Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake


Glenfiddich

Recommended Posts

Anyway, med ny båt og det utstyret jeg allerede har på plass, ser det sikkerhetsmessig slik ut:

 

VHF med AIS

Kartplotter som fungerer

Ekkolodd som fungerer

Livbåt som (litt kanskje) fungerer

Autohelm 2000 autopilot

Feste for vindror 

Umontert feste for påhengsmotor 

8 hk langstammet utenbordsmotor (som reserve for innenbordsmotoren)

En gammel ipad som kan være reserve navigasjon i nærheten av land (med internett via mobiltelefon hotspot)

 

Det jeg mangler, hjelp meg hvis noe viktig er utelatt, er:

 

EPIRB

Jolle

Stormseil

Vindror

Håndholdt gps

AIS sender

Skikkelig bra anker, f. eks Viking 10

 

Link to post
Glenfiddich skrev 55 minutter siden:

Skikkelig bra anker, f. eks Viking 10

Rocna er mer enn bra nok. Kanskje en 15 kilo hadde passet greit for deg? Evt et mindre anker for godvær og et større anker for dårlig vær, men ville bare ha flesket til og kjøpt et stort et for generelt bruk. 

Håndholdt GPS får du på finn for en hundrelapp. Type garmin Etrex etc. 

Vindror er dyrt på bruktmarkedet. Gir nesten mening å kjøpe nytt. Se på South Atlantic og Windy Provane som jeg tror er noen av de billigere. Du kan også se på Aries, WindPilot og Cap Horn, trolig mye bedre, men selvfølgelig også en helt annen pris. 

En god jolle må du ha, hvis du vil ha ny er West gummibåtene til West system bra, men sjekk også finn og facebook marketplace. Trenger ikke top of the line. 

Jeg er en slags gjest

Link to post

Basert på testene til youtuberen SV Panope er Viking-ankerne mye bedre enn Rocna, og selv om prisen kanskje ikke er bedre så støtter man i det minste ukrainsk industri. Akkurat det med ankere er noe som har vært vanskelig for meg å forstå, folk putter sinnsykt mye penger i båtene sine, men ankeret er liksom ikke så nøye. Er det fordi de har råd til forsikring?

 

Når det gjelder vindror så ser det ut til at billigste beste løsning er diy hebridian. Med alt så ligner det på 10.000.

Link to post
6 hours ago, Glenfiddich said:

Basert på testene til youtuberen SV Panope er Viking-ankerne mye bedre enn Rocna,

 Har brukt "Bruce kopi" i alle år, og det har da fungert godt nok for meg, selv om jeg strengt talt ikke kjenner til noe stort annet. Det som der i mot er litt viktig, mener jeg det er at man i det hele tatt er i stand til å dra opp ankeret. Her kommer det jo litt ann på om man har ankervinsj eller ikke. Forran så har jeg en manuell vinsj, og jeg husker ikke sikkert om det er 15 eller 20 kg, og så har jeg vel 40-50 meter eller noe slikt med kjetting. Tviler på at jeg ville klart å dra opp dette ankeret for hånd.

 

Bak så bruker jeg vel et 10 kg "bruce kopi anker". Dette brukes bare for å hindre at båten "pendler fram og tilbake sidelengs", slik at dette ikke behøver å kunne ta opp noen større krefter. Bruker bare vanlig nylontau på dette, og det fungerer godt nok for å forhindre "logring".

 

Helt problemfritt å da opp et 10 kg anker med tau for hånd, men jeg har vel inntrykk av at når det blir til noen meter med kjetting, så veier kjettingen en god del mer enn ankeret og da behøver man en vinsj for å dra det opp. Tror jeg hadde 10 kg anker pluss kjetting på den forrige båten, og der var det ganske tungt å dra opp ankeret for hånd.

 

Mulig at det kunne fungere bra med for eksempel 10-15 kg anker og for eksempel 8-10 meter med kjetting pluss "resten" med tau, hvis man skal dra opp for hånd ? (Har egentlig aldri prøvd.)

 

Oppgaven til kjettingen, uansett ankertype, det er jo å gi ankeret "riktig angrepsretning" i forhold til havbunnen. 

 

Det er jo sånn sett ikke bare enkeret som gir et feste på havbunnen, men kombinasjonen av anker og kjetting. (Eller annen tilsvarende løsning, slik at ankeret kommer i riktig angrep i forhold til havbunnen.) 

