Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake


Glenfiddich

Recommended Posts

3 hours ago, Code0 said:

Så du vurderer å ta ansvar for et liv til? Jeg ser du starter fra Sørlandet, og skal sydover, da betyr vel at du setter til havs. I oktober.

 

What could possibly go wrong? :-)  Man krasjer i allefall ikke med noen øyer underveis.

 

Jeg har hatt folk ombord som plutselig har hatt stort ønske om å forlate båten - så når folk vil bli med på tur og er ivrige på å også bestille returbilletter (fra et sted/tidspunkt som nærmest forutsetter at man blir med hele veien), eller skal bli med på tur når jeg vet at første etappe kan bli røff eller lang, så pleier jeg alltid å advare dem.  Hun damen hevder jo at hun er båtvant, så da er forhåpentligvis ikke sjøsyke noe stort problem.

 

3 hours ago, Code0 said:

Synes @tobixen det er en god idé,

Så lenge man sjekker værmeldingen grundig, og fortsetter langs østsiden i stedet for vestsiden av Danmark, i vestavind, så gir jeg tommel opp.  Trådstarter gir et inntrykk av å ha relativt god kontroll på ting.  Men jeg forstår det dithen at båten ikke har autopilot, da vil jeg på det sterkeste fraråde soloseiling.

 

3 hours ago, Code0 said:

han som klaget over at han ikke fikk advarsler før han la av gårde, dog langs kysten…

Jeg synes per se at forholdene var forsvarlig. Siden jeg tilfeldigvis fikk motorstopp, så var det mange som ristet på hodet, turen var plutselig "galskap".  Hvis jeg ikke hadde fått motorstopp, så tror jeg ikke det hadde vært noen negative tilbakemeldinger.  Jeg kaller dette for etterpåklokskap.

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Når du kaller det etterpåklokskap så får jeg assosiasjoner til "hva var det jeg sa", og da tenker jeg videre at enhver idiot kan finne et eller annet å sette fingeren på, men det krever litt mer å se en mulighet for suksess. Samtidig blir det en urettferdig forenkling, fordi det kan være en hårfin linje mellom forsvarlig og uforsvarlig. Men fra mitt perspektiv så føler jeg at jeg har tatt store steg på kort tid, og synes at uforsvarlighet nå vil dreie seg om manglende respekt for værvarsel. Men den vurderingen forutsetter også utbedringer på noen områder. Og selv om jeg er helt med på at det kan anses av noen som uforsvarlig, er jeg ikke enig i at det er i motstrid med godt sjømannskap. 

Link to post
1 hour ago, Glenfiddich said:

år du kaller det etterpåklokskap så får jeg assosiasjoner til "hva var det jeg sa", og da tenker jeg videre at enhver idiot kan finne et eller annet å sette fingeren på

 

Det var ingen som hadde innvendinger før turen.  Etter turen, så var det plutselig galskap å ta med familien på noe slikt.  Derfor jeg sier "etterpåklokskap".

 

Da motoren sluttet å virke, så tenkte jeg "dette går bra, jeg har jo seil".  Natterstid.  Masse rot i cockpit.  For mye seil gikk ut på en gang, og jeg fikk problemer med å både styre skuta og å stramme seil, og fikk ikke styrt skarpt nok uten først å få strammet seilene.  Heldigvis fikk jeg hjelp fra fruen, men det var egentlig for sent, vi var svært nære ved å havarere mot en øy.  Et av læringspunktene er at det er viktig å holde orden på tauene i cockpit, og også viktig å holde det ryddig, det skal ikke ligge ting å flyte i cockpit.

 

En ting det ble satt finger på var at om noe skulle skje, så er det langt mer utfordrende med en redningsaksjon i mørket på en av årets første dager, enn å ha en redningsaksjon på dagtid på sommeren - og det er noe man bør tenke over.  Risiko er produktet av sannsynlighet og konsekvens, konsekvensen kan være høyere i oktober enn i juni.

 

Minnes forøvrg at jeg i tidligere båter også har hatt problemer med å forlate styreposisjon lenge nok til å få god reving på seilene - og vanskelig å holde god kurs uten god reving på seilene.

 

1 hour ago, Glenfiddich said:

det kan være en hårfin linje mellom forsvarlig og uforsvarlig.

Ja - og her kommer det med "etterpåklokskap" inn igjen: i etterpåklokskapens lys, dersom det gikk bra, så var det forsvarlig, og dersom det ikke gikk ba, så var det uforsvarlig. 

