr), så er jeg personlig for et overdrevet regime på det punktet. Man får som regel ikke ut all olje og skitt. Hyppigere skift vil ofte ha en rensende effekt og man ser olja blir mindre og mindre svart etter noen hyppigere runder. 

Samme med frostveske som noen virker å tro varer evig. Bør (og i følge boka) byttes hvert 3-5 år avgi av type og produsentens anbefalinger.

 

Cummins skrev nesten en hel A4 side i boka om viktigheten av dette, samt brukte riktig type. En av frostvæsken egenskaper er å forhindre groptæring/ kavitasjon på løse sylinderforinger som flekser litt hver gang sylinderen antenner. feil type frostveske kan således medføre hull i sylinderforingen med fullt mekanisk havari som resultat. Med andre ord feil sted å spare noen kroner / timers jobb.

 

Dessuten tar det seg godt ut ved salg og virker tillitsvekkende på kjøper, noe som ikke er en ulempe når man skal selge en 25 år gammel båt hvor alle er bekymret for kostnadene ved større motorproblemer og nye motorer i en slik båt fort hadde blitt 2,5 mill ferdig installert (antagelig mer).

 

Godt vedlikehold er billig forsikring.

 

Alt over er min mening og ikke nødvendigvis fasit.

Mvh. SAP

Link to post

Hulda får motorromsjekk får her oppstart. Hvis du leser 'Byggingen av Hulda', så hadde jeg en diesellekkasje, helt uten planlegging. Og det er første gang det har skjedd med siden 1960-tallet. Om det ikke skjer ofte, vil det kunne være den ultimate katastrofen. Så jeg sjekker at det er tørt under motoren, at det ikke henger å dingler noen løse greier, at sjøvannsfilteret ikke er fullt av skitt, peiler oljen, osv. Det tar et par minutter. Motorolje skifter jeg hver 120 time, uansett om det er sommer eller vinter. Eller omtrent 1 gang i året, det som kommer først. Nå har jeg akkurat skiftet olje, så den oljen blir i motoren frem til høsten 2025. Motoren til Hulda har ikke turbo, så den trives helt utmerket i intervallet 1500- til 2000 rpm. 

Link to post

Slike motorer har ulike "ratings" , dvs hva slags drift de er tilpasset mtp effektuttak.    

 

Sitat

Technical specification: TAMD74 series diesel range. Manufactured from 1998 to 2005. Inline 6-cylinder, 209 - 480 hp

 

https://www.volspec.co.uk/pdfs/Rating-Definitions.pdf

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for gode svar. Jeg forstår jo godt at en ikke kan ta for godt vare på en motor (mine er 20 år), men det gjelder jo å finne en fornuftig balanse mellom å kunne nyte båtlivet - og være hobbymekaniker. Jeg har passert 200 timer i år, men det har ikke falt meg inn å bytte 60 liter olje midt i sommerferien. Men kanskje lurt å gjøre det nå på høsten, så får jeg se om det må gjøres på nytt når vårsesongen er ferdig neste år.

 

Jeg sjekker både oljemengde og farge , samt sjøvannsfilter, vannutskiller osv, stort sett flere ganger i uken i sesongen.

 

Jeg vil tro at samme type motor står i kommersielle fartøy som fiskebåter, men rating-oversikten til @ivar sier meg ikke så mye. Bytter en fiskebåt olje hver 120 time, @Hulda?

 

 

@Chiefengineer og @sap_2000: Det lukter litt sot de første sekundene etter jeg drar på, men går seg til etter kort tid. Er det noe å være bekymret for? Koksede ventilseter og glasserte sylindervegger. Er dette noe som kan sjekkes enkelt av en mekaniker og betyr det i prinsippet full overhaling av motor?

Link to post

Sikkerhet for liv og helse er en annen grunn til at båtmotorer etter min mening bør sjekkes oftere enn motorer i kjøretøy på land. Driftsstopp kan være betydelig mer dramatisk i båt enn driftsstopp i bil hvor man vanligvis bare kan svinge til siden  og stanse.

Kan man avverge en driftsstopp på båt ved gode sjekke rutiner før start og evt. etter stopp kan det være vel verdt tiden det tar.

