Hedwig Startet 16.August.2024 Link til dette innlegget Startet 16.August.2024 Hei, På leting etter en dsy/weekendcruiser, og der er det jammen mange varianter og modeller! Spesifikt ser vi etter en relativt liten båt, men som har eget toalettrom, kanskje også med en dusj. Med liten tenker vi alt rundt/under 25- vi har akkurat solgt en på 44 fot fordi det var litt vanskelig med små barn som ikke ville sove. Dette markedet er ganske forvirrende, for eksempel ser det ut som Ibiza 22 weekender kan komme med både innen og utenbordsmotor og med eget toalettrom med ordentlig toalett eller portapotti i salongen. Litt irriterende å søke på finn når så mye forskjellig da kommer opp... Finnes det noen grei side der man kan få oversikt over modeller og tegninger? (ala sailboatdata) Og hvilke modeller kan anbefales? Pengemessig: Tenker vi ikke er interessert i å legge så mye penger i båt nå, kanskje maks en 400.000 og gjerne rimeligere. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Å sove i båt er jo det beste som finnes! Er det spedbarn det snakkes om da eller? Det finnes jo noen på markedet, men populære og høyt priset. selv var det et kriterie for meg da jeg kikka på båt. Desverre har mange nyere båter nedprioritert toalett og har det i forpiggen under et lokk, som er veldig upraktisk om man benytter båten til overnatting, sitter jo og stort sett på utstilling. For 400k blir det nok litt begrenset hva man kan få av båt og når båtene blir 21-22 fot blir det veldig begrenset hvor stort toalettrommet blir. Er nok derfor båtbyggerne tenker som så at det fleste bruker båtene sine til dagsturer og at toalettet er nermest et nødtoalett. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Skamklipt Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Var en tilsvarende tråd for ikke lenge siden https://baatplassen.no/i/topic/172969-toalettrom-i-mindre-båt/ Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Eget toalettrom er skjelden på båter i denne størrelsen. Har en av de minste med dette selv, en Uttern D70. De ligger litt over ditt budsjett, ellers en båt jeg absolutt kan anbefale. Hadde nettopp en uke på sjøen i denne, og hadde ikke vært noe problem å ta en uke til. Men toalettrommet er ikke stort, å snu der inne etter døren er lukket er en utfordring 😅 liker godt å kunne gå fra baug til badeplattform uten å måtte klatre over sofa og folk nærmeste kandidater for oss var Yamarin 68DC og GP 700 og 22 weekender som du nevner. 68DC har ikke eget toalettrom som trekker ned, men er innenfor ditt budsjett og har ellers det man trenger og gode løsninger. GP 700 har eget toalettrom og bra med plass, men dette er jo båter med innenbords motor og ikke helt det samme fartspotensialet. Men, strak Aksel så vedlikeholdskostnad kan sammenlignes med påhenger, og mye lavere drivstoffutgifter. Vi vurderte også 22 weekender. Trodde det var 23 og 21 weekender som hadde innenbords? 22 touring er vel utgaven med benker/buesofa og ikke eget toalett. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Er utenbordsmotor et absolutt krav? Og er nyere modell også et krav? Hvis ikke, hva med å se etter en litt eldre modell, som gjerne er oppgradert med nyere motor og annet? En kamerat hadde flere år en Windy HC 25 som han fikk kjøpt til en grei pris med splitter ny motorpakke (Volvo V6 med drev, installert av Volvo Penta i Bergen, kort tid før handel). Gikk vel gode 33-34, hadde soveplass for hans familie med 3 små barn, toalett og kokemuligheter. Solgte dessverre denne for et par år siden, etter å ha oppgradert med kjøleskap, Wallas varmer, varmtvannsbereder, formsydde tepper, ny kalesje og mer. Alt av gjennomføringer var skiftet til kompositt, elektronikk/ledningsnett, slanger, septiktank byttet og mer jeg ikke kommer på i farten. I hans eie ble båten en strøken båt, jeg vil påstå like god som ny, om ikke bedre. I forbindelse med 3-fotssyken solgte han denne (dessverre) til alt for lav pris i forhold til hva man fikk for pengene. Poenget mitt er at hvis du følger litt med kan slike eldre, men godt oppgraderte, båter være et kupp, både prismessig og bruksmessig sett. Flere produsenter av eldre årgang leverte både kvalitet og gjerne mer gjennomtenkte løsninger enn i dag. Man kaptes om å levere den best utstyrte båten, noe som i flere tilfeller ga modeller med større funksjonalitet. Toalettrommet i nevnte Windy er såpass stort at selv jeg (som ikke er direkte småvokst, for å si det mildt) kunne utføre jobben min uten at det ble for trangt. Det eneste som gjerne ikke er et pluss med den modellen, slik jeg ser det, er skrekkaggregat/drev, men hvis dette er av nyere dato holder det likevel noen år ved riktig vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Det er eget toalettrom i mange pilothouse båter i fra 22 fot og opp, Benetau Antares, Jeanneau Merry Fisher, Quicksilver Pilothouse og Askeladden Pilothouse. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 16.