Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake


Glenfiddich

Recommended Posts

39 minutes ago, -morten- said:

For meg handler båtliv om å utforske kystnære områder og skjærgård.

 

Alle har vi forskjellige meninger om hva "båtliv" betyr.  Men jeg er tildels enig, jeg har ingen umiddelbare planer om å krysse noen større avstander med åpent hav - jeg er rett og slett glad i land, både å kunne nyte utsikten av ulik geologi, flora og tildels fauna på land (joda, finnes mye fauna på havet og ... men det ser man mest av når man ankrer opp nært land og tar på seg dykkermaske), samt å faktisk kunne sette foten på land.  Men jo lengre det er siden man har sett land eller satt foten på land, jo mer fantastisk er opplevelsen!

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
10 minutes ago, Kallethekid said:

Det jeg tror du skal ta inn over deg er at det verste som kan skje ikke er at du må forlate båten i en havn i Portugal.

 

Det er jo ofte land og ikke hav som er farlig.  Slik som den danske seilbåten som rullet rundt uttenfor Portugal med fatale resultater ... mange hevder at det var galskap å legge ut i så ille bølgevær, men årsaken til at det gikk som det gikk var utvilsomt at de seilte for nært land, på for grunt vann, i for store bølger.  En Junker 22 litt lengre ut på havet ville ikke hatt problemer under slikt vær, den ville bare gått opp og ned i bølgene.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Til inspirasjon, kan denne tråden leses: https://baatplassen.no/i/topic/175196-valkyrja-på-langtur/ (pågående tur i en Maxi 68)

En båt som ikke er stort større enn OP sin båt. Det er altså ikke størrelsen det kommer an på.

Men hos @Valkyrja er forberedelsene tatt godt i vare gjennom flere år, noe som gir en tryggere og hyggeligere seilas.

 

Det var også en "navnebror" som seilte fra Norge til New Zealand for en del år siden, en Leisure 22 med navn Valkyrien: https://www.krovik.com/Valkyrien/index.htm

Bloggen har også en del om budsjett, men man må ta i betraktning at dette var for nær tjue år siden. I dag kan man sannsyligvis gange det med 2.

 

Link to post
tobixen skrev 55 minutter siden:

Jarle Andhøy har tidvis greid seg uten jolle ... og jeg har også tidvis vært uten jolle.  Vanntett ryggsekk er i allefall et minimum, vil jeg hevde. :-)

Javel, men hvor langt ned på komfortskalaen vil man egentlig? Man drar vel ikke på tur for kun å eksistere. Jeg tror de aller fleste som har vært på langtur er enige om at jolle skal man ha.

Link to post
tobixen skrev 1 time siden:

 

Det er jo ofte land og ikke hav som er farlig.  Slik som den danske seilbåten som rullet rundt uttenfor Portugal med fatale resultater ... mange hevder at det var galskap å legge ut i så ille bølgevær, men årsaken til at det gikk som det gikk var utvilsomt at de seilte for nært land, på for grunt vann, i for store bølger.  En Junker 22 litt lengre ut på havet ville ikke hatt problemer under slikt vær, den ville bare gått opp og ned i bølgene.

Jeg er helt enig i det, men når TS oppgir at han ikke kan seile (det kan jo hende han er veldig sjøvant på andre måter for så vidt) så ligger det mange farer på lur både nære land og lenger ut. I hvert fall om Nordsjøen skal seiles i oktober i en båt man ikke har tid eller resurser å forberede særlig godt. 

Link to post
32 minutes ago, Lucky Strike said:

Man drar vel ikke på tur for kun å eksistere.

