Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake


Glenfiddich

Recommended Posts

On 8/24/2024 at 12:17 PM, Dalurfjall said:

men ser youtubekanaler som f.eks. Sailing Brothers at det koster en hel del bare å registrere sin ankomst til et land.

 

Stort sett fritt frem i Schengen, bortsett fra ... Hellas og det meste av eks-Joguslavia.  Og så må man huske på at Norge ikke er med i EU, og at man kun kan være i tollunionen i 18 måneder sammenhengende uten å ta seg en tur ut av unionen.

 

Bosnia har en bitteliten kyststripe, men jeg betalte omtrent 250 EUR pluss masse administrativt styr.  Det var min første skikkelige utenlandstur med båten.  (Jeg har vært innom Guernsey, men sjekket ikke offiseilt ut av EU da, og jeg har fylt drivstoff i Gibraltar uten å rapportere tll noen myndigheter).  Siden har jeg vært i Tyrkia, det er også svindyrt - tror det offisielt er snakk om under 50 EUR i dokumentavgift ved innreise og 0 ved utreise, men i mange havner nå (alle?) så nekter relevante myndigheter å ta i mot kapteinen, man må leie inn en agent, og de er ikke billige.  I tillegg må man fortøye skuta ved tollstasjonen i en halvtimes tid, og dette er også ofte svindyrt.  Tror jeg betalte 200 EUR ved innreise og 275 EUR ved utreise uten at jeg husker.  Dermed ble det tur "direkte" fra Bulgaria til Hellas ved en senere anledning - riktignok sov jeg for anker og brukte jeg litt tid som illegal immigrant der, men det er ikke helt uten risikofritt, jeg har aldri vært i noe land hvor kystvakta er mer ivrig på å stoppe vilkårlige båter og be om å få sjekke dokumentasjon.  I Hellas så er kystvakta først og fremst å treffe inne på kontorer, av og til kommer de bort til fortøyde båter og ber om dokumentasjon.

 

Apropos dokumnetasjon - det er også noe å tenke på, det ble diskutert mye i en annen tråd.  Det varierer fra land til land, men som minimum trenger man noe form for skipssertifikat, målebrev, båtførerprøve, forsikringsbevis.  VHF-lisens og VHF-sertifikat har jeg foreløbig til gode å bli spurt om.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Nå er det forøvrig 5 uker igjen til estimert avreise og jeg har brukt tid på å se på båter bedre egnet enn junkeren, og det ser ut til å ha båret frukter. Jeg har en båt på hånden, en Allegro 27, og jeg skal på visning på en annen med helt andre egenskaper. Allegroen er kanskje ikke drømmebåten, men den har vært det for mange, og noe upresist kan vi faktisk si at Allegro 27 er båten som har satt standarden og som alle båter måles mot. Det er litt kult og den er bra utstyrt og den er nå min plan B. Jeg tror at med den avtalte prisen ender den ikke opp som et særlig mye dyrere alternativ enn junkeren.

Link to post
5 hours ago, Glenfiddich said:

Båtførerprøven går i boks på onsdag, forsikringsbevis har jeg forstått kan være ansvarsforsikring, men hva er gangbart som skipssertifikat og målebrev???

 

Norsk ansvarsforsikring, fortrinnsvis med engelsk forsikringsbevis er stort sett godt nok (Hellas er trøblete - de færreste norske ansvarsforsikringene er gode nok for greske myndigheter) - men vær oppmerksom på forsikringen ofte har begrensninger både på gyldighetsområde og sesong.

 

Jeg husker ikke hva man kom frem til at var "godt nok" i den andre tråden, men skal se om jeg finner tilbake.  For en standard fabrikkbygd båt holder det trolig med spesifikasjoner av båttypen.  Det ble visstnok anbefalt å tegne medlemsskap i Svenske Krysserklubben og få et bevis derfra.  Jeg synes det er svært merkelig at en svensk klubb skal kunne utstede dokumenter på en norsk båt som regnes for å være "autorativt" for utenlandske myndigheter ... men egentlig ikke, jeg tror egentlig man kommer unna med det meste, da de færreste som sjekker dokumentene har noe som helst peiling på hvordan norsk dokumentasjon skal se ut.  Jeg vil ikke anbefale det, men hvis alt annet feiler, så har jeg en følelse av at man kommer seg langt med dokumentfalsk.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg leste noe at dersom man kommer til Kypros (altså "gresk" Kypros), så trenger man veldig mye dokumentasjon, inkludert dokumentasjon på at båten overholder CE-standarder og ymse.  Det er i allefall dokumentasjon som jeg ikke kan oppdrive.  I tillegg får man store problemer dersom man kommer fra "tyrkisk" Kypros.  Jeg er usikker på hvordan det er dersom man seiler andre veien.  Det kan i allefall lønne seg å sjekke opp slike ting på forhånd før man ankommer et fremmed land.  Dessverre har jeg tilgode å finne noen gode, komplette, oppdaterte kilder for slikt.  Det er Noonsite, som konstant truer med at man må betale premiummedlemsskap, og informasjonen der er slett ikke pålitelig eller komplett. Jeg prøver etter beste evne å putte inn erfaringene mine i WikiVoyage, men det føles heller ikke som det helt rette nettstedet for slikt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 3 timer siden:

Det ble visstnok anbefalt å tegne medlemsskap i Svenske Krysserklubben og få et bevis derfra. 

