Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake


Glenfiddich

Recommended Posts

Det fungerer nok, men gir gjerne ikke optimal form på seilet. Det som går er å sette på to vanlige skjøter også. Så kan de ligge slakke under slaget, og brukes til å trimme inn seilet når man er kommet på stødig kurs igjen. Det er også greit å ha et vanlig skjøte med blokk godt aktenfor masten,  til å spri fokken på platt lens. 

Spristake.JPG

 

Med din rigg kan du også seile "butterfly" med fokk og rullegenoa.

Link to post

Ja, altså, optimal form er det ikke, for dette er jo først og fremst en selvslående kryssfokk med selvstyring. Begeistringen min gikk på at jeg følte at det var litt magisk! Jeg hadde mer eller mindre innfunnet meg med å måtte ha en hånd på roret hele tiden, hvis ikke autopilot eller vindror. 

 

Men i dag med værmeldingen tør jeg ikke eksperimentere mer, så jeg dro inn igjen. Farevarsel, sa noen. Men det er mye annet å gjøre, det er for eksempel noen dørluker som trenger et strøk til!

 

Og tid for litt catch-up: Jeg har rukket å kjøre den tom for diesel og måtte bruke ring en venn som kunne forklare hva jeg skulle løsne i motoren for å få dieselen til å flyte igjen. Det var knappe 50 meter fra land, men vindstille så det var ikke dramatisk. Fint med den erfaringen på et så tidlig stadie.

 

Ellers så har jeg jo vært tydelig på at denne turen skal jeg ta, om så jeg må gjøre det aleine. Det jeg kanskje ikke har nevnt er at på et tidlig stadie spurte jeg et par kompiser som jeg vet alltid er klar for eventyr, og de sa begge ja. Jeg har tenkt at det er lett å si ja men når tiden kommer for å forplikte seg så er det garantert et eller annet i veien. Han ene meldte avbud nylig, fordi jobben gav ham lønnsforhøyelse og alt han ba om for å bli værende, men han andre har faktisk sagt opp jobben men må jobbe ut oktober. Det øker jo sannsynligheten.

Link to post
Glenfiddich skrev On 6.9.2024 at 22.16:

 

Det jeg mangler, hjelp meg hvis noe viktig er utelatt, er:

 

EPIRB

Jolle

Stormseil

Vindror

Håndholdt gps

AIS sender

Skikkelig bra anker, f. eks Viking 10

 


noe du absolutt må tenke på er solbeskyttelse/bimini……

ser ut som du har skjøtevogn midt i cockpit..det gjør det litt mer komplisert….sjekk andre 27er hur de har løst det !

 

vi har kjøpt en 5-6 solseil på IKEA, som vi kompletterer vår kalesje/bimini med…henger for rutene i doghouse + dekker gummibåten osv.

 

en annen filleting…..vannslange !

Hadde ikke en tanke på dette da vi seilte iveg, trodde det var som hjemme med en vannslange på brygga, men det er unntak her nede i Hellas, det må man ha selv….å litt Gardena-koblinger….

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Det med vannslange var en av de merkelige tingene som vi også la merke til. Allerede i Skottland var det slutt på vannslanger, fordi de mente det var uhygienisk. Så vi måtte kjøpe vår egen. Fant en som er helt flat og svært fleksibel når den ikke har vann i seg, og den har vart i ti år. Har aldri sett en liknende slange i Norge. Den er noe liknende denne.

Link to post

Helt enig med Gunga Din når det gjelder solbeskyttelse i varme strøk. Kanskje ekstra viktig med vår tids varmebølger. Kulda kan man kle seg for, men ekstremvarmen er verre å komme unna.

 

Jeg så for en del år tilbake etter større flak av "Space Blanket", men klarte aldri å finne noe som kunne dekke hele salongen. Fordelen med Space Blanket materialet er at det reflekterer varme, er lett, og tar ikke mye plass når det pakkes bort. De mindre flakene man får kjøpt er relativt billige. Fikk jo ikke prøvd i praksis, men regner med ulemper som mindre slitestyrke og lett for å blafre mye med tilhørende lyd i vind.

