J-Å Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 Arne2 skrev for 2 timer siden: Tror at primus eller "pottebrennerprinsippet" fungerer slik at det skal dryppe inn diesel eller parafin i et lite kammer, som skal ha så høy temperatur at dieselen skal koke. Primus er noe annet, der kommer det fordampet drivstoff ut av en dyse under trykk. I en pottebrenner er det en fri væskeoverflate med kokende drivstoff, uten trykk. Min erfaring er mest med Dickinson, men jeg tror hovedprinsippet er det samme. Det skal ikke brenne fra dieselens overflate, men lenger oppe i ovnen, hvor dieselgass blandes med luft. Det er derfor viktig at noe leder varme ned igjen til bunnen av potten, slik at koking av dieselen opprettholdes, etter at flammen har flyttet seg oppover. I Dickinson ovnen er dette en løs del. Hvis en varmer med gass, så er det gjerne den øverste ringen her, eller tilsvarende del, som bør varmes. Min Dickinson Alaska er veldig lett å tenne kun med diesel. Når den er ren trengs bare en liten papirbit som veke, så tenner den uten rødsprit og vifte (må altså vente til papiret er mettet med diesel, før en tenner). Når den er litt kokset trengs ikke veke heller, da fungerer koksen som veke. Men det er viktig at det ikke ligger for mye koks og sot under den løse delen (som betegnes "superheater"). Jeg pleier å rotere den litt frem og tilbake, så den kommer godt ned i dieselen. Link to post
Arne2 Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 1 hour ago, J-Å said: Primus er noe annet, der kommer det fordampet drivstoff ut av en dyse under trykk. I en pottebrenner er det en fri væskeoverflate med kokende drivstoff, uten trykk. Har hatt to typer som utad lignet ganske mye på hverandre. Type A hadde en tank nede på dørken med pumpe, slik at man måtte pumpe opp trykket, nokså likt med en primus. Type B, den jeg har nå har bare "gravity feed". Tror trykket blare ble brukt til å transportere brennstoffet fram til det stedet der fordampingen skjer. Husker ikke om den første brenneren med pumpe var Taylor eller Dickson. I hvert fall en gammel modell som ikke fungerte noe særlig. Link to post
tobixen Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 Nå har vi gass ombord, men jeg har jo masse erfaring med primuser, både som aktiv turgåer, speider, vernepliktig, ja, jeg vil påstå at jeg var en primusentusiast. I første båt hadde vi gassbrenner med små gassflasker, jeg irriterte meg en del over at vi ikke hadde primus i stedet. I forrige båt hadde vi en båtprimus, modellen var for lengst gått ut av produksjon. Jeg var innom en entusiast og fikk tak i noen reservedeler og mange praktiske råd til primusen jeg hadde der, men ... noe gikk galt, husker ikke helt hva, men jeg mistet totalt motivasjonen til å fikle mer med den. Effektive brennere baserer seg på å brenne væske i gassform. Rødsprit og bensin kan brenne i væskeform, men det gir mye sot. For brennere beregnet for diesel, parafin, lampeolje eller tilsvarende så benyttes varme fra forbrenningsprossessen på å fordampe drivstoffet. Da må også enheten forvarmes. For en primus beregnet på bensin (farlige greier, tror dét er ulovlig i Norge?) så benytter man drivstoffet for å forvarme enheten, ellers er det ofte rødsprit som benyttes. Det er viktig at forvarmingen gjøres godt nok, og at primusen fyres opp rett etter at spriten er ferdig brent opp. Dersom primusen ikke er varm nok, så må man vente tll den er nedkjølt før man heller på mer rødsprit. Jeg har hatt en relativt alvorlig insident i barndommen hvor jeg kranglet med å få en billig russisk brenner ("primus" skulle jeg til å skrive, men det er vel et registrert varemerke?) til å fungere og trodde grunnen til at den ikke fungerte var at den ikke var varm nok. Mer rødsprit på en brenner som allerede er skikkelig varm -> masse rødspritdamp -> selvantenning. Det hadde gått veldig bra dersom jeg hadde bevart roen, men jeg skvatt jo litt slik at jeg sølte mer rødsprit - og der