Jump to content

Toalettrom i mindre båt!


KC-

Recommended Posts

Hei! 

 

Trefotssyken melder seg, og drømmen om bare litt større båt materialiserer seg etterhvert i noen spesifikke behov. Jeg merker at det er et savn på båttur å ha tilgang til toalett, også på kortere turer. Jeg er en sånn som sliter med disse offentlige utedoene, så kan man sikkert mene hva man vil om det, men sånn er det nå bare :) 

 

Jeg har i dag en Skibsplast 550HT, og har jo egentlig lyst på *mye* større båt. Har jo tross halt hatt denne i hele to sesonger etter siste oppgradering :p

 

Men når alle behov og kostnader i til båtplass, opplag og ikke minst vedlikehold er tatt i betraktning (vanvittig kjedelig å være så fornuftig når det gjelder båt) så har jeg landet på at *litt* større båt kanskje er det mest realistiske i år. 

 

 

Jeg har det ikke så travelt når jeg er ute, men liker muligheten for å dra på litt og komme seg frem eller hjem. Har ingen umiddelbare planer om å dra veldig langt ut av oslofjorden heller. Ser fortrinnsvis etter en båt med utenbordsmotor, da det virker som innenbords i min prisklasse blir litt bingo. 

 

Men det jeg helt konkret lurer på er: Jeg har sett at det er en utbredt løsning med portapotti under senga og sånn, men  hvor mye må man "opp" i størrelse for å få et eget lite avlukke til toalettet?  Har dere noen tips til båtmodeller jeg kan se etter? 

Link to post
Share on other sites

Før var båtene laget med separat toalettrom i klassisk stil. på 90 tallet ble det mer og mer vanlig med toalettet under V-køya forrut. men lages i dag noen båter med separat toalettrom. Da ma man opp i 21-23 fot helst om man ønsker separat rom. Det var et av kriteriene da jeg kjøpte ny båt at den skulle ha separat toalettrom. Da slipper man ommøblere hele båten om man må opp på do på natta, og slipper å sitte på utstilling. Mange liker løsnIng med lokk i soffaen andre vil ha litt mer privat rom! :giggle: Ellers er det jo noen som har prøvd seg med litt forskjellige løsninger, bla. Flipper har en slags oppfoldbar skillevegg osv. For min del liker jeg det separate rommet i min båt som er relativt greit på størrelse, grei skål og veldig lett å holde rent. Har septiktank som kan tømmes til sjø, samt eget utak bak styrehuset for tømming til land. Dette er kansje påbudt nå.  Ellers så kan man ha Portta Potti også. Noen kommer med praktiske løsninger for tømming

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, lurvetass said:

Vi hadde aquador 23 dc. Den hadde et lite toalettrom. 

 

På aquador 23 er det veldig smalt og kort toalettrom ja.

 

8 hours ago, KC- said:

Hva slags båt med toalettrom kjøpte du? =) 

Om det er meg du spør så har jeg en Askeladden C75 Center Cabin

1bab13fe0cfcb1c8-large.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg må slå ett slag for Windy 23 fç.

Den har alt jeg trenger og litt til.

Ulempen er at det er en aldrende modell, og dele tilgangen er noe redusert.

Den er også med innenbords motor og drev. 

Men det kan jo løses med en brakett.

Ulempen med dette er at tyngdepunktet flyttes lenger bak, og sikkert endrer båtens sjøegenskaper.

Har kjørt et par Oceanmaster, men liker ikke kvaliteten på byggingen.

Link to post
Share on other sites

20 minutes ago, pappa_wolf said:

Jeg må slå ett slag for Windy 23 fç.

Den har alt jeg trenger og litt til.

Ulempen er at det er en aldrende modell, og dele tilgangen er noe redusert.

Den er også med innenbords motor og drev. 

Men det kan jo løses med en brakett.

Ulempen med dette er at tyngdepunktet flyttes lenger bak, og sikkert endrer båtens sjøegenskaper.

Har kjørt et par Oceanmaster, men liker ikke kvaliteten på byggingen.

70-80 tallsbåtene var jo 23 fot skroglengde og positivt vinklet hekk. en 23 foter i dag er i realiteten 21 uten badeplatform og vinklet hekk. Det var enormt bra plassutnyttelse på Draco, Windy og Fjord i det segmentet! Min drømmebåt var i mange år Fjord 21 Weekender, med stikkabin og toalettrom! ble mer gira på nyere båter da..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Velger man en eldre båt med nyere motor får man mye plass for  pengene. Fjord 725 og lignende 80talls båter er jo enorme kontra dagens modeller i samme "størrelse"

Skipsplast har jo også noen litt større modeller, deriblant 685/690 med god plass / toalettrom.

