Jump to content

Skrekkeksempel - bensin stående i forgasser - Yamaha 5hk

Bertramsen

Recommended Posts

har for egen del ikke sett noe tegn til det, selv i Yamaha ståltanker. Det er også ganske tydelig at det er forskjell fra motor til motor innenfor samme merke.

Både flotørkammer i elsink og alu er plaget. Samtidig ser det ut til at enkelte alukammer er sgs upåvirket. Om det skyldes ett bestemt parameter eller om det er en kombinasjon vet jeg ikke.

En av de viktige variablene er helt klart varme. Noen motorer har isolator skive mellom forgasser og innsug så direkte ledet varme blir ganske forskjellig.

Det er også stor forskjell på hvor luftig forgasseren er plassert på motoren. Overflatetemperaturen på de motorene jeg har målt er forbausende like...

Siden methanol i perioder prises lavere enn ethanol vedder jeg på at raffineriene mer enn gjerne blander i en god klunk med methanol når det lønner seg. Det hjelper ikke oss brukere at deteksjon og mengdebestemmelse av methanol i vesker den emulgerer fullstendig med er krevende og skjer med lav sikkerhet.

Flere oljeselskaper og drivstoffmiksere hevder å ha gjort alt som er mulig men ikke funnet noe tegn på "mjød"... må virkelig lure på hvor de har sin spisskompetanse... diamantsting?  tannproteser? populasjonøkologi?

Båtverkstedbransjen  tjener godt på dette og holder tåta.

Noen seriøs interesseorganisasjon har vi vel ikke.

Om noen kunne analysert mjød fra alu forgasser og fra elsinkgasser og sjekket om det var det samme så hadde vi vært et stort steg videre. 

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Den største jeg har sett er 5/8"x28 og den minste tror jeg var UNF10.

Hmm, det var rimelig spesielt ja. UNF #10 er kanskje ikke veldig spesielt, men den er jo veldig liten, og nipler til den dimensjonen er vel like vanlig som hønsetenner... 5/8"-28 har jeg aldri vært borti, det må være helt spesielt. 5/8"-UNF har 18 gjenger pr tomme, så den er det ikke. Men nå nylig dreide jeg faktisk en blindplugg til en kar i K5/8"-26 (kobbergjenger). Fritt etter hukommelsen er den 15,8mm utvendig, men stigningen er vesentlig finere enn på UNF gjengene. Uansett greit å bore opp til nærmeste kurante dimensjon så lenge det er gods nok. 

Bertramsen skrev On 18.8.2024 at 1.55:

Det kan ha vært E10 i denne, jeg husker minst en gang jeg fylte den eksterne tanken på bensinstasjon for bil. Og den ble lagret i akterkabinen min, uten noen form for konservering.

Her i sør-øst ser jeg ofte 95E10 pumpepriser mellom 25 og 29kr. Hos Arilds Motor i Arendal fikk jeg sist jeg var innom med motorsaga 3x5L Alkylatbensin for 450kr, det er 30kr literen. Da går det an... 

Et godt argument er at denne alkylatbensinen også har mye bedre lagringsegenskaper. Kannene passer også akkurat på høyden i benken på jolla. Beste tilbudet jeg har fått på 25L dunk er 749 som også blir 30kr/L, men ser jo enkelte som tar det dobbelte.... 

Komodo skrev for 3 timer siden:

JIS (japansk standard) er en standard for fittings, ikke gjenger. Meg bekjent bruker de bare BSP og metriske fingjenger. 

JIS er også en standard for skruehoder, som pga sin tilsynelatende likhet med philips - samt ofte forbausende mykt stål brukt i skruene, også har påført folk litt ekstraarbeid når det kommer til forgassere :ler:

JIS screwdriver vs Phillips - YouTube

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

cosmic skrev 37 minutter siden:

flere ganger brukt om hverandre,over flere år.

Takk, da skal jeg ikke bekymre meg for det😊👍

ivar skrev 21 minutter siden:

JIS er også en standard for skruehoder, som pga sin tilsynelatende likhet med philips

Irriterende likhet, men samtidig så forskjellige😄 Har flere ganger endt opp med å slipe bittelitt av den spisse tuppen på phillipsbits for at de skal komme helt ned i skruen uten å bunne, oftest fordi jeg har vært uoppmerksom og ødelagt en skrue først.

Har gransket både den norske og engelske manualen til min Mercury 15 EFI 2021 model. Her står det faktisk ingen ting om at man skal tappe forgasseren, enda det er en egen tappeskru i bunnen av denne?  Skruen er utilgjengelig så man må av med sidekåpen på motoren,  om man vil åpne den. Det står også at den tåler E10 bensin. Motoren ble kjørt på Aspen alkylant bensinj, før den ble vinterkonservert. Trenger jeg å tømme forgasseren?

cosmic skrev 9 minutter siden:

Kan være rammene gale å blande for alt jeg vet.