 

Nei, man drar på tur for å få opplevelser, minner og erfaringer for livet, og det får man sikkert mer av dersom man seiler til Istanbul og svømmer i land der, i stedet for å fly på første klasse. :-)

 

Særlig dersom man, etter å ha svømt i land og fått overlevert ikke-vanntett ryggsekk med både laptop, mobil og masse annet av verdi fra mannskapet plutselig forstår at man må svømme tilbake fordi man har ankret opp for nært fergeleiet - og en vakt kunne informere om at politiet var informert og var på vei ut.  Ble litt panikk der gitt ... husket jeg på å skrive om det i tabbetråden min, mon tro? :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
17 minutes ago, Kallethekid said:

Jeg er helt enig i det, men når TS oppgir at han ikke kan seile (det kan jo hende han er veldig sjøvant på andre måter for så vidt) så ligger det mange farer på lur både nære land og lenger ut. I hvert fall om Nordsjøen skal seiles i oktober i en båt man ikke har tid eller resurser å forberede særlig godt. 

 

Man må være ressurssterk for å komme seg igjennom slikt.  Bratt lærekurve, noen finner fort ut av hvordan man håndterer båten, andre ikke.  Litt flaks kommer også godt med.  Jeg har en mistanke om at mange av de vi i dag kaller "helter" (f.eks. Thor Heyerdahl og Jarle Andhøy) har hatt en god porsjon flaks - hadde de hatt uflaks, så hadde de fort blitt stemplet som idioter eller "Darwin awardees", og navnene ville ikke vært kjent i det hele tatt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Hei @Glenfiddich!

 

Som @S/Y Emma nevnte, så er jeg på tur i en 22 fots maxi 68.

 

Jeg startet som deg for fire år siden; null erfaring, og en billig båt der alt måtte fikses.

 

Det første året brukte jeg mye motor, og navigerte med gamle sjøkart og norgeskart.

 

Etterhvert kom seilene opp mer enn bare medvinds, og jeg bodde fulltids i båten. Oppgraderte derfor for ca 3000kr mnd i snitt, så totalt brukte jeg ca det samme i måneden som jeg ellers hadde brukt på husleige.

 

Mine råd til deg (dvs det jeg hadde gjort annerledes) er som følger:

 

1. Få båten på land, spyl av groe, og få på nytt bunnstoff.

Jeg sløste vannvittig mye drivstoff første året, da jeg tenkte at å skrape av blåskjell en gang i måneden holdt.

Man kan heller ikke seile motvinds med mye groe.

 

2. Få deg en autopilot. I 3,5-5 knop er dagene lange, og det å kunne lese eller ta oppvasken i cockpit gjør underverker, kontra 12 timer til rors.

For ikke å snakke om å reve/sette seil!

 

3. Gå over det elektriske. Få deg skikkelig batteribank (helst litium, det er rimelig nå), bytt til led-lanterner og få opp et solcellepanel. Uten lading fra innenbordsmotor, krever det mer å være selvforsynt.

Dieselvarmer anbefales også, det får man billig på aliexpress. Betalte 1800 for min inkl frakt og toll, og den har gått 800 timer uten vedlikehold.

 

4. Få deg en skikkelig kartplotter. Mobil fungerer sånn noenlunde, men har en tendens til å dø idet du skal inn i en havn i ukjente fatvann i ruskevær...

 

5. Skaff deg nye seil. Helt enorm forskjell, særlig motvinds. Men dette er nederst på listen, da hva enn du har nå fungerer fint til å lære seg seiling.

 

 

Hva langtur angår, så syslet jeg frem og tilbake langs kysten av vestlandet, og bodde for anker hvert år fra april/mai til september/oktober.

 

 

Er som nevnt over på langtur nå, og det går helt fint, men man må ha realistiske forventninger.

Alle trådene jeg leste var av folk med 36fot og oppover, noe som for min del har gjort at jeg overvurderte hvor langt jeg kunne komme på en dag.

 

Med mannskap har det ikke vært noe problem å klare 100 sjømil i døgnet, men alene blir det noe helt annet.

 

For motor går jeg i 3-4 knop, og jeg skal helst ha kryssvind for å bikke 5.

