Jump to content

Yanmar diesel 6LPA - forsinket pådrag og sort røyk


BalticHans1

Recommended Posts

Har en Scand Baltic med Yanmar 6LPA 290hk. Den vill plutselig ikke komme skikkelig opp i turtall når jeg skulle dra på fra 6-7 knop. Den går opp til 2000 rpm, men så sliter den. Men etter noen 8-10 sekunder kommer plutselig pådraget og den går opp til fullt turtall. Samtidig kommer det noe sort røyk, men dette går raskt over.

 

Noen som har tips til hva det kan være?

Link to post

1 Hvor mange timer har den turboen gått?

2 Har du kontroll på groe på båt og propell? At den "ramper" ved 2000 og tenker seg om kan være groerelatert, men får 3800 omdr?

3 Har du luft i dieselsystemet ditt?  Jeg hadde startet der, siden en 20cm klar slangebit koster 5kr og det tar 2min å koble den til?

4 Har du gjort noe arbeid på motor i det siste, som kan virke inn? filterbytte +++?

5 Er grovfilteret (luftfilter) ditt tett oljedamp og pollen?

 

Link to post
Husky skrev 5 minutter siden:

Av med luftfilterkassetten og sjekke om den spinner fint rundt.

Når disse naglene som holder flattjernbitene sammen og danner et "bur" som en kan tre den tynne skumgummien over, blir 20 år så kan de løsne eller nesten løsne, for så å falle ut under drift. Det har ført til motorhavari for flere motorer så det kan være greit å ha litt fokus på det.
Før egen del åpner jeg heller på eksossiden, slik at jeg kan vurdere klaring mellom eksosturbinhjul og hus, samtidig med en sjekk om det snurrer lett. Tilstand på V-band er også greit å få med seg.

Link to post

Takk for veldig gode innspill.

 

Har nå hatt en runde med en mekanikervenn og sjekket ut flere ting:

 

1. Fjernet luftfilter og sjekket at turbinen spinner lett. Beveger seg helt lett og fritt. Ingen motstand. Testkjørt båten med luftfilteret av. Ingen endring

 

2. Tok av klemmen mellom turbo og eksosbend. Sjekket turbo for sot. Ikke spesielt mye sot, og den spinner helt fritt uten hindringer. En del rust/tæring på metallet på begge sider her. Ser ut til å være en liten eksoslekkasje i skjøten her. Dette er nytt. Har ikke sjekket eksosbendet innvendig.

 

3. Justert smoke limiter en en kvart omdreining MED klokka. Ingen endring (justert tilbake etterpå)

 

4.  Testet wastegate. Skrudd av festet og sjekket at den beveger seg fritt. Tok av luftslangen og satte på en kompressor og så at staget beveget seg når det fikk lufttrykk på.

 

Det er typisk etter noen minutters daukjøring at den sliter med å komme over 1800-2000 rpm. Den har da en forsinkelse, men kommer etter 5-15 sekunder for fullt. Da blåser det litt sort eksos, men bare et kort øyeblikket. Den drar da opp i fullt turtall og går som normalt. Når vi prøvde fra kald motor nå (varmer såklart opp til 60-70 grader først), så gikk den ganske umiddelbart opp i fullt turtall. Men etter noen minutters daukjøring kommer altså denne forsinkelsen.

 

Før dette problemet oppsto, har den aldri nølt med å dra opp i fullt turtall uten forsinkelse

 

 

Link to post

Wastegate: Smart å teste wastegate. Jeg lot med vilje være å foreslå å teste wastegate fordi jeg trodde det var litt omfattende. 

 

Generelt: Om en summerer svarene på de testene du har utført så langt så ville jeg ha valgt å sikre at alt "basic" er ok.

Ladetrykk: Du trenger å vite om dippen i effekt følger ladetrykket. Anbefaler et oljefylt manometer 0-2.5 bar skrudd rett i innsugsmanifolden. Koster deg 500-1000kr. 