Kommer ikke til å blande med vilje på fast basis, men det er jo greit om det kan gå en gang i blandt, i nøden😊 For E10 skal ikke på tanken, det er sikkert, da kjøper jeg heller skamdyr alkylat for å komme meg trygt hjem.

JRK skrev 39 minutter siden:

Har gransket både den norske og engelske manualen til min Mercury 15 EFI 2021 model. Her står det faktisk ingen ting om at man skal tappe forgasseren, enda det er en egen tappeskru i bunnen av denne?

Det er en trend at fabrikantene i de nyere manualene ikke beskriver i user manual at du bør tappe, men flytter det over til workshop manual. 

JRK skrev 41 minutter siden:

Det står også at den tåler E10 bensin. Motoren ble kjørt på Aspen alkylant bensinj, før den ble vinterkonservert. Trenger jeg å tømme forgasseren?

Siden jeg ikke er Mercury fan så velger jeg å vise deg hva Yamaha sa om E10, ethanol og methanol i 2014 og nyere manualer...

image_2025-03-24_161602259.png.e9eb5439c7495c1d6dc5882d32e67e73.png

Dersom du vet at det ikke har vært E10 på din motor er det mindre viktig å drenere forgasseren.

Dersom du vet at du ikke har fått E10 med methanol i så så minsker sjansen for skader.

Dersom du vet at din leverandør ikke har tilsatt mer enn 10% E eller M i bensinen du har kjøpt så er du heldig.

Dersom din motor har vannutskiller og et godt 10micron filter så misnker risikoen for mjød i forgasseren betydelig.

Valget er ditt.

Det er en måte å nullstille forgasseren på, det er å drenere.

Jo lengre en utsetter å drenere en forgasser, jo større sjanse er det for å dra forurensninger inn i dysene...
Les første post; når det synes umulig å løse opp mjøden i et åpent flotørkammer, hvordan skal en da klare å løse opp avsettninger i et hull som er omtrent 0,09mm... og i tillegg er laget av messing...

Jeg har en full bøtte med forgassere som jeg har kjørt i ultralydvasker og som ikke kan reddes. Nå har jeg begynt å fylle bøtte nr 2... Eierne av disse forgasserne har laget mange flotte setninger som begynner på "jammen"

dieselfan skrev 25 minutter siden:
JRK skrev for 1 time siden:

Det er en trend at fabrikantene i de nyere manualene ikke beskriver i user manual at du bør tappe, men flytter det over til workshop manual. 

Er vel en trend generelt at sluttbruker forventes å overlate mer og mer til serviceapparatet hos forhandlerne - skal jo leve de og 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Fant en Mercury user maual for 9.9 4T på nettet som sier litt om bensin og ethanol/methanol. Men ser ikke klart hvilke produksjonsår den dekker. Får litt følelsen av at de mener "nei, men om du da velger et annet merke så sier vi ja"

E10hvasierMercury.JPG.92cbe6b088344992bd280d7c5483303c.JPG

MAINTENANCE

56 Before servicing any part of the fuel system, stop engine and disconnect the battery. Drain the fuel system completely. Use an approved container to collect and store fuel. Wipe up any spillage immediately. Material used to contain spillage must be disposed of in an approved receptacle. Any fuel system service must be performed in a well ventilated area. Inspect any completed service work for sign of fuel leakage.

Hakkannen skrev for 5 timer siden:

Hvordan er det å mikse alkylat med 98-oktan?

Etterfylte med alkylat på gressklipper med 95 E10. Denne gikk dårlig, forgaser gikk tett relativt umiddelbart. Misteker at alkylat løste opp møkk i tanken. Gikk bra etter forgasser rensing. Var sil i tilførsel som var tett.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

ivar skrev for 23 timer siden:

JIS er også en standard for skruehoder, som pga sin tilsynelatende likhet med philips - samt ofte forbausende mykt stål brukt i skruene, også har påført folk litt ekstraarbeid når det kommer til forgassere :ler:

Du har selvsagt rett i at JIS er en industristandard, ikke bare en standard for koblinger/fittings som jeg kom i skade for å skrive. Poenget mitt var imidlertid at JIS standarden beskriver utforming av ulike konuser på fittings, men meg bekjent har ikke JIS egne gjenger som en annen nevnte lenge opp her. Der bruker de enten metriske gjenger eller BSP. 

image.png.ada9d72c3045146bd2dfa52add18d6a7.png 

image.png.924c20da126497002401050b1525baf7.png

image.png.7da1ea4817270ba91e60e0734193ad34.png

image.png.48b4964e4462082b211db95f4f3ae4fe.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...