Jump to content

Fått en ulyd i seilbåten - VP D2-55F, 130S Seildrev og Gori 3-bladet propell med overdrive

dennrick

Recommended Posts

2 hours ago, dennrick said:

Enig, men de lå vel også dårlig an der ute på Jarlsø en stund @5nacks og @Gullfisk 

Tror de eksisterer under nåde. Det beste hadde vært om det ble bygget en ny marina ved dypvannskaia bortenfor vallø marina, der Esso har sanert hele odden for bygging til næring og bolig. Men, det er eventuelt litt frem i tid uansett. Tønsberg og omegn trenger sårt mer kapasitet og konkurranse på opplag og marinaservice med skikkelig travellift som de har på Jarlsø. 

Var i båten i ettermiddag for å sjekke at alt var greit før stormen. Snurret en stropp rundt forseilet og sjekket at vinsjen på masta var låst fast. Fortøyd for storm er båten alltid.

Det blåste godt rett i siden i Vrengensundet og skuta la seg godt over inne i båsen. Da så jeg at det har grodd en del på skrogsiden - rur. Kanskje det har grodd på propellen også? Mekanikeren som utførte belgbytte trodde nemlig at lyden hang sammen med kavitasjon og propell - fikk en mail av ham da jeg var på vei hjem.

Men så har jeg også fått peilet oljen korrekt, dvs uten å skru inn peilepinnen. Det var under minimum, så da har jeg definitivt kjørt med for lite olje. Det skal vel være 2,9 liter i dette drevet. Jeg fylte på 1,5 dL og fikk da oljenivået på maksstreken. Jeg vet ikke hvor mye dette kan ha hatt å si?

Fikk igjen bekreftet at det er trangt og vanskelig tilkomst, og jeg er ikke kar om å finne noe oljelekkasje i hverken belgen eller i nærheten av den.

Peilepinne.jpg

Peiling2.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Da har jeg fått tak i en kar fra nærmiljøet ute på øya som skal ta seg et dykk og sjekke om propellen har grodd over, evt om det er noe som er løst av anoder eller om det henger en sykkel der:smiley: (Det har jeg nemlig sett et bilde av på en motorbåt).

Jeg er ikke så glad i å bade, og det er heller ikke lett å komme seg under der for å få gjort noe fornuftig uten bly.

Jeg tar nok uansett turen over til Ringstad for å få fikset oljelekkasjen i uke 36.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Dykk utført igår:

1. Propell: Det var noe groe på den, og det er fjernet. Den går tilsynelatende lett og fint - både rundt og også når det gjelder foldebladene. 

2. Skrog: Mye groe. Kan det forklare ulyd ift at vannstrømmen blir annerledes? Eller er det bare at båten rett og slett går saktere som skjer? Det var mye groe under kjølen også. Fjernet en del groe.

3. Ror: En del groe der også, det er fjernet. Kan det forårsake at vannstrømmen skaper en vibrasjon (som jeg ikke merker), men som likevel skaper denne ulyden, f.eks i rorlager?

4. Olje i drevet var under minimum: Etterfylte 1,5 dL for å komme på maks. Av 2,9 L er det bare 5%. 

Er mao ikke kommet noe særlig videre.

Update: Idag var det sommervær, og jeg satt kursen fra Vrengensundet rett øst og opp elva til brygga til Ragnar Ringstad hvor båten ligger nå. Sparkesykkel og tog hjem til Drammen fungerte utmerket:smiley: Det ble en fin dag på sjøen. Motorseilte i marsfart 2200 rpm, og med fullt forseil fikk jeg 7-7,3 knop. Det var ikke så altfor mye vind. Litt gamle dønninger som kom sydfra, mens vinden kom fra nord ca.

Etter at dykkeren har gjort rent litt både på propell, skrog og sjøvannsinntak så er det en forskjell i ulyden. Det jeg nå ikke vet er hvilken betydning det også eventuelt hadde at jeg fyllte på drevet med 1,5 dl olje som fikk nivået opp fra et stykk under minimum til opp på maksstreken. Det var uansett merkbart mindre ulyd, hvis ulyd i det hele tatt. Fikk maks 2750 rpm uten at det hørtes ut som om båten skulle gå i stykker slik som forrige gang jeg forsøkte. Temp lå på 84-85C, så også det var 1-2C lavere enn forrige gang.

