Jump to content

Om en VP D6 gir ladealarm ved lading av 300Ah lithium, er det bare å sette inn DC/DC lader ..eller?


JRK

Recommended Posts

Brigg skrev for 9 timer siden:


Som jeg skrev, utfordringene er knyttet til cluthene i girkassene, altså for installasjoner med fast aksling. 
 

Det er ikke alle D6 som har drev. 
 

Lagt til: Og en D6 med drev tar neppe skade av å gå på forhøyet tomgang etter oppstart så lenge turtallet reduseres til normal tomgang før drevet settes i gir. 

Denne clutch/denperplateteorien har jeg ingen tro på, dette er ting som er ferdig utviklet fra VP der torsjonsberegningene forlengst er testet og utført.

 

Har hatt 2 stk D6/435 på HS85 gear og det var ingen problemer med clutchene gjennom de 2x1000 timene jeg eide installasjonen. Helt uaktuelt å fikle med tomgangsturtallet, det er grunner til at det skal være 600 rpm og er satt dithen fra fabrikken.  

Link to post
JRK skrev 1 time siden:

 

Dette funket, nå er det ingen ladelampe som tennes og strømmen til lithium er redusert md ca 3 A.. øker jeg turtallet til 750 omdr. lader den Lithium med 50A. Ser også at spenningen på VP voltmeteret nå er helt stabilt, noe det ikke var før, det sank sakte nedover som viste utlading.

 

Jeg mener å se forklaringen på problemet. Normalt går senseledning fra dynamo til motor og ladekabel til startmotor og så til batteriet. Her har verftet gjort en endring på motor. Lading går i egen kabel til laderele, senseledning går til startbatteri. Det betyr at eneste spenning motoren ser er hvs som finnes på startbatteriet. Dette lades ikke på tomgang da Lithiumbatteriet har mye mindre impedans og tar all strømmen.

 

Med andre ord dette har ikke med varmgang eller dårlig dynamo å gjøre 

 


Enig i det meste og nå har du jo en løsning som fønker. Men om du hadde erstattet skillediode med en ArgoFET ville du hevet spenning på startbatteriet med rundt 0.7V og det ville sannsynligvis vært nok til å unngå alarmen. 

Link to post
lurvetass skrev 1 time siden:

LIte spørsmål om spenningsdropp og VP motrer i D seien. 

Volvo anbefaler jo å ha vinsj og trustere på forbruk for å unngå store spenningsfall på startbatteriet.

 I de tilfellene spenningsfallet blir så stort at ladelampa lyser, kan det være skadelig for noe?


Det er vel snarere strømpulsene som fores tilbake på systemet av slik store forbrukere som kan skade elektronikk, heller enn selve alarmen som går om spenning er for lav i noen minutter. ‘Det sies’ at det er skiftet en del ‘hjerner’ pga dette men jeg sliter litt med å tro på det da startmotoren jo står i samme system og er en slik ‘pulsgenerator’ i klasse med ganske kraftige thrustere. Men better safe than sorry har jeg i alle fall tenkt. 

Link to post
lurvetass skrev for 1 time siden:

LIte spørsmål om spenningsdropp og VP motrer i D seien. 

Volvo anbefaler jo å ha vinsj og trustere på forbruk for å unngå store spenningsfall på startbatteriet.

 I de tilfellene spenningsfallet blir så stort at ladelampa lyser, kan det være skadelig for noe?

Det frarådes ikke bare, man tillater ikke en slik installasjon jfr installasjonsmanual for D-serien.

 

Normalt skades jo ikke det elektriske av at man f.eks mister ladinga på en D-serie men det er heller ikke en dagligdags hendelse.

Link to post

Ser du har en liten feilkobling på de nye lithium batteriene. Anbefaler at du flytter minusen til shunt ihht. bilde.  Det vil gi en mer balansert lading/utlading av de 3 nye batteriene dine.  For egen del så foretrekker jeg samleskinner med like lange kabler fra og med 3 batterier på lithium pga. lav indre motstand. Like lange kabler til en samleskinne er også med på å jevne SOC da spenningsfall vil bli ulikt i kablene om batteristrømmene skiller seg fra snittet.  Det vil hjelpe svake batterier, og dempe sterke. 