Man er også mye mer utsatt om man har krapp motsjø; her om dagen stampet jeg motvinds i knappe 2,5 knop hele dagen, mens en Beneteau på 42 fot gled beint som en pil forbi meg i 8 knop.

Med større bølgelengde er det derimot null problem, så dypere vann er å foretrekke.

 

30 sjømil er ofte det man klarer på en dag, så man blir litt prisgitt været.

 

For min del burde jeg ha startet mye tidligere (mai istedenfor siste halvdel av juli), samt gått til anskaffelse av en 5-6hk langstammet utenbordsmotor.

 

Bare å spørre dersom du lurer på noe, og gratulerer med ny båt!

Link to post

Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å seile ut i oktober med min båt, min erfaring og minst ett ekstra mannskap ombord.

 

Alene, uten seilerfaring, uten fungerende autopilot ... ja, oktober er for sent.

 

Jeg var heldigvis ikke alene ombord første gang seilene måtte reves i min første båt (Grenada 24).  Heldigvis var mannskapet såpass oppadgående at hun insisterte på å reve seil (meg: "er det nødvendig da?") mens været enda var rolig, basert på værobservasjoner.  Jeg ville hatt store problemer alene.  Basert på erfaringene mine, så vil jeg påstå at "reving av seil under sterk vind" er et minimum av erfaring man bør ha med seg før man begir seg ut på tur alene.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Glenfiddich skrev 18 minutter siden:

Takk for konkrete råd, særlig vekt tillegger jeg synspunkt fra dem som har gjort.

 

Akkurat nå har jeg følgende spørsmål: er oktober-avgang for sent på året?

 

Absolutt ikke. Men det er kaldt, mørkt, vått, blåsete og jævelig. Særlig om du starter fra Henningsvær.

 

Hulda har gjerne høstturen i oktober/november. Det kan være veldig fint, har jeg hørt. Har ikke opplevd 'veldig fint' på de siste 15 årene fra Østlandet til Kiel.

Link to post
Glenfiddich skrev 1 time siden:

Takk for konkrete råd, særlig vekt tillegger jeg synspunkt fra dem som har gjort.

 

Akkurat nå har jeg følgende spørsmål: er oktober-avgang for sent på året?

Alt går, men tror jeg ville ha holdt meg til kortere turer i nærområdet, og fortsatt til våren.

 

Å oppgradere båten underveis var jo planen at skulle være rimeligere for min del, men med dagens kronekurs får man mer for pengene hos maritim.

 

Dersom du vil, så er du hjertelig velkommen til å seile med meg en uke eller to. Betaler du din egen flybillett, tannkrem og mat, så dekker jeg alt annet (havneavgift, vedlikehold osv).

Link to post

Jeg tar også i mot mannskap fwiw, men kan ikke tilby erfaringer med 22-fotsbåt :-) Planen ut september er å prioritere dagjobben min og båtvedlikehold, samt korte turer langs kysten til Kreta.  Så tar jeg meg båtferie (altså ferie fra båten) og drar innom Oslo og Strömstad en tur rundt månedsskiftet, i begynnelsen av oktober skal jeg prøve å treffe min mor og noe annen slekt som skal på ferie til Kreta, medio oktober er jeg garantert ganske lei av Kreta, hvor ferden går videre er inntil videre ikke avklart :-)

 

Et alternativ til å bli med andre på tur er å avertere etter mannskap - i tillegg til at man ofte kan lære ett og annet fra mannskapet, så føler i allefall jeg meg litt tryggere når jeg ikke er alene ombord.  Jeg benytter for tiden crewbay for dette formålet.  Det er ikke et perfekt nettsted, men jeg har tatt i mot mye godt mannskap derfra, og det er i utgangspunktet gratis å bruke - i motsetning til enkelte tilsvarende nettsteder, hvor det er gratis å legge ut annonser, gratis å få svar fra potensielt mannskap - men så må man plutselig betale 50 EUR i premiummedlemsskap for å besvare meldinger fra potensielt mannskap.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det høres deilig ut!