Link to post

Merker forskjell på min olje etter eg begynte og kjøre ein del på lunke fart

Oljen holder seg mykje lengre gylden av farge

 

Tidligere når skuta gjekk i plan så fort eg såg 85 grader på måler var oljen kolsvart etter noen få timer

 

om fargen på olje har noe og sei på smøre effekt aner eg ikkje

Blir skiftet årlig uansett 

 

Volvo D4 - 300

Link to post
16 minutes ago, Lazyjack said:

Sikkerhet for liv og helse er en annen grunn til at båtmotorer etter min mening bør sjekkes oftere enn motorer i kjøretøy på land. Driftsstopp kan være betydelig mer dramatisk i båt enn driftsstopp i bil hvor man vanligvis bare kan svinge til siden  og stanse.

Kan man avverge en driftsstopp på båt ved gode sjekke rutiner før start og evt. etter stopp kan det være vel verdt tiden det tar.

Det var kanskje litt flåsete å sammenligne med bil, jeg forstår jo at det er forskjell. Men antar at det er flere enn meg som har stusset over at det faktisk står i instruksjonsboken til de fleste biler jeg har sett at oljen skal sjekkes før hver tur - noe som er så langt fra normalen at det får meg til å tvile på hele boka.

Link to post
Wiserguy skrev 9 minutter siden:

Men antar at det er flere enn meg som har stusset over at det faktisk står i instruksjonsboken til de fleste biler jeg har sett at oljen skal sjekkes før hver tur - noe som er så langt fra normalen at det får meg til å tvile på hele boka.

La oss ikke spore for langt ut i otta, din motor har ingen relevans med bil, den har teknologi som en gammel buss/ lastebil eller anleggsmaskin om det skal sammenliknes med noe.

Til info så har motoren jeg kjører i bil hatt elektronisk oljenivåovervåkning siden 1999.

Link to post
Wiserguy skrev 1 time siden:

Jeg har passert 200 timer i år, men det har ikke falt meg inn å bytte 60 liter olje midt i sommerferien.

Hadde heller ikke falt meg inn å bytte olje to ganger i året, til tross for 200 timer på telleren. 

 

Wiserguy skrev 1 time siden:

Koksede ventilseter og glasserte sylindervegger. Er dette noe som kan sjekkes enkelt av en mekaniker og betyr det i prinsippet full overhaling av motor?

Du finner ut mye med å nappe av toppene. Da kan du ta en full overhaling av toppene med ventiler og ventilseter, og du får anledning til å se innsiden av sylindrene. Avhengig av adkomst i motorrommet er dette noe som kan gjøres mens båten ligger på vannet. For noen båter må vel motorene ut. 

 

Wiserguy skrev 33 minutter siden:

antar at det er flere enn meg som har stusset over at det faktisk står i instruksjonsboken til de fleste biler jeg har sett at oljen skal sjekkes før hver tur

Det er vel slikt de skriver bare for å ha ryggen fri.

Link to post

Er som sagt enig i at relevansen til bil er minimal. Poenget mitt er at det ofte er for enkelt å bare vise til instruksjonsbøker som fasiten - eller hva som er realistisk. Heldigvis oppfatter jeg dere som svarer her til å komme med gode argumenter.

 

Dette er kostbare saker, og jeg har stor respekt for de som har kunnskap og kapasitet til å gjøre alt det beste for motoren sin. Men hvis det er som jeg tror, at tilvarende TAMD maskiner og de nyere common-rail motorene som D6, D9, D12, også sitter i fiskefartøyer eller andre kommersielle kjøretøy, så hadde det jo vært interessant å vite om disse vedlikeholder på samme måte og hvorfor det eventuelt er avvik og hvilke konsekvenser dette har.

Link to post

Har haft min P40 med 2xTAMD63P motorer nu i snart 20 år. Båten var 5 år när jag köpte den. Den har gått en bit över 30000 NM mestadels i c:a 6-9 knop och i regel på 700 - 1200 rpm vilket innebär att jag bränner 5-7 liter per motor och timme.

Detta innebär att jag tar ut 10-30hkr per motor. Motorerna har gått c:a 4500 timmar var. Motorerna är nu täta och fina och går som en dröm och utan rök eller sot på aktern. Den enda gången dom ryker är när jag någon gång får för mig att öka till planingsfart, för då ryker dom en stund, sedan slutar det.