Link to post
Lucky Strike skrev 4 minutter siden:

Helt enig med Gunga Din når det gjelder solbeskyttelse i varme strøk. Kanskje ekstra viktig med vår tids varmebølger. Kulda kan man kle seg for, men ekstremvarmen er verre å komme unna.

 

Jeg så for en del år tilbake etter større flak av "Space Blanket", men klarte aldri å finne noe som kunne dekke hele salongen. Fordelen med Space Blanket materialet er at det reflekterer varme, er lett, og tar ikke mye plass når det pakkes bort. De mindre flakene man får kjøpt er relativt billige. Fikk jo ikke prøvd i praksis, men regner med ulemper som mindre slitestyrke og lett for å blafre mye med tilhørende lyd i vind.

Har med stort hell benyttet dette på telt i høyfjellet når man ikke kan ligge under åpen himmel grunnet mygg

Link to post
4 hours ago, Glenfiddich said:

Ja, gjør det! Er din langkjølt? Det må antageligvis dreie seg om et eller annet fenomen som utelukkende gjelder langkjølte båter?

 

Nei ... solid tilnærmet rektangulær finnekjøl som går ned - men kjølen er relativt lang, det er ikke snakk om noe regattafinnekjøl :-)

 

Med riktig seiltrim og låst ror greier jeg å seile bidevind uten autopilot og nesten uten å røre roret - tidvis så bra at jeg kan forlate styreposisjon i lengre perioder, men aldri noen garanti for at det går bra.  Båten er som hovedregel ustabil med andre vindretninger, særlig ved 120 grader og mye bølger kan det kreves konstant oppmerksomhet, eller masse arbeid av autopiloten.  Jeg har slått meg tl ro med at "det bare er slik", men man skal ikke utelukke at jeg fortsatt har mye å lære om seiling :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det er litt funny at det er solseil og vannslange som er neste å ta stilling til... når faktum er at hverken jeg eller båten egentlig er klar for turen. Men samtidig så føles det naturlig, fordi det er all grunn til å anta at jeg vil fortsette å ta stegene, ta nye nivåer, fordi jeg har gjort det hittil. Og for min del så er spørsmålet om hvorvidt det er forsvarlig med avreise, et spørsmål som må vurderes når dagen er der, om det føles som et for stort skritt, eller som et naturlig neste. Dét er første delmål, sånn jeg ser det, ikke å allerede ha mestret alt man kan forvente å erfare på turen.

 

Det har hittil vært både hyggelig og nyttig å dele informasjon her, og tilbakemeldingene har stort sett vært konstruktive. Jeg har fått følelsen av at forumet støtter målsettingen, men har vært unisone når det gjelder å forholde seg realistisk til utfordringene. Jeg tenker at realisme er litt sånn at alle ser verden ut fra den fjelltoppen de står på, og hvis jeg ser en klar bane som du mener er feil, så er jeg takknemlig for innspill. Fordi rundt svingen kan det gjerne være noe jeg ikke har sett.

 

Det var tanker fra cockpiten.

Link to post

"Solbeskyttelse" er fint noe man kan bekymre seg over senere, men skal man dra fra Nord-Norge i oktober og tilbringe en del tid for anker eller i havner, så er det allikevel fint å tenke på noe man kaste over cockpit for å beskytte mot regn og sne.  Vi har cockpittelt (forrige båteier måtte riktignok bygge litt om for å få en løsning på storseilskjøtet) og er veldig fornøyd med dét - først og fremst er det fantastisk komfortabelt å sitte inne i et relativt lunt telt når temperaturen kryper mot 0C eller mindre samtidig som det er vått både av regn og bråttsjøer utenfor - for ikke å snakke om sludd (dersom alternativene er å fryse skikkelig mye eller gjemme seg under dekk og ikke ha god nok utsikt så kan man også påstå at cockpittelt er sikkerhetsutstyr).  Selv på sommerdager på litt sydligere breddegrader i Nord-Europa hender det at vi sitter i t-skjorte og shorts, og møter på andre seilere som nærmest er kledd for polekspedisjon.  Cockpittelt uten vegger har fungert fint som solbeskyttelse sommerstid i Middelhavet.

