Jump to content

Om en VP D6 gir ladealarm ved lading av 300Ah lithium, er det bare å sette inn DC/DC lader ..eller?


JRK

Recommended Posts

Instalerer 3 stk lithium !00AH batterier til forbruk og oppgraderer med 2 Optima RedTop til thrustere og ett Blutop til Start av motor.

Etter å ha kjørt utladetest på Lithiumbanken, startet jeg motoren. Den gikk i 2 minutter så begyndte ladelampa og lyse. Stoppet motoren og koblet fra Lithiumpakken og da var alt normalt. (Alle optimabatteriene var nok fulladet hele tiden)

Har jo lest at noen her mener at denne motorens generator klarer lithium, men ble veldig i tvil nå? Er det bare å bite i det sure eple og kjøpe en victron orion xs 12/12 50A?

 

Ellers så reklamerer jeg gjerne for Li Time batteriene, De kostet Kr.8100,- for alle 3 og leverte faktisk litt mer en den skulle. Om de er like bra om ett eller flere år har jeg ingen formening om, men de har 5 års garanti.

Merk at det finnes en skrytevideo lenger ned i linlen.

litime.com/products/litime-12v-100ah-tm-deep-cycle-lifepo4-battery-for-trolling-motors

Link to post
JRK skrev for 4 timer siden:

Instalerer 3 stk lithium !00AH batterier til forbruk og oppgraderer med 2 Optima RedTop til thrustere og ett Blutop til Start av motor.

Etter å ha kjørt utladetest på Lithiumbanken, startet jeg motoren. Den gikk i 2 minutter så begyndte ladelampa og lyse. Stoppet motoren og koblet fra Lithiumpakken og da var alt normalt. (Alle optimabatteriene var nok fulladet hele tiden)

Har jo lest at noen her mener at denne motorens generator klarer lithium, men ble veldig i tvil nå? Er det bare å bite i det sure eple og kjøpe en victron orion xs 12/12 50A?

 

Ellers så reklamerer jeg gjerne for Li Time batteriene, De kostet Kr.8100,- for alle 3 og leverte faktisk litt mer en den skulle. Om de er like bra om ett eller flere år har jeg ingen formening om, men de har 5 års garanti.

Merk at det finnes en skrytevideo lenger ned i linlen.

litime.com/products/litime-12v-100ah-tm-deep-cycle-lifepo4-battery-for-trolling-motors


Den ladealarmen kommer nok bare av at Lithiumpakken var så sulten at dynamoene ikke greide å heve spenningen raskt nok. Disse dynamoene regulerer selv de de klarer å levere ift varmgang, så en DC-DC vil bare gi saktere lading i praksis. 

Link to post

Vil ikke en victron Argofet gjøre susen med lade problematikken? Dersom strømmen ikke kan gå mellom batteriene, som med et rele. Så er det ingen mulighet for at start batteriet kan få lav spenning og lade alarmen utløses? Jeg har selv fått meg en D6 som i vinter skal fore lithium neste sesong.  Så hører gjerne andres erfaringer. 

Link to post
StorStas skrev 50 minutter siden:

Prøv med litt turtall neste gang. Mulig at det er som på de mindre D1-D2 motorene, at alarmen går hvis spenningen over startbatteriet ligger under 13V i mer enn ett minutt. Med helt nedtappa forbruksbank og tomgangsturtall kan det ha vært for lite effekt i dynamoen til å løfte spenningen på startbatteriet.

 

Fantino skrev 42 minutter siden:


Den ladealarmen kommer nok bare av at Lithiumpakken var så sulten at dynamoene ikke greide å heve spenningen raskt nok. Disse dynamoene regulerer selv de de klarer å levere ift varmgang, så en DC-DC vil bare gi saktere lading i praksis. 

Dette ser ut til å stemme, batterispenningen var på bare 12,6 volt når alarmen gikk. Ladet ca 120 Ah med en lader og startet motoren . Da var den 13,3 volt og ingen alarm.