 

Tyvärr så har det inte blivit några längre resor de senast åren och jag tankade senast för ett år sedan och därefter har jag väl kört c:a 500 Nm och det skulle gå i 700 liter om jag tankar i morgon vilket verifierar min förbrukning som på årsbasis brukar ligga på c:a 1,4 l/nm. Jag kör nästan alltid med båda motorerna inkopplade och igång.

 

Under min tid med båten har jag bytt BB backslag för det började sjunga, och så har jag bytt båda avgaskrökarna men det hade inte behövts. Sen hade jag ett envist problem med ett läckage bakom avgaslimpan på BB motor. Jag bytte en gummiring bakom limpan men läckaget återkom så jag lät svarva en rostfri stödring som hjälper gummiringen att stanna på plats, så nu är det faktiskt helt torrt på botten i  motorrummet hela året.

 

Jag sköter servicen själv och byter olja och filter - och anoder efter behov - varje höst oavsett gångtid. Motorerna förbrukar ingen olja.

 

:fishing:

 

Tillägg: jag har justerat ventilerna och bytt spridarspetsar för några år sedan.

Link to post

Interessant erfaring, @ebonita. Usikker på hvor stor forskjell det er på 63P og 74P (utenom volumet og effekten), men det høres betryggende ut at jeg ikke ødelegger båten med å gå mye langsomt. Nå forsøker jeg å blåse gjennom innimellom, men det betyr ofte at jeg må kjøre bort fra ruta for å ikke forstyrre og plage andre.

 

Hva er grunnen til at du av og til går på en motor (spare motortimer?) og gir ikke det problem med smøring av motoren som ikke går? Eller er dette ikke et problem på lav fart? 

Link to post
løve skrev for 13 timer siden:

På min 1971  Ford-Sabb 120hk var det belastningavhengig timeteller. Kjøring på 2000 omd. ga 1 time, 1000 omd ga en halv time.

Er vel det også på traktorer.

Er vel kansje  en riktigere måte å telle timer på?

En form for belastningsvhengig timeteller er jo å telle hvor mange liter drivstoff man har brukt.

Min 6 hk Yamaha påhengsmotor bruker ganske nøyaktig 1 liter / time når gassen står på START, mens den bruker ganske nøyaktig 2 liter pr time på full gass.

 

Tar da 100 timers service etter litt over 100 liter, og hvertfall i god tid før før 200 liter. Tror det far litt over 600 liter jeg har fylt på den hittil. Har foreløpig tatt oljeskift på både motor og gir 5 ganger om jeg ikke husker helt feil, kjøpt ny i 2022.

 

Olja på motor har ved skifte litt svart farge, som jo er normalt for motorolje etter noe bruk.

 

Men en ting som har overrasket meg på den motoren er at girolja er svart ved bytte. Den er jo gulaktig som ny, og på de andre motorene mine så beholder jo girolja fargen når den byttes etter et års bruk, selv om det tidvis har brukt 1500 liter bensin mellom giroljeskift (det gjelder 100 hk 2-takt).

 

Har brukt Biltema girolje på de to største motorene, som altså beholder den lyse fargen på girolja, mens jeg bruker Yamalube på den minste som fortsatt har garanti, og det er dere det blir svart girolje. Vet ikke om det er store forskjeller på girolja eller på motoren som gir denne forskjellen. Tenker jo at dyr girolje fra Yamaha-forhandler hvertfall ikke bør være dårligere enn den rimeligere fra Biltema, så litt rart den dyre blir mest svart. Men det kan jo selvfølgelig hende den tar opp skitten bedre enn den billige, eler at det er større belastning i den minste motoren og dermed kanskje høyere driftstemperatur da en liten motor på 6 hk må jobbe hardere enn en stor med 100 hk, sånn i forhold til dimensjonene på giret.

 

Er det noen andre som har opplevd svart  girolje på påhengsmotor?

Og hvor mye er den da isåfall brukt siden forrige oljeskift?

Når jeg har spurt verksted om det er normalt at det blir svart girolje på en 6 hk etter 100 timers drift så kunne de liksom ikke svare på det, men det kan jo hende det er fordi det ikke er timetelller på slike motorer og de fleste nok enten brukes lite og kommer inn til årlige oljeskift med få timer eller aldri blir byttet på og dermed får ikke versktedet sett fargen på girolja når den evt etter mange års bruk har rukket å bli svart.