For 10 år siden funket det i alle fall fint med dokumentasjon fra Kryssarklubben på Karibiatur. Vårt alternativ var Norsk Skipsregister, da jeg sjekket med dem ble det beskrevet et himla rabalder med reise til båtens produksjonsland for å få dokumenter fra en notarius. Så Kryssarklubben var et funn sånn sett. Jeg har hørt at noen litt mer oppvakte kontrollører har undret seg over svensk skipsbevis på en norsk båt, men har ikke hørt at det er blitt egentlige problemer. Dokumentasjonen Kryssarklubben krevde var overkommelig, da vi bare var andre eier av båten.

Link to post

Vi hadde også eierbevis fra Svenska kryssarklubben, og ingen stusset noe særlig over det.

På Trinidad skiftet vi til Småbåtregisteret (det vesle plastkortet på engelsk), og det ble også akseptert. Noen kommenterte at det var et litt simpelt dokument, men vi sa at det var et lite land med et lite kort, og da stemplet de. De fleste i verden aner ikke hvor Norge eller Sverige er, og hva forskjellen er.

Link to post
On 8/26/2024 at 4:14 AM, tobixen said:

Siden har jeg vært i Tyrkia, det er også svindyrt - tror det offisielt er snakk om under 50 EUR i dokumentavgift ved innreise og 0 ved utreise, men i mange havner nå (alle?) så nekter relevante myndigheter å ta i mot kapteinen, man må leie inn en agent, og de er ikke billige.  I tillegg må man fortøye skuta ved tollstasjonen i en halvtimes tid, og dette er også ofte svindyrt.

Jeg lurer på hvor mye representantene for "relevante myndigheter" får i kickback fra agentene.

Etter å ha lest dine erfaringer med byråkratiet i det østlige Middelhav, tror jeg dette området strykes fra listen over fremtidige destinasjoner.

Link to post

Ja, jeg mener altså ikke at man er en "boms" hvis man lever på lavt budsjett og har lavt forbruk, all ære til de som gjør det.

Det jeg snakker om er at det er mange steder i Karibien der det hele tiden kommer nye seilere, og da blir det ofte også sosiale lag. Når rom-en eller en TGIF-kopp (Thank God It's Free Driks:) kun koster noen få kroner, så er det dessverre noen som sliter med å slutte å feste. Vi lå i Chaguaramas/Trinidad i noen uker, og både der og endel andre steder vi var, så var det en god del slitene båter med tidligere langturseilere ombord som alltid hang rundt når det var sosiale lag, noen norske også. (Vi var unge og var på relativt lavkostnadstur selv, så vår "standard" var altså ikke høy.)
Poenget mitt er altså at dersom jeg skulle dratt på en lavkost-tur uten noen klar plan da jeg var yngre (som jeg også hadde løse planer om), så anser jeg det som den største faren jeg kunne blitt utsatt for var at jeg kunne blitt en boms/alkoholiker.

Jeg tror nok det er (var?) langt flere slike bomser i Karibien enn det var folk som hadde druknet på veien over, ergo større risiko/fare ;)

Link to post

Det med å seile avgårde mot det ukjente uten noen plan går egentlig mest på suget etter eventyret, tror jeg. At det å dra på eventyr liksom per definisjon innebærer en aksept for det ukjente, med en mer eller mindre kalkulert risiko. Og alt man opplever på veien kunne man kanskje lest seg til og satt på en liste over godt og vondt, men det har også en verdi å bare sjanse på at bak horisonten vil det være palmer og kokosnøtter, eller hva det nå enn er man helst ønsker seg.

 

Jeg har skjønt at når man kommer ut av den engelske kanal og ut på havet, så går det vinder som fører oss sørover. Og de vindene vender vestover omtrent der smøret smelter. Skal man til Karibien så følger man dem, og hvis ikke kommer man kanskje over den spanske gullfregatten vest for mogador, og det er ikke så gærent det heller.

Link to post

Gratulerer. En ting til i boks. Jeg forstår veldig godt den drømmen du har. Bare husk at ingenting er gratis, samme hvor i verden du er. Mat, havneleie, ferskvann, vedlikehold av båt, inn og utklarering i hvert land, alt koster. Så en liten årslønn på konto er nesten en nødvendighet, med mindre man har løpende inntekter også når man er på tur. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takk. Finnes det noen oversikt over hvilke kostnader man må regne med i hvert land?

 

Angående mat så er første tanken å vakuumpakke havregryn og linser for 100 dager som billig og bra basismat/nødmat, for å ikke gå på en smell. Eller for enkelthets skyld bestille en 25 kilos sekk av hver, og vakuum-pakke det, i hvertfall så lenge jeg har nok poser. Er det noen andre smarte løsninger som bør vurderes?

Link to post
22 hours ago, S/Y Emma said:

Er det bare regelryttere som får jobb innen havnevesenet?

