Hulda Svart 23.Mars Link til dette innlegget Svart 23.Mars Men denne E10-bensinen, levrer ikke den seg i tanken også? Eller er det kun en reaksjon mellom bensinen og aluminiumet i forgasseren? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.Mars Link til dette innlegget Svart 23.Mars har for egen del ikke sett noe tegn til det, selv i Yamaha ståltanker. Det er også ganske tydelig at det er forskjell fra motor til motor innenfor samme merke. Både flotørkammer i elsink og alu er plaget. Samtidig ser det ut til at enkelte alukammer er sgs upåvirket. Om det skyldes ett bestemt parameter eller om det er en kombinasjon vet jeg ikke. En av de viktige variablene er helt klart varme. Noen motorer har isolator skive mellom forgasser og innsug så direkte ledet varme blir ganske forskjellig. Det er også stor forskjell på hvor luftig forgasseren er plassert på motoren. Overflatetemperaturen på de motorene jeg har målt er forbausende like... Siden methanol i perioder prises lavere enn ethanol vedder jeg på at raffineriene mer enn gjerne blander i en god klunk med methanol når det lønner seg. Det hjelper ikke oss brukere at deteksjon og mengdebestemmelse av methanol i vesker den emulgerer fullstendig med er krevende og skjer med lav sikkerhet. Flere oljeselskaper og drivstoffmiksere hevder å ha gjort alt som er mulig men ikke funnet noe tegn på "mjød"... må virkelig lure på hvor de har sin spisskompetanse... diamantsting? tannproteser? populasjonøkologi? Båtverkstedbransjen tjener godt på dette og holder tåta. Noen seriøs interesseorganisasjon har vi vel ikke. Om noen kunne analysert mjød fra alu forgasser og fra elsinkgasser og sjekket om det var det samme så hadde vi vært et stort steg videre. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mars Link til dette innlegget Svart 23.Mars dieselfan skrev On 23.3.2025 at 21.20: Den største jeg har sett er 5/8"x28 og den minste tror jeg var UNF10. Vis hele sitatet Hmm, det var rimelig spesielt ja. UNF #10 er kanskje ikke veldig spesielt, men den er jo veldig liten, og nipler til den dimensjonen er vel like vanlig som hønsetenner... 5/8"-28 har jeg aldri vært borti, det må være helt spesielt. 5/8"-UNF har 18 gjenger pr tomme, så den er det ikke. Men nå nylig dreide jeg faktisk en blindplugg til en kar i K5/8"-26 (kobbergjenger). Fritt etter hukommelsen er den 15,8mm utvendig, men stigningen er vesentlig finere enn på UNF gjengene. Uansett greit å bore opp til nærmeste kurante dimensjon så lenge det er gods nok. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 23.Mars Link til dette innlegget Svart 23.Mars Blindplugg i K5/8"-26. Legg merke til stigningen! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Vil tro du er på rett spor, dieselfan. Når det gjelder gjenger, i tidligere tider hadde Yamaha en del gjengeforbindelser i hht JIS. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars JIS (japansk standard) er en standard for fittings, ikke gjenger. Meg bekjent bruker de bare BSP og metriske fingjenger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Bertramsen skrev On 17.8.2024 at 23.55: Det kan ha vært E10 i denne, jeg husker minst en gang jeg fylte den eksterne tanken på bensinstasjon for bil. Og den ble lagret i akterkabinen min, uten noen form for konservering. Vis hele sitatet Her i sør-øst ser jeg ofte 95E10 pumpepriser mellom 25 og 29kr. Hos Arilds Motor i Arendal fikk jeg sist jeg var innom med motorsaga 3x5L Alkylatbensin for 450kr, det er 30kr literen. Da går det an... Et godt argument er at denne alkylatbensinen også har mye bedre lagringsegenskaper. Kannene passer også akkurat på høyden i benken på jolla. Beste tilbudet jeg har fått på 25L dunk er 749 som også blir 30kr/L, men ser jo enkelte som tar det dobbelte.... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Hvordan er det å mikse alkylat med 98-oktan? Ikke for å gjøre det på fast basis med hensikt, men mer hvis man må ta det som er mest tilgjengelig der og da, og fremdeles har den andre bensintypen på tanken. Har så langt kun brukt det ene eller det andre, ikke blandet disse. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Jeg har"etterfyllt"med akrylat,både på strømaggregat;firtakt,blå kanne,og på små totaktere,5 og 9,9 hk.med rød kanne,og så fortsatt med 98,skjedd flere ganger. Ikke merket noe negativt. flere ganger brukt om hverandre,over flere år. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Komodo skrev On 24.3.2025 at 10.38: JIS (japansk standard) er en standard for fittings, ikke gjenger. Meg bekjent bruker de bare BSP og metriske fingjenger. Vis hele sitatet JIS er også en standard for skruehoder, som pga sin tilsynelatende likhet med philips - samt ofte forbausende mykt stål brukt i skruene, også har påført folk litt ekstraarbeid når det kommer til forgassere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars ivar skrev On 24.3.2025 at 13.56: JIS er også en standard for skruehoder, som pga sin tilsynelatende likhet med philips - samt ofte forbausende mykt stål brukt i skruene, også har påført folk litt ekstraarbeid Vis hele sitatet Bra Ivar, sett meg på lista over folk som allerede har gått 5 på Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars cosmic skrev On 24.3.2025 at 13.40: flere ganger brukt om hverandre,over flere år. Vis hele sitatet Takk, da skal jeg ikke bekymre meg for det😊👍 ivar skrev On 24.3.2025 at 13.56: JIS er også en standard for skruehoder, som pga sin tilsynelatende likhet med philips Vis hele sitatet Irriterende likhet, men samtidig så forskjellige😄 Har flere ganger endt opp med å slipe bittelitt av den spisse tuppen på phillipsbits for at de skal komme helt ned i skruen uten å bunne, oftest fordi jeg har vært uoppmerksom og ødelagt en skrue først. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Hakkanen,min erfaring. Kan være rammene gale å blande for alt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Har gransket både den norske og engelske manualen til min Mercury 15 EFI 2021 model. Her står det faktisk ingen ting om at man skal tappe forgasseren, enda det er en egen tappeskru i bunnen av denne? Skruen er utilgjengelig så man må av med sidekåpen på motoren, om man vil åpne den. Det står også at den tåler E10 bensin. Motoren ble kjørt på Aspen alkylant bensinj, før den ble vinterkonservert. Trenger jeg å tømme forgasseren? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars cosmic skrev On 24.3.2025 at 14.23: Kan være rammene gale å blande for alt jeg vet. Vis hele sitatet Kommer ikke til å blande med vilje på fast basis, men det er jo greit om det kan gå en gang i blandt, i nøden😊 For E10 skal ikke på tanken, det er sikkert, da kjøper jeg heller skamdyr alkylat for å komme meg trygt hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars JIS er Japansk Industri Standard og omfatter det meste man kan tenke seg. Mye er harmonisert mot ISO. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Jeg har brukt litt E10 noen ganger,men da har jeg vært sikker på at alt blir brukt opp nærmest umiddelbart. Har gått greit det og. Kommer ikke til å la det stoffet bli stående i motor eller tank. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars JRK skrev On 24.3.2025 at 14.31: Har gransket både den norske og engelske manualen til min Mercury 15 EFI 2021 model. Her står det faktisk ingen ting om at man skal tappe forgasseren, enda det er en egen tappeskru i bunnen av denne? Vis hele sitatet Det er en trend at fabrikantene i de nyere manualene ikke beskriver i user manual at du bør tappe, men flytter det over til workshop manual. JRK skrev On 24.3.2025 at 14.31: Det står også at den tåler E10 bensin. Motoren ble kjørt på Aspen alkylant bensinj, før den ble vinterkonservert. Trenger jeg å tømme forgasseren? Vis hele sitatet Siden jeg ikke er Mercury fan så velger jeg å vise deg hva Yamaha sa om E10, ethanol og methanol i 2014 og nyere manualer... Dersom du vet at det