Glenfiddich Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 tobixen skrev 58 minutter siden: Når man er alene ombord og uværet står på, men voldsomme bølger og nærmest konstant sjøsprøyt over cockpit, så har man kanskje ikke kapasitet til å studere et laminert kart, en telefon eller et "nettbrett" med touchscreen fungerer kanskje ikke optimalt, en enhet som ikke er solid festet er kanskje heller ikke så lett anvendelig ... så jeg konkluderer med at når man skal ut på tur alene, så er et fungerende, fastmontert, værbestandig navigasjonssystem også med på "must have"-listen. Bedre kan det vanskelig sies. Og la meg legge til: Hvis man har som natur å tenke at "det KAN gå!" så er det faktorer som øker sannsynligheten for å seile under slike forhold, og man legger opp til suksess hvis man klarer å få til et slikt navigasjonssystem. pacuare skrev 37 minutter siden: Autopilot er veldig høyt på min må ha liste. Faktisk ikke villig til å dra på havet uten autopilot. Og hvis autopiloten ikke fungerer i storm har man ikke god nok autopilot. Sorry mac. Finnes ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Pacuare, det jeg tenker er at ditt trygghetsbehov gjør det rimelig å bruke latterlig mye penger på værvarsel-system og gjøre alt for å unngå uvær. (Beklager hvis jeg har misforstått.) Det er mulig at det finnes autopiloter som kan fungere i kuling, men ikke i storm, no way. Det henger sammen med de ekstreme kreftene og kaoset. Det er like usannsynlig som å finne autopilot som fungerer for et, se for deg et blad på et tre som blir blåst av i høststormen, du kan ikke putte autopilot på det. Det er mulig jeg har underkommunisert dramatikken, men jeg vil på det sterkeste fraråde alle å seile i storm. Du må ha en bra båt, og det krever ekstremt mye av deg, men det KAN gå. Jeg tror dessuten at det er ekstremt viktig å ikke bli redd. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Det er stor forskjell på rorkultpiloter og fastmonterte løsninger, så det blir litt bastant å si at ingen autopiloter håndterer storm. Forøvrig er gjennomsnittlig vindstyrke på under 20,7ms kuling, ikke storm. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Så bastant kan jeg være basert på de forholdene jeg har vært ute i. Mulig det kan være forhold som per definisjon er storm hvor det finnes en autopilot som kunne vært nyttig en kort stund, men utover det, no way. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 https://www.sailworldcruising.com/news/230415/Raymarine-helps-weather-a-storm Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Jeg synes det er urettferdig at du trekker frem et eksempel som gjelder spesifikt en båt på dobbel størrelse. Men greit. Kontekst er viktig. Så da kan alternativet for pacuare være å gå for en 50 fots båt. Bladet i høststormen var et språklig bilde basert på konteksten liten båt. Og i den konteksten er jeg like sikker på at ingen autopilot vil duge. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Det finnes løsninger til mindre båter også, 6.5 transat har jo noen greier som er vesentlig mye bedre enn st2000+ ol, men selfølgelig også dyrere. En kompis seilte til Island i sommer med dertilhørende ruskevær i en 36 foter, med en flett ny autopilot av dyrere type, og etter hans mening styrte den bedre enn han. Og han har seilt Kanariøyene-karibia-grønnland-norge tidligere. Med fare for å være krass, så synes jeg det er merkelig å ha så bastante meninger om autopiloter og stormseiling, når du ikke har erfaring med noen av delene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Kuling, uansett, er veldig mye vind. Selv i en 'stor' båt vil det kunne være veldig ubehagelig, skremmende og farlig. Selv går jeg aldri ut om det er meldt 15 m/s i kastene. Noen ganger kan man bli overrasket av drittvær som ikke er meldt. Opplevde selv en voldsom fallvind i sommer, som sluppet ut av en sekk. Var redd riggen skulle gått over bord. Men autopiloten taklet det. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Det skal mye til å vippe en skikkelig hydraulisk autopilot av pinnen. Men hvorfor skal man gå ut i alt slags vær? Er det kult å seile i storm nå? Det er ubehagelig, risikabelt og fører til stor slitasje på båt og utstyr. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Glenfiddich Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Valkyrja skrev 25 minutter siden: Med fare for å være krass, så synes jeg det er merkelig å ha så bastante meninger om autopiloter og stormseiling, når du ikke har erfaring med noen av delene. Fra mitt ståsted faller argumentet ditt på sin egen urimelighet, da min oppfatning er at jeg har seilt i storm, og min opplevelse der tilsier at det ikke er nubbsjans at en autopilot ville klart forholdene. Og videre: hvis du har data på at de lokale forholdene der jeg seilet per definisjon ikke var storm, ja, da tenker jeg videre at med økt gjennomsnittshastighet på vinden vil det bli enda vanskeligere forhold, og dermed være et argument som støtter min bastante konklusjon. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Som du ser, så viser værstasjonen på odden du seilte rundt 16 meter i sekundet vind på det meste. Dersom måleren står oppå en skrent vil den vise høyere enn ved havnivå, i dette tilfellet er den 16moh. Men over land har man noe som heter bakkefriksjon, noe som reduserer vindhastigheten noe. En oljerigg hundre sjømil ish til sydvest målte derimot samme vindstyrke. Kastene er derimot vesentlig mye kraftigere, og jeg vil tro det er de som la deg flat. I tillegg vil lokal geografi påvirke som du selv observerte ved vindmølleparkene, der venturieffekten kan øke vindstyrken ytterligere. Men storm er det ikke, har en venn som er statsmeterolog som river seg i håret hver gang media snakker om "orkan i kastene". Kuling er uansett krevende, særlig alene, og det står respekt av å holde hodet kaldt over tid. Men husk at vindkraften øker med kvadratet av hastigheten, dvs er 20ms fire ganger kraftigere enn 10ms. Storm får du nok tidsnok oppleve vil jeg tro, forhåpentligvis med de nye sleidene montert på storseilet Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Hm. Når du sier at de målte 16 m/s på det meste, hva betyr det? At sterkeste vindkast var målt til 16 m/s? Hvis så er jeg oppriktig forbauset over egen feilvurdering. Kan man få se gjennomsnittsmålinger minutt for minutt? Eller sterkeste vindkast per minutt? Er det forresten noen som vet hvordan man henter ut data fra en orca core? Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Det er gjennomsnittlig vindstyrke. Kastene er som sagt vesentlig mye kraftigere, du kan fort ha hatt 25ms på det verste. Feilvurdering ville jeg ikke kalt det, snarere erfaringsoppbygging. Nå vet du hvilke forhold som er i grenselandet for deg, og kan planlegge deretter. Husk at film og bilder får vind og bølger til å virke mye mindre dramatisk enn når man står oppi det selv. Så om man har glodd seg ihjel på uværseiling på youtube/berserk osv, så er det fort gjort å bedømme egne forhold til å være kraftigere på beaufort-skalaen enn de faktisk er. Gjorde det samme selv, helt til jeg begynte å filme turene mine, og så filmklippene i ettertid. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 16 m/s gjennomsnitt på en time? Finnes det mer detaljert data? Når jeg føler sikkerhet på å ha seilt i storm og du har dokumentert at det per definisjon ikke var det så ville jeg sett på for eksempel hvor mange minutter jeg har seilt i vind over 20 m/s. Og hvor sterke kast. Og videre regnet på den venturi-effekten, som jeg vil si føltes veldig reell. Går det an? Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Definisjonen på storm er gjennomsnittlig vindstyrke (middelvind) på 20,8ms og oppover, målt over en periode på 10 minutter. Det er dette værstasjonen oppgir. Så du har seilt i stiv kuling, muligens sterk kuling. For å se kast og andre detaljer på historiske data må man abonnere på windy. Venturien er ikke mulig å regne ut uten detaljerte data, men min erfaring fra paragliding tilsier at det største problemet med dem i den vindstyrken er turbulens. Som tommelfingerregel sier man at objekter vil kunne skape signifikant turbulens opp til ca ti ganger sin egen høyde i distanse, noe som for din del innebærer ustabil vind opp til to sjømil i le for dem. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Storm Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 chatgpt snakker om edge effect, 35 % anslagsvis basert på beskrivelsene den fikk, så den påstår at 32,4 m/s kan være realistisk (hvis 16 m/s * 1,5 vindkast + 35% edge effect). Men nå er jeg veldig interessert i å åpne den orca core boksen og se hva som er inni! håper det er noen spennende funn der. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 4 hours ago, Glenfiddich said: min opplevelse der tilsier at det ikke er nubbsjans at en autopilot ville klart forholdene. Der er der riktig balanse kommer i spill. Da er det nyttig med stormseil for å faktisk kunne sette det som trengs og for å unngå at noe plutselig revner eller løsner og kødder til balansen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Hulda skrev for 7 timer siden: Kuling, uansett, er veldig mye vind. Selv i en 'stor' båt vil det kunne være veldig ubehagelig, skremmende og farlig. Selv går jeg aldri ut om det er meldt 15 m/s i kastene. Noen ganger kan man bli overrasket av drittvær som ikke er meldt. Opplevde selv en voldsom fallvind i sommer, som sluppet ut av en sekk. Var redd riggen skulle gått over bord. Men autopiloten taklet det. enig med deg Hulda, vi går heller aldri ut i en kuling……. vi takkler det bra, og også sterkere om vi blir overrasket. det sliter på både båt og besettning…… Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 8 hours ago, S/Y Emma said: Men hvorfor skal man gå ut i alt slags vær? Er det kult å seile i storm nå? Det er ikke alltid man kan stole på værmeldingen, og det hender man må "strekke strikken" pga deadlines og lignende. (og jeg kan ikke fordra havner hvor man ved innsjekking må melde i fra hvor mange dager man skal ligge, samt havner hvor man må forlate på et spesifikt klokkeslett ... egentlig har jeg en sterk preferanse for å ligge for anker i stedet for å besøke havner). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