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, -morten- said:

70-80 tallsbåtene var jo 23 fot skroglengde og positivt vinklet hekk. en 23 foter i dag er i realiteten 21 uten badeplatform og vinklet hekk. Det var enormt bra plassutnyttelse på Draco, Windy og Fjord i det segmentet! Min drømmebåt var i mange år Fjord 21 Weekender, med stikkabin og toalettrom! ble mer gira på nyere båter da..

Jeg er langt på vei enig med deg. Men etter å ha jobbet i båtbransjen noen år, har jeg gått bakover.
Jeg synes at moderne båter er fine, men jeg er ikke super imponert over byggekvaliteten. eller ledningsnettet.
Dessuten føler jeg at skrogene på moderne båter er for tynne. 
Båten min boret jeg hull i i går, og skroget er 22 mm massivt glassfiber.
Jeg stoler mer på den enn mange moderne båter.

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev 32 minutter siden:

Jeg er langt på vei enig med deg. Men etter å ha jobbet i båtbransjen noen år, har jeg gått bakover.
Jeg synes at moderne båter er fine, men jeg er ikke super imponert over byggekvaliteten. eller ledningsnettet.
Dessuten føler jeg at skrogene på moderne båter er for tynne. 
Båten min boret jeg hull i i går, og skroget er 22 mm massivt glassfiber.
Jeg stoler mer på den enn mange moderne båter.

Tiltredes. Dog skal det sies at toalettrommet på min Windy 8000 er så trangt at jeg må rygge inn og trekke buksa ned halveis gjennom døra :giggle: Ikke elegant, men det funker! Synes imidlertid at nyere båter er bedre på luker og oppbevaringsrom.

Link to post
Share on other sites

53 minutes ago, pappa_wolf said:

Jeg er langt på vei enig med deg. Men etter å ha jobbet i båtbransjen noen år, har jeg gått bakover.
Jeg synes at moderne båter er fine, men jeg er ikke super imponert over byggekvaliteten. eller ledningsnettet.
Dessuten føler jeg at skrogene på moderne båter er for tynne. 
Båten min boret jeg hull i i går, og skroget er 22 mm massivt glassfiber.
Jeg stoler mer på den enn mange moderne båter.

En helt annen diskusjon. Var vel toalettrom og plassutnyttelse TS var interessert i!  strukturel styrke på skrog har ikke bare med tykkelse å gjøre, men for opplevd kvalitet kan det nok virke mer solid

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Tåler litt digresjoner i en god båtprat ;) 

 

Gammel båt med nyere motor er absolutt noe jeg tenker på ja. Frister veldig med en stor åttitallsbåt, dessverre er det ofte innenbordsmotor i disse som kan bli en joker... 

 

Forelsket meg i en Draco 2700 Tricab forleden år, men den ble solgt til noen andre... men det er jo noen hakk opp fra 18 fot. På mange måter. 

 

Tror ellers ikke jeg skal begi meg ut på noen større ombygging av båt...men bør man være skeptisk til båter som er bygget om fra innenbords til utenbords?  Ser jo en og annen sånn på Finn.no fra tid til annen. 

 

Er åpen for flere eksempler på båter med toalettrom også =) 

 

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en Fevik 715 snekke. 23,5 fot. 1987 modell med Yanmar. Båt og motor tilnærmet som ny. Eget toalettrom,men trangt for en på 1,94 og over 120 kilo.  Men jeg klarte meg der.  Mye båt for penga. Målte 14 knop på topp. Antar man får en god båt under 70.000.

Gikk opp til 28 fot Agder 840, toppfart over 23 knop, Yanmar 165 hk. Antar man får en god en for under 200.000. Helt greit toalettrom.

Så ble det Saga 315 med Volvo 300hk. Enda bedre toalettrom

Antar man får en slik under 800.000.

Link to post
Share on other sites

Er fint mange er skeptisk til innenbords og drev.
Det gjør att vi få som er i det markedet virkelig kan ta på oss prute hatten når brukt båt skal kjøpes.
Men ja helt nødvendig for den skal jo selges engang også.

Jeg reparerer heller på en innenbords motor enn å knekke annen var skrue på en påhenger og blir den 15 år er vær dag en bonus før motoren er tært opp.
Men ja skulle jeg kjøpt alt nytt hadde påhenger vært førstevalget men er man i markedet for en brukt båt med ett tiår pluss i logg boken orker jeg ikke å jævles med en påhenger som like godt kunne vært sveiset i sammen som skrudd.