Så på en annen tråd at det spekuleres i om det har vært ekstra mye groing i Oslofjorden iår, men jeg vet ikke, for min båt har ikke vært stoffet på et par sesonger. Det skal jeg får gjort ved kommende opplag.

Uansett er det godt å ha båten i kyndige hender. Det er jo denne oljelekkasjen jeg ikke finner ut av, så den skal de sjekke til uken. Planen er at de også skal fikse den. Er spent på om motor må løftes, evt ut i salongen, og om de gjør dette på vannet eller om de løfter båten på land. Er det noe i drevet, så må vel båten landsettes uansett.

Et spørsmåpl avslutningsvis: Jeg ringte de på vei opp elva, for på sjøkartet sto det dybde 1.4m, og båten min stikker 1.62m. De hadde hatt seilbåt der før, så bare kom var svaret. Tok det veldig pent inn, og inne ved brygga har jeg nå bare 1.7m under baugen ihht garmin sensoren som sitter der. Noen lokalkjente som kjenner forholdene her?

Vi får se :smiley:

2024-08-31 Ringstad.jpg

Mekaniker fra RR ringte idag etter prøvetur med båten. Han er fornøyd med motorlyden, men lurer også litt på om det er litt "brumming" i båten, noe han mistenker kan være "propelllyd", evt at drevet ikke er helt korrekt på etter belgskiftet. Så han vil ta opp båten, spyle den helt ren for groe, syrevaske propellen, og så ta en ny prøvetur. Som beskrevet over ble lyden bedre etter oljepåfyll i drevet og at dykkeren skrapet vekk litt. RR trodde ikke oljepåfyll var det som skulle til, men de heller til at det fortsatt er groing som skaper lyden enn så lenge siden den ikke blir ren etter skraping som han sa. Det er jo i tråd med det mekanikeren som byttet belg også mente, ref over. Han trodde på kavitasjon og propell. Siden han driver med high-speed racing, kanskje han er inne på noe. Så da får vi se.

Slike lyder pga groing er jeg ikke vant med fra motorbåtlivet. Men er nok skadet og blitt paranoid av det livet der etter at jeg hadde så mye trøbbel med motorer og drev de fem første årene. Forhåpentligvis har jeg laget en dramatråd uten grunn - dere får ha meg tilgitt :smiley:

Kilden til oljelekkasjen er muligens også funnet, og bunnpanna er mistenkt. Motor vil løftes, og trekkes litt frem, og det vil bli byttet pakning etc. Men det blir kanskje ikke løft før på fredag. Det var typisk når det er meldt "Indian Summer" i september, sa jeg.

Ingen fare, sa RR, vi skal prøve å få båten på vannet på fredag igjen, så kan du bruke den i helgen :thumbsup: Så tar de heller oljelekkasjen i uken etter der, for da er det ikke nødvendig at båten er på land.

Trenger muligens ikke tips til hvor vi skal dra, for dersom dette klaffer, så ville Admiralen til Strømstad. Vi får se. For oss betyr det en biltur til båten som er ca 40 min lengre enn den til båtplassen på Tjøme.

Kremt - de siste innleggene er fra meg selv, og jeg diskuterer tilsynelatende med meg selv, så kom gjerne med noen kommentarer. Jeg liker selv at tråder får en avslutning - forhåpentligvis en lykkelig en, så det er derfor jeg oppdaterer status :flag_bp:

Ikke bare du som er paranoid over lyder! Jeg henger meg på her!??

Jeg får stadig "skryt" fra lokalt Volvo-verksted for at jeg følger med og tar ting før det skjer noen store feil. Blir jo billligere over langen, men samtidig kan det være noen ganger det er naturlige lyder. Så fint du følger med og bryr deg om båt, motor og fremdrift tenket nå jeg!

dennrick skrev for 13 timer siden:

Det var typisk når det er meldt "Indian Summer" i september, sa jeg.

Ingen fare, sa RR, vi skal prøve å få båten på vannet på fredag igjen, så kan du bruke den i helgen :thumbsup: Så tar de heller oljelekkasjen i uken etter der, for da er det ikke nødvendig at båten er på land.

Trenger muligens ikke tips til hvor vi skal dra, for dersom dette klaffer, så ville Admiralen til Strømstad. Vi får se. For oss betyr det en biltur til båten som er ca 40 min lengre enn den til båtplassen på Tjøme.