 

 

Link to post
enslagsgjest skrev for 8 timer siden:

 

Vindror er dyrt på bruktmarkedet. Gir nesten mening å kjøpe nytt. Se på South Atlantic og Windy Provane som jeg tror er noen av de billigere. Du kan også se på Aries, WindPilot og Cap Horn, trolig mye bedre, men selvfølgelig også en helt annen pris. 

 

Sjekk festet til vindroret, vad som har vart montert tidligere..... 

For meg kan det se ut som ett Sailomat! 

(det sparer en del sveisekostnader) 

 

Ett annet riktig bra vindror er Monitor 

S/Y Gunga Din

Link to post
Glenfiddich skrev for 10 timer siden:

Det jeg mangler, hjelp meg hvis noe viktig er utelatt, er:

 

EPIRB

Jolle

Stormseil

Vindror

Håndholdt gps

AIS sender

Skikkelig bra anker, f. eks Viking 10

Autopilot - her ville jeg hatt en i reserve: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=367165998&ci=2

 

Vindror- det ligger ett på Finn som kanskje kan tilpasses.

 

Kartplotter - sjekke dekningsområde

 

Reserve navigasjon kan du også ha på mobiltelefonen. Noen apper har mulighet for å laste ned kart for et område, så en får offline dekning. 

 

Håndholdt gps - mener du  Håndholdt VHF? - Jeg anbefaler en som har begge deler + DSC: https://marineshop.no/1852m/149340/1852m-vt-39m-m-gps-

håndholdt-vhf-5w-gps-dsc--flyter-i-vann

 

AIS - med en fungerende plotter med AIS input fra VHF, så holder gjerne denne: https://www.aliexpress.com/item/1005004328393434.html

 

Jeg anbefaler også en redningsvest med en slik innmontert:-  https://nettbutikk.rs.no/produkt/ocean-signal-rescueme-mob1-nodpeilesender/

 

Vesten må også ha feste for sikkerhetsline. Dobbel sikkerhetsline en lang + en kort (for løpeline).

 

Løpeliner på begge sider: https://www.maritim.no/baltic-dekksband-12m-erstatter-15050-10-

+

Litt fyrverkeri bør du vel også ha; https://www.maritim.no/ikaros-nodblusspakke-havsropet-

 

 

Link to post
13 hours ago, Glenfiddich said:

Håndholdt gps

 

 

Hvis du har navigasjonssystem med innebygd GPS pluss en iPad så har du redundans slik sett?

 

En ting jeg har tenkt litt på er hvor avhengige vi har blitt av GPS i de siste dekadene - det er ikke gitt at systemet i seg selv allid vi fungere.  Det har jo blitt særlig aktuelt nå i det siste med ulike former for gps-jamming.  Små enheter som tidvis benyttes for å sette en innebygd GPS-mottager ut av spill (f.eks. i leiebil, lastebil, etc), store enheter som brukes av fremmede makter for å slå ut GPS for et helt område.  Pluss at systemeier (US gov) kan skru av systemet når som helst.  (det siste er kanskje ikke så aktuelt nå lengre, det er vel redundans med både europeisk og russisk navigasjonssattelitter?  Men benytter en vanlig iPad alternative systemer?)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 42 minutter siden:

Men benytter en vanlig iPad alternative systemer?)

De nyere gjør vel det. Min Samsung telefon tar akkurat nå inn 44 satelitter, hvorav den bruker 25,  8 GPS, 6 Glonass, 6 Beido og 5 Galileo. Så det er rimelig robust. Men kraftige jammesignaler kan jo ta ut alle. Så en bør gjerne ha med sekstant,

 

Sjekke GPS på ipad: https://apps.apple.com/us/app/gps-status-toolbox/id1198499960

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eclipsim.gpsstatus2&hl=en

Link to post
18 hours ago, Glenfiddich said:

Basert på testene

 

Basert på franske tester er Spade verdens beste anker, så det så!  (og Spade er selvfølgelig et fransk anker).

 

Jeg har et inntrykk av at man kan teste så mye man vil.  Hundre kontrollerte utslipp av anker og måling av hvor mye krefter ankerene holder er ikke godt nok, det er på den hundreogførste gagnen ankeret slippes ukontrollert ned på dypt vann at det glipper, og de gjeldende kreftene da er langt lavere enn de kreftene man måler i tester.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

En ting som er litt drit med den nye båten er at man må følge med. Junkeren var mye bedre når man skulle lese og svare på forumet. 

 

Men nå er dealen i boks, og båten trygt fortøyd på gjestebrygga. Det var en nederlender som i nattemørket kom ut og så veldig bekymret ut, for han hadde en smellvakker Hans Christian, mens jeg prøvde å posisjonere meg til lukeparkering i vind og sterk strøm, nybegynner og i en båt med litt mindre enn perfekt svingradius. Men det gikk bra.