 

IMG_8096.jpeg.8e18cf037af7c23d3dae3eadabfa0883.jpeg

Link to post

H

Seilars skrev for 3 timer siden:

Ser du har en liten feilkobling på de nye lithium batteriene. Anbefaler at du flytter minusen til shunt ihht. bilde.  Det vil gi en mer balansert lading/utlading av de 3 nye batteriene dine.  For egen del så foretrekker jeg samleskinner med like lange kabler fra og med 3 batterier på lithium pga. lav indre motstand. Like lange kabler til en samleskinne er også med på å jevne SOC da spenningsfall vil bli ulikt i kablene om batteristrømmene skiller seg fra snittet.  Det vil hjelpe svake batterier, og dempe sterke. 

 

IMG_8096.jpeg.8e18cf037af7c23d3dae3eadabfa0883.jpeg

 

Helt rett obeservert, men her er det nok ingen feilkobling, men jeg endrer denne for syns skyld, for etter læreboka er det jo rett det dus skriver :yesnod: (det ble nok bare slik da jeg hadde denne korte lasken til overs)

Hadde det vært startbatteri eller thrusterbatteriene hadde jeg vært 100% enig i ditt resonnement, for da snakker vi store strømmer, med påfølgende spenningsfall mellom batteriene.

Her er det 90 mm2 lasker mellom batteriene, maks forbrukstrøm er 35 A og Maks ladestrøm er 50 A. Har målt spenningen på alle batterien og den er helt identisk, ned til 3 desimal.

Etterhver vil jeg nok gjøre en endring slik at jeg kan ta full lading fra dynamo og med 115A så har det kanskje betydning. 

Setter stor pris på dette inspillet. Av positiv kritikk tar man lærdom  av

Ellers så er jeg veldig enig i kommentaren om at med fordelinskinner hadde jeg sluppet så mange kabelsko på batteripolene og shunt'en

Link to post
JRK skrev for 6 timer siden:

Helt rett obeservert, men her er det nok ingen feilkobling, men jeg endrer denne for syns skyld, for etter læreboka er det jo rett det dus skriver :yesnod: (det ble nok bare slik da jeg hadde denne korte lasken til overs)

 

Det var så ryddig og fint ellers, så jeg bare måtte kommentere det 😉. Vi har vel alle noen ting på lista som kanskje blir utført, men som ikke haster. Det er jo som du sier ingen krise. 

Link to post
Chiefengineer skrev On 19.8.2024 at 15.38:

Det er helt uproblematisk med D6 og 115Ah dynamoen fra Mitsubishi på Lithium. Kjører selv en 400 Ah lithiumpakke på D6 og har aldri hatt ladealarm/lav spenning.

 

Har du som TS foretatt en utladetest til O% SOC med påfølgende motorstart og vekking av BMS’ene uten å få lade alarm med 400Ah lithium? 

 

Forøvrig enig i at Mitsubishi 115A er en god dynamo, og tenker at det er fint om erfaringer deles på dette forumet slik at folk finner ut hvor grensene går. 400Ah er for de fleste en stor bank, mens 300Ah for mange er tilstrekkelig.

Link to post
Seilars skrev On 22.8.2024 at 11.48:

 

 400Ah er for de fleste en stor bank, mens 300Ah for mange er tilstrekkelig.


Min erfaring er man bruker meir strøm med Lithium. 
 

med bly så sparte man heile tiden for man var redd for og knekke batteriene med og komme under 50%

 

med lithium er jo ikkje det noe og tenke på

og det kan brukes til vannkokere-varmtvanns tank - airfryer etc….
 

Link to post
Rollo H skrev for 5 timer siden:

Ser greie ut disse batteriene, men ifølge nettsiden leveres disse bare innenfor USA. Hvordan fikk du levert disse til Sverige? :)

https://www.litime.com/products/litime-12v-100ah-tm-deep-cycle-lifepo4-battery-for-trolling-motors?variant=43988946256092

Velig Tyskland som språk/leverandör. Ved å trykke på det amerikanske flagget.  Da kom prisen opp i Senske kroner hos meg. Så fikk jeg 5% rabatt Fords det var mitt første kjøp. Både Sverige og Tyskland EU-land, derfor ingen moms/avgifter. Prisen var inklusive frakt.

