Valkyrja Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Anbefaler en solid, dyp bøtte til driting i mye sjø. Fyller den med litt sjøvann, setter den i klem i cockpit, og klamrer meg og bøtta fast mens jeg gjør mitt. Kan styre dersom man må, men er lettere med autopilot. Men jeg har veldig liten cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Jeg også, kan ikke ramle av bøtta. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Hulda skrev 41 minutter siden: Traff to gutter i Rudkøbing på vei til Spania. Traff dem igjen i Marstal. Det virker til at det gikk bra helt hit: Da det gikk galt var det en person om bord. Men til vanlig: Det blåser mer enn meldt, det er større sjø enn meldt og strømmen er sterkere enn meldt. Man blir trøttere enn man tror. Og man må på dass når det passer dårligst, og må sitte der lenger enn planlagt. En skipper jeg traff i Gilleleje (seilte et vinkingeskip som måtte ha taueassistanse) måtte stå så lenge til rors at han dreit i buksa. Og Skagen om natten kan være en kakafoni av forvirrende lys. God Tur! Dette er innseilingen til Norderney……. Den er relativt smal guttene på vei til Barcelona ligger ca ved rød boj D16………Det jeg kan bedømme fra bilden med hotellen i bakgrunn denne filmen tok jeg 2023, jeg er ved boj D24…. vi har vinden rett emot o strømmen ca 4-5 emot vi må opp til den lille tarmen inn i havnen, innen strømmen avtar alternativet er anker å ligge å vente på att strømmen vender…..så det er bra med en sterk motor. veldig vanskelig å ligge å krysse her…. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Glenfiddich Svart 30.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Glenfiddich skrev for 10 timer siden: * Jeg må finne lommeboka * Posten må for svingende få levert orcaen. What's the holdup? * bytte tenningsmekanisme da jeg i et hektisk øyeblikk på sjøen kom i skade for å tråkke på nøkkelen mens den stod i tenningen. * få opp Junkeren på land eller finne en egnet løsning * få luka i bunn av cockpit sittebrønn tett, har bytta ut den gamle råtne, men ligger løst * noen småærend på butikker * noen småærend i forbindelse med å reise vekk for potensielt lang tid * pluss pluss pluss Gode nyheter! Jeg fant nettopp lommeboka! Prøv å gjør innspurten i et slikt race uten lommebok! Man får ikke fylt bensin på mopeden uten penger, og den har heller ikke seil! Da står du der, og må ringe en kompis, spørre om de er opptatt og om de eventuelt kan komme med en liten kanne bensin. Angående tenningsmekanisme så fikk jeg skrudd den ut og driver og pirker i den for å skjønne hva som skjer. Det kan se ut som at med nøkkel i glir sylinderen lett rundt, mens uten står den bom fast. Mulig at det beste er å la den stå knekt inni og vri med et skrujern eller noe. Jeg har bestilt kranbil til i morgen tidlig for Junkeren, men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med den. Hvis noen i nærområdet vil ha den, så ta kontakt umiddelbart. Det er en dritbra båt, man lærer å seile på tre kvarter. Ellers synes jeg at det er fornøyelig lesning her, jeg gleder meg til å drite i cockpit :) Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 30.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Men hva er greia med posten? Orca core 2 kjøpt på finn.no, jeg kan ikke dra uten. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Hold an, hvorfor må avreise absolutt skje på en viss dato? Er det ikke bedre å vente til været er mer stabilt, tenningen er til å stole på og posten kommer frem? (Og man får montert/testet systemet) Hastverk er lastverk! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Glenfiddich Svart 30.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Holder an. Jo, altså: Datoen er ikke skrevet i sten, men liksom i sanden, ved lavvann. Jeg har siktet på denne datoen og har derfor tatt steg jeg kan være stolt av, men når datoen er her og dere sier været er for heftig, så er det lett å akseptere å vente ettersom det også er noen viktige ting som mangler. Men jeg kjenner meg klar, jeg kjenner ingen grunn til å vente, jeg kjenner ingen frykt for vanskelige forhold, og jeg lever i den tro at jeg dette til tross har et reflektert og balansert forhold til utfordringer og risiko som venter. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Bra at du husker det gamle slagordet til seilere ☺️ Når man skal seile langt, kan man ikke ha alle datoer planlagt i kalenderen. Været og havet forholder seg ikke til slikt. I alle fall ikke i Nord-Europa i oktober. Rigide planer går fort ad undas. Så en gang en som skulle på jordomseiling, som hadde alle destinasjoner langs hele ruten planlagt nøyaktig på datoen tre år frem i tid i et Excel-ark. Det var helt sinnsykt. Er det meldt liten storm, er det bedre å vente i havn med en flaske vin enn å utfordre skjebnen til havs. Stresser man med å komme fort frem, er det bedre å kjøpe speedbåt. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Dalurfjall Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Vi er nok alle enige om at det blir litt heftig en stund på dagen i morra, men er det kontroversielt å si at dette er et litt sjeldent gunstig vindu? I tiden fremover nå blir det vel stadig hyppigere problematisk styrke fra Sør og Vest? Jeg ser at i oppdatert værvarsel vedvarer kulingen ca. 4 timer lenger enn vi trodde i går. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 1.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 7 timer siden: Men jeg kjenner meg klar, jeg kjenner ingen grunn til å vente, jeg kjenner ingen frykt for vanskelige forhold, og jeg lever i den tro at jeg dette til tross har et reflektert og balansert forhold til utfordringer og risiko som venter. Ref en annen tråd som går: hva har du med av kommunikasjon med omverden? Er det noen som antagelig vil melde deg savnet uten livstegn? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 Er det Orca du kommer bruke som nav-program….?? På 2 tlf-er ? har du noe backup….PC / OpenCPN ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Glenfiddich Svart 1.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 Dalurfjall skrev for 6 timer siden: Vi er nok alle enige om at det blir litt heftig en stund på dagen i morra, men er det kontroversielt å si at dette er et litt sjeldent gunstig vindu? Anyone? Sånn jeg leser en værmelding kan det vanskelig bli bedre forhold for å ta en direkte rute. Da er spørsmålet: mener dere at jeg skal vente på enda bedre forhold, eller forhold mer tilpasset å gå på østsiden av Danmark, eller er det flere som deler code0 sitt syn på at jeg bør vente selv om jeg føler meg trygg på å seile i kuling? Ellers er det i mine øyne en separat vurdering om det skjer med eller uten orca core. Men ja, navigasjonsapp på to enheter. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 Mitt råd er fortsatt i morgen onsdag. Da er det spaknende, så du får det ikke verre enn det du møter med en gang. Og så er det vel bare å komme seg oppunder danskekysten og følge den sørover så langt du orker. Du kan gjerne legge en rute mot Hanstholm først, så kan du heller falle av litt etterhvert hvis formen er bra. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 1.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 Med det værvinduet og innenbordsmotor hadde jeg tatt med greit med diesel, og tatt vestkysten av DK så langt jeg klarte (for motor om det trengs), dersom målet er å makse distanse. Men østkysten er som folket her sier mye tryggere, og det er stort sett bare ti sjømil mellom hver havn. Alle har dessuten kran, og båtbutikkene ligger tett. Mye kommer til å ryke på båten din i starten, og du kommer til å oppdage nye løsninger som er mer optimale. Kommer forøvrig mye lengre med mannskap, lag deg en profil på crewbay e.l. Jeg hadde nettopp med en Dansk trebåtbygger fra Randers, og forutenom at folk med erfaring gjør at du selv kan sove bedre, så lærte jeg mye nytt, da han hadde seilt i 40 år. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 1.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 Lurer litt på hva som er planen din med Orca Core? Jeg har brukt Orca App på nettbrett og telefon nå i år, og liker den, og føler den er stabil, og tror jeg vil ha en Core i båten, men det er mest for å få dybdemåler, og etterhvert Autopilot koblet opp. og kanskje mere instrumenter. Men jeg tviler på at du tar deg tid til å få koblet denslags opp før du reiser. Mulig den kan spare strøm på nettbrett/telefon når GPS på Core brukes, og ikke på nettbrettet. Og du slipper masingen fra Appen om å koble deg til, evt kjøpe en Core. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Glenfiddich Svart 1.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 Omtrent samtidig som at kranbilen heiste Junkeren opp av vannet, kom orcaen i posten. Nå skal jeg få kastet en presenning over Junkeren og gå videre på listen over ting å gjøre. Jeg skal hente en autopilot, autohelm 1000. Egentlig skulle det være en 2000, men den kunne ikke selgeren finne likevel, så dette er en litt skuffende nødløsning. Finnarne, hva foreslår du? Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 1.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 Dette fulgte med orcaen av ledningen: Og så har jeg dette: Det bør være noe her som kan brukes? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 Det har vært litt frem og tilbake, jeg er ikke 100% sikker på hva som er ståa nå: Er du alene, eller har du noen med deg? Har du autopilot? Det er sannsynlighetsovervekt for å overleve en tur fra Sørlandet og ned til kontinentet langs Danmarks vestkyst i den vinden som er meldt for i dag. Vindretningen er optimal. Og allikevel, jeg ville ikke gjort det selv, med min båt og uten mannskap. Med mannskap som jeg vet kan håndtere gufne forhold og som jeg vet ikke blir sjøsyk, så kanskje. I morgen (basert på den værmeldingen jeg akkurat tok en titt på) hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å dra avgårde med min båt, alene - under forutsetning av at autopiloten fungerer. Uten fungerende autopilot, så ville jeg nesten uansett værforhold ikke krysset Skagerak alene. Men det er meg - folk er forskjellige, både på hvor mye risiko de er villige til å ta, hva de føler seg komfortabel med, og hvor dyktige de er til å håndtere det som måtte oppstå av situasjoner underveis, og hvor mye de greier å holde ut av søvnmangel, kulde, etc. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 1.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 Ledninger. Orca Core trenger bare power fra NMEA 2000. Så du trenger dette for å koble mot VHF: Endeterminering - Tstykke med power kabel og sikring- Tstykke mot VHF- Backbonekabel-Tstykke mot Orca-Endeterminering. Du kan også ha korte stikkabler mellom Tstykker og apparatene. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 1.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 2 timer siden: Jeg skal hente en autopilot, autohelm 1000. Egentlig skulle det være en 2000, men den kunne ikke selgeren finne likevel, så dette er en litt skuffende nødløsning. Finnarne, hva foreslår du? Nei, jeg er ingen guru. Men etter det jeg vet så snakker Orca Core2 NMEA 2000. Autohelm 1000 og 2000 snakker vel NMEA0183, men jeg er på tynn grunn. Tidligere har jeg brukt nettbrett uten tilkobling, samt papirkart og fastmontert kompass. I år har det vært no i båt med kartplotter. Ja, om du har VHF med nmea2k-tilkobling, så vil du få GPS inn på VHF med Orca Core. Hadde du invistert i AIS transponder med nmea2k også, så kommer jo den også inn på Orca og VHF. Da ser jeg nytten med en gang. Når det gjelder Autopilot, ville jeg jobbet med å ballansere båten på seilene, dvs sånn at du kan seile uten å holde i rorkulten. Det står vel litt om det i boka som du har. Det er nok enklere på bidevind eller slør. Men det er sånt som du skulle trent på i sommer før du fikk båten og som du ikke har tid til nå før avreise. Autopilot krever strøm, seilene bare er der. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har sett på balansen i min egen båt enda. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Glenfiddich Svart 1.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 J-Å skrev 56 minutter siden: Ledninger. Orca Core trenger bare power fra NMEA 2000. Så du trenger dette for å koble mot VHF: Endeterminering - Tstykke med power kabel og sikring- Tstykke mot VHF- Backbonekabel-Tstykke mot Orca-Endeterminering. Du kan også ha korte stikkabler mellom Tstykker og apparatene. Er dette noe som er på bildene? Det skulle være endel NMEA2000 kabler der, ifølge selger! Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 1.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 @finnarne NMEA2000 er tilbakekompatibelt. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 finnarne skrev for 5 timer siden: Nei, jeg er ingen guru. Men etter det jeg vet så snakker Orca Core2 NMEA 2000. Autohelm 1000 og 2000 snakker vel NMEA0183, men jeg er på tynn grunn. Tror det er langt nede på listen, men det trengs en overgang ja, hvis en vil styre automatisk etter rute. Disse autopilotene har vel også seatalk 1 : https://marinehowto.com/raymarine-seatalk-1-to-seatalkng-nmea2000/ https://getorca.com/blog/boat-network-guide/ Glenfiddich skrev for 4 timer siden: Er dette noe som er på bildene? Det skulle være endel NMEA2000 kabler der, ifølge selger! Ja, prøv å finne 3 T-stykker og en lang kabel som passer. Jeg ser også en kabel med en rød og en svart ledning, og en sikring. Se om den passer i et T stykke. Så skal det helst være en liten termineringsplugg i hver ende. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 16 hours ago, S/Y Emma said: Så en gang en som skulle på jordomseiling, som hadde alle destinasjoner langs hele ruten planlagt nøyaktig på datoen tre år frem i tid i et Excel-ark. Det var helt sinnsykt. Det er mulig å lage en veiledende plan - men den må aldri bli annet enn veiledende. Ting skjer, omstendighetene endrer seg, ting man ikke visste om lager problemer, ting som man trodde skulle være trivielt å få fikset viser seg å være nesten umulig å fikse, etc, man blir liggende værfast i lengre tid. Med motorbåt kan man kanskje til en viss grad drive med detaljplanlegging, skal man komme seg frem for seil så er det en fordel om man kan studere værmeldingen først, og så planlegge destinasjon, rute, avreisetidspunkt og fart ut i fra værmeldingen. Enkelte "waypoints" med fastsatte datoer blir det for min del - jeg gjør avtaler med mannskap og gjester, eller bestiller flybilletter til meg selv eller familie. Jeg har etterhvert blitt relativt flink på å komme meg frem til fastsatt tid. For min del, det meste av langtidsplaner denne sommeren falt i grus. Plutselig var jeg i Romania, og måtte seile til Mykonos av én eneste grunn - at jeg måneder i forveien hadde avtalt å møte en familie som insisterte på å bestille flybilletter for sommerferien ca et halvt år i forveien. Noe jeg forsåvidt kan forstå hvis det hadde dreier seg om lukrative direkteflyvninger for en hel familie til skikkelig billig pris. Nå ble det slik at første halvdel av flyreisen deres ble kansellert pga "CrowdStrike", og siden de hadde tur med to forskjellige selskaper mistet de det meste av rettigheter på å komme seg frem. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart 1.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 Yeah, baby! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.