 

Utvikling i planene her i gården er å legge en masse greier ut for salg og håpe at det dukker opp en passende, større båt for salg, og jeg har meldt meg på for å ta båtførerprøven just in case. Junkeren får duge hvis ikke, men med litt stang inn kanskje det blir en litt mer komfortabel reise.

Link to post

Jeg er enig i at det ligner på et fornuftig valg og har derfor vært i kontakt. Etter å ha fått en mer omfattende forståelse av totalsituasjonen min enn det som fremkommer i denne tråden, endte kapteinen på at jeg burde bare gønne på og prøve nå. 

 

Jeg sikter på avreise 1. oktober og det er noen utbedringer og oppgraderinger av Junkeren som må gjøres innen da. Men jeg ser også etter større båter som er bedre egnet. Det jeg har valgt å forholde meg til for å få orden i kaoset er følgende verdier: cap-size ratio og comfort ratio. For å velge bort Junkeren må den nye båten enten ha betraktelig bedre verdier, mer egnet til havkryssing, eller være betraktelig bedre utstyrt som mer enn kompenserer. I prisklassen jeg søker i er det mange med bedre komfort og mer utstyr, men da har de gjerne betraktelig dårligere cap-size ratio. Da er vurderingen min at jeg heller bør legge ressursene inn i Junkeren, men jeg tenker også å holde muligheten åpen for at en bra båt blir tilgjengelig rundt neste sving, og gjøre "dyre" (relativt sett) oppgraderinger dersom de kan flyttes over. Den vurderingen er basert på at en båt som er både mer sjødyktig, mer komfortabel,  og samtidig innenfor økonomisk rekkevidde, vil antageligvis være tynt utstyrt. Junkeren kom for eksempel med en 8 HK langstammet utenbordsmotor som eventuelt kan flyttes over til mer egnet båt og fungere som reservemotor, og ha som hovedoppgave å være motor på jolle. 

 

Jeg har forøvrig funnet en livbåt, som jeg får låne av noen som ikke skal være på sjøen i vinter. 

 

Ellers av nyheter er det lite, jeg har vel gjort fremskritt på forståelse. Jeg kjente mye usikkerhet da jeg var ute og seilte, i forbindelse med sjømerker. Nå forstår jeg at sjømerker markerer trygg rute, og jeg har nå lært hva de betyr. Det er deilig.

 

Jeg har også lært om betydningen av god fortøyning og gode knuter, da den ene slet seg i uværet i går. De andre holdt, så ingen skade skjedd.

Link to post

Jeg føler på samme dragning, men ser youtubekanaler som f.eks. Sailing Brothers at det koster en hel del bare å registrere sin ankomst til et land. Hadde ikke de bygd opp kanalen sin ved å seile rundt Storbritannia, og var flinke til filmskaping, hadde de aldri hatt råd til det de gjør nå.

Det fins jo en 'sportsgren' som er å seile rundt jorda uten stopp, men det er ikke noe for meg. Min drøm er å seile rundt jorda med kun kompass, papirkart, klokke og sekstant. Men med all trafikken som er nå tror jeg dessverre at det krever et mannskap som passer AIS. Og så veier jeg litt for og mot om de også skal passe været over satelitt. Jeg tror faktisk at jeg frykter storm midt på åpne havet såpass. Jeg har stampa dagevis over fra Skottland med trosse i den ene vannjeten i rokkdomb og 10-14m bølger og var engstelig nok i 50m båt. 5 stykker måtte legges inn etterpå, dehydrert. Tenk å være i noe sånt eller verre i småbåt.

Link to post

Vi traff en polsk hjemmelaga båt,  åpen,  på 17 fot,  han seilte over alene.  men skulle sende den tilbake i en cont.  båten ligna på en pram.   dette var våren 2017. på St Martin. 

 Så alt er muligt,  men Caribien er en dyr plass. bare å kjøpe mat. for tiden.  så. God tur.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...