Jump to content

Hvordan lage et rundt lokk av syrefast plate

Grønnskollingen

Recommended Posts

Jeg ønsker å blende et hull i dekk fra en gammel wallas skorstein, men skulle gjerne gjort det litt pent. Har en bit med rustfri tynnplate og tenkte jeg kunne prøve å lage et pent lokk av dette. Men nå trenger jeg råd om hvordan jeg skal lage et rundt lokk av 1mm plate med vanlige håndverktøy. 
Har søyleboremaskin, men tipper hullbor bare blir til sliperoser.

Noen tips og triks?

Tegn en ring med passer, eller bruk noe i riktig diameter og tegn rundt med tusj. Legg plata på en treplanke eller kryssfinerbit, og skjær rundt med vinkelsliper og vanlig kappeskive. Skjær litt i utkant av streken. Til slutt setter du på lamellskive på vinkelsliperen og runder av kanten.

Men en mm er jo ille tynt da...

Gode råd over.

Hvis du vil bruke hullbor borer du hull i en 15 mm finerplate, fjerner senterboret, legger ei treplate under stålplata og den med hull over stålplata. Klem hele stasen sammen med tvinger og bor sakte med stort press på boret. Smør gjerne med skjæreveske eller whitesprit.

Da får hullboret styring i treplata istedenfor senterboret.

Med vinkelsliper kan du gjerne lage to runde treplater som du klemmer fast på samme måte og kappe/slipe inntil.

Uansett må du ta deg god tid, for hvis det blir varmt vil det ruste.

Får du sprut fra vinkelsliperen inn på plata vil den ruste.

Mons

mons skrev 56 minutter siden:

Hvis du vil bruke hullbor borer du hull i en 15 mm finerplate, fjerner senterboret, legger ei treplate under stålplata og den med hull over stålplata. Klem hele stasen sammen med tvinger og bor sakte med stort press på boret.

dieselfan skrev 1 minutt siden:

Smart :thumbsup:  skulle ønske du hadde nevnt dette for 30 år siden :wink:

Ha ha, tenkte faktisk nesten det samme :giggle: Har laget noen runde skiver med hullsag, men da bare tatt ut senterboret og låst boremaskinen. Men det krever en stødig boremaskin, og allikevel vil saga "jage" litt på plata. 

Kan legge til at disse hullsagene (hvis de er av god kvalitet) har tenner i HSS som ikke er like harde som HSS stålet som brukes som dreiestål. Uansett, skal man skjære i rustfritt stål med slik hullsag bør man ned på godt under 20m/min i skjærehastighet, gjerne ned mot 10, og man bør smøre kontinuerlig med skjæreolje, eller egentlig en hvilken som helst olje. 

Her ligger det en kalkulator hvor man kan putte inn diameter og skjærehastighet for å finne turtallet man skal bore med. Hvis man skal bore med en hullsag på 100m og velger en skjærehastighet på 15m/min, skal man kun kjøre med 48 omdreininger per minutt. Det er sakte, faktisk i sakteste laget for de fleste boremaskiner. Kjører man for fort får man varmgang i hullsaga, og tennene blir ødelagt. Det skjer fort...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...