 

Vannslange er en trivialitet, det er ikke vanskelig å få tak i.  Det er viktig å ha, det hender man trenger egen vannslange i havner i Norge også (særlig vinterstid!).  Drar man fra Nord-Norge i oktober kommer du nesten garantert til å  trenge en vannslange.

 

Hvis jeg husker riktig er vannslangene mine på 10m og 20m.  Den korte er sjeldent lang nok, den lange er som regel passelig lang, og kobler jeg dem sammen, så fungerer det nesten alltid.  Unntakene er vinterstid i Norge, da hender det at man finner et vinteråpent vannpunkt skikkelig langt unna båten, samt da vi i desperasjon måtte legge oss utenfor Delta-marinaen i Athen og stjele vann fra innsiden - jeg tror jeg kom frem til at vi hadde 30m og at vi trengte mer enn 40m.  Jeg kjøpte en 50m slange fra Leroy Merlin, skjøtet den med 20m-slangen og da holdt det i massevis.  Slanger av ulike dimensjoner er uansett noe man før eller senere får bruk for ombord, enten det er til lensing, overføring av diesel, reperasjon av vannsystemer eller andre formål.

 

Det er mye arbeid i å rulle inn og ut slangen (og krever en del øving før man får det skikkelig til - noe av trikset er å sørge for at diameter på kveilen er lik diameter på kveilen som man orginalt kjøpte i butikken).  Når vannslangen er kveilet sammen, så har jeg to hyssinger som jeg bruker for å holde kveilen samlet.  Særlig vinterstid er det viktig å sørge for at man fjerner alt av vann i slangen når man kveiler den sammen.  Dersom vann og luft kan renne fritt ut på begge sider (enkelte Gardena-koblinger er laget slik at de automatisk stenges etter frakobling) så er ikke dette så vanskelig, det dreier seg bare om at man hele tiden sørger for at kveilen som man kveiler opp ligger høyere enn den delen av slangen som ikke er kveilet opp, samt ikke kveiler for fort.  Er det vann i slangen og frost i lufta ... slangen er elastisk og tåler såpass, men det blir et problem å fylle vann når slangen er tett av is.

 

Hageslanger kommer i to standarddimensjoner, det er 1/2" (ca 12mm) og 3/4" (ca 19mm).  Det er 1/2" som er vanligst og dermed anbefalt.  Så trengs kobling til vannkran.  Først en gardena-kobling (hun) på selve slangen.  Er man heldig, så kommer man frem til en gardenakobling (han) på vannkrana.  Som regel gjør man ikke det, og da trenger man å ha med seg egen skrukobling med gardenakobling (han).  Her finnes det kraner med både utvendige og innvendige gjenger, og de finnes i 1/2"-format, 3/4"-format og andre formater, så man bør ha med seg et assortement av ulike koblinger. Neste problem er å huske å ta med seg sin egen skrukobling når man er ferdig med å fylle vann.  Jeg har endt opp med å sørge for at jeg har redundans av skrukoblingene, slik at jeg alltid har en ekstra hver gang jeg glemmer igjen koblingen.  Jeg har også vurdert å ordne de slik at jeg har alle forskjellige varianter av skrukoblinger festet til slangen på en eller annen måte.  Watermaker er jo en annen måte å løse dette problemet på (og løser også problemet med vannmangel vinterstid i Norge), men de er ganske dyre i anskaffelse.

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg kan legge til, munnstykke for å spyle båten kan være kjekt å ha, særlig vinduer og solcellepaneler kan med fordel spyles med ferskvann i ny og ne.  Fugleskit kan til en viss grad også spyles vekk dersom man har et godt munnstykke.  Man kan ofte pøse på med vann på paneler og vinduer på motsatt side av båten dersom man har et godt munnstykke.  Munnstykket er også fint for å stenge vannflyten uten å måtte gå til vannkrana.   Munnstykker fører som hovedregel til økt rekyl, men kan allikevel være akkurat det som skal til for at slangen holder seg i vannfyllingshullet og ikke stikker av under fyllingen.  Jeg har munnstykke i "hageslangedeler"-samlingen min, men det er allikevel sjeldent jeg gidder å finne det frem og koble det på - trenger jeg mer fart på vannspruten, så nøyer jeg meg som hovedregel med å bruke tommelen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 41 minutter siden:

