Grand Banks jr Startet 17.August.2024 Link til dette innlegget Startet 17.August.2024 Det har vært slik siden jeg kjøpte båten, og jeg har bare blitt vant til det. Men skal det være slik? Hydraulisk styring av ror: Når jeg vrir rattet sakte rundt så skjer det ingenting. Hvis jeg må "mikro-korrigere" kursen så må jeg bevege rattet kjapt. Om så bare 4 cm, som tilsvarer ca 5 grader. Jeg kan bevege 360 grader saakte, og ingenting skjer, eller feks 5 grader raskt, og da skjer det noe. Hvordan skal en slik hydraulisk styring fra Sleipner egentlig være? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Swingswong Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 Tipper på luft. Har du forsøkt å lufte? alternativt slitte pakninger. Lufting er billigst å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 Med andre ord skal det ikke være slik? Nei, jeg har ikke forsøkt å lufte. Dette er første båt jeg har med hydraulisk styring, og har ikke egentlig tenkt så mye over det før jeg nå lærer opp neste kaptein. Jeg har bare intuitivt gjort det som må gjøres. Får da prøve å lufte. Ikke gjort det før, men etter det jeg vet så må man skru av lokket på rattpumpen og pumpe frem og tilbake mens man hele tiden topper opp? Hvilken olje brukes? Samme som hydrolikkoljen jeg bruker på jekkene mine? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 Grand Banks jr skrev 18 minutter siden: Hvilken olje brukes? Hva sier manualen? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 Ville brukt den oljen som leveres med styringen så du slipper å blande. De jeg har sett og brukt tar man en 1l flaske med olje og skrur på en kork med slange på. Denne festes på en nippel du setter inn der du skrur ut påfyllingslokket på pumpen. Sett flasken opp ned så det hele tiden er olje i slangen. Vri rattet fra side til side. Jeg vred hardt imot endene og holder på min. Når jeg vrir til andre siden da pipler det luftbobler opp. Sitér dette innlegget Link to post
Husky Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 https://www.maritim.no/hydraulikkolje-1-liter Sitér dette innlegget mvh Espen Link to post
dieselfan Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 Og noe slikt for å fylle med. Denne er til seastar så sjekk om det passer eller finn den for sleipner Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 Mange verksteder fyller på ATF olje så pass på at det ikke er farge på det som er i klokka før du fyller på en dråpe. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 dieselfan skrev 7 minutter siden: Hva sier manualen? Jeg aner ikke. Har ingen manual. Det er derfor jeg spør her Takk for tips alle sammen. Da får jeg se om jeg finner en nippel-løsning for Sleipner-styringen, samt få kjøpt meg slik olje. (Og sjekke hvilken farge som er på oljen som er mitt system.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 Alle SAE 15 hydraulikkoljer jeg har sett har vært fargeløse, slik som den på bildet jeg postet. Er det noe farget på din styreklokke så må du prøve å finne ut hva det er. Det er litt av en jobb å flushe et styresystem for å skifte fluid.... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 dieselfan skrev 52 minutter siden: Alle SAE 15 hydraulikkoljer jeg har sett har vært fargeløse, slik som den på bildet jeg postet. Er det noe farget på din styreklokke så må du prøve å finne ut hva det er. Det er litt av en jobb å flushe et styresystem for å skifte fluid.... Hvis han (mot formodning) har ATF olje på styringa bør han tappe og flushe. Sleipner styring skal ha vanlig hydraulikkolje med ISO VG 15 viskositet, som det står på det flaska du tok bilde av. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 Samme problem på min 11 år gamle hydrauliske styring på skjærgårdsjeepen. Skjer ikke noe når jeg snurrer rattet sakte. Husker ikke helt når det ble slik, så har vel vært gradvis endring. Husker ikke helt hvordan det var etter monteringen i 2013, men tror ikke var slik da. Så får nok prøve å lufte ja. Hydrodrive Nordflex MF150 fra Ungarn. Ble levert med HVLP 15 hydraulikkolje i 2013. Men ser at det nå brukes ATF III G. Eller nei, nå er det HVLP 46.... Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
JRK Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 Hadde en dialog med Baystar importør etter at en stor anerkjent leverandør i Norge påsto at jeg kunne bruke sleipner sin olje på denne styringen. Baystar var krystallklar på at det kunne man ikke. I værste fall går pakninger i oppløsning. Nå er vel dette neppe ett problem her , men greit å vite at man bør sjekke manual eller på nettet og ikke stole 100% på leverandører. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 Teerex skrev for 4 timer siden: HVLP 15 hydraulikkolje i 2013. Teerex skrev for 4 timer siden: Eller nei, nå er det HVLP 46.... Enkelt og greit. Å hoppe fra 15 til 46.... det er litt av et sprang.... Selv så gikk jeg fra 15 til 32 i en nødsituasjon, og fortsatte å etterfylle med det på den ene båten, merker ingen endring, men vil absolutt ikke anbefale noen andre å avvike fra manualen uten virkelig vite hva en gjør... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 Komodo skrev for 12 timer siden: Hvis han (mot formodning) har ATF olje på styringa bør han tappe og flushe. Sleipner styring skal ha vanlig hydraulikkolje med ISO VG 15 viskositet, som det står på det flaska du tok bilde av. Helt enig. Men greit å være klar over at selve styresylinderen har et dødvolum, som det (igjen) er desidert enklest å få tømt med en vacuum/undertrykkpumpe, ala oljeskifter / oljesuger / bremselufter ++ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 dieselfan skrev 5 minutter siden: ... greit å være klar over at selve styresylinderen har et dødvolum, som det (igjen) er desidert enklest å få tømt med en vacuum/undertrykkpumpe, ala oljeskifter Hmm, der er jeg åpen for tips! På Viksunden er styringa kontant og fin, og roret lar seg ikke bevege en millimeter når jeg prøver å bevege det på land. Men på Dracoen har jeg en dødgang på motoren når jeg tar tak i den og røsker fra side til side som tyder på at det er ei luftboble jeg ikke får ut. Etter å ha overhalt sylinderen i vinter luftet jeg etter beste evne, det ble ikke spesielt bra. Fikk så hjelp av en proff mekaniker som har en slik elektrisk oljeskifter- og luftestasjon som sirkulerer olja i systemet. Vi kjørte den maskinen lenge, og holdt på til alle luftbobler var ute og det sirkulerte kun klar olje. Men allikevel er det en dødgang på motoren når jeg beveger på den. Styringa er kontant og fin, så det er ikke ille, men et irritasjonsmoment. Så, hvordan går man fram for å suge ut de siste boblene med vacuum? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 Komodo skrev 1 minutt siden: Så, hvordan går man fram for å suge ut de siste boblene med vacuum? Skyve stanga helt inn, koble til kort klar slange med enden i riktig olje. (jo kortere slange jo bedre, og gjerne pre-fyllt) Dra stanga sakte ut. Så holde sylinder i 45grader med fittings opp og slangen fortsatt i olje. Hold den slik i 10min. Så bytt til vacuum og la undertrykket suge stanga inn til det ikke kommer bobbler. Koble til permanent hyd slange. Det er normalt bare motsatt ende av stanga som skaper problemer. Selv har jeg koblet by-pass kuleventil etter råd fra kloke menn @mmosberg Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 Hmm, det hørtes avansert ut... Tror jeg venter med noe mer lufting nå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
abbor Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 Postet i feil tråd Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.