Glenfiddich Svart 26.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Ja, men altså: jeg får jo orca core i posten, så jeg er jo relativt investert i valget. det er jo den som er plotteren sånn egentlig, blir det ikke det? og så er det samhandling mellom den og mobilen som kjører orca appen. Da blir forskjellen på dette og en ordinær plotter i hovedsak vanntett og innfesting? Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 26.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Angående strøm så er det ett batteri til motor, og ett batteri til forbruk. Jeg er usikker på om solcellepanelet på 40w lader begge, eller bare forbruksbatteriet. I tillegg har jeg fire batterier til: Og så har jeg to startsett solcellepanel med 110w hver, men får neppe plass til begge. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Valkyrja skrev for 6 timer siden: Jeg hadde skaffet meg en skikkelig plotter, om jeg var deg. Har axiom med berøringsskjerm selv, og selv om jeg ikke er 100% fornøyd med den, er det uendelig mye bedre enn smarttelefon. Når @Glenfiddichnå etter det jeg forstår har gått for Orca Core med kart, så er det vel Orca display 2 som er "skikkelig plotter". Så er det rimeligere løsninger som mer eller mindre dekker behovet. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Orca har en egen plotter. Den nye D2 versjonen er laget «in-house», og har god lesbarhet i alle forhold. Den kan deaktivere touch når det trengs. Den forrige versjonen til Orca var et Samsung værbestandig nettbrett. Bedre enn telefon, med feste og lading. Mye bedre enn f.eks. iPad i sol (og selvfølgelig regn). Samme deaktivering av touch som D2. Jeg vil tro du kan få et slikt ganske rimelig på bruktmarkedet - sjekk Facebook-siden til Orca owner’s club. Orca Display 2. fra venstre: iPad, Samsung Active (D1 med ladedekselet tatt av), D2. Alle på full lysstyrke. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 J-Å skrev 2 minutter siden: Når @Glenfiddichnå etter det jeg forstår har gått for Orca Core med kart, så er det vel Orca display 2 som er "skikkelig plotter". Så er det rimeligere løsninger som mer eller mindre dekker behovet. Mente ikke at han skulle kjøpe akkurat den modellen jeg har, bare at dedikert hardware er bedre enn smarttelefon. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Valkyrja skrev 4 minutter siden: Mente ikke at han skulle kjøpe akkurat den modellen jeg har, bare at dedikert hardware er bedre enn smarttelefon. Det er litt spesielt med Orca, siden Orca Core er den fastmonterte hovedenheten med sensorer og nmea2000 interface, mens display er separat. Og man kan ha flere displayenheter. Godt vist over av @lr-80 Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Var ombord på en Nederlandsk 49fots ketch her om dagen, han hadde det systemet mener jeg. Utrolig fascinerende med sync fra pc på kartbordet/arbeidsstasjon inne, og plotternettbrett ved roret. Systemet regnet automatisk ut andre fartøys kurs via ais, og en haug med andre kule funksjoner. Han kunne sitte varmt og godt inne, mens han laget waypoints som autopiloten tok seg av. Neste på lista der ombord var kamera i masta, før de skulle sette kurs mot Grønland. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 26.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Hva mener du Valkyrja, ville det utgjøre forskjell om mobiltelefonen brukt til navigasjon var tilknyttet orca core? Jeg ville åpenbart gått for det vidunderlige nettbrettet deres, men jeg ligger an til å gå for å ha en dedikert mobiltelefon i et vanntett case og bruke det når i cockpit. Og hvis den går tom for strøm når det gjelder som mest, ja, så har jeg jo min personlige mobiltelefon som backup. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 27.September.2024 Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Jeg vet ikke nok om systemet, men alt Nederlenderne hadde var synkronisert. 2 telefoner er jo grei backup, men jeg ville fortsatt gått for et dedikert oppsett. Men du ser jo selv, får jo kjøpt det utenfor Norge dersom du vil ha det på et senere tidspunkt Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 27.September.2024 Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Jeg har et billig nettbrett festet på kartbordet, med slavedisplay fra plotteren, montert slik at jeg ser det fra bysseområdet og påkledningsområder. Jeg tror du også vil finne det nyttig. Men det er jo en enkel oppgradering underveis ja. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 27.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Jeg kommer til å ende dritlangt over 100.000 kalorier. Sitter og vakuumpakker. Havregryn, røde linser, kikerter, urdbønner, quinoa, pasta, ris. Knekkebrød, peanøttsmør, leverpostei, makrell i tomat, nugatti, syltetøy, honning, pesto, peppermakrell, kokosnøttolje, olivenolje, hvetetortillas, meksikansk tomatsuppe, safarikjeks, gjendekjeks, krydder, sykt mye krydder, mer enn et kilo. Jeg fikk låne bil i dag, forberedelser går lettere med bil. Men jeg punkterte, og selv om jeg fikk hentet mye nyttig, så fikk jeg ikke plukka opp flytedressen eller klatresela. Fikk heller ikke henta trinsene til systemet for å reve fra cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 27.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 En av tingene jeg rakk å hente var en sprutsikker boks til å ha mobiltelefon i dusjen, jeg tenkte kanskje den klarer cockpit også, og for 50 kroner er det verdt å prøve. En annen ting jeg rakk å hente var en splitter ny telefon så billig at man nesten ikke skulle tro det gikk an: Den får være navigasjonssystemet sammen med orca core, hvis den kommer frem. Posten sendte melding om at de hadde rota det til, men forhåpentligvis kommer den på mandag. Ellers er jeg selvfølgelig på etterskudd med alt, men likevel i rute, hvis man bare aksepterer at man aldri blir helt klar og dermed er ikke det et realistisk mål heller. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 28.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Hvis jeg får plassert all maten ligner det på over 225.000 kalorier. Jeg valgte å prioritere variasjon foran kilopris, takk for alle innspill. Det er også mer igjen på handlelisten, deriblant pannekakemix. Jeg får litt hjelp til å pakke. Det har blitt vakuumpakket ting som sikkert ikke trenger vakuumpakking, litt fordi det er gøy, men mest fordi da kan man stappe ting overalt uten å tenke at det trenger en egen eske. Vi har funnet smarte oppbevaringsplasser, her er ett vi har funnet UNDER sofaen. Who would have thought, liksom... Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 29.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Nå fikk jeg ny oppdatert værmelding for tirsdag 1. oktober: Det ser veldig bra ut, gjør det ikke? Ellers har jeg prestert å rote bort lommeboka, dvs kortholderen, og det er nok å gjøre annet enn å lete etter den. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Jeg tror du får en skvalpete ettermiddag, men det er vel det du ønsker deg? Ellers ser det jo veldig gunstig ut mtp hvor langt du forhåpentlig er kommet når det løyer helt. Når de nå melder 35kn kast kan du nok forvente 40. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Glenfiddich skrev 41 minutter siden: Det ser veldig bra ut, gjør det ikke? Du bør bruke vindkast laget på windy app. Da ser det litt anderledes ut😯 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gunga Din Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Glenfiddich skrev On 28.9.2024 at 10.57: Hvis jeg får plassert all maten ligner det på over 225.000 kalorier. Jeg valgte å prioritere variasjon foran kilopris, takk for alle innspill. Det er også mer igjen på handlelisten, deriblant pannekakemix. Jeg får litt hjelp til å pakke. Det har blitt vakuumpakket ting som sikkert ikke trenger vakuumpakking, litt fordi det er gøy, men mest fordi da kan man stappe ting overalt uten å tenke at det trenger en egen eske. Vi har funnet smarte oppbevaringsplasser, her er ett vi har funnet UNDER sofaen. Who would have thought, liksom... Nordwestpassasjen ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lucky Strike Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Glenfiddich skrev for 1 time siden: Det ser veldig bra ut, gjør det ikke? Veldig enig med Bjørn Løvjomås. Man må ha et øye til vindkastmeldingene. Selv synes jeg ofte at de ser vel dramatiske ut på Windy, men erfaring tilsier at det mange ganger blir kast minst opp til de verdier som indikeres. Så spørs det litt på fordeling av stødig vind/kast hvor ubehagelig det blir. Hva er planen? Å nå så langt sør i Danmark som mulig med den østavinden? I så fall ser det ut til at den varer et par døgn, og det kan vel være mulig å nå så langt som Helgoland med en røff innsats. Hvide Sande og Esbjerg ligger jo også på ruten. Ellers, hvis du bare har Danmark som mål, og ikke vil døgne skikkelig, så er vel onsdag OK? Torsdag er vel en rolig dag hvor det kan hviles. Men deretter dukker etterhvert den sedvanlige sydvesten opp, som gjør det tøft nedover de Frisiske øyer. Sitér dette innlegget Link to post
Klstad Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 I tillegg bør en vel også sjekke strømninger og bølger? Viktig å få et overblikk i hvordan været utvikler seg. Bruk Barenswatch, DMI også. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 En fordel med østavinden vest for Jylland er at det trolig ikke blir store havdønninger der. Ikke så mye strøm nært land så langt DMI kan se tirsdag. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Jeg ville uansett valgt Kielkanalen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart 29.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Det burde i prinsippet være raskere å skjære rett over i retning den engelske kanal? Jeg har vært i Danmark flere ganger og synes det var bedre før. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Jeg tenker til Thyborøn kan være en grei første etappe (så lenge det er fralandsvind der). Da kan du velge Limfjorden osv. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Mente @tobixen å klistre seg til svenskekysten? @Glenfiddich Det er klart det er raskest, men det kan bli en brå start for deg. Skagerak kan bygge mye fra Øst. Meldt bare 2m, da.. Men du skal helst krysse en TSS i nogenlunde vettug vinkel og hadde det ikke vært greit å ikke havne for langt Vest i starten? Kan det være en tanke å holde igjen litt slik at du starter når det dabber, og heller godtar at du mister vinden litt tidligere? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 8 hours ago, Dalurfjall said: Mente @tobixen å klistre seg til svenskekysten? EDIT: Etter å ha skrevet dette innlegget noterer jeg meg at det er meldt østavind. Det jeg har skrevet nedenfor er generelle betraktninger som stort sett gjelder ved dominerende vindretning vestfra. Jeg tror nok uansett at det er best å utsette turen dersom det er meldt for mye vind og/eller for sterke vindkast. *** Fra Sørlandet så er korteste vei helt klart på vestkysten av Danmark, dersom man bare ser på kartet så er det en "no-brainer" at man går vestkysten av Danmark. Vestkysten av Danmark kan imidlertid være meget skvalpete selv på beste sommerstid, og er neppe bedre i oktober. Når man er fersk og har ferskt mannskap, så blir det en hyggeligere tur dersom man velger østkysten av Danmark - Skagen, Grenaa, Storebelt, Kiel og kanalen. Eventuelt risikerer man å havne i samme spor som @Valkyrja, sittende værfast i Thyborgøen i lengre tid før man til slutt gir opp, tar Limfjorden og deretter ruta ned til Kiel. Krysse over til England ble foreslått, man får et langt førstestrekk, og ellers kan jeg ikke komme med noen personlige erfaringer om den ruta :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.