 

Egentlig synes jeg det er helt galt.  Jeg har filosofert over dette mang en gang.  Risikoen kan være såpass høy at en tur er å anse som høyst "uforsvarlig" - men ofte er det sannsynlighetsovervekt for at det går bra allikevel.  Jarle Andhøy seilte "feil vei" gjennom Drakestredet.  Han overlevde - men det var allikevel uforsvarlig.  Jarle Andhøy og Thor Heyerdahl ansees av mange for å være helter - ingen tvil om at de er barske karer, men var turene deres egentlig forsvarlige?  Er de kanskje "helter" bare fordi de hadde flaks?  Tilsvarende med havnemanøvrering - går ting galt, så er man idiot, og går det ut over andre båter, så risikerer man å få kjeft så ørene flagrer.  Men det hender at ting nesten går galt.  Det har hendt flere ganger i havnesituasjoner at jeg har fullstendig mistet kontroll - men så plutselig har båten allikevel kommet pent i ro, millimeter unna å skade nabobåtene - og da høster man jubel og godord!  Selv om det egentlig var uforsvarlig å gå inn/ut av den havna i så dårlig vær, eller uten bedre planlegging.

 

Turen min hvor jeg fikk motorstopp og det nesten gikk galt - det mener jeg var en uforutsett "black swan event", og ikke noe bevis på at turen i seg selv var uforsvarlig.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Ja, du sier noe... I går ble jeg oppringt av familie, noen som var bekymret over reiseplanene, og vi filosoferte litt over naturen i det hele. Både den som er i oss og rundt oss. Jeg ligner visstnok min far, som også hadde dette båndet til sjøen som er vanskelig å skikkelig beskrive. Det ble ikke et tema da, men sammen med det du skriver om helter og flaks, går tankene til det aller første kappløpet i livet, du vet, det som kulminerer i at vi blir til oss selv. Veivalg i livet er kanskje ikke frie valg, kanskje er de programmert inn i oss fra start av. Noen trenger å være søkende og risikovillige for å leve autentisk, mens andre trenger å være forsiktige og forsvarlige. I det store racet er begge deler og alt i mellom gyldige strategier. 

Link to post
tobixen skrev for 10 timer siden:

Turen min hvor jeg fikk motorstopp og det nesten gikk galt - det mener jeg var en uforutsett "black swan event", og ikke noe bevis på at turen i seg selv var uforsvarlig.

Ut fra din beskrivelse av situasjonen synes jeg ikke du kan påberope deg en "black swan event". Jeg vil vel heller si at dette var en "grey swan event" - "an event that is known and possible to happen, but which is assumed to be unlikely to occur". For det at båter kan miste motorfremdrift er jo en kjent sak, og noe man bør ta høyde for  med en eller flere sikkerhetsbarrierer.

Link to post

Nå vet jeg ikke hvorfor motoren ikke ville starte i tobixens tilfelle, men et generelt tips er å kunne koble om startstrømmen f.eks. med startkabler til forbruksbanken og vite hvordan man "tjuvstarter" startmotoren med et skrujern i nødstilfelle.

Nå er det mye mer som kan gå galt, men det eliminerer i alle fall to vanlige problemer.

Link to post

"Grey swan" er kanskje mer beskrivende.

 

Dette er noe jeg tidvis tenker på. Vi tar det for gitt at ting bare fungerer. Hva om motor, kartplotter, GPS, autopilot, strømmen ombord eller lignende skulle ryke - er man godt nok forberedt til å greie seg uten dette hjelpemiddelet? GPS er jo et godt eksempel, vi tar det for gitt at det bare virker, men jamming og spoofing er jo faktisk i ferd med å bli et problem. Har man god nok trening i å skjønne hvor på kartet man er dersom GPS feiler? Eller værre - er man i stand til å skjønne at noe er feil dersom GPS viser litt feil posisjon? Selv vi som har vokst opp med papirkart har kanskje glemt av hvordan det er å ikke ha et automatisk oppdatert "du er her"-markør på kartet

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Oppdateringer:

 

Med ferdig teipet storseil tok jeg med fire venner på seiltur i dag, perfekt seilevind, men vi hadde ikke mer enn forlatt brygga før dieseltanken var tom. Men den gikk tom i går også, da jeg tok med en kompis for å fiske, så noe må være galt. Det meste så ut til å bli bra etter å ha gjort noen tiltak, men her må det byttes slanger og noen pakninger. 

 

Jeg har også tatt kontakt med en kompis som jeg for noen år siden gav en slik speedy stitcher, og spurte om han fortsatt hadde den, og om jeg i så fall kunne låne den. Tingene hans er nedpakket på grunn av eventyr-modus, men han har en viss anelse om hvor den kan ligge så han skal sjekke. 

 

Den gamle dama på brygga som spurte om å bli med, ringte meg i går og sa hun hadde tenkt på det og synes at båten var litt for liten, men at hun satt pris på å bli ønsket velkommen. 