Link to post
Olevine skrev On 16.8.2024 at 6.30:
19 fot skrev On 16.8.2024 at 5.18:

Tenker jo at dyr girolje fra Yamaha-forhandler hvertfall ikke bør være dårligere enn den rimeligere fra Biltema,

Og hvorfor det? Olja blir vel ikke bedre av høyere påslag til de som selger den.

Kommer du også lenger på bensinen de dagene den kostet 25 kr i motsetning til når den bare koster 18?

Les gjennom en gang til hva jeg skrev:

"Tenker jo at dyr girolje fra Yamaha-forhandler hvertfall ikke bør være dårligere enn den rimeligere fra Biltema,"

 

Jeg skriver ikke at olja fra Biltema trenger å være bedre en olja fra Yamaha-forhandler, men at jeg hvertfall ikke tror Yamaha-olja er dårligere enn Biltema sin. Noen mener det er samme olja, men om det er forskjell så tenker jeg nok man får noe bedre (til en Yamaha) ved å handle hos dem som tross alt får garantireparasjonsutgiften hvis de leverer dårlig olje som medfører havari.

 

Biltema sin garantiordning dekker bare selve varen og ikke følgeskader. Så hvis man kjøper ei flaske olje for 100 kr og motoren skades for 10.000 kr så vil de ikke dekke de 10.000 kronene, men man kan få tilbake hundrelappen man betalte for olja hvis man leverer tilbake olja.

 

Så hva er grunnen til at du mener Biltema sin olje bør være bedre enn Yamaha sin olje på en Yamaha påhengsmotor?

 

Har lurt litt på om jeg skulle bruke Yamalube girolje på den store Yamaha-en for å se om det er olja eller motoren som gjør at det blir svart girolje når jeg bruker Yamalube på den minste Yamaha-en. Vil ikke teste dette ved å bruke Biltema-olje på minste motoren da denne fortsatt har garanti, og garantien ikke gjelder lenger hvis jeg bruker Biltema-olje på den.

 

Hvis det er samme bensinen så kommer jeg akkurat like langt pr liter uansett hva litersprisen er. Men hvis prisforskjellen består i at jeg kjøper 98 oktan istedenfor den billigere 95 oktan så kommer jeg nok lenger pr liter da jeg slipper unna bioetanolen. Bioetanolen dro hvertfall opp forbruket på en bil jeg hadde da dette ble innført, og motorsaga gikk mye mindre effektivt med bioetanolinnbanding, og største påengsmotoren går ujevnt på høy fart med bioetanol innblandet.

Link to post
19 fot skrev On 16.8.2024 at 5.18:

En form for belastningsvhengig timeteller er jo å telle hvor mange liter drivstoff man har brukt.

Min 6 hk Yamaha påhengsmotor bruker ganske nøyaktig 1 liter / time når gassen står på START, mens den bruker ganske nøyaktig 2 liter pr time på full gass.

 

Tar da 100 timers service etter litt over 100 liter, og hvertfall i god tid før før 200 liter. Tror det far litt over 600 liter jeg har fylt på den hittil. Har foreløpig tatt oljeskift på både motor og gir 5 ganger om jeg ikke husker helt feil, kjøpt ny i 2022.

 

Olja på motor har ved skifte litt svart farge, som jo er normalt for motorolje etter noe bruk.

 

Men en ting som har overrasket meg på den motoren er at girolja er svart ved bytte. Den er jo gulaktig som ny, og på de andre motorene mine så beholder jo girolja fargen når den byttes etter et års bruk, selv om det tidvis har brukt 1500 liter bensin mellom giroljeskift (det gjelder 100 hk 2-takt).

 

Har brukt Biltema girolje på de to største motorene, som altså beholder den lyse fargen på girolja, mens jeg bruker Yamalube på den minste som fortsatt har garanti, og det er dere det blir svart girolje. Vet ikke om det er store forskjeller på girolja eller på motoren som gir denne forskjellen. Tenker jo at dyr girolje fra Yamaha-forhandler hvertfall ikke bør være dårligere enn den rimeligere fra Biltema, så litt rart den dyre blir mest svart. Men det kan jo selvfølgelig hende den tar opp skitten bedre enn den billige, eler at det er større belastning i den minste motoren og dermed kanskje høyere driftstemperatur da en liten motor på 6 hk må jobbe hardere enn en stor med 100 hk, sånn i forhold til dimensjonene på giret.

