Jump to content

Navionics Triumferer. C-Map sakker akterut.


Mix

Recommended Posts

Powerboat Reports tester Vector kart fra Navionics, Bluechart og C-Map.

 

Navionics kommer best ut av testen.

Bluechart kommer bra ut.

C-Map sakker akterut bl.a på nøyaktighet.

 

Gjett om jeg ser frem til årets oppgradering !!

 

Vector Wars: Navionics Triumphs

The Navionics Platinum card wows us with excellent cartography and an extensive photo library. The Garmin BlueChart is expensive and has no photo library. The C-Map card was prone to occasional inaccuracies during testing.

 

We tested four cartography cards. The Garmin BlueChart was loaded in the Garmin 3010C, which is the unit on the top of the console, all the way to port. The brand-new Navionics Platinum was run in the Raymarine E120 (middle). The C-Map NT+ Max was installed in the Standard Horizon CP-1000C, to starboard. Flush-mounted in the console is the Northstar 6000i networked system, which was used to test the Navionics Gold card.

 

Les hele testen HER

 

 

Link to post
Share on other sites

Kommere sikkert også litt an på hvilket geografiske område man ser på/tester kanskje?

Jeg har noen ganske ferske screen dumps som viser feil i Navionics kart for Oslofjorden.

Se f.eks. her hvordan Fuglehuk endrer karakter. Først er det et fyr på øya - så er det ikke et fyr på øya - og det som skiller er rangen på plotteren (3nm og 1,5 nm).

 

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ferske ???

Dette er nok de gamle kartene.

De nye kommer nå i Januar-Februar.

Jeg har brukt Navionics siden 2003 og har vært fornøyd, noen feil har jeg funnet, men til å leve med. Øya utenfor Jærensrev som ikke finnes i virkeligheten er en kraftig bom, er glad jeg ikke kom inn der etter mørketsfrembrudd i sommer... Vel, tok kontakt med Sleipner i høst og de lovde meg nye kart gratis i januar (de som har XL3). Var i kontakt med den i forrige uke og fikk til svar at det pt ikke fantes noen ny utgave, de blir gitt ut 4 utgaver hvert år, men det trenger ikke bli mer enn 1 oppgradering for Norge. Når denne kom var usikkert, men jeg forstod det slik at den var ventendes på vårparten, men jeg tror ikke de var sikre. Har ikke mailen her, men skal se på jobb i morgen hva som ble skrevet og legge det ut i denne linken...

 

Antar at kommende oppgradering gjelder alle formatene av Navionics. Min (Geonav) bruker CompactFlash

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Snapshot tatt i desember av hvem og fra hvilken release ?

De er gamle kart ja.

Mer informasjon når kartene er klar finnes HER

Fikk de av Gemotech.Tatt på oppdaterte kart i desember. Ble brukt i dialog med kartutgiver for å vise feil. Håper det er rettet nå. Gemotech selger Raymarine produkter. Jeg har ikke noe i mot Navionics - men det er viktig for brukere å vite om slike svakheter.

 

Jeg erfarte masse feil på MAX kartene på min CX 44 da jeg fikk den i april i fjor - derfor byttet jeg til NT+, og var happy med det.

Link to post
Share on other sites

Powerboat Reports tester Vector kart fra Navionics, Bluechart og C-Map.

En test utført i USA med kart for et amerikansk farvann er så godt som uinteressant. Det eneste som kan ha interesse for norske brukere er kommentarer om plottere/programvareversjon som er brukt i testen.

 

Når jeg kanskje kjøper plotter i løpet av et år eller så er hovedkriteriet hvor god radar det er på et kombinert radar/plotter-instrument. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk de av Gemotech.Tatt på oppdaterte kart i desember. Ble brukt i dialog med kartutgiver for å vise feil. Håper det er rettet nå. Gemotech selger Raymarine produkter. Jeg har ikke noe i mot Navionics - men det er viktig for brukere å vite om slike svakheter.

 

Jeg erfarte masse feil på MAX kartene på min CX 44 da jeg fikk den i april i fjor - derfor byttet jeg til NT+, og var happy med det.