Link to post

Shit, nå er vi så nærme 1. oktober at den dagen er med på langtidsvarselet. Det er mange løse ender, i form av ulike utbedringer på båten og andre ting. La meg gjøre en erkjennelse så tydelig som dette: De som driver og planlegger en langtur lang tid i forveien, de har faktisk et poeng. Det er MYE, mange, og tid- og ressurskrevende oppgaver som skal gjøres. Man kan ikke bare bestemme seg en måned i forveien og forvente at det blir smooth sailing, for det dukker opp hundre småproblemer som må takles og mange tar mer tid enn man ville trodd. Man skal skikkelig ville det. 

 

Er jeg i rute? Tja. Ja? 

 

Jeg føler at seiling er dritlett og at det ikke er noe farlig. Men med unntak av mine første seilturer med Junkeren har det stort sett vært pent vær. Jeg må ut og finne ruskevær. Onsdag ser bra ut:

 

20240923_185702.jpg.85e2583ed037de5bd9829b508b4d4939.jpg

Link to post

Jeg forstår det slik at Danmark er første mål.  Jeg har selv kjøpt båt og seilt den hjem fra Danmark etter litt oppgraderinger, og det var en svært positiv opplevelse. Prisnivået er vel litt høyt, men det meste kan ordnes. Om det skulle stoppe litt opp, så finner du greit et sted hvor båten kan ligge en stund.  Etterforsyning fra Norge kan sikkert ordnes også. Så jeg ville ikke bekymret meg for å seile over til Skagen f.eks.  Det er mye skipstrafikk langs den danske vestkysten, men det går vanligvis greit å finn en "luke".  Det jeg fant nyttig var å øve på å tolke skipslanterner og fyr. Det kan fremstå som et litt kaotisk "lyshav" hvis en nærmer seg kysten i mørke. 

Link to post

Det er nesten helt garantert at turen blir mer komfortabel med avreise i mai. Verden ligger der fremdeles, og da kan du nyte sommeren nedover Europa med lysere dager, mer stabilt vær, litt mer erfaring og flere mynter i skipskassa.

Følg drømmen, men det er lov å utsette den litt for at den skal bli enda bedre.

Vinteren kan brukes til å arbeide seg gjennom denne lista: https://www.finn.no/107765912 Særlig den om Ho-Ho er interessant. De forlot Oslo i slutten av november!

https://www.drammen.kommune.no/tjenester/byarkivet/godbiter-fra-arkivene/jorden-rundt-med-ho-ho/

Link to post

Jeg ser at det oppfordres til ikke å være urimelig bastant når det gjelder avreisetidspunkt. Ruten er ikke bestemt. I morgen blir generalprøven, hvor jeg får testet båten og meg selv i sterk vind.

 

Ettersom kartplotteren ikke har muligheten til å få nye kart på grunn av gamle brikker, har jeg med deres hjelp vurdert ulike løsninger for oppgradering. Valget falt på en brukt Orca Core 2 med 5 måneder igjen av abonnementet, til litt over halv pris av en ny. 

 

Resonnementet var at denne gir full tilgang til alle kart, viser ais-signalene fra VHF-en, og kan lett bygges på med øvrig teknologi etter hvert.

 

Valkyrja sier at mobiltelefoner går tom for strøm når det gjelder som mest, så min plan er å gå til innkjøp av en billig brukt telefon eller nettbrett utelukkende til navigasjonsbruk. Er det noen som har tanker omkring denne vurderingen?

Link to post

Har god erfaring med bruk av nettbrett med Navionics til navigasjon. Var stort sett det vi brukte på langtur. Men det må ikke være eneste hjelpemiddel! Det er mye som kan gå galt med så ømfintlig elektronikk på sjøen: knust skjerm, saltvann som ødelegger elektronikken, softwareproblemer osv. Det er fort gjort at det går i dørken og takker for seg.

 

GOPR0259_1459204156151_high-01.jpg.2c1515eff7d92eb030153b6028d8d56e.jpg

 

Screenshot_20160701-234707-01.jpg.e1b12c669c93eef8ca8a2e744cc12c1c.jpg

Link to post
19 hours ago, Glenfiddich said:

for det dukker opp hundre småproblemer som må takles og mange tar mer tid enn man ville trodd. Man skal skikkelig ville det. 

 

Det skjer mens man bruker båten også.  Det går med mye tid og penger på å fikse og vedlikeholde ting, uten at lista over ting som må fikses blir særlig mye kortere.  En god del ting kan fikses mens man ligger i havn, for anker, og enkelte ting kan til og med fikses under gange.

 

Jeg er glad for at jeg stort sett seiler nært land, som regel finner man seg et sted å ligge, og som regel får man bestilt reservedeler.