Luft i dieselsystemet: Sett en klar slangebit på returen inn på tanken, slik at du får verifisert at du ikke har luft i systemet.

Vet du at du ikke har luft og du har ladetrykk så har du et mye bedre utgangspunkt for videre feilsøking.

 

Turbo: Ville absolutt målt klaring mellom bladene på eksossiden og registrert målet i permen til båten, så har du målet til neste gang du åpner opp og kan følge med på erosjon.

Link to post
dieselfan skrev 1 time siden:

Luft i dieselsystemet: Sett en klar slangebit på returen inn på tanken, slik at du får verifisert at du ikke har luft i systemet.

Vet du at du ikke har luft og du har ladetrykk så har du et mye bedre utgangspunkt for videre feilsøking.

Supergode tips til feilsøking som vanlig Diesel? Når det gjelder akkurat dette konkrete så ser jeg at det er en gjenganger blant tipsene dine. Men av en eller annen grunn ser det ut til at det sjeldent blir fulgt... Litt dumt egentlig, for de som slavisk hadde jobbet seg gjennom lista di med tips og råd, hadde nok i 95% av tilfellene løst problemet sitt. Tror det handler litt om å bli kjent med forumsmedlemmene her inne og vite hvem som har litt å fare med...

 

 

BalticHans1 skrev for 2 timer siden:

2. Tok av klemmen mellom turbo og eksosbend. Sjekket turbo for sot. Ikke spesielt mye sot, og den spinner helt fritt uten hindringer. En del rust/tæring på metallet på begge sider her.

Et halmstrå, men allikevel. 

Turbinen har et visst aksielt lagerglapp, eller klaring om du vil. Det innebærer at hele akselen lar seg bevege ørlittegrann fra side til side. I praksis kan det føre til at du opplever at turbinen spinner lett, men ved å presse den over til andre siden så tar den i noe. 

 

Jeg hadde et lignende problem med båten vår for et par år siden. Opplevde at det røk svart, og turboen ikke slo inn. Det var akkurat som om jeg hadde tau i propellen og båten satt fast.

 

Ved inspeksjon av turboen oppdaget jeg som du at det var en det rust i huset, men veldig lite sot og koks. Ved å dytte aksialt på turbinen samtidig som jeg snurret klarte jeg å framprovosere at skovlene støtte i denne rusten som bremset rotasjonen. Min gjetning er at et rustfkak hadde løsnet slik at turbinen bye kilt fast. 

Jeg løste problemet ved å demontere turboen, dele den i to, og spenne snilehuset opp i dreiebenken med en spesiell jigg jeg lagde. Dreide så bort all løs korrosjon, og glattet kanalen mest mulig. Etter det har problemet vært borte, og jeg fikk ca 1,5 knop ekstra. 

 

Link to post
BalticHans1 skrev 1 minutt siden:

Ved visuell kontroll kan det faktisk se ut som avstand mellom blader og vegg på eksossiden er for stort. Men skal måle eksakt. 

Det gjør det bare enda mer aktuelt å måle eksakt ladetrykk med eksternt nøyaktig manometer. 
6LP leveres med to forskjellig ladetrymålere med 3 eller 5bar skala. 5 bar utgaven er dessverre tilnærmet ubrukelig grov...
 

Link to post
dieselfan skrev On 17.8.2024 at 20.53:

2 Har du kontroll på groe på båt og propell? At den "ramper" ved 2000 og tenker seg om kan være groerelatert, men får 3800 omdr?

Skulle gjerne hatt svar på dette med tanke på videre feilsøking.
Har du for stor klaring, så får du ikke fullt ladetrykk.
Har du "subbing" som @Komodo nevner som en mulighet så når du ikke 38-3900omdr...
Har du rur så når du ikke toppfart, og heller trolig ikke 3800omdr.
Hva var ditt max turtall med samme last som du hadde på disse siste turene for å teste?