Ja jeg vet at C-map også har noen svin luskende rundt i skogen.

Ingen er ufeilbarlig.

Problemet med Navionics var at de lovte helt nye S57 baserte kart i forrige release, dette var langt fra tilfelle. Voksent gjordt å tilby ny gratis oppgradering.

Her har C-map mye å lære.

Det var nok Navionics som presset fram nye priser hos C-map da Navionics lanserte XL3 ifjor.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg erfarte masse feil på MAX kartene på min CX 44 da jeg fikk den i april i fjor - derfor byttet jeg til NT+, og var happy med det.

MAX i april 05??? Det må være en betaversjon skulle jeg tro. C-Map har slitt lenge for å få MAX kartene klar og det var langt ut på sensommeren programutviklerene i DigiBoat fikk tilgang til noe brukende MAX-kartmateriale.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

MAX i april 05??? Det må være en betaversjon skulle jeg tro. C-Map har slitt lenge for å få MAX kartene klar og det var langt ut på sensommeren programutviklerene i DigiBoat fikk tilgang til noe brukende MAX-kartmateriale.

Tja - da var jeg i så fall testkanin uten å vite det. Plotteren var en av de første CX 44 som ble levert. Kanonplotter synes jeg. Kartene var max brent hos Gemotech. Funket ikke noe særlig - veldig sen oppdatering på plotteren. Slik er det visstnok fortsatt - Simrad SW og MAX snakker ikke helt sammen. Men med NT+ er alt bare fryd synes jeg
Link to post
Share on other sites

Belamarin og Navionics har innrømmet mange feil ved eksisterende kartmateriale. Årsaken til dette er at dagens kart er vektorisert manuelt, basert på utallige museklikk i hvert papirkart som har vært grunnlaget.

 

Nå har endelig bl.a. Belamarin presset på for å få Navionics til å kjøpe den digitale databasen til Sjøkartverket, og de nye kartene som tilbys gratis vil være generert opp fra dette nøyaktige materialet. Ikke lenger museklikkfeil og detaljer som har blitt forenklet og/eller oversett.

 

Videre er testen det refereres til i første innlegg i denne tråden basert på Platinium kart, dvs. de nye kartbrikkene på 2 Gb data som gir E-serien som gir 3D presentasjon, flyfoto fra mange havner og områder (også norske), og satelittfoto. Disse kan legges på kart- og eller radarbilde som overlay, med variabel grad av gjennomsiktighet. Ikke rart gutta som utførte testen ble imponert :eek:

 

Foreløpig er det kun Raymarine E80 og E120 som kan benytte Platinium serien kartbrikker, men også Gold serien som benyttes av en rekke plottere vil bli oppdatert med med det nye datagrunnlaget. Forventer at vi vil se en dramatisk forskjell i kvalitet og nøyaktighet :flag:

Link to post
Share on other sites

MAX i april 05??? Det må være en betaversjon skulle jeg tro. C-Map har slitt lenge for å få MAX kartene klar og det var langt ut på sensommeren programutviklerene i DigiBoat fikk tilgang til noe brukende MAX-kartmateriale.

Hei.

 

MAX kartene var klar på messen Sjøen for Alle sist vår da jeg også fikk oppgradert plotteren min (Interphase) gratis for disse kartene. I ferien fikk jeg låne MAX-kart fra plotterimportøren. Jeg var kjempefornøyd med kartene. Nå venter jeg bare på neste oppdaterte utgave med fotos før jeg handler MAX.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke helt riktig ?

De tester ikke bare Platinum, men også Gold i denne testen. Kanskje du skal lese en gang til. :crazy:

Ja jeg har lest det, og jeg ser at Gold serien er med. Kartgrunnlaget vurderes som likt som i Platinium, men de lar Platinium vinne pga. all den nye funksjonaliteten.
Link to post
Share on other sites

Forklar meg hva det betyr.

Er det mye bedre?

Mer nøyaktig?

