PolarLi Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Popeye70 skrev for 9 timer siden: Noe av problemet med Temu er det samme som AliExpress slet mye med i starten: Piratprodukter. Her har AliExpress gjort en ganske god jobb med å rydde opp, selv om det fremdeles dukker opp piratkopier av og til. Merk at med piratprodukter så mener jeg produkter som utgir seg for å være fra en annen produsent (f.eks. Makita) enn det egentlig er (f.eks Hang Fueng). Produkter som ligner, men markedsføres under kopiprodusentens eget navn i stedet for original-produsentens navn, er litt mer OK for min del. Av og til? Du nevnte Makita, Jeg søkte "Makita" hos Aliexpress, stort sett bare elektroverktøy og batterier og stort sett alt med "ekte" Makita logo på. Nå skal jeg ikke hevde alt er piratkopier, men jeg gjorde så litmustesten: Spesifiserte "18V Makita battery" 60 sider treff, 95% av treffene var "Ekte Makita" 5 og 6 ah batterier til ca €25 for stykket Dette er jo 100% piratkopier alle som en! Du finner forresten av og til de samme batteriene på finn, nå til 800-900,- Jeg gjorde akkurat samme søk hos Temu, og jeg fikk ikke opp ett eneste elektroverktøy eller batteri med Makita logo på(!) Null treff, kun klistemerker og t-skorter. Nå er sikkert de også falske, men kjøper heller en falsk Makita T-skjorte fra Temu, enn falske Makita batterier fra Aliexpress. Så vet nå ikke helt hvem som har gjort best jobb med å luke ut piratprodukter... Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Mastiff skrev On 13.8.2024 at 16.52: Jeg får stadig ting fra Ali, jeg har lagt til VOEC i adressefeltet og har ennå ikke fått noen ekstraregninger. Jeg ser at tangamperemeteret mitt er på Postens sentral i Lørenskog nå, så da bør jeg vel ha det her på torsdag, tenker jeg. Må vel ha noe mer enn bare VOEC nr til den aktuelle butikken? Fra toll: For å melde en VOEC-sending i løsningen må det unike VOEC-nummeret som følger sendingen oppgis. I tillegg må det på varelinjenivå oppgis varenummer (6 siffer), verdi i norske kroner (NOK) (ekskludert frakt, forsikring og merverdiavgift) og sendingsnummer. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Der gikk jeg på en smell hos eBay, et nesten ubrukt tastatur til rundt 2000 kroner fra England (jeg bruker Matias Ergo Pro for å kunne jobbe nok, uten det tar skuldrene knekken på meg) ble betalt moms på, men det kom med momskrav. Så i dag morges la jeg inn krav i systemet til eBay, og det gikk ganske nøyaktig seks timer så fikk jeg svar om at den momsen jeg betalte til eBay blir refundert. Det eneste det da koster meg ekstra er vel gebyret. Men det er bare på 75 kroner nå, jeg mener å huske at det var mye mer tidligere. Hvis da ikke det var hos et annet firma enn Posten. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Jeg kjøpte en rettsliper fra Vevor, den ankom i går. Mente på at alt var betalt, men da jeg skulle hente den på posten måtte jeg ut med drøyt 200kr til for fortolling. Er det vanlig fra Vevor? Usikker på hvordan jeg finner ut hva jeg egentlig har betalt... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pedaltom Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Finner ikke noe VOEC-registrert firma som heter noe med "Vevor": https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/nettbutikker-og-e-markedsplasser-som-er-registrert-i-voec-registeret/. Da må forsendelsen gjennom toll/moms-behandling i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Brigg skrev On 15.8.2024 at 17.47: Jeg kjøpte en ultralydvasker på Ali i vår som ble sendt fra Tsjekkia (tror jeg det var). Ble belastet 25% mva ved kjøp, men måtte betale mva og gebyr ved henting på Posten. Det var ingen dokumentasjon som fulgte pakken som viste at mva var betalt. Og verdien var oppgitt til omlag halvparten av prisen, slik som var vanlig «back in the days». Jeg klagde til Ali og fikk mva refundert. Men dette var en usansynlig tungvint prosess. I stedet for at de har et skjema som kan fylles ut med mulighet for å vedlegge dokumentasjon måtte jeg ta det via chat. Brukte flere timer på dette, lang mer tid en beløpet var verdt. Men av prinsipp ga jeg meg ikke. Resultatet ble at jeg fikk refundert 25% mva på kjøpesummen fra Ali samtidig som Posten krevde mva basert på den altfor lave verdien som var oppgitt på pakken. Så jeg kom faktisk ut av dette i pluss, bortsett fra medgått tid. Mitt inntrykk er at Ali spekulerer i dette og håper at folk ikke klager/gjør det så tungvint å klage at folk ikke gidder. @Komodo Jeg opplevde det samme ved kjøp av ultralydvasker fra Vevor via Aliexpress, se tidligere innlegg sitert her. Jeg tror Vevor/Aliexpress spekulerer i å ta betalt for momsen uten å rapportere dette til norske myndigheter. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Popeye70 Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Komodo skrev 27 minutter siden: Jeg kjøpte en rettsliper fra Vevor, den ankom i går. Mente på at alt var betalt, men da jeg skulle hente den på posten måtte jeg ut med drøyt 200kr til for fortolling. Er det vanlig fra Vevor? Usikker på hvordan jeg finner ut hva jeg egentlig har betalt... Dette er fra FAQ’en deres: Så de tar ikke noe ansvar for ekstra gebyrer og toll/mva. Det er jo en måte å si at de ikke er VOEC-registrert. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Brigg Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Popeye70 skrev 1 minutt siden: Det er jo en måte å si at de ikke er VOEC-registrert. Men legge til 25% VAT på kjøpesummen gjør de uansett. Lureri spør du meg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mastiff Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Snodig at de ikke tar ansvaret for toll/moms til "non EU-countries" når de har adresse i Storbritannia, som så vidt jeg husker har hatt en eller annen liten avstemning og står utenfor... Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Bestilles det fra Vevor via Aliexpress, så betaler man norsk moms ved check out i henhold til VOEC-samarbeidet. Selve VOEC nummeret som skal stå oppført på sending kan hende selve senderen ikke fyller inn korrekt. Jeg fikk en gang hente varen hos Posten ved å sende Posten kopi av kvitteringen fra Aliexpress hvor det stod at jeg hadde betalt norsk moms og VOEC-nummeret. Dette har de slutten helt med. Jeg har prøvd igjen senere, men det sier Posten er komplett umulig og eneste løsningen er å betale Posten først, hente varen, så få momsen allerede innbetalt refundert fra Aliexpress. Så da er løsningen å la sendingen gå i retur, og håpe på at det går i orden med refusjonen av varens verdi. Å få momsen du har innbetalt til Aliexpress i retur kan også være svært vanskelig. Noen selgere bruker Aliexpress kundeservice, andre selgere har sin egen kundeservice. Det virker som de trenerer hele saken. Fyll inn dette på adresselinjen din til profilen din på Aliexpress: "VOEC ID: 2034638" Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 MrOtto skrev 55 minutter siden: Bestilles det fra Vevor via Aliexpress, så betaler man norsk moms ved check out i henhold til VOEC-samarbeidet. Nei. Vevor/Ali legger til 25 % VAT til ordresummen, uten å ha noen som helst intensjon om å betale denne momsen til norske myndigheter. Så de driter i hele VOEC-systemet, og man må betale mva + gebyr ved henting på Posten. Det er mulig å få refundert pengene fra Ali, men da kreves det tolmodighet. Ordresummen skal være betydelig før du har en rimelig timesbetaling for arbeidet med å få refusjon. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mastiff Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 @Brigg Jeg tviler på at det gjelder Ali Express. Jeg har fremdeles ikke fått momskrav derfra siden VOEC-systemet begynte, så vidt jeg kan huske, og jeg kan aldri tenke meg at tollvesenet i Norge ville latt dem droppe betalingen i et par år uten å annullere VOEC-nummeret deres. Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 @Brigg Nei, jeg bestilte faktisk fra Vevor i det eksemplet jeg kom med, Vevor sin butikk på Aliexpress. Jeg fikk kvittering med innbetaling moms i henhold til VOEC-samarbeidet og Posten var enig med meg at moms var betalt og leverte ut min pakke. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Det er ikke Ali som er problemet, men enkelte selgere på Ali som kløner det til, bevisst eller ubevisst. Posten krever at informasjonen oversendes elektronisk nå til dags. Så om det svikter så må en få refusjon fra Ali. Det smarte er da å ta det til ‘Ali-retten’ uten å bruke tid på å dille med kommunikasjon med eventuell motvillig eller trenerende selger. Og legge ved bilde av momsregning og screenshot av at selger allerede har belastet mva. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Temu er en drittside jeg prøver å styre unna, men de gangene jeg har brukt de så har det gått fint uten noen etterkrav. Noen andre som har hatt VOEC-problemer fra den kanten? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Rettelse på eBay-refusjonen: Jeg får også tilbake det norske tollgebyret. Faktisk ble det seks kroner mer enn jeg betalte, sikkert på grunn av vekslekursen for den norske pesetasen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Pedaltom skrev for 15 timer siden: Finner ikke noe VOEC-registrert firma som heter noe med "Vevor": https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/nettbutikker-og-e-markedsplasser-som-er-registrert-i-voec-registeret/. Da må forsendelsen gjennom toll/moms-behandling i Norge. Takk, det forklarer nok saken for min del. Til @Brigg, @Popeye70 og dere andre som hjelper til med tips, så var jeg kanskje litt uklar. Jeg har bestilt fra denne siden, ikke Vevor via Ali Express: https://eur.vevor.com/?currency=NOK&lang=no&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_id=20501710553&ad_group=156824653910&ad_id=671820019852&utm_term=vevor&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwmOm3BhC8ARIsAOSbapUKfFADvSI9G3ngLwwhlrNbSMEDYrueiOYkUPVe3wlTRcYj6vbHeaUaArCREALw_wcB Her er det norsk språk, og det opplyses om gratis frakt og det ene med det andre. Rettsliperen jeg kjøpte virker være bra, fikk en god kvalitetsfølelse da jeg pakket den ut og testet den. Prisen var det heller ingenting å si på. Kommer ikke til å bruke tid på å finne ut om de 200 kronene var feilaktig avkrevd, det har jeg ikke energi til. Men da jeg bestilte sliperen fikk jeg vel et inntrykk av at alt skulle være inkludert. Her er forøvrig rettsliperen https://eur.vevor.com/die-grinder-c_12043/vevor-die-grinder-1-4-heavy-duty-straight-die-grinder-30000rpm-6-variable-speed-p_010337960200 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 @Komodo Unnskyld hvis det er et dumt spørsmål, men hva kan den der gjøre som ikke en drill med tilsvarende utstyr klarer? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 PolarLi skrev On 22.8.2024 at 21.14: Av og til? Du nevnte Makita, Jeg søkte "Makita" hos Aliexpress, stort sett bare elektroverktøy og batterier og stort sett alt med "ekte" Makita logo på. Nå skal jeg ikke hevde alt er piratkopier, men jeg gjorde så litmustesten: Spesifiserte "18V Makita battery" 60 sider treff, 95% av treffene var "Ekte Makita" 5 og 6 ah batterier til ca €25 for stykket Dette er jo 100% piratkopier alle som en! Du finner forresten av og til de samme batteriene på finn, nå til 800-900,- Jeg gjorde akkurat samme søk hos Temu, og jeg fikk ikke opp ett eneste elektroverktøy eller batteri med Makita logo på(!) Null treff, kun klistemerker og t-skorter. Nå er sikkert de også falske, men kjøper heller en falsk Makita T-skjorte fra Temu, enn falske Makita batterier fra Aliexpress. Så vet nå ikke helt hvem som har gjort best jobb med å luke ut piratprodukter... min ekte Makita overhandsfræs tok kvelden……. jeg kjøpte denne mest for å se vad det var …. men denne bruker jeg veldi mye o den funker kanon…… kommer kjøpe meg ytterligere enn av disse se til bare å få 6 og 8 mm …. https://eur.vevor.com/compact-router-c_10131/vevor-electric-hand-trimmer-palm-router-with-three-collets-and-fixed-base-710w-p_010376710625 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 @Gunga Dinhvordan gikk det med VAT for dette kjøpet? Tok du den inn i Norge eller Sverige? Hendig sak, ønsker meg en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Tok den til Sverige….mener den blev sendt fra Tjekkia….så længe det er innom EU så trenger man ikke å tenke på VAT…. Se nøye på annonsens prisene varierer, men også hur mye de sender med av tillbehør……. nå hadde jeg en masse Makita tillbehør som passer rett på. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Da tar jeg den i så fall til adressen i Strömstad. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.November.2024 Link til dette innlegget Svart 12.November.2024 SveinHa skrev On 16.8.2024 at 0.25: Har blitt noen feilleveringer fra Ali opp gjennom tidene men det ordnes det alltid opp i kjapt og greit. Bare de siste få ukene har Ali fått seg 2 alvorlige riper i lakken... Bestilte 50 stk 18650 Lithiumceller 3500 mAh. Ved NOR-test (opplading/utlading/opplading) viste samtlige celler ca 42% av oppgitt kapasitet. Reklamasjon blankt avvist. Bestilte 50 stk 18650 Lithiumceller 6800 mAh. Nå har jeg jo skjønt at teknisk kapasitet på 18650 celler er rundt 3500mAh så disse visste jeg at var gambling men stolte på at Ali ville rydde opp slik de alltid har gjort om der er noe feil. Da pakken, som skulle være ca 2 kg, dukket opp var det bare en liten konvolutt på 22 gram som inneholdt 1 stk alkalisk AA batteri. Flere runder med reklamasjon og appeal endte opp med blank avvisning av refusjon der selger sier at de ikke tjener penger om de skulle ta hånd om reklamasjoner og Ali godtar ikke bevisene mine så saken er ferdigbehandlet med konklusjonen: "Final solution: No refund". I tillegg til bilder leverte jeg denne som dokumentasjon: Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Hulda Svart 12.November.2024 Link til dette innlegget Svart 12.November.2024 Bilr ikke noe Ali på meg. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.November.2024 Link til dette innlegget Svart 12.November.2024 @SveinHa Om du betaler med Paypal eller kredittkort kan det være noe å hente den veien. Paypal har en svindelgaranti. Men den gjelder ikke dersom man blir svindlet ved å måtte betale dobbel mva har jeg erfart. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.