ikke har vært E10 på din motor er det mindre viktig å drenere forgasseren. Dersom du vet at du ikke har fått E10 med methanol i så så minsker sjansen for skader. Dersom du vet at din leverandør ikke har tilsatt mer enn 10% E eller M i bensinen du har kjøpt så er du heldig. Dersom din motor har vannutskiller og et godt 10micron filter så misnker risikoen for mjød i forgasseren betydelig. Valget er ditt. Det er en måte å nullstille forgasseren på, det er å drenere. Jo lengre en utsetter å drenere en forgasser, jo større sjanse er det for å dra forurensninger inn i dysene... Les første post; når det synes umulig å løse opp mjøden i et åpent flotørkammer, hvordan skal en da klare å løse opp avsettninger i et hull som er omtrent 0,09mm... og i tillegg er laget av messing... Jeg har en full bøtte med forgassere som jeg har kjørt i ultralydvasker og som ikke kan reddes. Nå har jeg begynt å fylle bøtte nr 2... Eierne av disse forgasserne har laget mange flotte setninger som begynner på "jammen" Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars dieselfan skrev On 24.3.2025 at 15.45: JRK skrev On 24.3.2025 at 14.31: Vis hele sitatet Det er en trend at fabrikantene i de nyere manualene ikke beskriver i user manual at du bør tappe, men flytter det over til workshop manual. Vis hele sitatet Er vel en trend generelt at sluttbruker forventes å overlate mer og mer til serviceapparatet hos forhandlerne - skal jo leve de og Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
JRK Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars dieselfan skrev On 24.3.2025 at 15.45: Valget er ditt. Vis hele sitatet Takk til både deg og andre som har gitt råd. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Fant en Mercury user maual for 9.9 4T på nettet som sier litt om bensin og ethanol/methanol. Men ser ikke klart hvilke produksjonsår den dekker. Får litt følelsen av at de mener "nei, men om du da velger et annet merke så sier vi ja" MAINTENANCE 56 Before servicing any part of the fuel system, stop engine and disconnect the battery. Drain the fuel system completely. Use an approved container to collect and store fuel. Wipe up any spillage immediately. Material used to contain spillage must be disposed of in an approved receptacle. Any fuel system service must be performed in a well ventilated area. Inspect any completed service work for sign of fuel leakage. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Hakkannen skrev On 24.3.2025 at 13.31: Hvordan er det å mikse alkylat med 98-oktan? Vis hele sitatet Etterfylte med alkylat på gressklipper med 95 E10. Denne gikk dårlig, forgaser gikk tett relativt umiddelbart. Misteker at alkylat løste opp møkk i tanken. Gikk bra etter forgasser rensing. Var sil i tilførsel som var tett. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
dieselfan Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Jens_P skrev On 24.3.2025 at 18.58: Etterfylte med alkylat på gressklipper med 95 E10. Vis hele sitatet Hadde gressklipperen ståltank? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Ja, ståltank. Husqvarna klipper med Briggs&Stratton motor. Forgasser av plast, untatt dyser, spjeld og sil. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Komodo Svart 25.Mars Link til dette innlegget Svart 25.Mars ivar skrev On 24.3.2025 at 13.56: JIS er også en standard for skruehoder, som pga sin tilsynelatende likhet med philips - samt ofte forbausende mykt stål brukt i skruene, også har påført folk litt ekstraarbeid når det kommer til forgassere Vis hele sitatet Du har selvsagt rett i at JIS er en industristandard, ikke bare en standard for koblinger/fittings som jeg kom i skade for å skrive. Poenget mitt var imidlertid at JIS standarden beskriver utforming av ulike konuser på fittings, men meg bekjent har ikke JIS egne gjenger som en annen nevnte lenge opp her. Der bruker de enten metriske gjenger eller BSP. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.