Ja, litt uflaks akkurat det der kanskje, men det høres ut som om dere får brukt båten i helgen. Hvis dere cruiser ned til Strømtad skal jeg stå på brygga og vinke når dere drar forbi :seeya: :flag_bp: Vi drar antagelig ut i ettermiddag, blir ute til i morgen kveld. Så blir det hjemme i helgen, det har med jobb å gjøre. Men jeg skal prøve å komme meg ut å få fisket litt makrell. Vi har også hatt en overnattinstur denne uka, da fikk jeg problemer med vinsjen :worry: Skal ned i båten nå og gjøre en nødreparasjon, vil ikke bruke disse fine dagene nå i september til å bytte vinsj. Fikk også problemer med septikpumpe som røk, og dieselvarmeren, så det mangler ikke på ting å ta tak i :lol:

10 hours ago, Komodo said:

Vi har også hatt en overnattinstur denne uka, da fikk jeg problemer med vinsjen :worry: Skal ned i båten nå og gjøre en nødreparasjon, vil ikke bruke disse fine dagene nå i september til å bytte vinsj. Fikk også problemer med septikpumpe som røk, og dieselvarmeren, så det mangler ikke på ting å ta tak i :lol:

Huff - "dagens hendelser" med båt på rekke og rad...

Artig med kommentarer igjen, selv om saken nå står litt stille. Ulyder gjelder i bil også @Gabi. For en tid tilbake var begge gutta små, og 6 åringen hadde sklidd i søla. Istedet for å pakke ham inn i en søplesekk som jeg innimellom gjorde når jeg hentet de i barnehagen, så satte jeg han på en avis. Så kjørte vi avgårde med et brak som gjorde at jeg trodde bilen hadde gått istykker. Men det var faktisk han som satt på den da våte avisa som hadde dratt av en usannsynlig høy promp. Krampelatteren fra de begge husker jeg fortsatt idag. To sønner der altså. Lykke til med hytta @Hulda

Klaffer det med planene til RR - de har jo to lokasjoner nå - så blir det tur @Komodo De skulle si ifra. Jeg tror de har tenkt til å løfte på fredag. Er det bare å skru av all strøm og så bytte releet du skal overta til den "nye" vinsjen din?

dennrick skrev 15 minutter siden:

Men det var faktisk han som satt på den da våte avisa som hadde dratt av en usannsynlig høy promp. Krampelatteren fra de begge husker jeg fortsatt idag. To sønner der altså.

Rart hva man husker ?

dennrick skrev 15 minutter siden:

Klaffer det med planene til RR - de har jo to lokasjoner nå - så blir det tur @Komodo De skulle si ifra. Jeg tror de har tenkt til å løfte på fredag. Er det bare å skru av all strøm og så bytte releet du skal overta til den "nye" vinsjen din?

Ja, egentlig. Slå av strømmen, men jeg sjekker for sikkerhetsskyld med multimeter at det ikke er spenning på releet. Men ikke stress med det releet hvis dere bare har en helg og tiden er knapp.

Men skal de løfte deg på fredag? Trodde dere kunne reise ut da... 

Dårlig forklart av meg: Løfte fredag, spyle skroget og syrevaske propellen, så sjøsette igjen. Det var da litt opp til Gressvik avdelingen. Vi krysser det vi har.

RR står på for å fatt i kapteiner. Ring to ganger og sendt sms. "Det gjelder båten din". Med litt høy puls ringte jeg opp igjen 1630 idag. Båten har vært oppe, den har blitt høytrykksspylt for groe inkl propell, og de har sjekket at seildrevet sitter riktig og ikke "rir" på noe. De er litt mistenksomme til anoden som sitter rett bak propellen, noe forskjøvet mot styrbord side. De har skrudd ut bunnpluggen i drevet, med nye hansker, og ut kom det frisk og fin olje uten spon.

Så har de sjøsatt igjen. To mekanikere har blitt med på turen og begge syntes lyden har blitt bedre. For en ekstra sjekk oppfordrer RR nå sterkt til at jeg bør dra på båttur i helgen for å selv høre på maskineriet.

Med 27C i Drammen idag, og 22C i skrivende stund, så er vi ikke vonde å be om slikt :smiley: 

Dette er dog nytt for meg at groe kan skape lyder i en seilbåt som gjør kapteinen bekymret. Men det er kanskje slik det er.

Oljelekkasjen fra motor (som de tror det er fra), skal fikses neste uke. De estimerer en dags jobb +/-, og det hørtes ut som om mekanikeren jeg snakket med gledet seg skikkelig til de trange forholdene:giggle: De skal også ta årlig service på motoren. 