satt jeg plutselig med en rødspritflaske i full fyr i høyrehånda og flammer rundt hendene mine - så flasken med 3/4l med brennende rødsprit slapp jeg ned på gulvet. Jeg satt på badet, det hadde gått greit om jeg hadde brukt dusjen for slukking, eventuelt et skumbasert brannslokkingsapparat, eller om jeg bare hadde vært smart nok til å lukke døra før jeg tømte det pulverbaserte slokningsapparatet, men akk ... hele huset ble fullt av støv. ... og her kommer neste lærdom, man må benytte riktig drivstoff. Den russiske brenneren var trolig beregnet på lavoktan bensin (husker ikke om det var 75-oktan eller 80-oktan som ble solgt på bensinstasjonene der). Litt senere i livet fikk jeg meg en liten kompakt sak hvor man kunne bytte ut dyse og bruke greia på parafin, bensin eller liten gassflaske. I dag har jeg gass ombord, og var egentlig ganske fornøyd med å få meg en båt med forskriftsmessig gassopplegg, etter å ha sloss mye med primuser som ikke ville virke, og også deiling å slippe unna å bruke tid og krefter på forvarming. Men det er jo ikke slik at et gassanlegg er helt uten tekniske problemer, man har slanger og rør som må byttes ut, koblinger som ruster i stykker. En annen problemstilling er at gassflasken går "plutselig" tom, på et dieselfyrt anlegg har man alltid nok drivstoff i reserve. Den største problemstillingen jeg har møtt på er utfordringen med å få fylt/byttet gassflasker i utlandet, tidvis er det slik at hvert land har sine unike flasker og forskjellige koblingsstandarder. (noen sverger til campingaz™) - men prisen for å bytte en stor flaske med gampingaz er som hovedregel en god del større enn prisen for å kjøpe en ny gassflaske lokalt, med adaptere, og kaste forrige flaske) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 Jeg kom til å tenke på at jeg har sett varmeovner basert på parafinbrenning som har vært med veke, men som har brent ganske effektivt og sotfritt. Kanskje prinsippet der er det samme som for pottebrenneren? Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 Vekebrennere skiller seg fra pottebrennere ved at brennstoffet fordamper fra veken, heller enn å kokes i "potten". Strålevarme fra flammen er gjerne nok til å fordampe drivstoffet fra vekene, så det trengs ikke noen avansert "superheater" innsats. Men de krever ganske rent drivstoff, siden det meste som ikke forbrennes blir igjen på vekene. Link to post
Glenfiddich Svart 16.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Min Refleks ser ut til å være en form for multifuel, hvor regulatoren innstilles ulikt for ulike drivstoff. Jeg velger å tro at det er årsaken til problemet, og vil forsøke å finne riktig innstilling på en dings som ser ut til å ha blitt skrudd litt på fra før. Men jeg har et tilkoblingsproblem også. Den gamle råtne slangen som lå der var 8mm ID, og jeg kjøpte ny slange i samme dimensjon, som viser seg å gli lett utenpå kobberrøret som leder til regulatoren. Men det endte opp med dieseldrypp til tross for bruk av slangeklemme. Hva er best: A: Stramme slangeklemmen ytterligere B: Montere koblinger C: Ny slange i dimensjonen under eller hva? Link to post
Arne2 Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 21 hours ago, tobixen said: Jeg kom til å tenke på at jeg har sett varmeovner basert på parafinbrenning som har vært med veke, men som har brent ganske effektivt og sotfritt. Kanskje prinsippet der er det samme som for pottebrenneren? En sånn har jeg og den er stablet godt vekk nede i boden. Huttetu for noen grusomme greier. Billig men ubrukelig. Forpester luften så man knapt nok kan puste og så tårene renner. Har også testet gassovn og har også en slik liggende i boden. Den var litt bedre enn parafinovn med veke, men ikke så mye bedre. Begge disse manglet "skorstein ut". En gassovn med skorstein ut, det skulle fungert bra, altså noe a la en pottebrenner med med gassdrift i stedet. Har sett det på Internett og til salgs, men ikke i Norge. (Var på jakt etter en slik før jeg fikk den Taylor brenneren som jeg har nå. Den fungerer greit bortsett fra litt vanskelig oppstart.) Link to post
