Jump to content

Irr og salt på varmeveksler, hva bør man gjøre?

HiWard

Recommended Posts

Mistenker at varmeveksleren lekker rundt endelokket, en del grønt irr og hvite krystaller som vel er salt(?)

Her er fremste del som også er laveste punkt i kjølevannssløyfa, merk den hvite klysa øverst:

IMG_7779.jpeg.7076355104b7feafd12203940ec1c168.jpeg

Her er baksiden som står noe høyere. Ser den del hvitt på bunnpanna til motor også. På dette bildet ser man også litt vann under motor, mistenker at det er saltvann.

IMG_7778.jpeg.b68cfb3838c0b87805885f3417936d56.jpeg

Jeg har ikke rukket å se på dette mens motor går, da ville det kanskje vært åpenbart at noe lekker, men antar at jeg nok har en lekkasje.

Hva tror dere som kanskje har sett dette før? Jeg har lite historikk på denne, annet at den antageligvis har gått i mange år uten skifte av anode og annet vedlikehold (forrige eier visste ikke at den hadde anode). Har forøvrig ingen problemer med kjøling, motor ligger stabilt i overkant av 70C uansett turtall.

Jeg kvier meg litt for å åpne den, ser for meg at ting sitter godt fast, men nå er det vel ingen vei utenom.

IMG_7777.jpeg

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

HiWard skrev 41 minutter siden:

Får vel ikke endret det nå? Tenkte ikke på at det var relevant ?

Prøv :thumbsup:

Det er absolutt kjemperelevant. Din kjøler er ikke lik som på mange andre motorer. Noen går få timer, andre har vi ikke hørt om lekkasje på... 
Dette Forumet har som en del av sin definerte oppgave å være søkbar.... om ikke du ser nytten så er Forumreglene klare. En god trådtittel kan knapt bli for lang...

Tenk litt sånn: Hva har du ? Hva er status/problem ? hva vil du ha hjelp til?  Kan du svare på disse etter å ha lest en trådtittel så har jeg aldri sett at Moderator har bedt om å korrigere.

Da har du trolig en USA-kjøler. De er sveiset sammen med TIG. Og for å få dem til å holde over tid, er de avhengig av anoder som funker. Om jeg ikke tar helt feil. Noen av disse motorene har vertikalt plassert kjøler, andre har horisontalt. Felles er at 'grunnmotoren' er fra USA (Ford og GM), Volvo, Mercruiser, osv.

Det er bare å plukke av endelokkene og ta en titt. Og sjekk om det er saltutslag der stussene er sveiset inn. Om du er veldig interessert, sjekk 'Byggingen av Hulda'. Tilsvarende kjøler er beskrevet der.

Hulda skrev 1 time siden:

Da har du trolig en USA-kjøler. De er sveiset sammen med TIG. Og for å få dem til å holde over tid, er de avhengig av anoder som funker. Om jeg ikke tar helt feil. Noen av disse motorene har vertikalt plassert kjøler, andre har horisontalt. Felles er at 'grunnmotoren' er fra USA (Ford og GM), Volvo, Mercruiser, osv.

Det er bare å plukke av endelokkene og ta en titt. Og sjekk om det er saltutslag der stussene er sveiset inn. Om du er veldig interessert, sjekk 'Byggingen av Hulda'. Tilsvarende kjøler er beskrevet der.

Kan meget godt hende. Denne er horisontalt montert, neders på styrbord side av motor. Skal sjekke ut tråden din. Største bekymring mtp å fjerne endelokk er at jeg ikke har helt kontroll på om inntaksstussen for sjøvann på akterspeilet står under vannlinja. Om den gjør det er det fri flyt av sjøvann nør endelokket kommer av.

Det bør kanskje også nevnes at denne motoren ble bygget om fra sjøvannskjøling til ferskvannskjøling på et eller annet tidspunkt (for mange år siden), så varmeveksleren er ikke nødvendigvis fra VP. Ligner veldig på denne:

IMG_7780.jpeg.8d5a76f0cb673235380ea1d556f9a223.jpeg

Om det er så enkelt som å lage seg en ny pakning feks, vil dette fungere?

https://www.hgvs.no/shop/product/gummiduk-1400x3-mm-sort-crsbr---lopemeter

dieselfan skrev for 1 time siden:

Prøv :thumbsup:

Det er absolutt kjemperelevant. Din kjøler er ikke lik som på mange andre motorer. Noen går få timer, andre har vi ikke hørt om lekkasje på... 
Dette Forumet har som en del av sin definerte oppgave å være søkbar.... om ikke du ser nytten så er Forumreglene klare. En god trådtittel kan knapt bli for lang...

Tenk litt sånn: Hva har du ? Hva er status/problem ? hva vil du ha hjelp til?  Kan du svare på disse etter å ha lest en trådtittel så har jeg aldri sett at Moderator har bedt om å korrigere.

Ser absolutt poenget ditt. Den mangelfulle trådtittelen er vel mest et tegn på min mangel på kunnskap om varmevekslere.