 

En gang røyk "padeye" som babystag og seil er festet til.  Kanskje jeg strammet opp for mye.  Kanskje den som stod der (og som alltid har vært der) var underdimensjonert.  Det var kneppeseil, og menst ting blafret, så greide krokene oppe på seilet å hekte seg fast i vantet, over salingshorn!  Det var ikke noe vei utenom, jeg måtte opp i masta bare for å kunne få tatt ned seilet.  Da var det veldig greit både at jeg hadde mannskap med meg, og at vi kunne gå inn i smult vann, få litt le for vinden, ankre opp og klatre relativt problemfritt opp.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
4 hours ago, Glenfiddich said:

Valkyrja sier at mobiltelefoner går tom for strøm når det gjelder som mest, så min plan er å gå til innkjøp av en billig brukt telefon eller nettbrett utelukkende til navigasjonsbruk. Er det noen som har tanker omkring denne vurderingen?

 

Powerbank, reserve-mobil og reserve-SIM kan være nyttige greier.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Min erfaring med iPad som kartplotter (med vanntett og støt-beskyttende deksel, men ingenting foran skjermen for å ha klart og tydelig skjerm) er at det fungerte for det meste fint i de årene jeg brukte det, med unntak av et par ganger da den mistet GPS-ene (og den ene gangen var det temmelig stress), samt at den flere ganger slo seg av hvis den ble for varm i sola.

Har hatt en fastmontert kartplotter siste 7 årene som jeg er veldig fornøyd med, og den har aldri sviktet meg (men har en mobil med kart som jeg da kan bruke som backup hvis det skulle skje). Skjermen fungerer jo uansett selv med direkte sol, den blir ikke for varm, kan ikke falle ut av båten eller rotes bort. I tillegg får jeg jo på den inn data fra alle andre instrumenter som jeg også har skaffet meg etterhvert, kan styre autopilot med kurs/ruter jeg lager der etc.
Ulempen for deg med en slik er potensielt høyere pris (selv om man vel burde få en eldre modell til ikke så mye penger), kanskje vanskelig å plassere gunstig, samt noe høyere strømbruk.
Utsetter du turen, så er det jo tid til å vurdere dette nøyere.

Link to post

Med Orca Core 2 er det vel GPS på den som brukes, og displayenhetene har enn stabil wifi (og bluetooth?) forbindelse med Core. 

 

For dårlig vær ville jeg valgt en vanntett mobiltelefon med trådløs lading. Og en vanntett trådløs ladestasjon. I tillegg et nettbrett inne. En "ekte" plotter fungerer nok bedre med våt skjerm, men det bør vel gå å holde en telefon noenlunde tørr.

https://www.maritim.no/rokk-tradlos-lading-toppmontert-vanntett-ipx6-12-24v

 

https://www.marineshop.no/ram-mounts/138042/ram-quick-grip-vanntetttrådløs-ladeholder-usb-b-kule

Link to post

Takk for forslaget, men det å opprette en pengeinnsamling for et slikt formål, uten å selv ha bidratt særlig til forumet, synes jeg ikke passer. Jeg er kjempeglad for all hjelp og gode innspill, men vil heller reise avgårde tynt utstyrt enn å ha stått med lua i hånda. Når det er sagt - så har jeg opprettet en spleis - og delt med mine Facebook-venner. Hvor jeg tilbyr reisebrev for en tier. Men selv om det har begynt å bli en betydelig sum, i mine øyne, så er det viktigste å ha noen bevist interesserte å dele eventyrene med. 

Link to post
J-Å skrev 1 time siden:

Det er ihvertfall ikke lett å selge seil i Norge i september. Kanskje baatplassen-medlemmer er villige til å bidra litt på en spleis til både deg og @Valkyrja?

 

Jeg har spart i noen år, og solgt alt jeg ikke behøver, så skipkisten min er fortsatt komfortabel nok til at jeg kan ta meg råd til ferske baguetter hver morgen :smiley: Men takk for forslaget J-Å!

Link to post

Yess, yess, yess! Gult kuling-varsel og i dag var i morgen i går. Det ligger an til perfekte forhold for generalprøven! 

 

Forberedelsene starter nå: jeg skal ikke gå for et fullt uthvilt utgangspunkt, men sette på vekkerklokken gjennom natten for å simulere langturmodus med noe avbrutt søvn. Målsettingen er å finne en balanse mellom forsvarlig og utfordrende. 

 

I morgen regner jeg med å starte med tredje revet i hovedseilet, men er usikker på valg av forseil annet enn at det blir et selvslående fokk. 

 

Jeg vet ikke hva jeg skal håpe på, å mestre forholdene eller å få seg en på trynet. 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...