Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake


Glenfiddich

Recommended Posts

13 hours ago, Arne2 said:

Men en liten men viktig sak: Hvis man befinner seg ikke alt forlangt fra land så fungerer vel norske sim-kort fint i hele Europa, slik at man har Internett, baatplassen, værmeldinger, osv hele tiden?

 

De fleste norske mobilleverandører har "roam as home" også på data, men noen har begrensninger - særlig de som tilbyr "ubegrenset datao" har tidvis en datakvote i EU.

 

Min erfaring med dekning - 10 nautiske mil fra land, så har man nesten alltid dekning.  Noen hundre meter fra land, særlig dersom det er klipper og lite sivilisasjon, så hender det ofte at man har null dekning.  10-20 nautiske mil fra land, så har man ofte internett, men når man nærmer seg 20 nautiske mil kan man ikke stole på at dekningen holder seg.  20-30 nautiske mil fra land, så fungerer SMS, og data fungerer tidvis - men ofte er det minutter med 100% pakketap, 50% pakketap er ikke unormalt, ping-tider på over ett minutt likeså.  Da fungerer vanlige nettsteder og slikt rimelig dårlig.  Navneoppslag fører til timeout, lasting av websider fører også til timeout, både på serversiden og klientsiden.  30-40 nautiske mil, og man er heldig hvis noe som helst av SMS'er eller internettpakker går igjennom.

 

Med spesialprogramvare burde det være mulig å dra ut noe nytte av de få pakkene som kommer igjennom når man er langt fra land.  Jeg har så langt ikke gjort mer research på dét sporet.  Det burde jeg gjort - det er særlig viktig for meg, og jeg var faktisk ekspert på dette for noen dekader siden (alt av epost of forumpostinger ble skrevet offline.  Telleskrittet varte i ni minutter, da var det om å gjøre å få utvekslet epost og forumpostinger først, deretter laste ned mest mulig filer over 2.4 kbps-modemet, og kutte rett før det var gått ni minutter.  Jeg lagde systemer for levering av epost på disketter.  Selv rundt årtusenskiftet fiklet jeg med uucp for å få kopiert forumpostinger og epost over dårlige russiske oppringt-samband ... og jeg fikset også slik at jeg kunne få levert og hentet eposter over wifi i Tromsø mens bussen kjørte forbi universitetet). 

 

Jeg har en mistanke om at det er et problem at alt mulig av app'er på telefonen, og ofte også programmer og nettsteder på PC'en har "call-home"-funksjonalitet og lignende som forårsaker problemer, app'er som autooppdaterer seg og whatnot.  Man har kanskje akkurat nok båndbredde til å gjøre én ting - men når selv en uskyldig nettside som Båtplassen forårsaker parallelle forespørsler for å få levert annonser, få fortalt eksterne partnere at kunden er båtinteressert, etc, så går ting fort i stå.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Når man legger ut på tur i Nord-Norge i oktober, så er det som minimum viktig å ha et godt anker og god oversikt over mulige ankringsplasser i lokalområdet, slik at man kan stoppe opp ofte for pauser.  Det er heldigvis stort sett ikke noe problem i Nord-Norge, det meste av seilingen går innaskjærs.

 

Gode ullklær er selvfølgelig også viktig.

 

Jeg startet "seilerkarrieren" min i Tromsø, og seilte året rundt - og jeg var helt grønnskolling da jeg begynte, gjorde alt jeg kunne gjøre av tabber.  Jeg hadde heller ikke noe forhold til "hvor er det fint å ankre", jeg bare slapp ankeret nært land (hvor jeg forventet OK dybde - jeg hadde papirkart, men det var ikke alltid jeg seile innenfor de områdene papirkartene mine dekket) og ferdig med det.  Ofte er det jo slik at man uansett seiler innaskjærs slik at det ikke blir så mye bølger ... og jeg var nok mye heldig med været også.  Så en dag la jeg meg for anker utfor Kvaløya, akkurat der Malangen (fjord) møter Kvaløya.  Neste morgen blåste det kuling, akkurat i feil retning, slik at bølger fra hele fjorden kom mot oss.  Ikke hadde jeg nok trening på å reve seil heller (og ikke fungerte motoren) - så jeg ble liggende der nært land med pålandsvind og dårlig form på seilene.  Jeg slo og slo og slo med formål å øke avstanden til land, men alt jeg fikk til var å seile frem og tilbake.   Heldigvis var fruen med - så vidt jeg kan huske prøvde hun å sove så lenge som mulig (noe som ikke var lett i slikt bølgevær), da hun endelig kom ut i cockpit og kunne ta over roret fikk jeg surret opp seilene litt bedre.  Akk ja, lærekurven var bratt, og det er et under at alt gikk (forholdsvis) bra og at jeg fremdeles holder på med seiling :-)

 

Medlemsskap i Redningsselskapet, det gav svært god valuta for pengene de første årene jeg drev på med seiling.  Hadde det ikke vært for redningsvestsaken, så hadde fortsatt vært "totalmedlem".

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det var en ting som slo meg med tanke på "mat man tar med fra Norge" da vi åt lunch i dag - det er lenge siden vi har fått kommet oss innom en matvarebutikk, så det ble "knekkebrød" (av den typen man kjøper på Lidl her i syden, små kvadratiske brødskiver som smuldrer opp i småbiter bare man ser på dem) med hermetisk fisk.