Gjorde en test etter full opplading. Stoppet utladingen ette 305Ah, så de leverer som de skal. Og litt spennende at de tåler 300A i 30 sekunder. Kommer nok til å legge inn nødbrytere fra lithium til start og thrusterbatteri.

Link to post
  • 3 måneder senere...
turbomega skrev On 22.12.2024 at 1.38:

Hei. Får jeg spørre om ditt ladeoppsett? Har også D6 og 1200Ah er på vei. :)


Hei du!

Jeg har to D6 hvor begge dynamoer er parallellkoblet inn på en Quick ECS 220A ladeseparator. Fra ladeseparatoren går det til en samleskinne hvor alle lithiumbatteriene er tilkoblet via individuelle sikringer. Startbatteriene er parallellkoblet med dynamoene på ladeseparatorens inngang. Dette av to grunner: 1) fordi da vil dynamoene alltid ha en belastning i form av blybatterier om lithiumbatterienes BMS skulle kutte, 2) jeg ønsker prioritet på startbatterier ved motorgange.

 

Videre har jeg en 3000/6000 watt inverter som til daglig drifter det som er av 230V-utstyr (vvb, vaskemaskin, grill, induksjonstopp, ovn, oppvaskmaskin, tv'er, kaffemaskin++). Utover lading fra motorer har jeg en WhisperPower-generator og til sammen mer enn 230A ladekapasitet fra batteriladerne. 

 

Vi bruker så enormt mye strøm i døgnet at det er ganske så meningsløst å ha solcellepanel. Det er også motorbåt det er snakk om og uten naturlig plass å montere såpass mange panel at det får noen betydning i forhold til forbruket. Forbruket vårt kan passere 400Ah og pushe mot 500Ah i døgnet, og i praksis holder ikke 1200Ah lithium mer enn to døgn som er litt utrolig. Det hjelper naturligvis enormt om vi ved f.eks tilberedning av hovedmåltidene lar generatoren håndtere strømbehovet kontra å ta det fra batteriene. Og til tross for at jeg bidrar i motsatt retning er det tre andre i båten med langt hår, slik at (varmt)vannsforbruket er formidabelt. Det er også slik at familien ønsker et båtliv som minner mer om å dra på hytta enn å være i telt komfortmessig, så f.eks varmtvannsberederen står på 24/7. Jeg vurderer faktisk å montere inn ytterligere 400Ah før årets sesong.

Link to post

Det er da helt meningsløst på et 12V eller 24V elektrisk anlegg å legge opp til at i normalforbruket skal det inngå elektrisk varmtvannsbereder, oppvarming av båten, vaskemaskin, kaffetraktere osv. via omformer fra lavvoltanlegget. Det er en grunn til at det er montert generator som originalt fra fabrikken i en slik installasjon, øvrig anlegg høres ut til å være egenprosjektert.

 

Ville i det minste lagt over VV-bereder og oppvarming på dieselvarmer asap.

Link to post
Sequoia skrev On 23.12.2024 at 10.48:

Jeg vurderer faktisk å montere inn ytterligere 400Ah før årets sesong.


Du bør heller gå for en diesel vannvarmer som varmer opp varmtvann. 1200Ah med Lifepo4 batterier tilsvarer ca. 15kwh med energi. En 1000L dieseltank kan inneholde ca. 10100kwh med energi. Endel oppvask og vaskemaskiner kan tilkobles varmtvann.  Det er ikke ofte jeg anbefaler å velge diesel fremfor Lifepo4, men dersom du vurderer 1600Ah med Lifepo4 koblet som 12V, og i tillegg har ett døgnforbruk på opp mot 500Ah, så er saken ganske enkel. Det ville krevd sikkert 4-500 000 kroner å bygge båten din om til ett 48V system med god nok lading til å fungere. Diesel er en bedre løsning med mindre dere kan gjøre noe med forbruket. 