 

forstår jeg det rett at om denne alarmen går så er det ikke noe å bry seg om da dynamoen selv reduserer ladingen?

 

Nå skal det også nevnes at jeg har byttet til en uoriginal dynamo, men leverandør hevder at den har samme spesifikasjon. Ingen utvendige forskjeller å se heller.

Link to post
JRK skrev 23 minutter siden:

 

Dette ser ut til å stemme, batterispenningen var på bare 12,6 volt når alarmen gikk. Ladet ca 120 Ah med en lader og startet motoren . Da var den 13,3 volt og ingen alarm.

 

forstår jeg det rett at om denne alarmen går så er det ikke noe å bry seg om da dynamoen selv reduserer ladingen?

 

Nå skal det også nevnes at jeg har byttet til en uoriginal dynamo, men leverandør hevder at den har samme spesifikasjon. Ingen utvendige forskjeller å se heller.


Jeg mener at den alarmen ikke har noen videre konsekvens ja, den er vel bare der for å ‘informere’ deg om at startbatteriet tilsynelatende ikke lades. Mulig du kunne fått den bort ved å gå opp på turtall som vil øke kjølingen til dynamo. De gir temmelig mye på tomgang også men regulerer seg kjapt ned på temperatur, og gir på igjen når du får turtall og vifta spinner litt kjappere.

 

Uoriginale har jeg ikke vært borti men som du sier så _ser_ de jo like ut. Kan vel i prinsippet være samme produsent, uten at jeg vet noe om det.

Link to post
Kapteinskutelaus skrev 37 minutter siden:

Vil ikke en victron Argofet gjøre susen med lade problematikken? Dersom strømmen ikke kan gå mellom batteriene, som med et rele. Så er det ingen mulighet for at start batteriet kan få lav spenning og lade alarmen utløses? Jeg har selv fått meg en D6 som i vinter skal fore lithium neste sesong.  Så hører gjerne andres erfaringer. 


Dersom Lithiumpakken spiser all ladestrøm slik at innspenning på ArgoFET ikke overstiger batterispenning vil det nok ikke løse dette problemet, i den grad det er et problem. TS oppgav vel ikke hvilket arrangement han har for fordeling av lading men et VSR vil vel slå ut/inn i en slik situasjon og det er jo lite effektivt/ugunstig og kan nok føre til at VSR kontakter spises opp pga høy strøm i frakoblingsøyeblikket. Så ArgoFET er nok en mye bedre løsning som vanlig. 

Link to post
JRK skrev for 6 timer siden:

Instalerer 3 stk lithium !00AH batterier til forbruk og oppgraderer med 2 Optima RedTop til thrustere og ett Blutop til Start av motor.

Først og fremst; gratulerer med ny lithiumpakke 👍 Du har jo grublet på dette en stund nå, tipper du kommer til å bli fornøyd med dette 👍

 

JRK skrev for 6 timer siden:

Etter å ha kjørt utladetest på Lithiumbanken, startet jeg motoren. Den gikk i 2 minutter så begyndte ladelampa og lyse.

Hva slags dynamo?

Hva var turtallet?

Ser du har byttet dynamo, men har du samme diameter på reimskiva?

Ser at leverandør hevder at spesifikasjoner er de samme, men kjøper allikevel ikke det blindt. Kan det være at denne dynamoen krever mer turtall for å aktivere feltstrømmen?

Du oppgir spenning, men hva var ladestrømmen? Hvis ladestrømmen var null så har vel ikke feltet blitt aktivert.

 

Link to post

Sterling satser mye på bobilmarkedet, men DC-DC laderene deres fungerer nok  bra i båt også. I forhold til Victron fremstår de som litt gammeldagse, uten bluetooth, men med endel konfigurering mulig på frontpanelet, med knapper og lysdioder. 

