Jump to content

Navionics Triumferer. C-Map sakker akterut.

Mix

Recommended Posts

Noen skrev S-57 ...

Forklar meg hva det betyr.

S-57 er en internasjonal standard som med litt flere bokstaver heter International Hydrographic Organisation Transfer Standard for Hydrographic Digital Data. Den brukes til koding og utveksling av hydrografiske data mellom nasjonale sjøkartverk. Opphavet til S-57 heter CHRIS. For å være helt korrekt så er det man i dag omtaler som S-57 versjon 3.1. De har ansvaret for den neste versjonen av S-57 er en arbeidsgruppe med det velklingende navnet TSMAD SubWG.

(Skal man teste kartplottere burde man antagelig være mer interessert S-52 Specifications for Chart Content and Display of Electronic Chart Display and Information Systems som er en standard som handler om hvordan kartdata skal vises på plottere.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

- men har vi samme fotomuligheter i Norge da? Det er jo først om vi har det at denne testen kan overføres til Norge.

Jeg har snakket med Belamarin om dette, og det er kjøpt inn en rekke flyfoto for norske havner og populære leder og områder. Det er jo som kjent (?) kommersielt tilgjengelig et stort antall flyfoto for store deler av Norge.

Jeg leste oppsummeringen av testen nå - og Jolo - du trekker jo litt enkle konklusjoner kanskje? testen sier at kombinasjonen av det store bildeutvalget (extended photo library) og godt kartgrunnlag i Platinum kortet gjør dette til vinneren. Og teknologien i seg og kartgrunnlaget er jo suverent - men har vi samme fotomuligheter i Norge da? Det er jo først om vi har det at denne testen kan overføres til Norge.

Nettopp, det er jo kartene som er det viktigste for meg i hvertfall, og det var her Navionics scoret høyt. Både på Gold og Platinum.

Resten er jo mer eller mindre unyttig garnityr.

Forresten, så har nok resultatet av denne testen falt mange "det jeg har - er best -folk" tungt fot brystet.

Og jeg nyter det ! :lol::lol::lol:

Ps, jeg har både Navionics og C-Map i båten. :wink:

Noen skrev S-57 ...

S-57 er en internasjonal standard som med litt flere bokstaver heter International Hydrographic Organisation Transfer Standard for Hydrographic Digital Data. Den brukes til koding og utveksling av hydrografiske data mellom nasjonale sjøkartverk. Opphavet til S-57 heter CHRIS. For å være helt korrekt så er det man i dag omtaler som S-57 versjon 3.1. De har ansvaret for den neste versjonen av S-57 er en arbeidsgruppe med det velklingende navnet TSMAD SubWG.

(Skal man teste kartplottere burde man antagelig være mer interessert S-52 Specifications for Chart Content and Display of Electronic Chart Display and Information Systems som er en standard som handler om hvordan kartdata skal vises på plottere.)

Aj aj aj - her var det mye snacks

S52 standarden

Utfordringen ligger i konverteringsprogrammet den enkelte produsent benytter for å få grunndataene over i eget format.

Tja, det er vel litt mer nyansert. En ting den enkelte produsent kan ha lagt til rette for spesielle egenskaper i formatene de bruker. Et annet spørsmål er hva slags rettigheter de kjøper fra sjøkartverket. Jeg kjenner dessverre ikke lisensene for norske sjøkart, men for landkart kan det være stor variasjon i de forskjellige kartene egenskaper selv om kartgrunnlaget er de samme digitale dataene. Lisensen produsenten betaler kan avhenge av hvordan grunnlagsdataene brukes. (Det samme kan være tilfelle med de amerikanske kartdataene, derfor min store skepsis til å bruke en test av amerikanske kart til å si noe om norske kart.) Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Er glad jeg har Blue Chart i min plotter, den fungerer utmerket. Fant ingen feil i kartet i det område der hvor jeg beveger meg. Hva som eventuelt er utenfor det området kan jeg ikke uttale meg om.

Men jeg er i allefall kjempe fornøyd med Garmins løsninger på hard og software.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Powerboat Reports tester Vector kart fra Navionics, Bluechart og C-Map.

For å bidra med mer enn om og men og navn på standarder kan jeg jo opplyse om at februarutgaven av Sailing Today også har en test med kart fra Navionics, Bluechart og C-Map. :wink:

I denne testen er det britiske sjøkart og bortsett fra Navionics Platinum er alle testet med kartprogram for PC, men formålet har vært å teste kartene og ikke programvare eller kartplottere. C-Map MAX kom ut med høyest poengsum, og Navionics Platinum som nummer to. Det er for øvrig en grundig test, og det kan være en nyttig øvelse å justere litt på poengberegningen med hensyn til hvilke egenskaper som er viktigst for en selv.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Er glad jeg har Blue Chart i min plotter, den fungerer utmerket. Fant ingen feil i kartet i det område der hvor jeg beveger meg. Hva som eventuelt er utenfor det området kan jeg ikke uttale meg om.

Men jeg er i allefall kjempe fornøyd med Garmins løsninger på hard og software.

Jeg har nok dessverre funnet flere unøyaktigheter på mine BlueChart kart langs sørlandsskjærgården. Ikke direkte feil, men unøyaktigheter, innkonsekvens i bruk av farge på dybder osv. Men når sant skal sies så er Garmin meget glade for alle tilbakemeldinger på slike ting. Mitt inntrykk er at de korrigerer ved hver oppdatering.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...