S57 tror jeg er det populære kallenavnet på at kartene i kartbrikkene til leverandørene er basert på elektroniske kartdata hentet direkte fra kartverkets elektroniske kartdatabase. Dette i stedet for en manuell avtegning (kalles det vektorisering tro?) av trykte papirkart. Dermed unngår man 1 feilkilde og man får samme kartgrunnlag som profesjonelle brukere. Og det blir enklere for kartleverandøren å levere oppdateringer med korte mellomrom.

 

Men om det er bedre eller mer nøyaktig vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Forklar meg hva det betyr.

Er det mye bedre?

Mer nøyaktig?

Hakke peil.

Håper de siste oppmålingene fra sjøkartverket som brukes er mer nøyaktig ihvertfall.

 

Her er bilde fra artikkel i BM ifjor vår, da de lovte og løy. :wink:

Det skal visst være dette som endelig kommer fullt ut nå. Forhåpentligvis.

 

Bilde

 

 

Link to post
Share on other sites

Nei det vil jeg ikke si.

Testen er interessant for det.

USA er nok et litt større marked enn vårt. Og får nok større attention fra alle leverandørene enn oss her på bjerget.

Nå vel, det er hovedsakelig hva produsentene gjør med norske kart som er interessant, og det er ikke gitt at det er en enkelt leverandør som har både de beste amerikanske kartene og de beste norske. Derfor har en test med amerikanske kart begrenset verdi. Den vil selvsagt fortelle en del om forskjeller i brukergrensesnitt, men hva er nå verdien til et godt brukergrensesnitt dersom det er feil i kartene? :rolleyes:

 

Det som hadde vært virkelig interessant var om noen her på båtplassen.no med forskjellige plottere og kart hadde samarbeidet om vår egen test som kunne dekket flere områder enn tester i et båtmagasin vanligvis gidder.

Link to post
Share on other sites

Nå vel, det er hovedsakelig hva produsentene gjør med norske kart som er interessant, og det er ikke gitt at det er en enkelt leverandør som har både de beste amerikanske kartene og de beste norske.

Å joda testen vil nok gjenspeile den generelle kvaliteten de forskjellige produsentene/leverandørene legger i arbeidet med kartgrunnlaget de har. Selv om dette er fra USA. Så er testen like interessant for det.

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå vel, det er hovedsakelig hva produsentene gjør med norske kart som er interessant, og det er ikke gitt at det er en enkelt leverandør som har både de beste amerikanske kartene og de beste norske. Derfor har en test med amerikanske kart begrenset verdi. Den vil selvsagt fortelle en del om forskjeller i brukergrensesnitt, men hva er nå verdien til et godt brukergrensesnitt dersom det er feil i kartene? :rolleyes:

 

Det som hadde vært virkelig interessant var om noen her på båtplassen.no med forskjellige plottere og kart hadde samarbeidet om vår egen test som kunne dekket flere områder enn tester i et båtmagasin vanligvis gidder.

Siden de nye kartene er basert på S57 vil utgangspunktet være det aller beste. For ingen har vel bedre datagrunnlag for norskekysten enn Sjøkartverket???

 

Utfordringen ligger i konverteringsprogrammet den enkelte produsent benytter for å få grunndataene over i eget format. Dersom all informasjon fra databasen blir konvertert korrekt - og kartmaskinen presenterer ALT som ligger i datagrunnlaget - vil det teoretisk sett ikke være forskjell på kartene fra Navionics, C-Map, Bluechart osv. når alle benytter samme grunndata.

 

Så får vi se da, om konverteringene blir bra og at kartmaskinene presenterer alt (noe Raymarine har syndet en del mot spesielt i større skalaer).

 

Skal oppgradere min Raymarine E80 til Platinium når det blir tilgjengelig, og skal med glede skrive inn mine erfaringer etterhvert jeg får prøvd det ut! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg leste oppsummeringen av testen nå - og Jolo - du trekker jo litt enkle konklusjoner kanskje? testen sier at kombinasjonen av det store bildeutvalget (extended photo library) og godt kartgrunnlag i Platinum kortet gjør dette til vinneren. Og teknologien i seg og kartgrunnlaget er jo suverent - men har vi samme fotomuligheter i Norge da? Det er jo først om vi har det at denne testen kan overføres til Norge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...