__jallis__ Startet 17.August.2024 Link til dette innlegget Startet 17.August.2024 Skal montere et thrusterbatteri under senga i fremre kabin i en Bavaria 38 seilbåt. Planen er å skru fast stroppefester i bunn av båten og stroppe batteriet fast. Så ble jeg plutselig usikker på hvor mye jeg har å gå på når jeg skal forborre og skru fast disse festene i glassfiberbunnen? Er det en fare for at jeg synker hele båten? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 Jeg tror jeg ville festet i treverket i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 Ville limt fast en kloss og skrudd i den heller Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 Jeg støtter det å lime fast kloss. Du kan også feks lime fast en liggende 2x8" og sette batteri på den og skru fast fester. Kan lime med feks Tec7/ Multibond. Bare vask med aceton eller tilsvarende først for å få vekk evt fett og skitt. Ved å bygge opp med treverk kan du også få avrettet slik at batteriet står vannrett. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 __jallis__ skrev for 1 time siden: Planen er å skru fast stroppefester i bunn av båten og stroppe batteriet fast. Det der må du ikke finne på å gjøre! Lim heller fast kryssfinerplater mot skroget med MS polymer fugemasse. Bruk plater med så stort areal og limflate du får plass til, ikke en liten kloss. Rengjør hele arealet med aceton, og mattslip overflaten med K40 eller K60 slipepapir. Dette vil få mer enn nok styrke til å holde et batteri på plass. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jens_P Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 __jallis__ skrev for 2 timer siden: Planen er å skru fast stroppefester i bunn av båten og stroppe batteriet fast. Dette bildet er en klassiker. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Teerex Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 Jens_P skrev 29 minutter siden: Dette bildet er en klassiker. Men vil det ikke skape større motstand i vannet? Økt drivstofforbruk ønsker man jo ikke Dessuten burde han ha brukt en forsenker på hullene for å unngå slik oppsprekking av gelcoaten. Og er usikker på om dette er syrefaste skruer.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Swingswong Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 Du kan lage en brakett i rustfritt som passer over batteriet og går ut til treverket på siden. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 Teerex skrev for 6 timer siden: Men vil det ikke skape større motstand i vannet? Økt drivstofforbruk ønsker man jo ikke Nei, fordi rur og annen groe blir så skremt av synet at de ikke tør feste seg! Ellers, enig med dem som har foreslått lime fast plate eller et godt stykke tre. MS polymer (Tec7, Biltema Multibond, m.fl.) får såpass god styrke om man får limt litt flate med den at du aldri klarer rive løs batteriet i bølger om du får god nok flate og heft. Bedre dette enn å risikere skru hull i skroget. I tillegg blir fester sterkere og stødigere ved å lime fast ei plate/egnet tre med stor flate for limen enn å skru i glassfiber. Skottene på siden av der batteriet skal festes er også limt fast i skroget og derfor solide å feste ting i. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 Har litt annen mening enn menigheten her og det er att sette noen korte skruer i inlineren ikke senker båten. Det sier vel nesten seg selv utifra bildet att det ikke er bunnen i båten han skal skru i ? Men det betyr ikke att rådet om MS polymer ikke er det beste rådet Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 Jeg kjenner ikke innerlinervi denne båten, men i endel båter er den veldig tynn, og uegnet for å bæte et batteri med -6g, enten det skrues eller limes. Den opplagte løsningen her er å feste i den eksisterende trekonstruksjonen for benken. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 pipe skrev 51 minutter siden: Har litt annen mening enn menigheten her og det er att sette noen korte skruer i inlineren ikke senker båten. Det sier vel nesten seg selv utifra bildet att det ikke er bunnen i båten han skal skru i ? Er du sikker på det? Jeg var rimelig overbevist om at det er innsiden av skroget vi ser på bildet i den første posten. Men jeg må jo legge til at jeg ikke har kjennskap til hvordan båten til TS er bygget opp. Trodde imidlertid ikke det var en innerliner der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seilars Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 J-Å skrev for 3 timer siden: Jeg kjenner ikke innerlinervi denne båten, men i endel båter er den veldig tynn, og uegnet for å bæte et batteri med -6g, enten det skrues eller limes. Bavaria bruker ikke innerliner i bunnen av båtene. Dette er skroget, og det er hel ved med glassfiber. Det man ser er innredningen som er glasset fast i selve skroget. Platene på innredningene lakkeres etter at alt er kappet og alle hull er borret. Dette gjør at endeved og hull til kabler etc. beskyttes med lakk. Deretter monteres innredningene sammen, og glasses fast i skroget. Det bavaria bruker istedenfor innerliner i skrogbunnen er ei glassfiber ramme som glasses og limes fast. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 Seilars skrev for 3 timer siden: Det bavaria bruker istedenfor innerliner i skrogbunnen er ei glassfiber ramme som glasses og limes fast. Ja mulig det men jeg ser ikke for meg att tykkelsen er 2mm så man skrur skruen igjennom. TS må ikke ta det jeg skriver bokstavelig for jeg bare synser og har tatt feil før. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 Komodo skrev for 3 timer siden: Er du sikker på det? Overhodet ikke men syntes stedet var for flatt og bredt til å være kjølen, Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 pipe skrev 19 minutter siden: Overhodet ikke men syntes stedet var for flatt og bredt til å være kjølen, Jeg er sikker, bavaria har laget mange tusen båter med denne byggemetoden. -Fra kjøl og opp til 5 cm over vannlinja benytter bavaria i ac / cruiser serien til J&J design glassfiber uten distansemateriale. En ramme (ikke innerliner) laget av glassfiber glasses /limes i skroget. Dette er samme metoden som feks. Hallberg Rassy bruker. Den vil fordele krefter og gi stivhet, samtidig som den brukes som fundament for båtens innredning. Det er små hull i denne rammen på det laveste punktet i senter av båten, slik at om man skulle få en vannlekkasje ett eller annet sted i en bavaria, så ser man hvor det er fordi det ikke kan renne noe vann skjult mellom noen innerliner og skrog. Skulle TS finne på å borre ett 4mm hull mer enn 15mm ned der han har tenkt å sette batteriet, så vil det hullet fungere som en liten fontene, og vannet vil renne ut og inn av denne bunnramma helt til vannet kommer til det laveste punktet som er aktenfor kjølen på en B38. Der er det montert en lensepumpe. En bavaria 38 har såpass mye divinycell i skrogsider og på dekk, at det ikke skal være noe vann å finne i skutebunnen ved normal bruk. Finner man vann her, så er det en lekkasje ett eller annet sted. Ett lite bruktbåt triks er å stikke fingeren inn i ramma på bavaria båtene. Også her skal det være tørt. Sitér dette innlegget Link to post
spk Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 Jeg har montert batteri på samme plass i tilsvarende båt. Jeg skrudde fast en trelist i finerskottet på hver side og la en 16 mm kryssfiner plate over listene, festet med skruer ned i listene. Vurderte å lime, men droppet dette siden det er store g-krefter som virker under stor sjøgang. Batteriet er et vanlig bly startbatteri som holdes fast med beslag i sporene nederst på batterikassen. Har stått støtt gjennom flere år. Kan også bekrefte at det er innsiden av skroget som vises på bildet. Ca 14-16 mm tykkelse i det området på min 37cr. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Komodo skrev On 18.8.2024 at 12.38: Er du sikker på det? Jeg var rimelig overbevist om at det er innsiden av skroget vi ser på bildet i den første posten. Men jeg må jo legge til at jeg ikke har kjennskap til hvordan båten til TS er bygget opp. Trodde imidlertid ikke det var en innerliner der. Det er nok ikke noen innerliner der, nei. På Min bav. er det skrudd inn en og annen skrue rett i skroget for å holde ledninger ol. tror jeg nok, og over vannlinja, den er jo tross alt satt sammen av en gjeng bayerske skogsgorillaer, men ikke noe som kan holde et batteri. Jeg tenker jo at om man absolutt MÅ gjøre det fordi det ikke er noen vei utenom så ville jeg sørget for å ikke gå dypere enn halvveis, og det er jo ikke mye i det heletatt. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 __jallis__ skrev On 17.8.2024 at 13.24: Skal montere et thrusterbatteri under senga i fremre kabin i en Bavaria 38 seilbåt. Planen er å skru fast stroppefester i bunn av båten og stroppe batteriet fast. Så ble jeg plutselig usikker på hvor mye jeg har å gå på når jeg skal forborre og skru fast disse festene i glassfiberbunnen? Er det en fare for at jeg synker hele båten? Ser ut som det allerede er skrudd fast noe der? Om det er lurt er en annen ting, men båten flyter jo ennå... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 quantumduck skrev 1 minutt siden: Det er nok ikke noen innerliner der, nei. Nei, det har vi nok fått et ganske klart svar på nå Ser jo også at bildet viser innsiden av et laminat, ikke "formsiden". Kan aldri huske å ha sett en innerliner som er montert slik at "støpesiden" av laminatet er synlig, mens den glatte siden fra forma er montert inn mot hulrommet. quantumduck skrev 1 minutt siden: På Min bav. er det skrudd inn en og annen skrue rett i skroget for å holde ledninger ol. tror jeg nok, og over vannlinja, Ja, jeg la merke til det da jeg hjalp @dennrick med å montere ankervinsj tidligere i sommer. Når jeg monterer i en båt med sandwich er det imidlertid tabu for meg å skru i skroget, og dermed punktere det ene laminatet. Selv om kjernen er divinycell som ikke skal suge vann. Da limer jeg heller på noe å skru i. Selvsagt mer tungvindt, men man bevarer laminatet uten å punktere det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
quantumduck Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Komodo skrev 6 minutter siden: Nei, det har vi nok fått et ganske klart svar på nå Ser jo også at bildet viser innsiden av et laminat, ikke "formsiden". Kan aldri huske å ha sett en innerliner som er montert slik at "støpesiden" av laminatet er synlig, mens den glatte siden fra forma er montert inn mot hulrommet. Ja, jeg la merke til det da jeg hjalp @dennrick med å montere ankervinsj tidligere i sommer. Når jeg monterer i en båt med sandwich er det imidlertid tabu for meg å skru i skroget, og dermed punktere det ene laminatet. Selv om kjernen er divinycell som ikke skal suge vann. Da limer jeg heller på noe å skru i. Selvsagt mer tungvindt, men man bevarer laminatet uten å punktere det. Ja, da det var jo den geniale metoden for skrudd montasje av teakdekk på dekk med balsakjerne, det funka fisefint til det plutselig ikke gjorde det lengre :0) Her kan man se hvordan Bavaria-skroget er bygget opp, og håpe vinden holder seg til man er i havn. Det grønne er visstnok divinycell. Lurer dog på om det er massivt under vannlinja? Trodde egentlig det var det også over. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 quantumduck skrev 3 minutter siden: Lurer dog på om det er massivt under vannlinja? Nå har jeg ikke Bavaria selv, men kjenner flere med slikt, disse snakker om at det er enkeltlaminat under vannlinja og sandwich over. Sånn ellers, den sprekken skulle du ha fått sparklet, det ser ut til at det kan komme trekk i nakken til dem som sitter og spiser reker inni salongen der🫣😄 Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Hakkannen skrev 7 minutter siden: Nå har jeg ikke Bavaria selv, men kjenner flere med slikt, disse snakker om at det er enkeltlaminat under vannlinja og sandwich over. Sånn ellers, den sprekken skulle du ha fått sparklet, det ser ut til at det kan komme trekk i nakken til dem som sitter og spiser reker inni salongen der🫣😄 Ja her gjelder det at vinden holder til man er vel i havn ... og vel så det... huff. Fant en annen tråd her hvor det også står at Bav kjører enkeltlaminat under vannlinja og sandwich over, så da er det nok sånn :-) Sitér dette innlegget Link to post
__jallis__ Svart 19.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Takk for god hjelp til å holde båten flytende alle sammen. Vedlagt bilde av resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Ehh, sponplate eller?? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.