Jeg kan legge til, munnstykke for å spyle båten kan være kjekt å ha, særlig vinduer og solcellepaneler kan med fordel spyles med ferskvann i ny og ne.  Fugleskit kan til en viss grad også spyles vekk dersom man har et godt munnstykke.  Man kan ofte pøse på med vann på paneler og vinduer på motsatt side av båten dersom man har et godt munnstykke.  Munnstykket er også fint for å stenge vannflyten uten å måtte gå til vannkrana.   Munnstykker fører som hovedregel til økt rekyl, men kan allikevel være akkurat det som skal til for at slangen holder seg i vannfyllingshullet og ikke stikker av under fyllingen.  Jeg har munnstykke i "hageslangedeler"-samlingen min, men det er allikevel sjeldent jeg gidder å finne det frem og koble det på - trenger jeg mer fart på vannspruten, så nøyer jeg meg som hovedregel med å bruke tommelen.

Hvordan er din opplevelse med bruk av vann sydover? Opplever allerede at jeg må betale, selvfølgelig med en minstekvote på 100 liter til de små biltemadunkene mine...

 

 

Link to post
21 minutes ago, Glenfiddich said:

Men hva med diesel-stank? Nå når jeg endelig har fått båten og drømmen er innenfor rekkevidde, så ligger jeg her og plages av diesel-stank, når jeg mye heller ville fokusert på den deilige duvingen eller knirkingen mot bryggen. Er det vanlig?

 

Vet ikke hvordan Allegro'en er bygd opp i bunnen/i kjølsvinet, men på den gamle Oksøy/ADA 32 båten som jeg hadde, så var båten laget slik at hvis man sølte noen dråper med diesel under påfylling, så rant denne dieselen fram i kjølsvinet og under salongen. Dettte ga en nokså grusom diesellukt i hele båten. At lukten er ubehagelig, er nå en ting, men dampen i fra diesel kan vel sannsynligvis også være helseskadelig.

 

Men jeg testet ut en metode for å bli kvitt lukten som fungerte helt fint. 

 

Jeg tok en bøtte med lunkent vann og blandet i en litt kraftig blanding med grønnsåpe. Tømte vannet med grønnsåpe ned i kjølsvinet, altså bunnen av båten, eller der hvor dieselen var. Pumpet så ut vannet og gjentok denne prosessen et par ganger.

 

Det viste seg da at dieselen løste seg opp i vannet med grønnsåpe, slik at lukten stort sett var helt borte etter "renselse".

 

Brukte også den samme grønnsåpen til å rengjøre dekk, og det fungerte også nesten forbausende bra.

 

På den båten som jeg har nå, så er bunnen av båten eller "kjølsvinet" delt opp i adskilte seksjoner, slik at det vansligvis er helt tørt under salongen. Kan være at Allegroen er bygd opp på samme måte, det kjenner jeg ikke til, men dieselsøl lar seg vel sannsynligvis fjerne med grønnsåpevann, der hvor det er.

 

Grønnsåpe er ellers billig og etterlater seg "god lukt".

Link to post
24 minutes ago, Valkyrja said:

Hvordan er din opplevelse med bruk av vann sydover? Opplever allerede at jeg må betale, selvfølgelig med en minstekvote på 100 liter til de små biltemadunkene mine...

 

Vi benyttet stort sett gjestehavner til dette formålet frem til Spania.  De aller fleste gjestehavnene hadde det inkludert i havneleia.  Danmark er vel det største unntaket hvor alt skal måles og betales for.

 

Da vi kom til Ibiza var gjestehavnsprisene såpass høye at det brått var slutt på gjestehavnsbesøk - da ble det tll å lete etter vannkraner på NoForeignLand-kartet.  De fleste stedene betalte man en liten sum for å fylle opp tankene, uavhengig av størrelse.  Evenuelt at man betaler per kubikkmeter vann elns.  Det er jo på sett og vis forståelig i de tilfellene hvor havna faktisk har kostnader ifbm administrasjon, anvisning, hjelp på brygga, samt at bryggeplassen beslaglegges for en tid.  Enkelte steder fikk man gratis vann dersom man fylte opp dieseltanken.  Vinterstid hendte det at vi rett og slett måtte stjele vann, f.eks. fordi det var umulig å oppdrive folk som kunne ta i mot betaling for slikt.