Ny update, og nå mener jeg ulyden jeg hørte er helt borte - jippi :thumbsup: Det var en fin følelse.

Da er det jo kanskje naturlig å konkludere med at groe kan skape slike ulyder, foruten en litt treg skute. Man lærer stadig i dette båtlivet.

Dersom det skal gro like mye neste sesong som denne, så tipper jeg at jeg legger inn et løft borte på Jarlsø før sommerferien for å spyle under. Alternativt, dersom 22C badevann kommer tidlig, bruke litt tid under der selv. Det har jeg ikke gjort iår.

25 minutes ago, lurvetass said:

Og godt ulyden ble borte. Hørselen din er friskmeldt?

Haha :lol: Vel, "er du dævhørt, eller"? sier hun alltid. Da pleier jeg å svare med at "Neida, jeg bare rakk ikke skru av konefilteret". Da blir det god stemning:lol: Hun ler av slikt, heldigvis. Lavfrekvente lyder derimot. Idag lå jeg bak tre stk Harley Davidson opp bakken i Oslofjordtunnellen. Du verden, sier jeg bare. For et heavy metal orkester det var. Så ja, vi reiste hjem idag til tross for finværet. 14 åringen skal spille fotball imorgen. Hun sa noe sånt som at det hadde det jo vært gøy å se på. Greit å "pay it forward" noenganger. Får det ofte tilbake med renter:smiley:

Det røyk er par uker av sesongen på denne jobben, men igår snakket jeg med mekanikeren på Ringstad, og båten skal da være fikset. Det har for meg en usedvanlig høy verdi etter alt surret jeg hadde med motorbåten :thumbsup:

Foruten det jeg beskrev over, så har han denne uken brukt i underkant av to dager på å løfte frem motoren, og byttet pakning i bunnpanne. Han trodde oljelekkasjen kunne ha kommet fra skruene til bunnpannen i bakkant av motoren. De var løse og han kunne skru de ut uten verktøy. Det er tørket helt rent under motoren, den har fått ny olje og kjølevæske, pakninger til bunnpanne er byttet etc. Årlig service gjennomført, så da er det nullstilt av det jeg mener er et bra verksted.

Imorgen blir det sparkesykkeltur ned til stasjonen på riktig side av "veiarbeidet" på skinnene i Drammen, og så NSB til Fredrikstad, og så over til Tjøme i det som er meldt å være et strålende vær. Da får vi håpe det er tørt under motoren ved ankomst. Hvis ikke har det gått med noen båtlapper til ingen nytte.

Om groe, så har jeg fått høre fra mekanikeren at noen seilbåer opplever dette fenomenet med ulyd pga groe. Jeg kjenner ikke til hvorfor det er slik.

Bunnstoffet er Seaforce 90, som forrige eier har brukt. Det er fra Jotun. Jeg kjøpte et 5l spann (det var minste kvantum) høsten 2022. Jeg sjekket idag med leverandøren, og den sorte typen av det bunnstoffet som jeg har, har visst bare en holdbarhet på 6 mnd. Etter det forringes kvaliteten og de anbefaler å ikke bruke det etter 6 mnd. Det lille jeg har brukt av det er jo til flekking etc siden det har sett bra ut under, men nå må det gjøres litt mer ordentlig. Leverandøren sier at det skal gå greit å påføre et nytt lag over det gamle, men de har selvsagt en anbefaling for et optimalt resultat også, men det vil kreve mer enn det jeg har rygg til. Med tre gamle prolapser, så fungerer jeg ganske bra i det daglige til daglige ting, men det føles innimellom ut som om jeg er en promp eller et nys i feil kroppslig stilling unna å bli paralysert i 2 uker.

Uansett bestiller jeg da en ny forsyning med Seaforce 90 på mandag, og har en ambisjon om å få rullet på et lag i høst. Litt usikker på reglene på forumet her nå, men om noen har lyst til å tjene noen kroner på en slik jobb, så send meg en melding. Båten vil ligge på land på Bokerøya, Svelvik om ikke lenge :smiley:

Avreise kl 13 fra Ringstad idag, i båsen på Tjøme kl 16 etter 2300 rpm og autopilot hele veien for å teste.

Jeg tror det høres og ser greit ut under motoren nå.

Knusktørt under motoren idag:drink:  :thumbsup:   :flag_bp:

Satset på 2350 rpm idag. Fikk over 2900 rpm på maks. 5 timers gange i vindstille til opplag. 

Knusktørt.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...