Nå 

HiWard skrev 4 minutter siden:

Største bekymring mtp å fjerne endelokk er at jeg ikke har helt kontroll på om inntaksstussen for sjøvann på akterspeilet står under vannlinja.

Slanger er normalt ikke tredd helt inn til bunn av stussen så du kan måle dimensjon på stussen og lage/kjøpe en plugg som du smetter i slangen når du drar den av stussen, ha gjerne en ekstra slangeklemme også...:thumbsup:

HiWard skrev 8 minutter siden:

Ser absolutt poenget ditt.

Nå vet vi at du har prøvd, og at du ser poenget og det er supert. I spesielle tilfeller så fikser Moderator slikt, kanskje du får en hånd.

nie skrev 14 minutter siden:

Ville smakt på om det smaker salt.

Tipper likevel at du kanskje har samme fenomen som i tråden over her.

Jeg har det samme på min veksler. Smaker ikke salt. Det hvite pulveret kommer mens båten ligger i ro over noen uker, uten belastning.

Det er mange typer salt, og ikke alle salter smaker som natriumklorid.

Hulda skrev for 7 timer siden:

Ikke dryss det på egget.

Tyter det noe ut av varmeveksleren så er det lekkasje. Ikke noe å diskutere.

Skal ikke argumentere mot det.

Oppfattet vel bare at brukeren  Kweelhouse hadde noen andre  forklaringer i den tråden som jeg linket til og at teorien der var at det hvite stoffet ikke behøvde å være knyttet til lekkasje av saltvann.

nie skrev for 14 timer siden:

Det stemmer sikkert.

Men størknet salt fra en liten vannlekkasje ville vel smakt NaCl?

Poenget mitt er at deler av korrosjonsproduktet kan være et salt, og da gjerne ikke NaCl. Hva slags salter som dannes vil avhenge av hva slags metaller og elektrolytter som er til stede. Så en saltutfelling behøver ikke nødvendigvis å være natriumklorid fra sjøvannet. 

Jeg kan/bør kanskje starte med å konstatere at det faktisk lekker. Det er bare å starte opp og inspisere ved hjelp av et speil. Skulle det være en liten lekkasje der kan jeg prøve å dra til et lite knepp på bolten som holder endelokket på plass.

Fordi: Om det er mulig, tar jeg aller helst dette når båten skal på land i oktober. Har nå studert noen bilder og tegninger av motor/drev og konkludert med at høyeste punkt i sjøvannssløyfa står høyere enn vannlinja. I teorien skal det da ikke komme mer vann ut enn det som står i systemet om jeg skrur løs endelokket. Det blir likevel et stressmoment for meg at en eventuell lekkasje blir verre om jeg skrur dette opp nå og at det trengs noe mer enn bare en ny pakning.

Hulda skrev 39 minutter siden:

Ta det under opplaget, det er ingen hast. I starten er lekkasjen så liten at den damper vekk i et varmt motorrom. Avsetningene røper lekkasjen. På Hulda gikk det flere år fra saltavsetning til det begynte å bli fuktig. De er en langsom prosess, vanligvis.

Takk, alltid godt å få ting bekreftet.

• 5 uker senere...

I dag mannet jeg meg opp til å gjøre et forsøk på åpne denne varmeveksleren, med båten på vannet. Jeg fikk overbevist meg selv om at koblingen mellom servo-oljekjøler og sjøvannsinntaket på akterspeilet var over vannlinja, så jeg løsnet denne og plugget slangen med en treplugg mens jeg jobbet.

Endelokket på varmeveksleren kom av uten dramatikk og bak den satt en pakning som var vekselvis veldig tynn og veldig oppsvulmet. Innmaten av varmeveksleren så slik ut.

IMG_7848.jpeg.4bad5a6b0d31857da3b37dbb5863a3ec.jpeg

IMG_7850.jpeg.b05d9f96167febbd85b4d606d76fa07f.jpeg

For mitt utrente øye ser ikke dette ille ut i det hele tatt. Jeg hadde tatt med en flaske systemrens og hadde pønsket på hvilken slange jeg kunne løsne for å fylle varmeveksleren, men bestemte meg for å droppe det inntil videre.

Jeg brukte endelokket som mal og lagde en ny pakning av 2mm gummiduk fra Biltema. Brukte en hulldriver til å lage et 9mm hull til senterskruen som var 10mm. Pusset lett over flensen med en pussekloss og 800-papir. Skrudde alt sammen og la litt Permatex Aviation Form-a-gasket under skruehodet for å tett der. Dro til skruen sånn passe, så vil neste båttur vise om det ble tett.

Dette var altså lokket i forkant av varmeveksleren. Det er et endelokk bak også, men jeg trenger minst ett ledd til på armen for å komme til der, så det droppet jeg. Kunne ikke se noe tegn til lekkasje der med inspeksjonsspeilet mitt. If it ain’t broken osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...