 

Hermetiske sardiner, makrell, ansjos, tunfisk, "shprot", akkar, etc, det finner man i de fleste land - men dersom man er veldig glad i Stabburets makrell i tomat, så må man ta med massevis av dét.  Joda, man finner lignende i mange land ("kong oscar" makrell i tomat får man vel kjøpt i Sverige), men det er ofte noe helt annet i boksen enn hva man forventer.  De tingene vi åt i dag var sørgelige greier må jeg si.  Mye tynn saus og lite fisk.  Vanskelig å spise med båten på skrå.  Åpnet en boks med bulgarsk makrell i tomat, fisken smakte godt nok den, men etter å ha åpnet boksen så satt jeg plutselig der med en boks bredfull av tyntflytende saus, og så kunne man lete etter noen fiskebiter neddi der.  Tomatsausen manglet fullstendig konsistens, smak og farge.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Etter å ha hatt en båt med dårlig motor, så vil jeg nesten si at motoren er nesten like viktig som båten, så den bør sjekkes grundig. Man bør være sikker på at man får start og at man har motorkraft, når man behøver det. Var selv veldig nær ved å havarere med motorstans i kraftig pålandsvind. Motor stanset nær land. Ingen sjanse til å rekke å få opp seil, eller til å forsøke å krysse opp mot vinden. Ble tauet ut i åpen sjø av en litt større båt som tilfeldigvis kom forbi. På en forholdvis gammel båt, så kan njo motorskifte koste mer enn båten.

Link to post
Arne2 skrev 57 minutter siden:

 Motor stanset nær land. Ingen sjanse til å rekke å få opp seil, eller til å forsøke å krysse opp mot vinden.

Motor er viktig ja, men den situasjonen du beskriver bør man unngå å sette seg i. Seil bør være oppe eller klar, hvis man må nær land i pålandsvind. Med en rullefokk kan en jo få seilføring på få sekunder. 

 

Et godt drivanker er også viktig.  Spesielt på en slik langkjølt spissgatter, som helst skal ligge med baugen opp mot vinden i ekstremvær.

 

Og et godt anker også selvsagt. Pluss ett reserve.

 

Kanskje enda viktigere enn motor er mulighet for å lade batteier, selv om motor ikke går eller dynamo feiler. Det vil vel nå si tilstrekkelig med solcellepaneler, men det finnes jo andre muligheter (slepegenerator, vindgenerator, aggeregat).

 

Jeg vil også anbefale å montere en påhengsmotorbrakett, og ha med en liten påhengsmotor, helst med lademulighet.  Braketten for jollemotoren på hekken "reddet" meg en gang i sommer (dvs. reddet fra å ringe etter slep for å komme inn på havnen). En Allegro 27 er også litt lite manøvrerbar i havn, så en tverrstilt påhengsmotor kan være grei å bruke som thruster. 

 https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorfeste/motorfeste-2000041331

 

Jeg har lite erfaring med vindror, men jeg tror det kan egne seg bra på en slik båt på langtur.  Hvis en baserer seg på rorkult autopilot, så bør en ha minst to.

https://www.south-atlantic.com.ar/windvane/selfsteering_types.html

Link to post

Dere bringer opp gode poeng og motor er en av mange kriterier jeg har vurdert, denne har en 10 hk Volvo Penta MD7a som skal ha gått et par håndfuller timer siden profesjonell overhaling. I tillegg tenker jeg å ta med utenbordsmotoren fra Junkeren som backup i tilfelle shit happens. 

 

Den har fungerende solcellepanel, men jeg har et større panel klart til montering. 

 

Men: hvis jeg begynner å plukke deler fra Junkeren blir den verre å få solgt. Det hadde for eksempel vært fint å tatt med junkerens seil som backup i tilfelle jeg kløner det til og revner seilene... 

Link to post
Glenfiddich skrev 2 minutter siden:

Det hadde for eksempel vært fint å tatt med junkerens seil som backup i tilfelle jeg kløner det til og revner seilene... 

Det har jeg liten tro på. De blir nok veldig små. Men hvis du trenger reserveseil kan du se på finn.no. Mye rart der. Prøv å finn noe med lignende mål som Allegro seilene. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Glenfiddich skrev 29 minutter siden:

Det hadde for eksempel vært fint å tatt med junkerens seil som backup i tilfelle jeg kløner det til og revner seilene... 

Hvis du har samme type forstagsløsning (for kroker?), så kan det sikkert være greit å ha med en fokk fra Junkeren som hardværseil. Men det beste er å ha seil beregnet for dette. Det ligger mye på Finn, som @enslagsgjest sier. (søk gjerne på stormfokk og tryseil også)

Link to post

Takk, ettersom det allerede er to forstag så er det ikke noe problem om det ene forseilet er mindre, fordi rullegenoaen er allerede på det første, og det indre vil jo gjerne være mindre. Et mindre hovedseil kan jo også være fordelaktig i noen situasjoner. 

 

Det er mulig at det er en tullete ting å kaste bort tid på, men jeg har prøvd å tenke på båtnavn, og ønsker et som er beskrivende. Er det noen av dere som er gode på båtnavn eller som har forslag?

Link to post

Et reserve storseil kan være greit å ha med, men da i tilfelle du skader hovedseilet. Å bytte storseil i hardt vær anbefales ikke. Da er det bedre å ha et høyt rev, eller ta det ned og sette tryseil.

 

Noen båter seiler greit i hardt vær med kun en liten fokk på indre forstag. Andre båter trenger litt duk aktenfor masten.

 

Det ser ut som båten har stativ for vindror. Har du resten av det?

Link to post

Planen er å hente den i morgen, og gjennomføre handelen da, men prisen har vi vært enige om relativt lenge nå. Det er ikke drømmebåten, men båten som kan gjøre drømmen til virkelighet. Litt derfor hadde jeg tenkt på båtnavn med drøm-etellerannet, og hadde Floating Dreams og Unsinkable Dream som kandidater, men syntes samtidig det var litt vanskelig å gi slipp på Still Afloat, frem til nå. Det kan vanskelig bli noe annet enn Bananas.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...