Link to post
Seilars skrev 40 minutter siden:

Du bør heller gå for en diesel vannvarmer som varmer opp varmtvann. 

Med aggeregat installert er det kanskje ikke helt nødvendig med diesel vannvarmer. Hvis aggeregatet er ferskvannskjølt, så burde det være mulig å utnytte kjølevannet fra aggeregatet til vannvarming. En varmepumpebereder ville vært en bra løsning også, men jeg vet ikke om det finnes slike tilpasset båt.

Link to post
J-Å skrev 34 minutter siden:

Med aggeregat installert er det kanskje ikke helt nødvendig med diesel vannvarmer.

 

Mulig du har rett, men med såpass stor båt at man vurderer 1600Ah med Lifepo4, og behov for høyt komfort nivå, så ville jeg uansett hatt to redundante oppvarmingskilder. Ett vann varme system i tillegg til å utnytte kjølevann fra alt av motorer er en mer riktig energikilde på en slik type båt enn å basere seg på 12V Lifepo4.  Problemet er aldri å montere nok batterier. Problemet er å finne en balanse i oppladingen som stemmer med måten man ønsker å bruke båten. 

 

Men du har nok rett i at kjølevannet på aggregatet bør kunne varme varmtvann. Det er sikkert det rimeligste tiltaket. 

Link to post
Sequoia skrev On 23.12.2024 at 10.48:


Hei du!

Jeg har to D6 hvor begge dynamoer er parallellkoblet inn på en Quick ECS 220A ladeseparator. Fra ladeseparatoren går det til en samleskinne hvor alle lithiumbatteriene er tilkoblet via individuelle sikringer. Startbatteriene er parallellkoblet med dynamoene på ladeseparatorens inngang. Dette av to grunner: 1) fordi da vil dynamoene alltid ha en belastning i form av blybatterier om lithiumbatterienes BMS skulle kutte, 2) jeg ønsker prioritet på startbatterier ved motorgange.

 

Videre har jeg en 3000/6000 watt inverter som til daglig drifter det som er av 230V-utstyr (vvb, vaskemaskin, grill, induksjonstopp, ovn, oppvaskmaskin, tv'er, kaffemaskin++). Utover lading fra motorer har jeg en WhisperPower-generator og til sammen mer enn 230A ladekapasitet fra batteriladerne. 

 

Vi bruker så enormt mye strøm i døgnet at det er ganske så meningsløst å ha solcellepanel. Det er også motorbåt det er snakk om og uten naturlig plass å montere såpass mange panel at det får noen betydning i forhold til forbruket. Forbruket vårt kan passere 400Ah og pushe mot 500Ah i døgnet, og i praksis holder ikke 1200Ah lithium mer enn to døgn som er litt utrolig. Det hjelper naturligvis enormt om vi ved f.eks tilberedning av hovedmåltidene lar generatoren håndtere strømbehovet kontra å ta det fra batteriene. Og til tross for at jeg bidrar i motsatt retning er det tre andre i båten med langt hår, slik at (varmt)vannsforbruket er formidabelt. Det er også slik at familien ønsker et båtliv som minner mer om å dra på hytta enn å være i telt komfortmessig, så f.eks varmtvannsberederen står på 24/7. Jeg vurderer faktisk å montere inn ytterligere 400Ah før årets sesong.

Hei. Takk for svar. Du bruker da mer strøm enn meg. :) 

 

Men om du har startbatteriet på inngangen på ladeseparatoren så er jeg 99,99% sikker på  forbruket ditt kan tappe startbatteriet ditt når spenningen på forbruk går ca 0,7V under spenningen til startbatteriet ditt. Altså et diodefall i mosfeten i ladeseparatoren din.

Flytter du startbatteri til utgangen er det problemet løst, og det er jo derfor den utgangen er der. Spenningsfallet i ladeseparatoren er minimalt så per nå har du minimalt med prioritet på startbatteri. Og kutter bms så fungerer det med startbatteri på utgangen også.