 

Jeg synes ikke Sterling håndterer tomgangskjøring med lavt batterinivå like godt som Victron. Hvis dynamoen ikke klarer å holde spenningen oppe over 13.2V, så vil Sterling lade i 4 minutter (så lenge spenningen er over 12V), så vil den stoppe lading. Da vil jo typisk spenningen stige igjen, og en ny 4 minutt økt vil starte. Victron derimot vil regulere inn strøm så den legger seg på nøyaktig valgt mininimumspenning, for eksempel 13.2V. 

 

Sterling Pro batt Ultra  har en mulighet for å halvere stømmen, ved å sette den i "Night mode", mens på Victron XS kan maks strøm velges. Sterling 70A har vel også noe viftestøy. Hvis den brukes kun når motoren går, så spiller det liten rolle. Men hvis startbatteriet står på lading, så kan DC-DC laderen starte  (hvis den ikke er tenningsstyrt). At den starter er greit nok, men det kan altså gi noe støy.  Victron XS er helt stille, men dessverre bare 50A. Forhåpentligvis kommer Victron med en 100A versjon snart. Det de sier nå er at flere kan kobles i parallell, men det blir jo dyrt da.

 

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/2020_GREEN_V71_Rev_Instructions.pdf?v=1616500897

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Orion_XS_12-12-50A_DC-DC_battery_charger/124067-Orion_XS_12_12-50A_DC-DC_battery_charger-pdf-en.pdf

Link to post

 

Komodo skrev for 13 timer siden:

Først og fremst; gratulerer med ny lithiumpakke 👍 Du har jo grublet på dette en stund nå, tipper du kommer til å bli fornøyd med dette 👍

 

Hva slags dynamo?

Hva var turtallet?

Ser du har byttet dynamo, men har du samme diameter på reimskiva?

Ser at leverandør hevder at spesifikasjoner er de samme, men kjøper allikevel ikke det blindt. Kan det være at denne dynamoen krever mer turtall for å aktivere feltstrømmen?

Du oppgir spenning, men hva var ladestrømmen? Hvis ladestrømmen var null så har vel ikke feltet blitt aktivert.

 

 

Takker for det Kommodo, og takk til andre kommentarer også.

 

Dynamo: Generator för Volvo Penta dieselmotorer 14V 115A (62mm remskiva), Marineparts Sverige

Turtallet  var 1100 omdr. Der lader den som mest, men selvfølgelig lite kjøling

Remskiva er lik 

Den lader allerede fra tomgang 60A (650 omdr)

 

 

Link to post
JRK skrev 9 minutter siden:
J-Å skrev for 4 timer siden:

Sterling satser mye på bobilmarkedet, men DC-DC laderene deres fungerer nok  bra i båt også. I forhold til Victron fremstår de som litt gammeldagse, uten bluetooth, men med endel konfigurering mulig på frontpanelet, med knapper og lysdioder. 

 

Jeg synes ikke Sterling håndterer tomgangskjøring med lavt batterinivå like godt som Victron. Hvis dynamoen ikke klarer å holde spenningen oppe over 13.2V, så vil Sterling lade i 4 minutter (så lenge spenningen er over 12V), så vil den stoppe lading. Da vil jo typisk spenningen stige igjen, og en ny 4 minutt økt vil starte. Victron derimot vil regulere inn strøm så den legger seg på nøyaktig valgt mininimumspenning, for eksempel 13.2V. 

 

Sterling Pro batt Ultra  har en mulighet for å halvere stømmen, ved å sette den i "Night mode", mens på Victron XS kan maks strøm velges. Sterling 70A har vel også noe viftestøy. Hvis den brukes kun når motoren går, så spiller det liten rolle. Men hvis startbatteriet står på lading, så kan DC-DC laderen starte  (hvis den ikke er tenningsstyrt). At den starter er greit nok, men det kan altså gi noe støy.  Victron XS er helt stille, men dessverre bare 50A. Forhåpentligvis kommer Victron med en 100A versjon snart. Det de sier nå er at flere kan kobles i parallell, men det blir jo dyrt da.

