tobixen Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 En positiv ting her er at du har opparbeidet deg mye erfaring på kun kort tid. Det er minst to erfaringspunkter her som jeg foreløbig ikke har opplevd, å bikke båten nesten helt over og å ødelegge to seil på samme dag. Sant å si håper jeg på å unngå de to erfaringspunktene selv, men jeg ser for meg at man vokser litt på dem, når man endelig er ferdig med å ergre seg. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Et annet undertema i denne tråden, som kanskje fortjener sin egen tråd, er proviantering. Mens jeg har vært i Oslo en tur, så har jeg hatt mannskap som har herjet litt og krenget båten så mye at det har kommet vann inn både gjennom toalett og utløp til vaskeservant. Matvarelageret ble oversvømt. Jeg nevnte det i et tidligere innlegg at det er viktig å sikre seg at proviantlageret tåler en oversvømmelse. Spaghettipakkene har jeg ikke tenkt så mye på, for de er tilsynelatende godt innpakket i plast. Så har det seg slik at plast ofte hverken er lukttett eller vanntett. I dag skulle jeg lage spaghetti Bolognese med min datter (litt imponerende bare å kjøpe kjøttdeig i Hellas, men det er en digresjon), og sannelig var spaghettien muggen på innsiden av plasten. Jeg bare ... "hæ?". Sannelig var ikke andre og tredje pakke også preget av mugg. Fjerde pakke hadde noen spaghettipinner som var limt fast i hverandre, men heldigvis ikke noe mugg. Erfaringspunktet her er at man kan ha et stort proviantlager hvor alt ser tipp topp ut, men når man skal bruke av forrådet så oppdager man plutselig at alt er uspiselig. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart 12.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2024 Det er grunnen til at jeg foretrekker hermetikk. Har hatt same opplevelse som deg Tobixen; selv kondens i et skott er nok. Bruker en plastkasse nå til tørrvarer. Men siden man uansett må ha vann til tørrfór, så ser jeg ikke lenger vitsen. Har en fin og variert samling etterhvert fra Tyskland/Nederland/Belgia og nå Frankrike, som kan spises kaldt om det trengs. Tyskland anbefales til proviantering; en boks pasta i kjøttboller koster bare 1,50€ på lidl. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2024 tobixen skrev for 11 timer siden: …………(litt imponerende bare å kjøpe kjøttdeig i Hellas, men det er en digresjon) Vi har vart med om det flere ggr i Hellas att de i charken tar fram det beste kjøttstykket og maler ned det, sjelden att det ligger ferdig kjøttdeig ! Imponerande Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 12.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2024 Valkyrja skrev 18 minutter siden: Tyskland anbefales til proviantering; en boks pasta i kjøttboller koster bare 1,50€ på lidl. Tyskland er klart best for proviantering…….tror ikke du finner billigere øl noenstans I Frankrike var Carrefour blandt de beste butikkene…….Lidl er også OK Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Glenfiddich Svart 12.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2024 tobixen skrev for 20 timer siden: En positiv ting her er at du har opparbeidet deg mye erfaring på kun kort tid. Det er minst to erfaringspunkter her som jeg foreløbig ikke har opplevd, å bikke båten nesten helt over og å ødelegge to seil på samme dag. Sant å si håper jeg på å unngå de to erfaringspunktene selv, men jeg ser for meg at man vokser litt på dem, når man endelig er ferdig med å ergre seg. Ja, det er en stor positiv faktor. Å vite hvordan båten og jeg opptrer i ekstremvær gir en trygghet. Jeg husker jeg tenkte: "hm... dette har jeg sett på youtube, det er her det går gærent." Og så fant jeg kjapt ut hvordan man kan surfe fremfor å bli herjet med, men det krever FULLT fokus, og mye muskelkrefter som må settes inn på nøyaktig rett tid. Veldig krevende, teknisk, taktisk, fysisk og mentalt, men skikkelig gøy når man kjenner at man mestrer det. Vindmølleparker har stor innvirkning på vinden, og rundt dem var det hett et øyeblikk eller tre. Min soleklare anbefaling er å styre langt unna vindmølleparker under storm. Når jeg i dag fikk gått gjennom seilene ser jeg at fokket er fullstendig uskadet! Jeg bare antok at det var revet, i kaoset, men vanvittig heldig at det bare var festene som røyk! *jubelbrus* Tilbake til hyggelige og hjelpsomme medseilere og båtfolk på brygga: De kommer, dansker denne gangen, og snakker og er trivelige og alt sånn, men hør her: Nils, en kar i slutten av femtiåra, kom tilbake med en pose gliders han hadde plukket fra seilet sitt hjemme! Fy søren, for en fyr! Han gjenkjente drømmen og ville bidra til å legge tilrette for en litt yngre fyr som hadde tatt skrittet! Jeg var målløs. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 I forbindelse med ankomst av en større seilskute skulle båten min flyttes til en annen plass, men så gikk ikke det på grunn av motortrøbbel og et kobbel skoleunger gikk glipp av en times seiltur. (nå synes jeg også seilskuta var kjapp med å dra ut igjen, jeg var i ferd med å foreslå for dem på brygga at vi kunne flytte den for hånd, men seilskuta liksom sa you snooze you lose og dro) Noen som kjenner igjen følgende symptom: Går fint på tomgang, men ikke i gir. Den liksom har vanskeligheter med å øke turtall ved gasspådrag, både fremover og i revers. Og så dør den. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Glenfiddich skrev 2 minutter siden: Noen som kjenner igjen følgende symptom: Går fint på tomgang, men ikke i gir. Den liksom har vanskeligheter med å øke turtall ved gasspådrag, både fremover og i revers. Og så dør den. 1. Du har dieseltrøbbel, det blir for lite suppe ved motstand eller turtall. Sjekk filtere. 2. Dette er en fantastisk tråd å følge med på. Takk 👍 Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 En dieselmotor trenger i hovedsak bare tre ting for å gå: Luft, kompresjon og diesel. Som regel er årsakene til problemer ett eller annet relatert til dette. Start med dieselfilteret/filterne og sjekk eventuelt hele linjen fra tank til innsprøyting steg for steg. Du kan eventuelt bypasse filterne og suge direkte fra en brusflaske med diesel for å sjekke om den går fint da. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
tobixen Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Tett luftfilter er et annen mulig årsak, det kan fort medføre samme symptomer. Tragisk med ungene som hadde gledet seg til tur. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Code0 Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Glenfiddich skrev 44 minutter siden: båten min flyttes til en annen plass, men så gikk ikke det på grunn av motortrøbbel og et kobbel skoleunger gikk glipp av en times seiltur. Hvor lang tid i forveien fikk du beskjed om å flytte, eller lå du feilparkert / på privat plass? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Med den seilasen du har hatt, er det nok også lurt å prøve å finne ut hva som er på bunnen av dieseltanken. Evt først koble fra og blåse i slangen mot tanken. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Det er en allminnelig problemstilling - "dieseldyr" nederst på tanken, under normal drift blir det liggende nederst på tanken og vises hverken i racor-filter eller tetter opp finfilter. Så er man ute i ekstra røffe forhold, og det blir såpass med skvalping på dieseltanken at de kommer opp i stigrøret og klogger til dieselfilterene - så er det plutselig full stopp etter en halv driftstime på motoren. Ikke helt usannsynlig at dieseldyr + røffe forhold har trigget dette motorproblemet, så har du kommet deg i havn uten problemer, men ved neste motorstart så er plutselig filtrene klogget. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 1 time siden: Noen som kjenner igjen følgende symptom: Går fint på tomgang, men ikke i gir. Den liksom har vanskeligheter med å øke turtall ved gasspådrag, både fremover og i revers. Og så dør den. Har du lagt ut på tur uten å sjekke at tanken er ren? Mye sannsynlig at du har tette filtre eller slanger , noen fødepumper har Grovfilter har du bilde av forpumpa og Høytrykkspumpa. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Glenfiddich Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Jeg fikk tak i nytt forfilter, nabobåten hadde et liggende, jeg skal se om det er tilstrekkelig! Roger: Uavhengig av om motoren fungerer etter å bytte forfilteret, er det nyttig å vite om pumpene har grovfiltre. Jeg tar bilde av det etterpå. Forøvrig: Ifølge tidligere eier var tanken ganske nylig renset, og jeg har sett med lommelykt nedi tidligere og settat den ser ren og blank ut, men med noe rusk. Ifølge tidligere eier var også motoren kjørt kun 10 timer etter bytte til ny gammel motor som var profesjonelt overhalt. Hvis forfilteret ikke ble byttet da så er jo det en forklaring, men fortsatt litt spesielt? Jeg hadde også på huskelista å kjøpe med filtre og deler til motoren, men fant bare riktig type impeller og resten ble værende på den handlelisten og glemt. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Ja, nå er du på (lang) tur. Og det er som for de fleste andre. Behovet for deler og mekking melder seg ganske umiddelbart. Dette syndromet er jo grunnen til at alle langturseilere rådes til å fikse så mye som de over hodet kan rekke før de legger ut. Desto flere uker før det blir mekkestopp, og desto mindre alvorlighetsgrad. Langturseilas bør ses på som en jobb i tillegg til eventyret. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Ja, det at ting må fikses og utbedres er en del av livet i båt, så det tar jeg på strak arm. Men når du blander forberedelser til langtur inn i det, så er vi tilbake til problematikken rundt det å planlegge og utbedre så lenge at turen aldri blir noe av. Det er folk i den marinaen her som har samme drøm men som går så grundig til verks i utbedringene at det tar år og dag. Greit nok hvis det er det de vil, men jeg synes det er viktig at man i det minste har tenkt gjennom den problemstillingen. Nå er det mulig at jeg tilhører det ekstreme ytterpunktet i motsatt retning. Jeg må løpe. Assisterende havnesjef ringte og spurte om jeg var sulten. Han står og lager mat i klubbhuset! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Summen av arbeid er nok den samme, enten man tar alt før avreise eller bruker tid i femmede havner på det som burde vært gjort før. Problemet er at det i utlandet av og til er j*vlig vanskelig å få tak i vanlige deler som man kan kjøpe over disk i hvilken som helst Maritim-butikk i Norge. Dess lenger sør i Europa man kommer, dess verre er det. Måtte traske mange kilometer i diverse byer på jakt etter båtutstyrsbutikker som bare hadde noen tau og et par sjakler på lager. Først i Las Palmas hadde de "alt", men selv der må deler bestilles fra fastlandet. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
pacuare Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Glenfiddich skrev 41 minutter siden: Men når du blander forberedelser til langtur inn i det, så er vi tilbake til problematikken rundt det å planlegge og utbedre så lenge at turen aldri blir noe av. Det er folk i den marinaen her som har samme drøm men som går så grundig til verks i utbedringene at det tar år og da En godt utstyrt båt er godt å ha. Det som mangler i tillegg til å si opp jobben er en tur innom Rema for litt mat. Trenger ikke mer for en tur til caribien. Ut i Stillehavet hadde jeg prioritert litt mer solceller. Utfordringen er å si opp jobben gøy å lese om turen. Det er værvinduer så ikke noe ett stort problem å komme sydover. Problemet er at du har en treg båt, når værvinduet er 36 timer er det ikke så mange havner. Spesielt før nord vest Holland. Er det dårlig med værvinduer vurder standing mast route til Amsterdam. Ett vennepar skulle krysse biskaya i januar. I desember var det mange vinduer, ingenting i januar så de måtte vente 4 uker. På første værvindu gikk de direkte til caribien, bare en rask stopp for å fylle diesel. Så mye er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Lucky Strike skrev for 1 time siden: rådes til å fikse så mye som de over hodet kan rekke før de legger ut. Jeg har forlengst innsett at man ikke rekker alt, også av egen erfaring. Men, for nye fremtidige reisende, og som nok er konsensus for de fleste her, jobb som f... for å unna det man kan. Og så drar man når man hadde tenkt, slik som deg. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 pacuare skrev 24 minutter siden: Det er værvinduer så ikke noe ett stort problem å komme sydover. Så lenge båten er i grei stand, kan man ta værvinduene. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Vi sitter oppe i klubbhuset, noen stykker, ser på seilevideo på youtube fra sofa og godstol. Jeg leser Tipsboken for å se hva som står om motor, og ramlet over et relevant innlegg angående stormsegling med Allegro 27 i disse farvann: Word. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 1 hour ago, S/Y Emma said: Problemet er at det i utlandet av og til er j*vlig vanskelig å få tak i vanlige deler som man kan kjøpe over disk i hvilken som helst Maritim-butikk i Norge. ... og ikke er man beskyttet av fem års reklamasjonsrett. Det er utrolig mye dritt jeg har kjøpt på lokale butikker etter at jeg har forlatt Norge, ting som burde ha virket i mange år, men som bare har virket i måneder (vel, det hender i Norge også ... men da har jeg i det minste rettigheter). I en butikk kjøpte jeg en håndholdt lensepumpe utrustet med en liten slangestuss på innsugingssiden - men stempelet passet ikke perfekt i husingen, den passet godt nok til å suge vann, men ikke til å suge luft, så nederste delen av pumpa måtte senkes ned i vannet før man kunne pumpe. i tillegg var det veldig mye motstand. Da jeg skulle prøve å klage neste dag sa de bare: "Nei, du har brukt den, så den kan vi ikke ta i retur". Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 1 hour ago, Lucky Strike said: jobb som f... for å unna det man kan. Og så drar man når man hadde tenkt, slik som deg. Tja. Jeg mener at man bør systematisere utestående arbeid, noen ting er "must have", andre ting er "nice to have". Man drar ikke avgårde før alt på lista med "must have" er krysset av. Selvfølgelig er det mulig å revurdere "trenger jeg virkelig dette" dersom det skulle vise seg å være for vanskelig å få enkelte ting på plass. Selv ville jeg (som nevnt tidligere) plassert "fungerende autopilot" på "must have"-listen dersom jeg skulle seile alene på mer enn en dagstur eller to - men det er meg, folk er forskjellige. Ja, og båter er også forskjellige, i enkelte tilfeller er kanskje en strikk godt nok. Og når været står på som værst, så er autopilotene allikevel ofte ikke kapable til å håndtere styringen. Folk greide seg uten autopilot i gamle dager. Det er fint mulig å greie seg uten. Erfaringen min tilsier imidlertid at det er veldig viktig å ha muligheten til å forlate roret. Dersom man skal prøve å være etterpåklok, når man har seilt 18 nautiske mil for langt og ikke vet hvor man er, så var det kanskje noe på "must have"-listen som manglet? Det er med navigasjonssystem som med autopilot, det er også noe man i teorien bør kunne greie seg uten - det er mulig å finne veien med (helst laminerte) papirkart, peilekompass og fyrlykter. Når man er alene ombord og uværet står på, men voldsomme bølger og nærmest konstant sjøsprøyt over cockpit, så har man kanskje ikke kapasitet til å studere et laminert kart, en telefon eller et "nettbrett" med touchscreen fungerer kanskje ikke optimalt, en enhet som ikke er solid festet er kanskje heller ikke så lett anvendelig ... så jeg konkluderer med at når man skal ut på tur alene, så er et fungerende, fastmontert, værbestandig navigasjonssystem også med på "must have"-listen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
pacuare Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 tobixen skrev 14 minutter siden: Og når været står på som værst, så er autopilotene allikevel ofte ikke kapable til å håndtere styringen. Folk greide seg uten autopilot i gamle dager. Det er fint mulig å greie seg uten. Erfaringen min tilsier imidlertid at det er veldig viktig å ha muligheten til å forlate roret. Autopilot er veldig høyt på min må ha liste. Faktisk ikke villig til å dra på havet uten autopilot. Og hvis autopiloten ikke fungerer i storm har man ikke god nok autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.