Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake

Glenfiddich

Recommended Posts

Du vet den følelsen, men jeg kan ikke seile og jeg har nesten ingen penger. Men slike småting kan ikke stå i veien for drømmen, så jeg kjøpte en kjempebillig Junker 22, og nå - tre dager etterpå - har jeg fått en ny og dypere forståelse for begrepet bølgedal. Liten båt og kliss klass, men en ting skal den ha, den båten, og det er at man føler seg trygg.

Målet er å øve litt til og så seile til Karibien.  Burde helst hatt en større båt og kanskje en VHF eller navigasjonssystem, men det viktigste er å komme seg avgårde før fornuften stikker kjepper i hjula.

Må prøve å selge noen ting før avgang, for å skaffe penger, for å øke sjansen for suksess.

Er det flere i samme båt?

Fandenme perfekt! Passert 40 år, dårlig råd, aldri seilt, og i en Junker 22' seiler han to hav fulle av sjømil:

Jeg har ingen grund til at klage over lille Trojka. Hun har været trofast gennem hele turen, og selvom mine evner var begrænsede i starten, tog hun det hele i stiv arm. Trojka har aldrig svigtet, selv i storm og hård sø, og den eneste skade har været problemerne med vanterne. De gamle vanter, jeg satte på igen, fungerer perfekt.

Hun er lille, men stabil. Hvor store både ofte får vand i cockpittet, har Trojka kun taget vand ind under de værste storme. Hun hopper meget, især i uroligt vejr, og har rullet utallige gange, hvilket nok er grunden til de sprængte vanter. Men selvom komforten har været minimal, har jeg altid følt mig sikker og sovet trygt, mens hun og Windpiloten har klaret havets udfordringer.

Glenfiddich skrev 33 minutter siden:

Fandenme perfekt! Passert 40 år, dårlig råd, aldri seilt, og i en Junker 22' seiler han to hav fulle av sjømil:

Hvis du leser de første kapitlene nøye så ser du at forberedte både seg selv og båten grundig før avreise, selv om han ikke skriver så mye om det.

Big boats, big problems. Small boats, small problems.

Men det er greit å ta en liten realitetsorientering før man kaster loss på ubestemt tid uten penger, VHF eller navigasjonssystem. Drømmer blir fort til mareritt når virkeligheten banker på.

Det er ikke sååå kjekt når man driver rundt i Den engelske kanal i tåka, hører tåkelurer rundt seg og ikke har VHF. Eller når jolla blir stjålet i en ukjent havn, og man ikke kommer seg ut igjen til moderskipet.

Det var et par her for ca et år siden som hadde en liknende plan, men turen og drømmen endte i havn nummer to.

Nå sier du ikke noe om hvor lite penger du har. Alt er selvsagt mulig, men sjansene å få gjennomført øker betraktelig om du i hvert fall har så pass at du kan betale løpende reparasjoner underveis. 

Det er dyrt hvis du må bli liggende i en havn et sted fordi du ikke har mulighet å betale deler eller reparasjoner(som du garantert kommer til å trenge) Har du noen inntekt eller planlegger du å jobbe på reisen?

Det er en del som har seilt på tur uten stort av hjelpemiddel. Møtte en 26 fots båt i Karibia som ikke en gang hadde strøm om bord.

Det finnes en del videoer på youtube om langturer på lavt budsjett.

Navigasjonssystem er ikke nødvendigvis den største kostnaden. Du kommer langt med et par mobiler med Navionics.

En ting man kan teste først, er om man kan bo om bord i båten i Norge på samme budsjett. Det er ikke akkurat billigere å være på langtur. Selv vann koster penger. Har man problemer med å få endene til å møtes i Norge, er det ingen grunn til å tro at budsjettet på magisk vis blir romsligere i utlandet.

Ville som et absolutt minimum regnet 10.000 per måned, og håpt at ingenting gikk i stykker. Det gir uansett ikke stort rom for moro og kulinariske opplevelser underveis.

Enig med S/Y Emma her.