 

I Hellas er det forskjellig, de fleste som jobber er vennlige og mange bare stempler unna uten å stille for mange spørsmål.  Så har du de som begynner å henge seg opp i småting som kanskje ikke er på stell.

 

Enorm forskjell på Hellas og Tyrkia, i Hellas sitter kystvakta inne på kontorer og sjekker/stempler dokumenter (det er enormt hvor mange som jobber på disse kontorene, som man finner selv på små øyer og tettsteder, og hvor mange som er involvert når papirene skal stemples), av og til (men svært sjeldent) kommer de i møte når man fortøyer båten.  I Tyrkia er de ute i båter og sjekker dokumenter på båter som ligger for anker eller er ute og seiler (som regel nøyer de seg med å observere, plage folk med søkelys, og spørre på VHF hvor man kommer fra, skal til og hvor mange som er ombord).

 

Det er svært enkelt å komme seg ulovlig inn/ut i begge land, men jeg anser risikoen for å bli tatt med å "nyte båtlivet" :uten å ha papirene i orden som langt større i Tyrkia enn i Hellas, så lenge man holder seg i uthavner og havner som er så små at de ikke har noe havnepoliti.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
8 hours ago, Glenfiddich said:

Angående mat så er første tanken å vakuumpakke havregryn og linser for 100 dager som billig og bra basismat/nødmat, for å ikke gå på en smell.

 

Den støtter jeg - jeg har selv alltid med meg rikelig med havregryn og linser, og har ganske grei rotasjon på disse varene.  Havregryn har relativt kort utløpsdato sammenlignet med andre "tørrvarer" (de går harske), så viktig at man roterer havregrynslageret og sørger for at de eldste grynene blir spist først.  Vakuumpakking av havregryn er nok sikkert en svært god idé, havregryn tar raskt til seg smak fra omgivelsene - og på en båt kan man plutselig få problemer med "båtlukt" - en blanding av diesel, septik, råte, mugg og whatnot, havregryn med båtluktsmak er ikke mye digg.  Selv gidder jeg ikke å bry meg med vakuumpakking, jeg har en enkel plastboks med lokkhvor jeg oppbevarer uåpnede havregrynspakker - ikke lufttett, men det har så langt for alle praktiske formål vært godt nok.  Det er ikke alle land som har like sterk tradisjon for å spise havregryn, etter å ha gått fri en gang og ikke greid å finne gryn i butikken til en fornuftig pris, så har jeg lagt meg til vanen å sørge for å fylle opp denne boksen hver gang jeg er på Lidl (2*3*3*500g, altså 9 kg).

 

Pasta og noen enkle pastasauser (pesto på glass) er også en selvfølge, men ikke like sunt som havregryn.  Jeg er gått tom for Joika, men det har jeg alltid hatt massevis av i båten.  Ris har man selvfølgelig allid masse av.  Poteter har sin faste plass ombord - det er nok vanskelig å holde poteter ombord i hundre dager, men de tåler noen uker.

 

Bønner og linser kan spires - fin nødløsning for å få i seg nok vitaminer (men vær oppmerksom på at kidneybønner er giftig uten minst 30 minutters koking - egner seg ikke for spiring!)

 

Knekkebrød.  Standard Wasa rugknekkebrød er fantastisk billig og sunt også.  Her i Middelhavet kjøper jeg noen mindre tørkede brødgreier på Lidl, de går dessverre veldig lett i stykker.  Det finnes også lokale varianter av hardt brød, men jeg har ikke helt greid å sette pris på dette.

 

Kjeks og sjokolade ... men sjokolade har en tendens til å smelte i varmen.  Sjokoladedrasjert kjeks er jo litt mer luksus enn brun kjeks med tilsatt kakao, men det siste egner seg bedre i skipsbeholdningen.

 

Nøtter er konsentrert, sunt, næringsrikt og energirikt.

 

EDIT: en disclaimer her, jeg har ingen erfaringer med proviantering for lengre turer, men det hender det går et par uker uten lettvint anlednng til å besøke en velassortert matvarebutikk, så jeg er ganske avhengig av å ha et greit forråd av mat ombord.

 

On 8/27/2024 at 11:23 PM, Maika said:

Største faren på en tur uten plan er kanskje at man fort kan bli en boms som er blitt litt for glad i sosialt og alkohol, og ikke kommer seg videre.

 

Kanskje egentlig bra at jeg kom meg ut av Bulgaria og Romania.  Jeg trivdes litt for godt der - hver gang jeg ankom en havn (og det er få ankringsplasser der, så man ender ofte opp med å ankomme havn) så ble jeg invitert på vin eller øl hos naboen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Takk, tobixen. Det gir trygghet når dine detaljerte opplysninger er på linje med det jeg har antatt. Og takk til deg, shipahoy, med linken til den gærne dansken, og takk til dansken for å dele sine erfaringer med fordervet havregryn. Matforgiftet 2 ganger, ble han, begge ganger av havregryn. 

 

Forøvrig er det ikke mye bry, nødvendigvis, i prinsippet kan man ha en 3 meter lang vakuumpakket havregryns-pølse. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...