Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake

Glenfiddich

Recommended Posts

Jeg har hele tiden hatt tro på at du skulle kunne komme deg greit ned på vestsiden av Danmark, selv om jeg lurte litt da du begynte å nevne Stavanger. Det er ganske skiftende vindforhold og områder med mye trafikk foran deg. Så jeg tror det er gunstig å ta forholdsvis korte etapper, når værvinduene er der. Det blir også viktig å seile godt på skarp kryss, så det å jobbe litt med å trimme båten for det tror jeg vil lønne seg.  Det er viktig å få strammet opp storseilet godt både på mast og bom. Et stramt mastelik gir også mindre belastning på sleidene. Bruk cunningham! God stramming på akterstaget er også gunstig. Det flater både storseilet og fokken.

Glenfiddich skrev for 20 timer siden:

Er det gunstig å ta sikte på Helgoland herfra eller er det bedre å dra nytte av kulingen og suse videre?

Tykker du skall gå innom Helgoland når du har sjansen !

en spes. øy med mye historia……

i tillegg kan du kjøpe billig diesel og fylle på forrådet av Glenfiddich…

Taxfree !

kommer du også in med rett gjesteflagg…..de har egen flagg

så blir de glade….?

IMG_1430.jpeg.5b7a4bec1418bd9290a70ff558c2c221.jpeg

vill du sen seile innsiden av Frisiske øyene så er dette en god side !

(Ikke noe jeg anbefaler ……….jeg gjør det ikke med mine 1,95)

https://www.wattenschipper.de

S/Y Gunga Din

Det kan se ut som at de ikke har seilmaker her i Hvide Sande, og at Esbjerg er det beste tipset for å få tak i glidere til storseilet. 

Dersom forbedringene i trim lykkes og det gir muligheter for skarpere kryss, vil jeg tenke at det burde vært gjort før. Jeg har nemlig vært utenfor disse vindmøllene før, i åttetiden på kvelden på lørdag, fikk kommet nærme nok til å sende noen sms-er og skulle til å sjekke værmeldingen og gi lyd fra meg her på forumet da telefonen døde og gikk tom for strøm. Jeg valgte å prioritere fremgang og krysset ut igjen. Da jeg utpå morgen krysset tilbake østover og på nytt ankom farvannet ved Hvide Sande, viste det seg at vi hadde ikke vunnet noenting, men så hadde også strikkpiloten fått relativt frie tøyler til å velge fart til fordel for skarp kryssingsvinkel.

Har du "sheet to tiller"? Dvs tau med taljer på bommen, og ikke bare strikk?

Eller nytter det ikke; du får aldri skarp nok kryssvinkel bare ved å surre roret.

Skaff deg en skikkelig autopilot/vindror etc, ellers våkner du på grunna før du vet ordet av det.

Jeg er ikke enig i det. Med min båt ser det ut som at strikkpiloten kan settes til å gå rimelig skarpt opp mot vinden, men jeg er litt usikker på det, da jeg for det meste har lagt opp til litt løsere spenn og mer fart.

Jeg har dessuten lurt på om det er forskjell på båter og hvordan de styres av strikkpiloter, fordi jeg er kjempefornøyd med min strikkpilot.

Gunga Din skrev for 2 timer siden:

Tykker du skall gå innom Helgoland når du har sjansen !

en spes. øy med mye historia……

i tillegg kan du kjøpe billig diesel og fylle på forrådet av Glenfiddich…

Taxfree !

Ah, Glenfiddich, visste det var noe vi glemte da vi stoppet innom der i '97 :giggle:
image.png.70c1452516ce5285cefe8e36f6a782db.png

Glenfiddich skrev 4 minutter siden:

Shit, dere må ha vært fornøyd med autopiloten!

:lol:
Men nei, autopiloten (ST1000) tålte ikke vann, så vi styrte for hånd omtrent hele veien til Karibia og hjem. Spriten holdt til vi kom til Trinidad, der kostet rommen 20kr/literen..

