Skamrek Startet 17.August Del på Facebook Startet 17.August Hepp! Har endelig fått den gode gamle 15 fots Solberg trejolla mi opp på gårdsplassen etter mange års bruk. Den trenger en god del kjærlighet. Den eneste formen av vedlikehold jolla har fått gjennom åra er å bli metta med rå linolje før hver sesong. Som dere ser er innsida nå helt svart. Er det noe spesielt lurium jeg kan bruke for å lysne treverket innvendig? Har så langt bare vaska med egnet vaskemiddel og børste på drill. Begynte såvidt å slipe litt på noen bord for å se hvor mye arbeid det skulle kreves for å komme ned til friskt treverk, men det virker som en evighetsjobb, spesielt rundt klinkinga. Det frister å sandblåse hele båten innvendig, men det er vel fy-fy. Utsida er ganske grei skuring med å skrape av gammel D2 med varmepistol og kittkniv. Bestefaren min, som jeg arva båten av i min tid, har også brukt noe maling som ikke er egna for å være under vannlinja som bunnstoff og på gulvplatene, så her blir det vel å slipe alt ned til bart tre. Tenker å bruke D1 og D2 når jeg kommer så langt. Må bare beklage at jeg ikke har allverdens med peiling på vedlikehold og terminologi av trebåt. Gode råd og tips mottas med stor takk! Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.August Del på Facebook Svart 18.August Mulig at tørrisblåsing kan være løsningen https://www.blastit.no/tjenester/torrisblasing Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
index Svart 18.August Del på Facebook Svart 18.August Jeg ville bare fortsatt med rå linolje , tilsatt litt soppdreper. Det er en gammel båt, den har lov til å vøre mørk oppi. Sliping vil bare skade båten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Allan E Svart 18.August Del på Facebook Svart 18.August Skamrek skrev On 17.8.2024 at 10.21: Bestefaren min, som jeg arva båten av i min tid, har også brukt noe maling som ikke er egna for å være under vannlinja som bunnstoff og på gulvplatene, så her blir det vel å slipe alt ned til bart tre. Jeg tenker at alt det din bestefar brukte er bedre enn det meste av dagens produkter. Det meste av virkestoffer er fjernet fra malingsprodukter. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.August Del på Facebook Svart 19.August Alt det svarte er sopp som gror godt i rå linolje. Det er jo i så henseende mat. hadde det vært min, hadde jeg dratt den inn i garasjen og brukt vinteren på å skrape den ren både innvendig og utvendig. Går mye raskere enn å pusse er min erfaring. Så kjørt på med D1 og D2 på våren når den har fått tørket ut. kan anbefale «sjekteboka», der står det mye fornuftig om renovering og overflatebehandling. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Jon-Kåre Svart 19.August Del på Facebook Svart 19.August https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=534480160797768&id=835166636524604 Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.