Det er synd å fokusere på problemene, da blir det ofte ikke noe av eventyrene. Men langtur over flere år er ikke ren idyll. Man må se på det som en jobb, det er uendelig mye å lære og sette seg inn i. Alle som seiler lenge har tekniske utfordringer med utstyr, og reservedeler/nytt utstyr er  dyrt og ofte vanskelig å få tak i. (Her har små og enkle båter en fordel). Seiler man alene, er utmattelse en seriøs trussel mot liv og helse. Selvstyring er en nødvendighet. Jolle må man ha for å ligge på anker og unngå havneavgifter. Redningsflåte? Små båter har oftest litt problemer med å få plass til alt av nødvendig utstyr. Når det gjelder akkurat navigasjon, kan man kanskje få mye ut av en smart-telefon eller to. Men hva med værvarsler på åpent hav? "Happy go lucky"? De fleste har en form for satelittdata, det koster. Eventuelt brukes HF, som er mer komplisert. 

Jeg kunne fortsatt en stund her. Men det er jo viktig å se mulighetene også, men husk at de best forberedte gjerne kommer lengst.

Happy go lucky vs planlegg og vurder så grundig at du aldri kommer deg avgårde. 

DIY kit til vindror koster ~ 6000 og det er nok en nødvendighet. 

En liten jolle med liten påhengsmotor (som kan doble som reservemotor for den lille seilbåten, jfr 4,5 knop med 2,5 HK på danskens Trojka) koster kanskje ~ 3000 brukt?

Pluss en VHF som har AIS og GPS kanskje ~ 4000.

En brukt flytedress/overlevelsesdrakt som alternativ til redningsflåte koster ~ 1000.

Jeg har solcellepanel og batteribank fra før. Men jeg får bare plass til halvparten av solcellepanelene på den lille båten. Kan alternativt selge resten eller bytte i noe nyttig.

Angående matbudsjett og levekostnader så har jeg lang erfaring med å leve billig (aldri spist så bra som fra søppelcontainere, dumpster diving siden før det ble kult) og på reise i utlandet har jeg klart meg fint med 10 kroners måltider fra steder der de lokale spiser, så jeg tenker at når det gjelder mat så skal det nok ordne seg på et vis.

Angående uforutsette utgifter og større reparasjoner så planlegger jeg med suksess. Og i motsatt fall: når båten er billig så er ikke tapet for stort å bære hvis jeg må kaste inn håndkleet og fly hjem.

Men selvfølgelig er det mer komfortabelt dersom det ikke er økonomiske hindre på veien, men da er vi tilbake til avveiningene mellom om det i det hele tatt skal bli noe av turen eller om man skal vente til alt er ferdig planlagt og livet ligger perfekt til rette for langtur.

Hvis du har mulighet å flytte i båten nå og fortsette jobbe ville jeg gjort det s fort så mulig. 

Brukt tiden frem til våren for å spare opp penger å sette båten i best mulig stand. 

Det meste lønner se å gjøre her hjemme før avreise. Da har du også tid å få prøvd båten skikkelig for å se hva du eventuelt trenger å utbedre. 

Hvis du skal til Karibien ville jeg definitivt anbefalt en livflåte. Hadde sel ikke likt å ligge i midten av atlanteren i en brukt overlevningsdrakt. En epirb ville jeg også satt opp som et minimum.

Glenfiddich skrev 18 minutter siden:

Angående uforutsette utgifter og større reparasjoner så planlegger jeg med suksess. Og i motsatt fall: når båten er billig så er ikke tapet for stort å bære hvis jeg må kaste inn håndkleet og fly hjem.

Det er jo flott å planlegge med suksess, men hvordan hadde du tenkt at det skulle foregå i praksis?

Båten er kaputt, du rømmer til trygge Norge med fly og lar vraket ligge igjen i en havn som søppel som andre må ta seg av?

Jeg tenker at avgang bør være skikkelig snart, og at jolla må utfylle rollen som livbåt dersom det skulle trenges. Epirb er helt klart høyt på ønskelisten, og burde nok være på MÅ HA-listen i stedet for BØR HA.

Angående planlegge for alle eventualiteter, så ser jeg ikke at det er hverken nødvendig eller realistisk. Det finnes plenty med fullt utstyrte 40-50-fots havkryssere som ligger som vrak fordi en storm var for sterk. Tør man ikke dra fordi noe kan gå galt, så bør man heller ikke dra. Det kommer et punkt hvor godt nok er nok, og det er nok individuelt hvor den grensa går. Men jeg tipper at de fleste med denne drømmen ikke drar fordi deres nok er annerledes enn dem som drar.