 

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/2020_GREEN_V71_Rev_Instructions.pdf?v=1616500897

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Orion_XS_12-12-50A_DC-DC_battery_charger/124067-Orion_XS_12_12-50A_DC-DC_battery_charger-pdf-en.pdf

 

 

Takk for innlegg, Her er jeg nok litt uening med deg, men smaken er som baken

Har kjøpt en smarthunt fra Victron denne har bluetooth og man kan legge in masse parametre og lese i sann tid strøm og spenning på batteribanken. Victron SmartShunt 500A IP65 - SEASEA

Vurderer også en Victron Orion XS 12/12 60A ; Victron Orion XS: Anpassningsbar DC-DC-laddare för Dubbla Batterisystem - SEASEA. Denne har også blutooth kommunikasjon og du kan velge frit strømstyrke osv. I tillegg har den ektremt lite tap så den behøver ikke kjølevifte, med den utfordringen den gir med tiden. Denne vil i så fall bli bypasset med ett rele slik at jeg bare slår på denne om ladelampen lyser.

Link to post
JRK skrev 53 minutter siden:

Takk for innlegg, Her er jeg nok litt uening med deg, men smaken er som baken

Hva er du uenig i ?  Jeg har en Victron Orion XS, Og det er jo den jeg sammenligner med Sterling, som jeg ikke synes er så bra (bortsett fra 70A vs 50A). 

 

Du vil bypasse med et relé hvis ikke ladelampen lyser. Tenker du at det skal fungere automatisk?

Link to post
J-Å skrev 29 minutter siden:

Hva er du uenig i ?  Jeg har en Victron Orion XS, Og det er jo den jeg sammenligner med Sterling, som jeg ikke synes er så bra (bortsett fra 70A vs 50A). 

 

Du vil bypasse med et relé hvis ikke ladelampen lyser. Tenker du at det skal fungere automatisk?

Du får virkelig beklage, jeg leste innlegget ditt feil. Vi er nok 100% enig.

Jeg har en øyesykdom (Fuchs Dystrofi) og ser dobbelt etter en litt mislykket operasjon.

 

Jeg tenkte egentlig å bypasse Victron Orion XS, under normal drift. Om ladelampen lyser kobles den inn denne med releet, så begrensen Victron XS strømmen.

Så får vi se om jeg lager noe automatikk på dette releet etterhvert, men i første omgang blir det nok bare en enkel bryter, som slår av og på dette.

Link to post

Det er helt uproblematisk med D6 og 115Ah dynamoen fra Mitsubishi på Lithium. Kjører selv en 400 Ah lithiumpakke på D6 og har aldri hatt ladealarm/lav spenning.

 

Ladet du skikkelig opp hele batteripakken før du koplet sammen batteriene og startet?

 

Har forøvrig heller ingen alarm om jeg kjører batteripakken ned til 50% og så starter motor, den lader lett med 80-90 Ah uten at spenningen faller ned i det området alarmen kommer inn på.

Link to post
JRK skrev for 1 time siden:

Dynamo: Generator för Volvo Penta dieselmotorer 14V 115A (62mm remskiva), Marineparts Sverige

Turtallet  var 1100 omdr. Der lader den som mest, men selvfølgelig lite kjøling

Remskiva er lik 

Ok. Hva den dynamoen er god for i forhold til den originale er ikke jeg den rette til å si noe om, da må dynamoekspertene komme på banen. F.eks. Jörg Bäcker. 

 

JRK skrev for 1 time siden:

Den lader allerede fra tomgang 60A (650 omdr)

 

Målte du den ladestrømmen mens ladealarmen gikk? 

Link to post
Chiefengineer skrev 9 minutter siden:

Det er helt uproblematisk med D6 og 115Ah dynamoen fra Mitsubishi på Lithium. Kjører selv en 400 Ah lithiumpakke på D6 og har aldri hatt ladealarm/lav spenning.