 

Mange steder finnes det gratis vannkraner på land - vannkraner som ikke er ment for at båtfolket skal fylle opp vann, men som er ment for at tørste folk skal kunne drikke vann m.m.  Jeg har et inntrykk av at folk i små båter og som ikke har lyst til å betale massevis for å få fylt vanntanker med begrenset kapasitet ofte tar med seg dunker på land og får de fylt opp på land.

 

I Hellas har mange av havnene debetkort som kan kjøpes fra havnebetjent og som brukes for strøm og vann - men jeg har ofte opplevd at det bare har kommet vann ut av krana uten noe om og men.  Kanskje vannet er gratis, kanskje noen andre har betalt for det.  Enkelte steder finner man gratis vann, andre steder må man betale opptil 20 EUR for å fylle tankene, atter andre steder er det helt umulig.

 

Tyrkia har også vært noe vanskelig, har vel alltid betalt for "full tank" der, ofte med betydelig administrative kostnader for å få betalt.  Romania og Bulgaria, inkludert i havneleie.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 12 timer siden:

 

I Hellas har mange av havnene debetkort som kan kjøpes fra havnebetjent og som brukes for strøm og vann - men jeg har ofte opplevd at det bare har kommet vann ut av krana uten noe om og men.  Kanskje vannet er gratis, kanskje noen andre har betalt for det.  Enkelte steder finner man gratis vann, andre steder må man betale opptil 20 EUR for å fylle tankene, atter andre steder er det helt umulig.

 


virker som disse debetkort bare funker innom en viss kommune/øy

eller ett par øyer……..

det fine er att man betaler bare for den strøm eller de vann man bruker….sen går man tilbake til stolpen og får tilbake rest pengene.

 

det er det flere glemmer, derfor kan det vare både strøm og vann kvar på stolpen.

 

inatt har vi hatt tur å legat med gratis strøm, og snart skall jeg fylle opp vanntankene også.

 

hadde ett  uvær i natt, litt over 20 i kasten,  værst tror jeg det var oppåt Corfu, Paxos / Antipaxos

da var det godt o ligge longside :smiley:

 

 

vann/strøm

IMG_1389.jpeg.6fe2ec5b8009f6f00efbb7f513a6b9d7.jpeg

S/Y Gunga Din

Link to post
On 9/9/2024 at 6:36 AM, Glenfiddich said:

Skaperen av båten hadde en veldig fin beskrivelse av optimal trim. Han sier start med fokka, og lær å perfekter den først.

Hva menes egentlig her? At du først skal lære deg å seile med kun fokk i rom slør eller unna? Det høres smått utrolig ut om du får balanse om du går høyere enn det. Og du får jo ikke perfektert kjennskapen til den før du har brukt den på kryss?

Link to post
Dalurfjall skrev for 2 timer siden:

Hva menes egentlig her? At du først skal lære deg å seile med kun fokk i rom slør eller unna? Det høres smått utrolig ut om du får balanse om du går høyere enn det. Og du får jo ikke perfektert kjennskapen til den før du har brukt den på kryss?

Jeg undret meg også over det der, men jeg kjenner ikke båttypen så jeg vil ikke komme med noen bastante meninger. Slik jeg ser det er det sikkert greit å sette fokken først, og trimme den inn mens en holder høyden med roret. Men for kryss ville jeg ikke holdt på med det i så mange minuttene før jeg hadde satt storseilet, og balansert båten med det. 

Link to post

Han understreker at "det går faktisk utmärkt att kryssa även med enbart fock" og at "hårdskotat" skal båten kunne holde 40 grader mot vinden.

 

Men han sier ikke at man bare skal seile med fokket. Slik jeg leser det, er det mer for å lære seg å optimalisere trimmen, som en nødvendighet for å kunne oppnå optimale 5,25 knop ved 40 graders kryssvinkel med normal sjøgang.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...