Det er heldigvis gratis å drømme. Og det ligger mange knuste og forlatte drømmer i havner rundt om i verden.

Det eneste som er gratis på tur er å ligge på anker og seile. Alt annet koster penger. Det er fint å være positiv, men av og til skader det ikke med litt realisme også. Å satse på at alt skal ordne seg på et vis etter hvert, er en høyst risikabel plan.

Man kan planlegge seg ihjel og aldri komme seg av gårde, men man kan også planlegge for lite og aldri komme hjem.

Å hele tiden måtte tenke på hvordan man skal skaffe mat eller få råd til den essensielle delen som røyk på forrige havstrekk, høres ikke ut som en drøm.

Jeg heier absolutt på alle som reiser på eventyr i små og gamle båter - de virker å det mest moro - men planlegg og budsjetter for eventualiteter og uforutsatte hendelser, for det blir det garantert nok av.

Fortsett å jobbe med drømmen, det lar seg nok gjøre. Men noen "reality checks" trengs. Dette er helt urealistisk i atlantisk sjøgang og vind:

"jolla må utfylle rollen som livbåt dersom det skulle trenges." 

En jolle vil, om den ikke fylles med sjøvann, rulle rundt ganske fort.

Blir bestandig fasinert over de som følger drømmen sin og drar avgårde uten særlig kunskap og tilårskommen båt uten komfortutstyr. For meg handler båtliv om å utforske kystnære områder og skjærgård. Har aldri skjøndt opplegget med å krysse store åpne hav, sitte i dagesvis å styre en kurs. Og når spørsmålet ikke er om det blir dårlig vær, men når uværet kommer blir fakta. Når det er sagt så går alt om man bare vil det nok! Men ville ikke dratt på en sånn seilas uten bra utstyr og kunskap om seiling navigering og vær! Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Glenfiddich skrev 46 minutter siden:

Jeg tenker at avgang bør være skikkelig snart, og at jolla må utfylle rollen som livbåt dersom det skulle trenges. Epirb er helt klart høyt på ønskelisten, og burde nok være på MÅ HA-listen i stedet for BØR HA.

Angående planlegge for alle eventualiteter, så ser jeg ikke at det er hverken nødvendig eller realistisk. Det finnes plenty med fullt utstyrte 40-50-fots havkryssere som ligger som vrak fordi en storm var for sterk. Tør man ikke dra fordi noe kan gå galt, så bør man heller ikke dra. Det kommer et punkt hvor godt nok er nok, og det er nok individuelt hvor den grensa går. Men jeg tipper at de fleste med denne drømmen ikke drar fordi deres nok er annerledes enn dem som drar.

Jeg dro på langtur for snart 20 år siden. I dag, som en mer forsiktig mann hadde jeg ikke turt å dra med de forberedelsene vi gjorde, men det gikk bra. Du sier at du ikke kan seile, men du tenker fortsatt at Nordsjøen og Biscaya i oktober er uproblematisk i en 22 fots båt uten livflåte? Det jeg tror du skal ta inn over deg er at det verste som kan skje ikke er at du må forlate båten i en havn i Portugal.

1 hour ago, Glenfiddich said:

En liten jolle med liten påhengsmotor (som kan doble som reservemotor for den lille seilbåten, jfr 4,5 knop med 2,5 HK på danskens Trojka) koster kanskje ~ 3000 brukt?

Trenger man påhengsmotor?

En gammel totakters som er relativt lett å løfte går kanskje ... men jeg har kommet frem til at det er så mye herk med påhengsmotor at jeg nå klarer meg uten.  En jolle som kan plane er tipp-topp, da har man en stor aksjonsradius og kan unnagjøre ærender langt unna der man ankrer opp moderskipet.  En svak motor, og man har de fleste ulempene med å drasse med seg påhengsmotor, uten helt å dra fordelene.  Joda, man kommer seg nok litt fortere frem med en svak påhengsmotor enn med årer, og en svak påhengsmotor klarer nok å stå i mot litt mer vind enn hva man greier å sloss mot med årer, men ... jeg greier meg for tiden med årer.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...