 

 

Link to post

Først vil jeg gjerne påpeke at det var en i overkant flåsete og unyttig innledning i mitt forrige innlegg, en forenkling på grunn av lite erfaring. Mer detaljert synes jeg at med medvind og bølger skrått bakfra, så synes jeg at Allegroen har en tendens til å legge seg på langs i bølgedalene hvis ikke man aktivt styrer. Der føler jeg at Junkeren var mer retningsstabil. Men det hører også med at det var fin seilevind og jeg hadde oppe bare et fokk, etter anbefaling fra selgeren. Han skjønte jo at jeg er nybegynner og vet at det fort kan blåse opp der ute. Jeg synes det gikk litt tregt, sjeldent over 4 knop, ned mot 2,5 når det var ugunstig, men valgte å gjøre som anbefalt. Med bare et fokk så legger den seg kanskje lettere inn langs bølgedalen, og når jeg tenker meg om er det naturlig å anta at den ville vært bedre til å skjære gjennom med litt større fart, og dessuten mer retningsstabil med hovedseilet oppe.

 

Arne: VHF-en måtte jeg skru av ved anløpet til havna, fordi den pep konstant pgs AIS-varsel!

 

 

Link to post

De fleste båter har vel litt problemer med den bølgeretningen. Med lav fart blir det nok verre, da bølgtoppene ruller i fartsretningen, og gir redusert strømningshastighet over roret. Men for høy fart kan også gi problemer.  Skroget  minner om en Colin Archer redningsskøyte, og skal slik sett være godt egnet for seiling i bølger. Men Colin Archer skøytene har et langt baugspryd, som gjør at de kan få seilsenteret forover. Jeg ser det er gjort her på en Allegro 27 også. 

allegro_27_photo.jpg

 

Link to post
Glenfiddich skrev for 2 timer siden:

Ja, det er det på denne også, med en genoa på rull. Fokken er på det indre foretaget. 

Se der ja. Det der er jo en mer robust løsning, med å beholde det opprinnelige forstaget. Ulempen er at du gjerne må rulle inn litt for å slå, men det er jo ikke så ofte på havseilas.  

 

Mitt Rocna anker sitter slik - kanskje det går hos deg også?:

Rocna.jpg.32441831d8032dd2ce0a46dde95ca047.jpg

 

Ved fortøyning baug mot land er det greit å slippe ankeret litt ut, og bruke bøylen som stigtrinn.

 

 

 

Link to post

Jeg skulle egentlig skjære til noen nye plater for å erstatte de råtne lukene i cockpit, men ble sittende og lese i tipsboka fra Allegroklubben. Der er det 440 sider med informasjon og tips. Mye er generelt nyttig, men særlig relevant når man har en Allegro. Ett eksempel er side 235, kapittel 3, Rigg och segel rigg:

 

Billig selvslående fokk, og hurtigrev av storseilet. Super-relevant når man skal seile alene!

 

20240908_181523.jpg.46a1c6aaaca2f951089b2cea2993b34c.jpg

 

 

Link to post

Den boka er helt rå! Tenk en essens av dette forumets erfaring og ekspertise, gjerne med tilsynelatende motstridende syn på samme sak, presentert side ved side. Og alt sentrert rundt Allegro. 

 

Ett eksempel til:

 

Skaperen av båten hadde en veldig fin beskrivelse av optimal trim. Han sier start med fokka, og lær å perfekter den først. Og han skriver hva man skal se etter som gjør at man må ta den med til seilmaker, og hva man da skal be seilmakeren gjøre. 

 

Denne boka er en gullgruve for en nybegynner!

Link to post

Det ser jo ut til å skje grundige forberedelser med god framdrift i prosjektet. Bananbåten ser jo også ganske flott og veldig bra ut for oppgaven. Det ser jo også ut som at den også har en dieselbrenner eller en vedoven eller noe slikt. Sikker bra å ha for komforten, når det blir kaldere i været.

 

Synes det ankret som allerede er på båten også ser ganske OK ut, ganske likt med mitt tror jeg. Ville tro at man ikke har noe stort større behov for å kaste anker ute på verdenshavene, enn inne ved land, og at det kanskje kommer mer an på ankermannen enn på ankerets modell og fabrikat.

 

Har selv to stk dieselbrennere ombord, men bruker dem egentlig bare når jeg ligger ved land. Vet ikke hvordan de som er vant til å seile langt ser på den problemstillingen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...