Som han har skrevet, så har han byttet ut den originale dynamoen. Se link lenger opp.

 

Chiefengineer skrev 9 minutter siden:

Ladet du skikkelig opp hele batteripakken før du koplet sammen batteriene og startet?

Nei, han skrev dette lenger opp:

JRK skrev for 16 timer siden:

Ladet ca 120 Ah med en lader og startet motoren

 

Link to post
JRK skrev 21 minutter siden:

 

Jeg tenkte egentlig å bypasse Victron Orion XS, under normal drift. Om ladelampen lyser kobles den inn denne med releet, så begrensen Victron XS strømmen.

Så får vi se om jeg lager noe automatikk på dette releet etterhvert, men i første omgang blir det nok bare en enkel bryter, som slår av og på dette.

Folk er uenige med meg til stadighet, så det går fint :) .  Det kommer nok snart noen og mener at Argofet er bedre. Men en DC-DC lader sørger jo også for at batteriene blir riktig ladet, legger spenning ned på float når de er fulle osv. Du kan også velge å lade batteriene til 80% for å øke levetiden 

 

Men altså uten Argofet eller en annen diode/FET skiller så synes jeg det er litt risikabelt å ha en bryter som kobler sammen start og forbruk. Og en god automatikk er kanskje litt vanskelig å få til.

Link to post

Arofet vil nok ikke løse det tror jeg.

Jeg har en D2-55 med 115Ah dynamo. 300Ah lithium forbruk (nye) 70Ah start (nytt)og 2x80Ah (ukjent alder) til thruster med Arofet som lader alle fra dynamo. Får også alarm på ladespenning på tomgang når jeg har brukt mye av forbruksbanken, når denne er fulladet er det ikke alarm. Alarmen går bort om jeg øker turtall litt, men nokså irriterende å høre på når man manøvrere/fortøye.

 

Har vurdert å koble forbruk bort fra Arofeten og sette en liten dc/dc lader på denne for å unngå problemet.

Link to post

Opplevde i sommer ved to tilfeller å få ladevarsel. Felles for begge gangene var at vi skulle forlate en brygge, og at jeg kjørte ankervinsjen mer enn jeg vanligvis gjør. Ankervinsjen er koblet på startbatteriet.

 

Jeg har D6 og 300ah lithium på forbruk, et Excide EMM1000 på 50ah til start, et Excide EMM1000 til på thruster foran og et 95ah AGM på thruster bak. Forbruk, start og thrusterbatteri bak lades via en Argofet 200-3, mens batteriet til thruster foran lades fra thrusterbatteriet bak via en liten dc-dc lader fra Sterling (BM). 

 

Jeg tror at kombinasjonen med lite strøm på forbruksbanken samt mye kjøring av ankervinsjen var årsaken til dette, så har ikke foretatt meg noe. Oppsettet har vært slik i flere år uten problemer.

Link to post
Komodo skrev for 1 time siden:

Som han har skrevet, så har han byttet ut den originale dynamoen. Se link lenger opp.

 

Nei, han skrev dette lenger opp:

 

Konklusjonen er i alle tilfelle at kombinasjonen VP-D6  og Lithium batteripakke på 300 Ah som overskriften handler om ikke er en kombinasjon som krever noen DC-DC lader for å fungere. 

 

Men om man ønsker å redusere ladekapasiteten, tilføre ekstra (unødvendige) komponenter i anlegget osv. så kan man jo sette inn en slik sak istedet for å utbedre problemet i ladekretsen. At dynamo er uoriginal og neppe leverer som en Mitsubishi 115A dynamo er imidlertid en fin plass å begynne vedr. fokuset rundt feilsøking.

 

Jeg ville ikke satt inn noe som helst som begrenset dynamoens ladekapasitet, få heller tilbake en dynamo med original spesifikasjon da Mitsubishi dynamoene har bevisst for lenge siden at de handterer Lithium i langt større sammensetninger enn denne batteripakken uten å forårsake ladealarmer på EVC.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...