pacuare Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 9 timer siden: Det er mulig at det finnes autopiloter som kan fungere i kuling, men ikke i storm, no way. Det henger sammen med de ekstreme kreftene og kaoset. Det er like usannsynlig som å finne autopilot som fungerer for et, se for deg et blad på et tre som blir blåst av i høststormen, du kan ikke putte autopilot på det. Det er mulig jeg har underkommunisert dramatikken, men jeg vil på det sterkeste fraråde alle å seile i storm. Du må ha en bra båt, og det krever ekstremt mye av deg, men det KAN gå. Jeg tror dessuten at det er ekstremt viktig å ikke bli redd. Har seilt i overkant av en uke tilsammen i storm. Brukte vindror på 5 av døgnene, autopilot på de siste to (annet båt, Vindror fungerer dårlig på planende båt). Med vindror hadde vi en stormfokk satt på kutterstag som gjorde at båten var i god balanse så ikke mye styring. Seilte kurs mot mål alle gangene. Hvis en autopilot ikke fungerer er seilene satt feil. På en eldre saktegående båt fungerer vindror veldig godt. Profesjonelle seilere styrer bedre, men ingen amatører er i nærheten. Gode autopiloter styrer mye bedre enn vindror men koster 100 000 kr.. Liten digresjon, med passe seilføring og god autopilot stoler en på systemene. Litt rufsete vær i Nordsjøen, alene på havet. Satt nede i salongen og spiste middag og kjente at vi fikk ett vindkast og fikk surf, GPS toppet på 17,2 knop (ingen ute). Etter oppvasken satte vi 3 rev for å få en rolig natt. Var en god kuling, så aldri over 20 m/s så udramatisk natt. Passe mye seil er nøkkelen. På havet er større båt mye bedre. Men har mange venner som har seilt langt med båt på 30 fot. Møtte en norsk IF i caribien, den var liten, men de var på tur og hadde ett fantastisk år. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 11 hours ago, Glenfiddich said: ditt trygghetsbehov gjør det rimelig å bruke latterlig mye penger på værvarsel-system og gjøre alt for å unngå uvær. De aller fleste av oss har et høyere trygghetsbehov enn TS. Svært få erfarne seilere vil anbefale å legge alene ut på åpent hav: - uten fungerende navigasjon - uten gode værvarslinger - uten fungerende autopilot - med båt uten grunnleggende ting som pålitelig motor, solide og riktige seil og grundig sjekket rigg At TS velger en risikoprofil som er langt høyere enn de fleste er hans eget valg. "- det KAN gå bra"-filosofien er ikke for alle. Så er vi kanskje pingler vi andre da. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Det @Indy skriver over er en god forklaring på hva jeg mener med "stor sannsynlighetsovervekt for å overleve" :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jonas78 Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 11 timer siden: Er det forresten noen som vet hvordan man henter ut data fra en orca core? Har du montert orca`en? Du finner data inne på loggboken. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
J-Å Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Indy skrev for 23 timer siden: At TS velger en risikoprofil som er langt høyere enn de fleste er hans eget valg. "- det KAN gå bra"-filosofien er ikke for alle. Så er vi kanskje pingler vi andre da. Jeg hadde ikke vært så bekymret for å seile TS sin båt på det strekket. Jeg synes han var rimelig bra utstyrt for en slik tur i kystnært farvann. Det skorter kanskje litt på bruken av utstyret, men han klarte det viktigste, å få kontakt med kystradio i vanskelige forhold. En kartpiotter er fint, men hvis man har notert seg noen waypoint-posisjoner, så holder det bra å få lest av posisjonen av og til. Det viktigste seilmessig er gjerne å få opp en stormfokk før været blir for ille. Hvis sleidene ryker i storseilet, så er det gjerne på grunn av for slakt fall. Da blir det som en glidelås som ikke er i lås nederst. Feil reveprosedyre kan også belaste sleidene. Stramt fall først, så rev, så skjøte. Et tryseil er også greit å ha, men det bør gjerne ha en egen skinne på masten hvis en skal sette det alene i dårlig vær. Orca Core. Du må vel koble mobilen opp på Orca wifi. Da skal du få Core data i Orca app. https://help.getorca.com/en/articles/6533864-how-do-i-connect-to-my-orca-core Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 https://pcnautic.com/en/product/pcnautic-autopilot-tiller-pilot En slik en får du vel levert innenfor kort tid i fastlands Europa. Tror det kunne vært smart. Spesielt på de neste strekkene du skal over. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.