Vet jeg ikke omvender noen så bare fint dere vil ha påhenger.

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, pappa_wolf said:

Jeg er langt på vei enig med deg. Men etter å ha jobbet i båtbransjen noen år, har jeg gått bakover.
Jeg synes at moderne båter er fine, men jeg er ikke super imponert over byggekvaliteten. eller ledningsnettet.

 

Jeg hadde mannskap fra La Rochelle i Frankrike - han jobbet i båtbyggerbransjen, og hadde følgende å si om fransk båtbyggeindustri: styr unna nye franske båter!

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 3 timer siden:

Er fint mange er skeptisk til innenbords og drev.
Det gjør att vi få som er i det markedet virkelig kan ta på oss prute hatten når brukt båt skal kjøpes.
Men ja helt nødvendig for den skal jo selges engang også.

Jeg reparerer heller på en innenbords motor enn å knekke annen var skrue på en påhenger og blir den 15 år er vær dag en bonus før motoren er tært opp.
Men ja skulle jeg kjøpt alt nytt hadde påhenger vært førstevalget men er man i markedet for en brukt båt med ett tiår pluss i logg boken orker jeg ikke å jævles med en påhenger som like godt kunne vært sveiset i sammen som skrudd.

Vet jeg ikke omvender noen så bare fint dere vil ha påhenger.

 

Høres strengt tatt ut som du har samme innstilling til påhengs som andre har til innenbords :giggle:

 

For min del er det enkelt - jeg har ingen forutsetninger for å ligge i et motorrom å skru på en gammel motor, eller et drev for den saks skyld. I tillegg er det dyrere med stor båt med at båtplassen blir dyrere både sommer og vinter. 

 

Med påhengsmotor har man jo den fine muligheten at man kan kjøpe en gammel billig båt, med splitterny eller nyere motor om man ønsker det.  

 

Så er det jo kjempefint at man er forskjellige, da er det båter nok til alle :) Og jeg skal altså ha en med dass ;) 

 

 

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, tobixen said:

 

Jeg hadde mannskap fra La Rochelle i Frankrike - han jobbet i båtbyggerbransjen, og hadde følgende å si om fransk båtbyggeindustri: styr unna nye franske båter!

Jeg har i løpet av de siste åra kikket etter styrhusbåt i segmentet 22-25 fot, og valgte Norsk båt selv om den ligger 200k i pris over de franske! :wink:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Drago 660 må være en av de minste båtene jeg har sett med eget toalettrom. Kanskje et av de minste toalettrommene jeg har sett også😅

utover det har jeg ingen anbefalinger, men kompisen min som hadde sånn med diesel var fornøyd..

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=325925845

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

glalaks skrev 30 minutter siden:

Drago 660 må være en av de minste båtene jeg har sett med eget toalettrom. Kanskje et av de minste toalettrommene jeg har sett også😅

utover det har jeg ingen anbefalinger, men kompisen min som hadde sånn med diesel var fornøyd..

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=325925845

 

Hehe, lite toalettrom ja, men det var en fin båt!  

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 14 timer siden:

Jeg har i løpet av de siste åra kikket etter styrhusbåt i segmentet 22-25 fot, og valgte Norsk båt selv om den ligger 200k i pris over de franske! :wink:

Nå er vel både franske og det du kaller norske styrhusbåter bygd i Polen, noen designet i Frankrike, de du kaller norske er vel enten designet i Storbritannia eller Polen. 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis slik at norske båter er bedre enn andre båter.

 

En annen betraktning, det er heller ikke slik at alt var bygd mer robust i "gamle dager".  Enten det gjelder båter, biler eller vaksemaskiner, så kan man se for seg at i et spesifikt år blir det produsert én greie som er skikkelig robust og av god kvalitet, mens ni elendige greier blir produsert.  Noen håndfull av år senere vil de ni dårlige modellene være fortrengt og glemt, de ble skrotet, sank eller endte opp sine dager hos en bilopphøgger.  Den gode modellen finner man igjen på bruktmarkedet - dermed er det lett å gjøre observasjoner og konkludere med at "alt ble laget mer robust i gamle dager".

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, abbor said:

Nå er vel både franske og det du kaller norske styrhusbåter bygd i Polen, noen designet i Frankrike, de du kaller norske er vel enten designet i Storbritannia eller Polen. 

forskjell på design og opplevd kvalitet. samt at de franske har noen løsninger jeg ikke liker. til og med Windy produserer i Polen! det er ikke noe som helst problem nå til dags. For min del så stod det mellom Finnmaster og Askeladden.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...