Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake


Glenfiddich

Recommended Posts

https://www.agderposten.no/nyheter/i/dRkkQj/reddet-26-kilometer-fra-land-et-av-de-lengste-oppdragene-vi-kan-ta

 

Jeg er ikke overrasket om ferger blir kansellert i morgen, men det kan bli brukbart vær og vind

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Nå har jeg litt vanskelig for å forstå: uavhengig av om vinden blåser fra øst eller vest er den beste ruten øst for Danmark???

 

Båten min trenger ikke flatt hav for å seile, og når jeg ser østavind på kartet tenker jeg at det er kjempebra. Men jeg må også lytte til erfarne fjellfolk, eller hva det heter på sjøen. Uten deres innspill ville jeg siktet på England eller Nederland. 

 

Er det virkelig unison enighet? Eller er det noen erfarne fjellfolk her som mener direkte rute er best?

Link to post

Men det er noen ting som gjenstår for at avgang i morgen skal være aktuelt:

 

* Jeg må finne lommeboka

* Posten må for svingende få levert orcaen. What's the holdup?

* bytte tenningsmekanisme da jeg i et hektisk øyeblikk på sjøen kom i skade for å tråkke på nøkkelen mens den stod i tenningen. 

* få opp Junkeren på land eller finne en egnet løsning 

* få luka i bunn av cockpit sittebrønn tett, har bytta ut den gamle råtne, men ligger løst

* noen småærend på butikker

* noen småærend i forbindelse med å reise vekk for potensielt lang tid

* pluss pluss pluss

 

Under pluss pluss pluss er det delvis prosjekter jeg kan ta underveis, og delvis prosjekter som kan droppes, og er en samlebås for alle disse prosjektene som gjør at en tur aldri blir noe av dersom man skal ha alt klart.

 

Av gigantiske mangler på båten så er det først og fremst mangel på jolle. Jeg vil heller dra uten enn å utsette.

 

Samlet sett så er det litt mye som gjenstår å få til på ett døgn, men jeg må bare gønne på og se hvor langt det holder!

Link to post
Dalurfjall skrev 23 minutter siden:

Jeg lurer ganske ofte på om dere egentlig kan se innleggene jeg skriver.

 

Dalurfjall: Unnskyld. Og unnskyld også til dere andre som har følt det samme. I løpet av denne tråden har det gått en kule varmt, det har vært hektisk, mange ting har skjedd samtidig, og jeg har underveis tenkt at visse innlegg burde vært besvart eller kommet tilbake til, men så har det ikke blitt sånn. Når det gjelder forslaget ditt, om å ikke havne for langt vest, og kanskje holde tilbake avgang en stund i tid, så er det jo sammen med J-Å sitt forslag to eksempler på at det IKKE er unison enighet om at østsiden av Danmark er best. 

 

Så jeg burde bedre sagt at jeg har vanskeligheter med å forstå hvorfor ikke bare sikte litt mer direkte. Jeg kjenner på en utålmodighet som gjør at Danmark føles som en sommer-rute, eller når man ikke har tidspress.

 

Vindkartet med vindkast-lag viser jo at det kan bli litt friskt der ute, og det å vente litt passer bra av flere årsaker. 

 

Gunga Din: jeg har lite erfaring med nattseilas, annet enn at jeg har seilet til det har blitt mørkt, og har måttet stole på kartplotter for å finne tilbake gjennom skjærgården og til kai. Og så har jeg vært ute i tett tåke, hvor tykkelsen ble tydelig ved at plutselig ei måke kom til syne flyvende i mot femten meter unna. Disse erfaringene har gjort at jeg har blitt mer opptatt av kvalitet på navigasjonssystem, men jeg har fortsatt økonomiske rammer som hindrer optimal utrustning. 

Link to post
Gunga Din skrev 1 time siden:

Jeg hadde ikke gått fra Sørlandet til Thyborøn i morgen, (ikke ens med Gunga Din, )

Jeg er for gammel for sånne stunt,

du kommer oppleve stormstyrke i kasten og vinden i siden….

jeg hadde ventet på en god slør ned til Skagen…..


hur mye nattseilas erfaring har du ?

IMG_1411.png.953176a1c519de0c5f283b95905b2a3f.png

Du vil ikke ut i det været der hvis du starter fra Sørlandet. Det blir store bølger som bryter og slår inn i cockpit, og du kommer kanskje til å slite med å holde høyden og ender opp med å måtte seile uforbredt direkte til England. Skjer det noe uforutsett, er det veldig vanskelig å fikse underveis.
For å dra ut i det der skal man være en erfaren seiler som kjenner båten sin godt, og har forberedt den godt.