 

Er det noen andre som har opplevd svart  girolje på påhengsmotor?

Og hvor mye er den da isåfall brukt siden forrige oljeskift?

Når jeg har spurt verksted om det er normalt at det blir svart girolje på en 6 hk etter 100 timers drift så kunne de liksom ikke svare på det, men det kan jo hende det er fordi det ikke er timetelller på slike motorer og de fleste nok enten brukes lite og kommer inn til årlige oljeskift med få timer eller aldri blir byttet på og dermed får ikke versktedet sett fargen på girolja når den evt etter mange års bruk har rukket å bli svart.

Om jeg ikke husker feil var giroljen sort på min Johnson gt15 sist jeg bytta. Usikker på når den ble bytta sist gang, men den har vært inn på service omtrent årlig før jeg kjøpte den. 
 

har ikke sjekket oljen siden, så vet ikke om biltemaoljen jeg fylte på også er sort.

 

jeg tenkte kanskje det kunne være noe lekkasje som gjør den sort. Eksos eller noe. Den brukes jo bare noen få timer i året så skifter ikke hvert år.
den brukes relativt hardt de timene den er i drift. Står på en zodiac på 30 kg så turtallet er mulig noe høyt.

i helga ble den brukt til å kjøre tube med ungene👍

Brukte den et par timer i helga. Det ble årets forbruk.. 4 liter 98 oktan🤣

 

skal sjekkes til våren tenker jeg..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Nå er vi på god tur bort fra trådens opprinnelige tema, men det er jo ikke akkurat første gang på bp :giggle:

Ikke vært borti girolje som blir svart, mistenker også at det kan komme fra eksos på en eller annen måte.  
Ellers så tenker jeg at "slitasjen" på olja også blir påvirket av oljevolumet.   Min F115 har 760cc olje på giret og med relativt moderat timeantall , så ser olja som ny ut hver gang jeg tapper av litt for å sjekke
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
On 8/15/2024 at 2:47 PM, Wiserguy said:

 

Hej Wiserguy,

 

Njae, jag tror inte att det är så beroende av motortyp och Dina motorer är väl ungefär samma generation som mina. Jag hade för övrigt tidigare en Nimbus 3000 med TAMD41 motor och den körde jag 20 000 nm under samma driftsregim, dvs 99% ekonomifart. Inga noterade problem med det.

 

Jag besvärar mig inte med att 'blåsa ur' motorerna, men någon gång blir det ju alltid anledning att höja farten. Dom ryker till en kort stund då, men inget mer. Men sedan är det väl möjligt att det sitter lite sot i turbona så att dom inte helt varavar ut nu. Men om båten maxar 25 eller 30 knop saknar intresse för mig.

 

När det gällde underhållskostnader på TAMD63:orna så glömde jag att jag byter impellrar ungefär vart 5:e år. Kylvätskan har jag bytt en gång, och värmeväxlarna har jag aldrig rört men någon gång har jag fått fiska impeller-rester i inloppet till värmeväxlarna. Temperaturen håller sig alltid på 80 grader och oljetrycket ligger kring 3-5 kp/cm2. Oljan jag använder är Q8 T750/40 mineralolja som jag köper på Swedol. Om man köper 5x20L så får man 20% rabatt, och då kostar den under 40 Sek per liter. Filter använder jag Mann som jag köper på nätet. Där kostar dom en bråkdel av vad Volvo vill ha för samma(?) filter. Turbona har jag aldrig rört, men som sagt motorerna ryker inte så dom får vara 'good enough'.

 

Och beträffande enmotorkörning så har jag visserligen kompletterat med en x-feed ledning för smörjvatten till axeltätningarna för att man skall kunna få tätningarna smorda även med en motor stillastående, men vad jag funnit ut är att bränslebesparingen är rätt marginell. Mina Backslag är IRM220 och dom är godkända för att den passiva axeln löper med vid enmotorkörning. Men tidigare aktive medlemmen REM här på forumet hade liknande båt och körde mycket på en motor i taget.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...