Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake


Glenfiddich

Recommended Posts

Valkyrja skrev for 6 timer siden:

Jeg hadde skaffet meg en skikkelig plotter, om jeg var deg. Har axiom med berøringsskjerm selv, og selv om jeg ikke er 100% fornøyd med den, er det uendelig mye bedre enn smarttelefon.

Når @Glenfiddichnå etter det jeg forstår  har gått for Orca Core med kart, så er det vel Orca display 2 som er "skikkelig plotter". Så er det rimeligere løsninger som mer eller mindre dekker behovet.

Link to post

Orca har en egen plotter. Den nye D2 versjonen er laget «in-house», og har god lesbarhet i alle forhold. Den kan deaktivere touch når det trengs. 
 

Den forrige versjonen til Orca var et Samsung værbestandig nettbrett. Bedre enn telefon, med feste og lading. Mye bedre enn f.eks. iPad i sol (og selvfølgelig regn). Samme deaktivering av touch som D2. Jeg vil tro du kan få et slikt ganske rimelig på bruktmarkedet - sjekk Facebook-siden til Orca owner’s club. 
 

IMG_0606.jpeg.a0249b8da3b2852cbedfe9609e19e488.jpegIMG_5007.jpeg.6ab51145d06088fd985ad2068eff81aa.jpeg

Orca Display 2.

IMG_1040.jpeg.bb3f2fa31764222b35e28e64a1b05e49.jpeg

fra venstre: iPad, Samsung Active (D1 med ladedekselet tatt av), D2. Alle på full lysstyrke. 

IMG_1808.jpeg

 

IMG_0606.jpeg

Link to post

Var ombord på en Nederlandsk 49fots ketch her om dagen, han hadde det systemet mener jeg.

 

Utrolig fascinerende med sync fra pc på kartbordet/arbeidsstasjon inne, og plotternettbrett ved roret.

 

Systemet regnet automatisk ut andre fartøys kurs via ais, og en haug med andre kule funksjoner.

Han kunne sitte varmt og godt inne, mens han laget waypoints som autopiloten tok seg av.

 

Neste på lista der ombord var kamera i masta, før de skulle sette kurs mot Grønland.

Link to post

Hva mener du Valkyrja, ville det utgjøre forskjell om mobiltelefonen brukt til navigasjon var tilknyttet orca core?

 

Jeg ville åpenbart gått for det vidunderlige nettbrettet deres, men jeg ligger an til å gå for å ha en dedikert mobiltelefon i et vanntett case og bruke det når i cockpit. Og hvis den går tom for strøm når det gjelder som mest, ja, så har jeg jo min personlige mobiltelefon som backup.

Link to post

Jeg kommer til å ende dritlangt over 100.000 kalorier. Sitter og vakuumpakker. Havregryn, røde linser, kikerter, urdbønner, quinoa, pasta, ris. Knekkebrød, peanøttsmør, leverpostei, makrell i tomat, nugatti, syltetøy, honning, pesto, peppermakrell, kokosnøttolje, olivenolje, hvetetortillas, meksikansk tomatsuppe, safarikjeks, gjendekjeks, krydder, sykt mye krydder, mer enn et kilo.

 

Jeg fikk låne bil i dag, forberedelser går lettere med bil. Men jeg punkterte, og selv om jeg fikk hentet mye nyttig, så fikk jeg ikke plukka opp flytedressen eller klatresela. Fikk heller ikke henta trinsene til systemet for å reve fra cockpit.  

Link to post

En av tingene jeg rakk å hente var en sprutsikker boks til å ha mobiltelefon i dusjen, jeg tenkte kanskje den klarer cockpit også, og for 50 kroner er det verdt å prøve. En annen ting jeg rakk å hente var en splitter ny telefon så billig at man nesten ikke skulle tro det gikk an:

 

20240928_013331.jpg.2aebb8f3137530e8ca055107374a7bb2.jpg

 

Den får være navigasjonssystemet sammen med orca core, hvis den kommer frem. Posten sendte melding om at de hadde rota det til, men forhåpentligvis kommer den på mandag. 

 

Ellers er jeg selvfølgelig på etterskudd med alt, men likevel i rute, hvis man bare aksepterer at man aldri blir helt klar og dermed er ikke det et realistisk mål heller.