Link to post
2 hours ago, Glenfiddich said:

Nå har jeg litt vanskelig for å forstå: uavhengig av om vinden blåser fra øst eller vest er den beste ruten øst for Danmark???

 

Jeg har ikke studert værmeldingen. Anbefalingen om å gå på østsiden var en "reflekshandling" fra min side, dersom det er stabil vind (og ikke for mye av den) østfra over mange dager, så er det sikkert best å gå vestkysten.

 

Hvis det er vestavind - og det er det veldig ofte - så er Storebælt og Kielkanalen en meget mer behagelig reise.  Når man ikke er helt sikker på hvor mye båt og mannskap tåler (og det vet man ikke før man har prøvd), så kan det være en dårlig idé å gå på vestsiden av Danmark i vestavind.


Det er litt færre ankringsmuligheter og havnemuligheter på vestkysten av Danmark enn gjennom Storebælt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
30 minutes ago, Glenfiddich said:

 

Så jeg burde bedre sagt at jeg har vanskeligheter med å forstå hvorfor ikke bare sikte litt mer direkte. Jeg

Det går helt fint, det var mer en generell betraktning. Jeg har og tendens til å skrive litt vel kort og anta at mottaker forstår og kan lese mine tanker. Kanskje det er derfor, eller kanskje folk ikke leser alt før de hiver seg over tastaturet.

 

Jeg har vært midt uti der noen ganger i 300 tonns båt, og der ville jeg ikke vært i seilbåt i det hele tatt om jeg kunne unngå det. Og unngå det kan du, til en ganske liten pris.

PS. (Det har med værmeldinga, strekningen det bygger sjø, og dybden, altså å unngå Dogger bank og vestlige innløp til kanalen med denne værmeldinga, å gjøre at jeg fraråder direktekurs.)

 

Når det gjelder nattseilas blir det det før eller siden uansett. Jeg ville kanskje heller starta frisk om kvelden og fått første natta overstått. Kanalen og de Frisiske er ikke stedet å lære seg det.

Link to post
Glenfiddich skrev 14 minutter siden:

 

Gunga Din: jeg har lite erfaring med nattseilas……


hvorfor jeg spurte er att hvis du går for Skagen-alternativet skall du korse Route Tango, og her er iblandt ganske heftig trafikk med båter som går fra 5 kn opp til 25……samtlige båter girer rundt dette hjørnet…..

 

er man da ikke helt trygg på sin nattseilas, så kan det var bra å planere så man kommer her i dagslys.

 

nede  rundt Cuxhaven kommer liknande situasjoner

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Helt ærlig; å dra rett ut i det været med begrenset erfaring både seilmessig og med ny båt er peak Dunning-kruger.

 

Med erfarent mannskap og en båt du kjenner som din egen baklomme hadde det vært noe annet.

 

Det sagt; jeg anbefaler vestsiden av Danmark, og å unngå Thyborøn for å slippe å ligge værfast i det som ellers er bra seilevær pga brytende sjø der strøm fra Limfjorden møter Nordsjøen slik jeg gjorde.

 

Men ikke i det været som er meldt.

Link to post
Glenfiddich skrev for 3 timer siden:

Nå har jeg litt vanskelig for å forstå: uavhengig av om vinden blåser fra øst eller vest er den beste ruten øst for Danmark???

Det er det generelle tipset plenum kan gi deg, gitt din nær null erfaring, for at du skal ha muligheter for nødhavner underveis. Nå er det svarte natta halve døgnet, KRS - Helgoland er 230 nm, dvs over to døgn kontinuerlig seiling uten å få pisset / driti / varmet vann til mat. Hva har du erfart av sjøsyke? Dårlig idé. Som kvalik til jorden rundt regatta for en som er rutinert og med en båt 'built for purpose' kan det være overkommelig, men dog en utfordring før torsdag.

Til skagen er det heller ikke lett å komme seg for tiden. Det er det vi kaller 'sesonger'. Slik som at skigåere går på ski når det er skiføre...

Link to post

code0, nå fikk vi vel etablert at det å gå øst for Danmark IKKE kan anses å være det generelle tipset. Jeg har forøvrig ikke blitt sjøsyk foreløpig,  etter en måneds øving, men fikk legen til å forskrive sjøsykeplaster for sikkerhetsskyld. 