Glenfiddich Svart 16.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Hm. Du sier gassovn med skorstein ut... I prinsippet burde man kunne lede gass gjennom hullet til rensepinnen, og ha en brenner nedi Refleksovnen, litt som en DIY-variasjon av gass-refit av stormkjøkken. Link to post
Arne2 Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 27 minutes ago, Glenfiddich said: Hm. Du sier gassovn med skorstein ut... I prinsippet burde man kunne lede gass gjennom hullet til rensepinnen, og ha en brenner nedi Refleksovnen, litt som en DIY-variasjon av gass-refit av storkjøkken. Jeg var inne på tanken å bygge om den første parafinbrenneren som ikke fungerte. Det kan nok la seg gjøre. Men det ble i stedet ny båt med fungerende brenner. Det skulle vært utrolig lettvint med en gassbrenner der det bare var å åpne for gassen og tenne på. Den gassovenen som jeg har fungerer jo slik, men det er ikke noen skorstein ut og da blir det tungt å puste og såre øyne. Parafin er jo ellers kjempedyrt. Gass i fra 10 Kg flaske er jo litt billigere. Diesel blir vel aller billigst. Båten min er i utgangspunktet bygd for 2.5 kg gassflasker. De er jo kjempedyre og vanskelig å få tak i. Har moddet om til 10 Kg flaske på dekk, og plassert slik at eventuell lekkasje går over bord. Prisen for å fylle 2.5 og 10 kg er vel sånn omtrent den samme som 2.5 kg, slik at prisen pr kg blir redusert til ca en fjerdedel. Bruker gass til koking og varmt vann, og "nødløsning for oppvarming" hvis alt annet svikter. Et gammelt gassanlegg er jo litt skummelt mht lekkasje, slik at kobler gassflasken helt i fra og har den bare fysisk tilkoblet når jeg skal bruke ovnen. Litt tungvint, men tar ikke sjansen på noe annet. Link to post
Arne2 Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Denne her ser jo kjempebra ut, og billigere enn tilsvarende dieselbrenner. https://www.go2marine.com/dickinson-marine-newport-p9000-propane-lpg-boat-cabin-heater-fireplace (1-1.3 KW) Har aldri sett eller hørt om en slik i Norge. Litt større modell: https://www.go2marine.com/dickinson-marine-newport-00-new-p12000-propane-lpg-cabin-heater-fireplace-p12000 (1.2-1.6 KW) Link to post
tobixen Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 2 hours ago, Glenfiddich said: Min Refleks ser ut til å være en form for multifuel, hvor regulatoren innstilles ulikt for ulike drivstoff. Jeg velger å tro at det er årsaken til problemet, og vil forsøke å finne riktig innstilling på en dings som ser ut til å ha blitt skrudd litt på fra før. Men jeg har et tilkoblingsproblem også. Den gamle råtne slangen som lå der var 8mm ID, og jeg kjøpte ny slange i samme dimensjon, som viser seg å gli lett utenpå kobberrøret som leder til regulatoren. Men det endte opp med dieseldrypp til tross for bruk av slangeklemme. Hva er best: A: Stramme slangeklemmen ytterligere B: Montere koblinger C: Ny slange i dimensjonen under eller hva? A er en nødløsning, det kan produsere flere problemer enn hva det løser. En nødløsning som er litt mer holdbar er å legge noe i mellom slangen og rørstussen, f.eks. en tynn rørbit av en mindre dimensjon, hamp, tape e.l. Spesielt hamp kan være effektivt og vare i lengre tid. Nå for tiden bruker man jo ofte teflontape i stedet for hamp, men teflontape er kanskje ikke så effektivt for å stoppe diesel? (EDIT - lagt til etter publisering): Hamp og teflontape bør man alltid ha ombord, det hender ofte at man har lekkasjeproblemer som kan løses med hamp og/eller teflontape. I tillegg bør man ha koniske treplugger, fett, smør, Tec7 eller Sikafleks, og det finnes også mange andre nyttige produkter for å stoppe forskjellige typer lekkasjer. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Innstilling for forskjellig fuel går først og fremst på innstilling av passelig flamme tror jeg. Den skal vel tenne uansett hvis det kommer diesel i potten, og den varmes med sprit. Noen bilder hadde hjulpet for diagnose. Gass ville jeg holdt meg langt unna. Spesielt apparater som står på om natten. Link to post