Joshua slocums "spray" var så balansert at han faktisk bare kunne surre roret. Men anbefaler deg å ha sporingslogg fra gps før du er skråsikker på at det gjelder deg

Sheet to tiller er forøvrig ikke vanskelig å lage; strikk på ene siden av rorkulten, og et tau som går fra den andre siden av rorkulten, igjenom en talje, og opp på bommen.

Da kompenseres kursen automatisk når vindpresset øker. Koster deg mindre enn en båtlapp for det du trenger på biltema :smiley:

Maika skrev 27 minutter siden:

Ah, Glenfiddich, visste det var noe vi glemte da vi stoppet innom der i '97 :giggle:
image.png.70c1452516ce5285cefe8e36f6a782db.png

Vi var der 2002......tror jeg det var... 

Förste gangen på 70-tallet....var i Busum på Regatta, da var det ferje ut...... 

Glenfiddich skrev 26 minutter siden:

Shit, dere må ha vært fornøyd med autopiloten!

Kjfornöyd med autopiloten, kan ikke tenke meg å seile med en strikkpilot... 

Du har ju en Autohelm 1000 ombord, se til o få den montert ?

S/Y Gunga Din

Og det er forskjell på en treig, langkjølet stabil båt med gaffelrigg og en moderne racer med bermuda. Om den mangler noen sleider eller ikke. Retningsstabiliteten kan ikke sammenlignes. En tidligere kompis med skøyte surret roret og sjekket kursen sånn hver halvtime. Hulda stikker av gårde på feil kurs nokså umiddelbart, uberegnelig dame på enkelte kurser. 

Glenfiddich skrev 12 minutter siden:

Vel å merke har jeg det selvslående fokket. 

Fra bilden på dine seil.... Som mange Kommenterte att du bör strekke storseilet........... 

Så ser det ut som fokken din 'stenger'.... Dvs akterliket går opp mot lo.... 

Dvs bremser litt.... Og spiller vind in i storseilet..... 

Nå er jeg ikke lenger regatta seiler, så kanske noen annen kan komme med råd

S/Y Gunga Din

Hulda skrev 6 minutter siden:

Da får du et lettere liv.

Ja, jeg har jo hørt om folk som må drite i ei bøtte i cockpit, og selv om jeg har tatt med ei bøtte til det formålet så synes jeg at det er bedre å bare gå ned på dass... strikkpiloten gjør jobben jevnt over bedre enn meg.

Gunga Din skrev 1 minutt siden:

, så kanske noen annen kan komme med råd

anyone?

Alo 28 som jeg hadde kunne seiles med løs rorkult. Der styrte jeg med å sette forseilet og storseilet sånn nogenlunde. skulle jeg slå, så slakket jeg litt på forseilet, og så gikk båten opp i vinden. Skulle jeg falle av, så var det å slakke litt på storseilet. Kunne seile bidevind, krysse, og seile slør, faktisk ganske rom slør, usikker på om jeg lenset med den. Maxi77 var nesten like balansert. Regner med du kan gjøre det samme, men da tror jeg ikke du kan seile med den selvslåer-løsningen som du har på forseilet. Men få fikset sleidene, og strammet forliket på storseilet, så får du bedre fart.

Litt usikker, men mulig Cruising Lealea brukte det prinsippet når de seilte fra Hawaii til Vancouver Island. Eller brukte de strikk ?

Ta en kikk her: https://www.youtube.com/watch?v=ZN3MS1vYv_4

Det er en Albin Vega, så den stiller vel litt i samme klasse som din båt.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Det er skrevet mye om seiltrim, så det er lett å finne info. Wikipedia har en bra artikkel om tell-tales (lus på  norsk).  

https://en.wikipedia.org/wiki/Tell-tale_(sailing)

Utgangspunktet for kryss  er jo å stramme alt (unntatt i helt lett vind). 

Skjøtepunktet for fokken på innerste skinne, og så langt bak, at om en sikter oppover langs skjøtet, så skal en se mot et punkt omtrent halvveis oppe på forliket.

Storseilskjøtet midtskips og stramt.

Styre ca 30 grader på relativ vind. Ca 45 grader på sann vind.

Så kan en begynne å se på lusene og styre/trimme etter de. Eller se på innslag, hvis en ikke har lus.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...