 

Selv vurderer jeg nesten samme oppsett men en ekstra diode i serie på lading til LIFEPO4. Da får jeg litt mer prioritet på startbatteri samt forbruk får ikke full ladespenning inn men litt lavere. Tenker når man går lenge for motor så slipper man å lade helt til BMS kutter. Ikke optimal løsning det heller, den ideelle løsningen er ikke oppfunnet ennå. Nei DCDC er ikke optimalt det heller. :)

Link to post
J-Å skrev for 2 timer siden:

Med aggeregat installert er det kanskje ikke helt nødvendig med diesel vannvarmer.

 

Aggregat er fine greier, men med det behovet Sequoia har for strøm blir det mye aggregatkjøring. Det er en uting dersom man ligger ute i holmene sammen med andre folk. Støtter heller @Seilars sitt forslag om å installere dieseldrevet vannvarmer. 

Link to post
  • 2 uker senere...
turbomega skrev On 25.12.2024 at 11.41:

Hei. Takk for svar. Du bruker da mer strøm enn meg. :) 

 

Men om du har startbatteriet på inngangen på ladeseparatoren så er jeg 99,99% sikker på  forbruket ditt kan tappe startbatteriet ditt når spenningen på forbruk går ca 0,7V under spenningen til startbatteriet ditt. Altså et diodefall i mosfeten i ladeseparatoren din.

Flytter du startbatteri til utgangen er det problemet løst, og det er jo derfor den utgangen er der. Spenningsfallet i ladeseparatoren er minimalt så per nå har du minimalt med prioritet på startbatteri. Og kutter bms så fungerer det med startbatteri på utgangen også.

 

Selv vurderer jeg nesten samme oppsett men en ekstra diode i serie på lading til LIFEPO4. Da får jeg litt mer prioritet på startbatteri samt forbruk får ikke full ladespenning inn men litt lavere. Tenker når man går lenge for motor så slipper man å lade helt til BMS kutter. Ikke optimal løsning det heller, den ideelle løsningen er ikke oppfunnet ennå. Nei DCDC er ikke optimalt det heller. :)

 

Hei igjen!

Ja strømforbruket er heftig 😅🙈

Siden jeg har LFP i forbruksbanken og bly i startbanken faller ikke førstnevnte til et spenningsnivå som er 0,7 V lavere enn sistnevnte, så jeg har rett og slett bare fjernet en potensiell feilkilde ved å parallellkoble dynamoer og startbank. Blander du en diodes typiske 0,6-0,7V spenningsfall med nødvendig påtrykt spenningsnivå på transistorens base for å åpne mellom kollektor og emitter? For det gir ikke helt mening og det er ikke noe relevant spenningsfall i en transistorbasert ladeseparator.

 

BMS kutter ikke når LFP er fulladet. BMS vil kutte om du _overlader_, dvs fortsetter å påtrykke økende spenning etter at strømmen har falt til null. 

 

Slik det fungerer i praksis hos meg er at dynamoene i begynnelsen lader startbanken, noe som er naturlig siden de er i direkte parallell. Når de har tatt imot den energien de har mulighet for, øker spenningen og også da spenningen på transistorens base på utgang 1 på ladeseparatoren hvor jeg har forbruksbanken tilkoblet. Det kan da flyte strøm fra dynamoer/startbatterier til LFB. Om jeg skulle kjøre såpass lenge at både start- og forbruksbatterier er fulladet ligger spenningen på ca 14,4V om jeg ikke husker helt feil. BMS er ikke noe som åpner og lukker på vanlig basis under normalt bruk. Den styrer et relé som gjør batteriterminalene spenningsløse i feilsituasjoner, det være seg overlading, kortslutning o.l.

 

 

Link to post
J-Å skrev On 24.12.2024 at 13.20:

Hvis det er slik at vvb går på batteri, så vil jo det gjerne bidra mye til totalforbruket.  Å varme opp 10 liter vann fra 20 til 80 grader tar 700 Wh.

Ja både vvb og oppvaskmaskinen (som varmer sitt eget vann ved bruk) er to store syndere. Men både f.eks steking av rundstykker og bruk av induksjonstopp og elektrisk grill kan også bidra om de ønsker.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...