Glenfiddich Svart 16.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 I dag har vært en fabelaktig dag på sjøen! Blå himmel, perfekt seilevind og t-skjorte temperatur! Utpå ettermiddagen kom det ut 6 seilbåter til, og jeg hadde lyst til å stikke bort å hilse, men de holdt på så nærme land at det ikke var aktuelt. Dieselvarmeren må vente til været ikke er så deilig. Link to post
Arne2 Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 4 hours ago, J-Å said: Den skal vel tenne uansett hvis det kommer diesel i potten, og den varmes med sprit. Min Taylorbrenner tenner ikke uansett, det er helt sikkert. Det er en veldig omstendig prosess med å forvarme med rødsprit, og så åpne opp for diesel akkurat når "potten" har blitt varm nok til at dieselen fordamper. Framgangsmåten er også detaljer beskrevet i ovnenes manual. "Juksemetoden" som ikke står beskrevet i manualen er å hjelpe til med forvarmingen vha en gassbrenner. Gjør man dette feil så er det to utfall. Enten så tenner den ikke, eller så før man for mye fordampet diesel i kammeret, og så eksploderer den. Eksplosjonen kan medføre at den slukker, og da må man vente til at den har blitt kald før nytt forsøk, ellers så blir det ny eksplosjon. Link to post
Arne2 Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Den fysiske utførelsen av en Refleks ovn er litt annerledes, mengden av rødsprit er litt større, og det tar litt lengere tid enn for Taylorovnen, men ellers så ser det ut som at de prinsippene som beskrives i denne videoen er akkurat de samme: Link to post
Glenfiddich Svart 17.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Denne gav meg håp om enkel løsning: Skal sjekke etter at slangeproblematikken er løst. Link to post
Glenfiddich Svart 17.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Forøvrig har jeg i hele dag gått og kjent på en følelse av at jeg kjenner meg klar. I går fikk jeg en sånn følelse mens jeg var ute, liksom et stikk, "skal jeg bare seile avsted nå?". Jeg slo det raskt fra meg, selvfølgelig, men det var deilig å faktisk vurdere det i halvannet sekund. Jeg sliter fortsatt med å krysse opp mot vinden i når det er mye vær, så jeg ender ofte opp med å liksom ta en piruett for å slippe å streve så mye. Og så har jeg fortsatt ikke lagt opp til å reve fra cockpit, det MÅ på plass, fordi jeg kjenner meg selv godt nok til at jeg ville tatt sjansen på at riggen holdt ellers. Og så er jeg usikker på det å ligge bi, for min erfaring hittil er at hun gjør det av seg selv. Båter skal liksom legge seg sidelengs, men hun legger seg med baugen mot vinden. Ingen slamring med seilene heller. Link to post
J-Å Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 I tillegg til rev har du en malje for en såkalt cunningham. Brukes til å stramme masteliket nedover, med en line som kan gå til cockpit. I utgangspunktet bør du stramme godt oppover med fallet, men under seiling er det lettere stramme nedover. Link to post
-morten- Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 10 hours ago, Glenfiddich said: Forøvrig har jeg i hele dag gått og kjent på en følelse av at jeg kjenner meg klar. I går fikk jeg en sånn følelse mens jeg var ute, liksom et stikk, "skal jeg bare seile avsted nå?". Jeg slo det raskt fra meg, selvfølgelig, men det var deilig å faktisk vurdere det i halvannet sekund. Jeg sliter fortsatt med å krysse opp mot vinden i når det er mye vær, så jeg ender ofte opp med å liksom ta en piruett for å slippe å streve så mye. Og så har jeg fortsatt ikke lagt opp til å reve fra cockpit, det MÅ på plass, fordi jeg kjenner meg selv godt nok til at jeg ville tatt sjansen på at riggen holdt ellers. Og så er jeg usikker på det å ligge bi, for min erfaring hittil er at hun gjør det av seg selv. Båter skal liksom