 

A propos Valkyrjas referanse til Dunnig-Kruger (at nybegynnere undervurderer kompleksiteten) så innebærer det fenomenet visstnok også at de erfarne på motsatt side 

gjør det hele mer komplisert og komplekst enn nødvendig. 

 

Jeg tenker på bakgrunn av innspillene at avgang utsettes (minst) til klokken 18, og at vestsiden er foretrukket rute, og at England er for langt vest til å sikte på. 

Link to post

Vi har seilt de strekkene du har tenkt å dra ut. Det er to kritiske ting som er like aktuelle i dag som det var da vi seilte

1. Det blåser alltid mer enn det er meldt - og det er alltid mer sjø enn meldt. 

2. Det er fortsatt populært blant spekkhuggere å bite roret av seilbåter i område Biscaya - Gibraltar.

 

Begge deler var håndterbart for vår del - vi valgte å gå ut Engelske Kanal og holde lang N og V slik at vi gikk et par hundre nm fra land på skikkelig dypt vann. Men vi fikk skikkelig møkkevær i trynet. Båten vår er regnet av de mer solide - og det fikk den  bevist. 5 meter krapp brytende sjø i baugen i et par døgn merkes godt. Først og fremst at alle ombord blir slitne. Utfordringen i Biscaya er at det som regel blåser mot land. Dvs at du fort kommer på le kyst. Det vil du ikke i dårlig vær.

 

Spekkhugger problematikken må du sette deg inn i . Den kan være liv/død. www.orca.pt

Vi fulgte hvor spekkhuggerne var live på Telegram grupper - og vi har Starlink - så vi har nett hele tiden Det var verdifult for oss. 

 

Vær erfaring: Vi krysset Gulf of Leon for et par uker siden. Det var meldt 13-15 ms i kasta. Vi fikk 23. Sjø var meldt maks 2 meter - vi fikk 5-6 meter brytende. Denne gang aktenfra - så det var ikke like belastende, men nære på å f sjø i cockpit - men vi hadde seil nok til å seile fra de tilfellene. 10-11 knop surf i liten storm i mørke er interessant om man ikke har vært utpå og har kontroll. Vi har 2 gode autopiloter. Å håndstyre i en slik situasjon er ikke aktuelt for oss. 

Mitt råd:

Jeg skjønner godt ønsket om å komme avgårde.  Seil gjerne nå - men surr litt rundt i Nordre Europa. Kanskje ta kanalene til Middelhavet i vinter? Prøv deg på en 4-5 dagers tur fra Skagen til Nederland feks. Da kan du ta kanalen opp til Amsterdam - det er stas! Eller ta en tur over til London, gå opp Themsen. Det er 4-5 døgns tur fra Færder. Det har vi gjort et par ganger. Nordsjøen er også krevende.

 

Å gå engelske kanal uten radar eller AIS er en "nogo" i min verden. Det er mye trafikk der om natta - og det er greit å synes på skjermen til de som kjører storbåt.

 

Ikke ta Biscaya i høst - det er røffe greier - det er en grunn til at ikke så mange seiler der etter september. Samme med kysten av Portugal. De stenger havnene der når det blåser mye.  Da er du bokstavelig talt låst ute på en kyst som er røff med spekkhuggere som biter roret av båter på mer en 20 meters dyp.  Da må du velge mellom pest og kolera.

 

Opp til deg å gjøre som du vil - vi har vært gjennom dette - akkurat som noen andre skriver her Det var det å lytte til erfarne fjellfolk. Samme gjelder på sjøen :-) 

 

Link to post

Traff to gutter i Rudkøbing på vei til Spania. Traff dem igjen i Marstal. Det virker til at det gikk bra helt hit:

Screenshot_20240611_080706_SamsungInternet2.jpg.353b8d90acf0b96bfe66da3794834332.jpg

 

 

Da det gikk galt var det en person om bord. Men til vanlig: Det blåser mer enn meldt, det er større sjø enn meldt og strømmen er sterkere enn meldt. Man blir trøttere enn man tror. Og man må på dass når det passer dårligst, og må sitte der lenger enn planlagt. En skipper jeg traff i Gilleleje (seilte et vinkingeskip som måtte ha taueassistanse) måtte stå så lenge til rors at han dreit i buksa. Og Skagen om natten kan være en kakafoni av forvirrende lys.

 

God Tur!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...