 

 

Link to post

Hvis jeg får plassert all maten ligner det på over 225.000 kalorier. Jeg valgte å prioritere variasjon foran kilopris, takk for alle innspill. Det er også mer igjen på handlelisten, deriblant pannekakemix.

 

20240928_163652.jpg.cf1d42cfac4d6ccbd3531a544e6cdd0f.jpg

 

Jeg får litt hjelp til å pakke. Det har blitt vakuumpakket ting som sikkert ikke trenger vakuumpakking, litt fordi det er gøy, men mest fordi da kan man stappe ting overalt uten å tenke at det trenger en egen eske. Vi har funnet smarte oppbevaringsplasser, her er ett vi har funnet UNDER sofaen. Who would have thought, liksom...

Link to post
Glenfiddich skrev On 28.9.2024 at 10.57:

Hvis jeg får plassert all maten ligner det på over 225.000 kalorier. Jeg valgte å prioritere variasjon foran kilopris, takk for alle innspill. Det er også mer igjen på handlelisten, deriblant pannekakemix.

 

20240928_163652.jpg.cf1d42cfac4d6ccbd3531a544e6cdd0f.jpg

 

Jeg får litt hjelp til å pakke. Det har blitt vakuumpakket ting som sikkert ikke trenger vakuumpakking, litt fordi det er gøy, men mest fordi da kan man stappe ting overalt uten å tenke at det trenger en egen eske. Vi har funnet smarte oppbevaringsplasser, her er ett vi har funnet UNDER sofaen. Who would have thought, liksom...


Nordwestpassasjen ?

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Glenfiddich skrev for 1 time siden:

Det ser veldig bra ut, gjør det ikke?

Veldig enig med Bjørn Løvjomås. Man må ha et øye til vindkastmeldingene. Selv synes jeg ofte at de ser vel dramatiske ut på Windy, men erfaring tilsier at det mange ganger blir kast minst opp til de verdier som indikeres. Så spørs det litt på fordeling av stødig vind/kast hvor ubehagelig det blir. Hva er planen? Å nå så langt sør i Danmark som mulig med den østavinden? I så fall ser det ut til at den varer et par døgn, og det kan vel være mulig å nå så langt som Helgoland med en røff innsats. Hvide Sande og Esbjerg ligger jo også på ruten. Ellers, hvis du bare har Danmark som mål, og ikke vil døgne skikkelig, så er vel onsdag OK? Torsdag er vel en rolig dag hvor det kan hviles. Men deretter dukker etterhvert den sedvanlige sydvesten opp, som gjør det tøft nedover de Frisiske øyer.

Link to post

Mente @tobixen å klistre seg til svenskekysten?

 

@Glenfiddich Det er klart det er raskest, men det kan bli en brå start for deg. Skagerak kan bygge mye fra Øst. Meldt bare 2m, da.. Men du skal helst krysse en TSS i nogenlunde vettug vinkel og hadde det ikke vært greit å ikke havne for langt Vest i starten?

Kan det være en tanke å holde igjen litt slik at du starter når det dabber, og heller godtar at du mister vinden litt tidligere?

Link to post
8 hours ago, Dalurfjall said:

Mente @tobixen å klistre seg til svenskekysten?

EDIT: Etter å ha skrevet dette innlegget noterer jeg meg at det er meldt østavind.  Det jeg har skrevet nedenfor er generelle betraktninger som stort sett gjelder ved dominerende vindretning vestfra.  Jeg tror nok uansett at det er best å utsette turen dersom det er meldt for mye vind og/eller for sterke vindkast.

 

***

 

Fra Sørlandet så er korteste vei helt klart på vestkysten av Danmark, dersom man bare ser på kartet så er det en "no-brainer" at man går vestkysten av Danmark.  Vestkysten av Danmark kan imidlertid være meget skvalpete selv på beste sommerstid, og er neppe bedre i oktober.  Når man er fersk og har ferskt mannskap, så blir det en hyggeligere tur dersom man velger østkysten av Danmark - Skagen, Grenaa, Storebelt, Kiel og kanalen.  Eventuelt risikerer man å havne i samme spor som @Valkyrja, sittende værfast i Thyborgøen i lengre tid før man til slutt gir opp, tar Limfjorden og deretter ruta ned til Kiel.

 

Krysse over til England ble foreslått, man får et langt førstestrekk, og ellers kan jeg ikke komme med noen personlige erfaringer om den ruta :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...