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 -morten- skrev for 6 timer siden: Å sove i båt er jo det beste som finnes! Er det spedbarn det snakkes om da eller? Det finnes jo noen på markedet, men populære og høyt priset. selv var det et kriterie for meg da jeg kikka på båt. Desverre har mange nyere båter nedprioritert toalett og har det i forpiggen under et lokk, som er veldig upraktisk om man benytter båten til overnatting, sitter jo og stort sett på utstilling. For 400k blir det nok litt begrenset hva man kan få av båt og når båtene blir 21-22 fot blir det veldig begrenset hvor stort toalettrommet blir. Er nok derfor båtbyggerne tenker som så at det fleste bruker båtene sine til dagsturer og at toalettet er nermest et nødtoalett. Det tenker jeg også - mine foreldre hadde en gammel snekke og de tøffet angivelig rundt hele natten for at jeg skulle sove ordentlig. Vi har hatt stort sett maks flaks, barna sover som steiner og - bank i bordet - kan telle på en hånd det siste året hvor mange ganger vi har vært oppe eller slitt med å legge. Alle andre steder enn i båten. Det har ført til to ting: En, vi brukte vår store båt kun til små dagsturer, og to, vi har stor medfølelse for de foreldre som sliter med å legge barn. Uansett toåringen nekter, og fant ut at vi heller kunne kjøpe stor båt igjen om noen år. Skamklipt skrev for 6 timer siden: Var en tilsvarende tråd for ikke lenge siden https://baatplassen.no/i/topic/172969-toalettrom-i-mindre-båt/ Takk for tips! Sturee skrev for 5 timer siden: Eget toalettrom er skjelden på båter i denne størrelsen. Har en av de minste med dette selv, en Uttern D70. De ligger litt over ditt budsjett, ellers en båt jeg absolutt kan anbefale. Hadde nettopp en uke på sjøen i denne, og hadde ikke vært noe problem å ta en uke til. Men toalettrommet er ikke stort, å snu der inne etter døren er lukket er en utfordring 😅 liker godt å kunne gå fra baug til badeplattform uten å måtte klatre over sofa og folk nærmeste kandidater for oss var Yamarin 68DC og GP 700 og 22 weekender som du nevner. 68DC har ikke eget toalettrom som trekker ned, men er innenfor ditt budsjett og har ellers det man trenger og gode løsninger. GP 700 har eget toalettrom og bra med plass, men dette er jo båter med innenbords motor og ikke helt det samme fartspotensialet. Men, strak Aksel så vedlikeholdskostnad kan sammenlignes med påhenger, og mye lavere drivstoffutgifter. Vi vurderte også 22 weekender. Trodde det var 23 og 21 weekender som hadde innenbords? 22 touring er vel utgaven med benker/buesofa og ikke eget toalett. Takk for tips Skal sjekke, og jeg har ikke brukt mye tid på å sette meg inn i disse modellene - foretrakk orakelet Båtforumet ;) Budsjettet er ikke helt spikret, skal se på denne. Hakkannen skrev for 3 timer siden: Er utenbordsmotor et absolutt krav? Og er nyere modell også et krav? Hvis ikke, hva med å se etter en litt eldre modell, som gjerne er oppgradert med nyere motor og annet? En kamerat hadde flere år en Windy HC 25 som han fikk kjøpt til en grei pris med splitter ny motorpakke (Volvo V6 med drev, installert av Volvo Penta i Bergen, kort tid før handel). Gikk vel gode 33-34, hadde soveplass for hans familie med 3 små barn, toalett og kokemuligheter. Solgte dessverre denne for et par år siden, etter å ha oppgradert med kjøleskap, Wallas varmer, varmtvannsbereder, formsydde tepper, ny kalesje og mer. Alt av gjennomføringer var skiftet til kompositt, elektronikk/ledningsnett, slanger, septiktank byttet og mer jeg ikke kommer på i farten. I hans eie ble båten en strøken båt, jeg vil påstå like god som ny, om ikke bedre. I forbindelse med 3-fotssyken solgte han denne (dessverre) til alt for lav pris i forhold til hva man fikk for pengene. Poenget mitt er at hvis du følger litt med kan slike eldre, men godt oppgraderte, båter være et kupp, både prismessig og bruksmessig sett. Flere produsenter av eldre årgang leverte både kvalitet og gjerne mer gjennomtenkte løsninger enn i dag. Man kaptes om å levere den best utstyrte båten, noe som i flere tilfeller ga modeller med større funksjonalitet. Toalettrommet i nevnte Windy er såpass stort at selv jeg (som ikke er direkte småvokst, for å si det mildt) kunne utføre jobben min uten at det ble for trangt. Det eneste som gjerne ikke er et pluss med den modellen, slik jeg ser det, er skrekkaggregat/drev, men hvis dette er av nyere dato holder det likevel noen år ved riktig vedlikehold. Takk for tips. Egentlig, så er det nok ganske krav. Vi har hatt en stor båt nå i en del år, og heldigvis har ingenting gått galt, men det har vært en konstant bekymring. En del av grunnen til å gå til mindre båt er bare å slippe følelsen av at "ferien ryker" om noe går galt. Så her planlegges det ikke for mye overnattinger (antagelig ingen) - snarere blir det hotell om vi drar på båtferie - og jeg ønsker en båt som er lett nok til å slenges på henger og taues til nærmeste forhandler om noe ryker. Og ellers minst mulig mekking. Før vi fikk stor båt hadde vi i mange år en skjærgårdsjeep med en Mercury på - det var mange år med null bekymringer, null problemer og service hos forhandler. (Eneste jeg tok selv var oljeskift). Stor båt og mye jobb er gøy, men ikke lett å kombinere med livet slik det er akkurat nå. abbor skrev for 2 timer siden: Det er eget toalettrom i mange pilothouse båter i fra 22 fot og opp, Benetau Antares, Jeanneau Merry Fisher, Quicksilver Pilothouse og Askeladden Pilothouse. Takker, skal sjekke. I all hovedsak skal båten bli brukt som dagsturbåt i Oslofjorden på solskinnsdager, og da er pilothouse ikke best egnet, men har alltid likt de båtene og likt tanken på dem. Kanskje... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.