Jump to content

Sleipner rattpumpe - når jeg snurrer rattet sakte så skjer det ingenting


Grand Banks jr

Recommended Posts

Det har vært slik siden jeg kjøpte båten, og jeg har bare blitt vant til det. Men skal det være slik?

Hydraulisk styring av ror:
Når jeg vrir rattet sakte rundt så skjer det ingenting. Hvis jeg må "mikro-korrigere" kursen så må jeg bevege rattet kjapt. Om så bare 4 cm, som tilsvarer ca 5 grader. Jeg kan bevege 360 grader saakte, og ingenting skjer, eller feks 5 grader raskt, og da skjer det noe.

Hvordan skal en slik hydraulisk styring fra Sleipner egentlig være?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Med andre ord skal det ikke være slik?

Nei, jeg har ikke forsøkt å lufte. Dette er første båt jeg har med hydraulisk styring, og har ikke egentlig tenkt så mye over det før jeg nå lærer opp neste kaptein. Jeg har bare intuitivt gjort det som må gjøres.

Får da prøve å lufte. Ikke gjort det før, men etter det jeg vet så må man skru av lokket på rattpumpen og pumpe frem og tilbake mens man hele tiden topper opp?

Hvilken olje brukes? Samme som hydrolikkoljen jeg bruker på jekkene mine?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Ville brukt den oljen som leveres med styringen så du slipper å blande. De jeg har sett og brukt tar man en 1l flaske med olje og skrur på en kork med slange på. Denne festes på en nippel du setter inn der du skrur ut påfyllingslokket på pumpen. Sett flasken opp ned så det hele tiden er olje i slangen. Vri rattet fra side til side. Jeg vred hardt imot endene og holder på min. Når jeg vrir til andre siden da pipler det luftbobler opp. 

Link to post
dieselfan skrev 7 minutter siden:

Hva sier manualen?

Jeg aner ikke. Har ingen manual. Det er derfor jeg spør her :wink:

Takk for tips alle sammen. Da får jeg se om jeg finner en nippel-løsning for Sleipner-styringen, samt få kjøpt meg slik olje. (Og sjekke hvilken farge som er på oljen som er mitt system.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
dieselfan skrev 52 minutter siden:

Alle SAE 15 hydraulikkoljer jeg har sett har vært fargeløse, slik som den på bildet jeg postet. 

Er det noe farget på din styreklokke så må du prøve å finne ut hva det er. Det er litt av en jobb å flushe et styresystem for å skifte fluid....:sweat:

Hvis han (mot formodning) har ATF olje på styringa bør han tappe og flushe. Sleipner styring skal ha vanlig hydraulikkolje med ISO VG 15 viskositet, som det står på det flaska du tok bilde av.  

Link to post

Samme problem på min 11 år gamle hydrauliske styring på skjærgårdsjeepen.

Skjer ikke noe når jeg snurrer rattet sakte. Husker ikke helt når det ble slik, så har vel vært gradvis endring.

Husker ikke helt hvordan det var etter monteringen i 2013, men tror ikke var slik da.

Så får nok prøve å lufte ja.

Hydrodrive Nordflex MF150 fra Ungarn. Ble levert med HVLP 15 hydraulikkolje i 2013.

Men ser at det nå brukes ATF III G. Eller nei, nå er det HVLP 46.... Enkelt og greit.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hadde en dialog med Baystar importør etter at en stor anerkjent leverandør i Norge påsto at jeg kunne bruke sleipner sin olje på denne styringen. Baystar var krystallklar på at det kunne man ikke. I værste fall går pakninger i oppløsning. Nå er vel dette neppe ett problem her , men greit å vite at man bør sjekke manual eller på nettet og ikke stole 100% på leverandører.

Link to post
Teerex skrev for 4 timer siden:

HVLP 15 hydraulikkolje i 2013.

 

Teerex skrev for 4 timer siden:

Eller nei, nå er det HVLP 46.... Enkelt og greit.

Å hoppe fra 15 til 46.... det er litt av et sprang....
 

Selv så gikk jeg fra 15 til 32 i en nødsituasjon, og fortsatte å etterfylle med det på den ene båten, merker ingen endring, men vil absolutt ikke anbefale noen andre å avvike fra manualen uten virkelig vite hva en gjør...

Link to post
Komodo skrev for 12 timer siden:

Hvis han (mot formodning) har ATF olje på styringa bør han tappe og flushe. Sleipner styring skal ha vanlig hydraulikkolje med ISO VG 15 viskositet, som det står på det flaska du tok bilde av.

Helt enig.
Men greit å være klar over at selve styresylinderen har et dødvolum, som det (igjen) er desidert enklest å få tømt med en vacuum/undertrykkpumpe, ala oljeskifter / oljesuger / bremselufter ++

Suger.jpg.7c303b72ed2912a8d839c327086c50ff.jpgBToljeskiftpumpe.jpg.26553671a871537e9509c036d32b5780.jpg

Link to post
dieselfan skrev 5 minutter siden:

... greit å være klar over at selve styresylinderen har et dødvolum, som det (igjen) er desidert enklest å få tømt med en vacuum/undertrykkpumpe, ala oljeskifter

 

Hmm, der er jeg åpen for tips! På Viksunden er styringa kontant og fin, og roret lar seg ikke bevege en millimeter når jeg prøver å bevege det på land. Men på Dracoen har jeg en dødgang på motoren når jeg tar tak i den og røsker fra side til side som tyder på at det er ei luftboble jeg ikke får ut. Etter å ha overhalt sylinderen i vinter luftet jeg etter beste evne, det ble ikke spesielt bra. Fikk så hjelp av en proff mekaniker som har en slik elektrisk oljeskifter- og luftestasjon som sirkulerer olja i systemet. Vi kjørte den maskinen lenge, og holdt på til alle luftbobler var ute og det sirkulerte kun klar olje. Men allikevel er det en dødgang på motoren når jeg beveger på den. Styringa er kontant og fin, så det er ikke ille, men et irritasjonsmoment. 

 

Så, hvordan går man fram for å suge ut de siste boblene med vacuum?

Link to post
Komodo skrev 1 minutt siden:

Så, hvordan går man fram for å suge ut de siste boblene med vacuum?

Skyve stanga helt inn, koble til kort klar slange med enden i riktig olje. (jo kortere slange jo bedre, og gjerne pre-fyllt)

Dra stanga sakte ut.

Så holde sylinder i 45grader med fittings opp og slangen fortsatt i olje. Hold den slik i 10min.
Så bytt til vacuum og la undertrykket suge stanga inn til det ikke kommer bobbler. Koble til permanent hyd slange.

Det er normalt bare motsatt ende av stanga som skaper problemer.

Selv har jeg koblet by-pass kuleventil etter råd fra kloke menn @mmosberg 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...