Link to post
dieselfan skrev 3 minutter siden:

Skulle gjerne hatt svar på dette med tanke på videre feilsøking.
Har du for stor klaring, så får du ikke fullt ladetrykk.
Har du "subbing" som @Komodo nevner som en mulighet så når du ikke 38-3900omdr...
Har du rur så når du ikke toppfart, og heller trolig ikke 3800omdr.
Hva var ditt max turtall med samme last som du hadde på disse siste turene for å teste?

Ser ut til at det ikke er nevneverdig groe på propell. Får ikke mer enn 3600 (kanskje opp mot 3700) rpm, men det har jeg aldri fått heller.

 

I fjor høst når jeg kjøpte båten var det mye groe. Da var toppfart 21 knop og litt lavere turtall enn jeg får nå. Fikk over 24 knop i vår etter å ha fjernet all groe og lagt på bytt bunnstoff. Nå får jeg ca 23 knopp, kanskje litt over


legger ved bilde av eksossiden av turbo hvis jeg får det til

 

 

IMG_2477.jpeg

Link to post
Komodo skrev 58 minutter siden:

Men av en eller annen grunn ser det ut til at det sjeldent blir fulgt... Litt dumt egentlig, for de som slavisk hadde jobbet seg gjennom lista di med tips og råd, hadde nok i 95% av tilfellene løst problemet sitt.

Generelt og ikke ment til TS:

Det er nok fordi en veldig stor andel av menn i Norge tror at jo dyrere et verksted er, jo dyrere en del er, jo mer avansert en løsning er, jo dyrere en flaske med svindelvann er..... jo bedre virker det :crazy:

 

At en klar slangebit til noen kroner kan løse et stort og dyrt problem, kommer jeg aldri til å få gehør for... har prøvd i 15 år på dette Forumet... 

At en klar slangebit kan redde en båt fra å gå i brenningene gjør vist ikke saken et dugg bedre. Mitt inntrykk er at under 10% er med...
 

Men en flaske lurium til 800 kr er det mitt inntrykk at 90% av medlemmene hadde kjøpt uten å blunke....:pray:

Link to post
BalticHans1 skrev 5 minutter siden:

I fjor høst når jeg kjøpte båten var det mye groe. Da var toppfart 21 knop og litt lavere turtall enn jeg får nå. Fikk over 24 knop i vår etter å ha fjernet all groe og lagt på bytt bunnstoff. Nå får jeg ca 23 knopp, kanskje litt over

Dette er veldig, veldig nyttig info :thumbsup:

 

Ikke direkte relatert til problemene du har men vil absolutt anbefale deg en lettere propell om du med lett, nystoffet båt ikke får mer enn 6500 ish omdr. 
Det fordi motoren din da får en for tøff belastningsprofil.
Om du i tillegg drar på ferie med en tyngre båt så blir det enda mer uheldig for motoren din..
Dette gir seg utslag i at du da normalt vil ha en for høy eksostemperatur. Temaet er nok til å fylle en egen tråd... så jeg tror vi stopper der.

Bilde av turbo: takk for et veldig godt bilde :thumbsup: Min mening er at du har ca 0.8-1mm klaring og det skal gi deg fullt ladetrykk dersom bladene ikke subber og alt annet er i orden, så om du tar @Komodo testen med positivt resultat, så er det 95% sikkert at det ikke er din turbo som er problemet.
Et bilde sier mer enn... også videre. Slik er det i denne saken også. På bildet ser vi at du har lite/veldig lite sot. Det tyder på at du neppe har dyser som pisser. Det lille puffet med røyk som kommer er ikke unormalt for disse motorene.
Vi ser også at du har rustflak, det kan generelt øke sjansen for subbing. Det kommer trolig av lite bruk noen år.

Link to post

Anbefaler å måle klaring mellom turbinblader og eksoshus med de tynneste bladene i en søkebladkaset. 
Det går raskere å teste med de tykkeste bladene, men anbefaler å sette sammen de tynneste for å unngå å skade turbinbladene.  (fordi 1x 1.0mm er veldig stiv, i forhold til 0.1+0.2+0.15+0.25+0.3mm =1.0mm

 

Skeblader.JPG.0882146796c3e415a89383744ec5e23c.JPG

 

Også et bilde av et manometer jeg anbefaler.
Anbefaler ikke å velge en grovere skala.
I manometerbransjen så oppgis skalaen i feks Class 1.6, som du ser det på bilde er. Et som er Class 1.0 har større oppløsning på skalaen men er gjerne mye dyrere.

Manometer2-5bar.JPG.0fbeb217caa244fdf4aa8ae8a3b2a7d0.JPG

Link to post

Flott, da har vi enda mer info og grunnlag for videre jobbing. Vi skal kjøre @Komodo-testen samt klar-slangebit-på-dieselreretur-testen din @dieselfan?

 

Jeg har ikke visning av turbotrykk i dashbordet. Erge er det vel ingen måler montert?  Hvordan kan jeg få satt på en ekstern måler? Er ikke så gira på å bore hull og gjenge opp for å montere dette ?

Link to post
BalticHans1 skrev 5 minutter siden:

Jeg har ikke visning av turbotrykk i dashbordet.

Det er ikke så uvanlig, Yanmar har 5 forskjellige "dashbord" å velge mellom, prisforskjellen var relativt stor, og noen båtprodusenter hadde rett og slett ikke plass til det store dashbordet....

 

BalticHans1 skrev 7 minutter siden:

Erge er det vel ingen måler montert?

Riktig

 

BalticHans1 skrev 8 minutter siden:

Hvordan kan jeg få satt på en ekstern måler? Er ikke så gira på å bore hull og gjenge opp for å montere dette

Anbefaler å montere en direkte på innsugsmanifold, hvor Yanmar har gjenget et ferdig hull, hvor du kun skrur ut blindpluggen, og erstatter med et manometer som kan stå der permanent.
Ja, du ser det ikke fra førerplass men du trenger det bare egentlig når du merker at din kjære 6LP føles litt slapp, og da åpner du luka og får hjelp til å lese av manometer mens du kjører, om du ikke ser det fra førerplass.

Link to post

Takker for veldige gode tips, vi har feilsøkt en god del, og har nå noen ting vi skal få sjekket ut videre.

 

Så er det en ting jeg har latt være å nevne så langt, for jeg har trodd (håpt) at det ikke kan ha sammenheng.

Båten ble lånt bort til en god venn, som ved et uhell ble kjørende med jolla (liten RIB) hengende LAVT i davitene. Her har et kraftig tau klart å riste seg løs og ned i vannet, og gått i propellen. Tvinnet seg rundt med et saftig smell og dro ned jolla så den ene daviten, den kraftigste med to støttestag, bøyde seg kraftig. Med andre en ganske heftig påkjenning. Han fikk kjørt båten tilbake (det var vibrasjoner i rattet så han kjørte forsiktig), og var nede og løsnet tauet. Han er sikker på at alt tau er borte.

Så er det ubehagelige spørsmålet som sniker seg innpå nå; kan propell eller aksling ha blitt skadet slik at båten sliter med å komme opp i (halv)plan?

Jeg kommer faktisk på at jeg har reagert litt på de første turene etter dette uhellet at "hmm, det er visst litt tungt for båten å komme seg opp i fullt turtall". Da var det ikke på langt nær så markert som det plutselig ble når jeg skrev om dette problemet her inne første gang nå på lørdag.

 

Vi må nok ha båten på land og sjekke propell og aksling. Jeg håper ikke dette har noen sammenheng, men ut fra deres erfaringer og kunnskap, KAN det ha noen sammenheng?

 

Link to post
BalticHans1 skrev 15 minutter siden:

Så er det en ting jeg har latt være å nevne så langt, for jeg har trodd (håpt) at det ikke kan ha sammenheng.

Båten ble lånt bort til en god venn, som ved et uhell ble kjørende med jolla (liten RIB) hengende LAVT i davitene. Her har et kraftig klart å riste seg løs og ned i vannet, og gått i propellen. Tvinnet seg rundt med et saftig smell og dro ned jolla så den ene daviten, den kraftigste med to støttestag, bøyde seg kraftig. Med andre en ganske heftig påkjenning. Han fikk kjørt båten tilbake (det var vibrasjoner i rattet så han kjørte forsiktig), og var nede og løsnet tauet. Han er sikker på at alt tau er borte.

 

Risky å låne bort båten...

 

BalticHans1 skrev 15 minutter siden:

Så er det ubehagelige spørsmålet som sniker seg innpå nå; kan propell eller aksling ha blitt skadet slik at båten sliter med å komme opp i (halv)plan?

 

Ja. ett eler flere blader kan ha blitt bøyd av dette alt avhengig av hvordan tauet kom in og belastning.

Trenger ikke bli mye vibrasjoner selv med bøyd blad så lenge balansen er noenlunde i orden...

 

BalticHans1 skrev 15 minutter siden:

Vi må nok ha båten på land og sjekke propell og aksling. Jeg håper ikke dette har noen sammenheng, men ut fra deres erfaringer og kunnskap, KAN det ha noen sammenheng?

 

Lurt å begynne der siden dette oppstod etter den hendelsen, og ja dette kan ha en sammenheng.

Uansett bør du finne ut at propell og annet er i orden før du går igang med andre ting

 

 

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev 22 minutter siden:

 

Risky å låne bort båten...

 

 

Ja. ett eler flere blader kan ha blitt bøyd av dette alt avhengig av hvordan tauet kom in og belastning.

Trenger ikke bli mye vibrasjoner selv med bøyd blad så lenge balansen er noenlunde i orden...

 

 

Lurt å begynne der siden dette oppstod etter den hendelsen, og ja dette kan ha en sammenheng.

Uansett bør du finne ut at propell og annet er i orden før du går igang med andre ting

 

 

Det er jo nyttig info ang propellen.. Vil man kunne se dette med det blotte øye ved å heise båten på land og rotere propellen?

Link to post
BalticHans1 skrev for 1 time siden:

Det er jo nyttig info ang propellen.. Vil man kunne se dette med det blotte øye ved å heise båten på land og rotere propellen?

Tror jeg ville hatt ut akslingen og klokket den i en vogge for å være sikker. Samtidig også inspisere cutlesslager (gummilamellene kan ha fått seg en trøkk 16), og selvsagt sjekke propellen for balanse og skjevhet. Det du beskriver kan gi en skikkelig karamell i drivlinja. 

Link to post

Om du er glad i vann går første inspeksjon greit å ta på sjøen med våtdrakt, dykkermaske og snorkel. Propellen ligger så langt bak at den roteres og sjekkes fint med snorkelen opp under badeplattformen. Skiftet selv propellsink på denne måten.

mvh Espen

Link to post
  • 2 uker senere...

Fikk heist båten opp i går for å se på propellen. Bare en kjapp inspeksjon, men propellen så virkelig uskadet ut. Roterer fint, er tight, ingen slakk som jeg kan kjenne. Måle avstand fra baksiden av roret inn til propellblad. Holdt tommestakk på samme plass og roterte propellen, helt lik av stand på alle bladene. Kan ikke skjønne at det skal være noen skade på propell eller drivlinje.

 

Så prøvekjørte jeg den en stund ute på fjorden, og den fungerte helt som normalt igjen. Også ved fullvarm motor etter noen minutters loffekjøring. Klør meg litt i hodet nå.. Men kanskje det kan ha vært noe ureinheter i dieselen som førte til et forbigående problem?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...