legge seg sidelengs, men hun legger seg med baugen mot vinden. Ingen slamring med seilene heller. Det er lett å gli ut av drømmen når man kommer inn i virkeligheten! Det har jeg opplevd mange ganger også. Jeg er for optatt av det tekniske og at utstyr må være helt 100% om jeg skulle krysset hav med egen båt! Har vært på havet i dårlig vær og er ikke så sikker på om jeg ser helt sjarmen med å være inni ei vaskemaskin med liten båt. Hadde i hvertfall ikke fått med samboeren og sønnen ut på noe sånnt. Er ihvertfal smart å gjøre seg kjendt med båten og tryg på båten i rolige forhold først og fremst. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Glenfiddich Svart 18.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Morten, ja, før jeg tilbyr dattera mi å være med på langtur så må jeg først ha kommet tilbake med livet i behold selv. Men for min egen del så kjennes det veldig ut som at det går mot tur, selv om det fortsatt er en og annen ting som mangler. J-Å: Ja, det kan se ut som at jeg har fire stk cunninghams. I boka er det en skisse av et snabbrev. Inni bommen min er det to tau, bør da det systemet i boka festes i rev 2 og 3? (på hver sin side av bommen) Link to post
J-Å Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Forstår ikke helt 4 cunninghams. Jeg ser bare én på storseilet. De andre oppover vil jeg kalle revemaljer. De går gjerne inn på en krok med "klassisk" reving. Men med snabbrev blir det jo forsåvidt ganske likt. Det som er med flere enline snabbrev, er at de kan være litt trege å få ut igjen når du skal ha fullt storseil igjen. Men da er gjerne været bedre. Hvis du har 3 rev i seilet, men bare 2 reveliner, så kan du bare velge ut fra forventede forhold. Link to post
Glenfiddich Svart 18.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Seilbåt-livet byr på mange uventede perler, denne gangen er det danske fiskere på kanal F3 som byr på trivelig underholdning... Jeg er på vei sørover og målet er å få tatt et bilde hvor både Lindesnes fyr og Ryvingen i samme bilde. Men på litt under 57°56 er det fortsatt ikke i nærheten av å få plass og nå begynner det dessuten å bli litt smått. Link to post
Arne2 Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 On 9/15/2024 at 1:34 PM, J-Å said: Primus er noe annet, der kommer det fordampet drivstoff ut av en dyse under trykk. I en pottebrenner er det en fri væskeoverflate med kokende drivstoff, uten trykk. Ja, du har helt rett. Jeg har hatt to forskjellige dieselbrennere som utad så ganske like ut. Den første som jeg skrudde veldig mye på, og som aldri fungerte hadde et innvendig brennerhode nær identisk likt med en primus. Den jeg har nå er en "ekte pottebrenner". De to var nok helt forskjellige, slik at jeg kom til å ta feil. Link to post
alf-inge Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Glenfiddich skrev On 17.9.2024 at 21.41: Og så er jeg usikker på det å ligge bi, for min erfaring hittil er at hun gjør det av seg selv. Båter skal liksom legge seg sidelengs, men hun legger seg med baugen mot vinden. Ingen slamring med seilene heller. Det er vel bra om båten legge seg litt opp mot vinden når du legger bi, slik at hun får bølgene på skrå forfra. Men hvis hun ligger for høyt, kan det tenkes du har for stramt storseilskjøte? Det er med forholdet mellom storseilskjøtet og roret du bestemmer vinkelen mot vinden. Storseilet litt ned i le, og rorkulten også litt ned i le (dvs. styre litt mot vinden). Kanskje en idé å eksperimentere litt med hva som funker? Link to post
J-Å Svart 19.September.2024 Link til dette innlegget Svart 19.September.2024 Hvilken "legge bi" situasjon er det du øver på? Det er vel 2 typiske nødsituasjoner. hvor det er aktuelt. 1) Mann overbord. Ikke så aktuelt for soloseilere. 2) Storm. Da har en gjerne stormfokk og 3 rev i storseilet. Så det blir gjerne litt vanskelig å vite helt hvordan det blir uten å prøve i sterk vind. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn