Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake


Glenfiddich

Recommended Posts

  Dalurfjall skrev 1 time siden:

Er man pokka nødt å ha fast forlik? Jeg har sett folk bruke fokk uten å klipse det til staget, de bare strammer forliket pinne stramt. Det gir mening for meg som mest er råsegler.

Du mener om man må ha forstag? Tja, det er jo vanlig å stage opp masten, og hvis staget er der er det jo enklere å klipse inn seilet på det. Men har du ustaget mast eller av andre grunner vil sette et forseil "flying" er det vanskelig å få det stramt nok, seilet vil "sagge" og bli posete. Helt greit for slør og rom kurs, men ikke noe særlig for bidevind. 
 
 
Link to post

Flott tråd!:thumbsup: 

Vedr dieseltank, vann i dieseltank = garantert motortrøbbel. Jeg ville sjekket at flensen mot skroget er tett. Den enste måten er å skru flensen løs fra dollbordet, så løfte hele sulamitten så langt opp at du får etterstrammet slangeklemmene. (kommer du ikke til her, så prøv fra undersiden) Så rengjør og avfetter du nøye, legger på ny runde med tec7/sika, også i skruehull, og skrur den fast igjen. Dette er et typisk sted at vann kan snike seg inn i tanken. Sjekk også at o-ring på lokket er hel. Jeg pleier å smøre inn o-ring og gjenger med pittelitt fett..

Link to post
enslagsgjest skrev for 4 timer siden:

https://pcnautic.com/en/product/pcnautic-autopilot-tiller-pilot

En slik en får du vel levert innenfor kort tid i fastlands Europa. Tror det kunne vært smart. Spesielt på de neste strekkene du skal over. 

Den der så jammen meg snasen ut! Har du erfaring med den?

 

Trenger noe mer pålitelig, og har spart mye penger i kanalene, så mulig du kan få en st2000+ med solid baatplassen-rabatt @Glenfiddich :giggle:

Link to post
Valkyrja skrev 41 minutter siden:

Den der så jammen meg snasen ut! Har du erfaring med den?

 

Trenger noe mer pålitelig, og har spart mye penger i kanalene, så mulig du kan få en st2000+ med solid baatplassen-rabatt @Glenfiddich :giggle:

Har ikke erfaringer med den, men har lest en del, og virker som folk er fornøyde. Er også billig å kjøpe inn ny drivenhet, er standard greier fra Kina, ikke noe proprietære greier. Pelagic Autopilot er lignende, men basert i USA, denne er vel greiere å få tak i i Europa. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Dalurfjall skrev 23 minutter siden:

Jeg mener å ikke tre stormseil inn i spor i mastra. Altså "trysail".

Det var med tanke på en kommentar om at det er knot å få til alene.

Jeg har et høyt 3. rev, så tryseilet mitt har bare vært ute av posen for sikkerhetsinspeksjon. Men det kan sikkert gå det.  Mulig man bør ha en "vogn" øverst, så fallet holder seg inntil masten, og i riktig retning for blokken i toppen. En slik som brukes på fullspilet storseil. Den kan jo da evt være montert i sporet, slik at den blir med storseilet opp og ned igjen. 

Link to post

Det er innlegg å svare på her, gode punkter å følge opp, men så er det sånn at i livet i båt, i motsetning til drømmen, er det nye problemer som oppstår før det forrige er løst:

 

Denne gangen ryker sikringen på landstrømmen, og det passer dårlig fordi jeg skulle ha ladet et batteri, et 12v som skal gi power til den elektriske utenbordsmotoren for å flytte båten i morgen når det er meldt lite vind. Noen som vet hvor å starte feilsøket?

 

På en måte litt i samme tema, de nyvaskede klærne mine lukter svakt søtlig av diesel, og jeg digger det, fordi det betyr at drømmen er ikke en drøm lenger, det er virkelig. 

 

Her er forøvrig bilde av det som kom ut fra forfilteret i forbindelse med bytte: 20241014_185151.jpg.8ae6ea93d701cdd9ec334f898ee0fc07.jpg

Link to post

Det kan vare så enkelt att du har fått saltvann i støpselet .

 

begynn å bare bare spyl med ferskvann……litt sentrifugering å jakke inn på nytt…..

er det lite fukt av ferskvann så forvinner det av den lille varme som blir da det går strøm gjennom støpslet/kabeln


 

 

(kjenner igjen det der fra ett antall bløte seilinger til Skagen :smiley:)

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Glenfiddich skrev for 1 time siden:

Det er innlegg å svare på her, gode punkter å følge opp, men så er det sånn at i livet i båt, i motsetning til drømmen, er det nye problemer som oppstår før det forrige er løst:

 

 

 

På en måte litt i samme tema, de nyvaskede klærne mine lukter svakt søtlig av diesel, og jeg digger det, fordi det betyr at drømmen er ikke en drøm lenger, det er virkelig. 

 

Du nevnte vel på et tidlig tidspunkt at motoren gikk tom for diesel 2 dager på rad, samt mye diesellukt i båten.

 

Kanskje på tide å ta en skikkelig gjennomgang av dieselsystemet ditt? Bildet sier ikke så mye, men det virker ikke å være så mye grums der. Hva med vann i dieselen? Kan det være en lekkasje på fyllespons som gjør at det kommer vann i diesel?

 

Har du får orden på reveliner, slik at du får redusert arealet og flatet ut skikkelig? Hadde du 2 rev når du seilte i kulingen?

 

Du blir nok litt straffet av å ha det travelt med å komme avgårde, og med det slurvet litt med klargjøringen (glidere, og dermed ikke få heist storseilet skikkelig, manglende montering av autopilot, manglende kjennskap til motor og dieselsystem, halveis montering av kartplotter) men det er fortsatt ikke lang vei tilbake til Norge, hvor du kan bruke vinteren til å bli skikkelig kjent med båten, og ta løst på nytt når våren kommer, med et mye bedre utgangspunkt for å lykkes.   

Link to post

Bergen, tøyser du eller? Tilbake til Norge? Greit nok at vi alle er enige om at det er ingen skam å snu, men jeg tenkte da jeg sa det mer på at kanskje så likte jeg ikke seiling så godt likevel, at kanskje når jeg kom over til Danmark så var jeg redd og ville hjem, men jeg vil ha mer, MER! 

 

Når det er sagt, så ja, jeg må få tatt en skikkelig gjennomgang. Jeg har hørt noe om at i den engelske kanal bør man ha en motor man kan stole på, og nå er tiden kommet for å bite i det sure eplet og få på plass noen slike ting. I dag var jeg på en runde for å finne en mekaniker, og har fått noen bra leads. 

 

Du er fornuften selv, fremstår det som, og nå er det litt som før, at jeg vil videre, men samtidig er jeg på vei, målet er på en måte nådd. Sånn sett kan jeg bruke litt tid i Esbjerg for å få på plass enda mer. I trådens første innlegg skrev jeg "det viktigste er å komme seg avgårde før fornuften stikker kjepper i hjula", og det har jeg klart. Nå føles det som et bedre tidspunkt å være litt fornuftig. Relativt sett, da, til meg å være. 

Link to post

Enig. Nest etter stormfokk og tryseil.

 

Forresten har jeg helt glemt å fortelle om møtet med den lokale seilmakeren. Naboen her sa ta med alle seilene, og kjørte meg bort, pratet med dem som gamle kjente og seilmakeren sydde noen sting på et par plasser og hev med en neve full av gliders. 

 

20241015_032906.jpg.c8fcc5da0fb07f1808d830f949974d02.jpg

 

Og kommentaren var at nå er seilene good to go, men genoaen er ikke verdt å fikse. Men ta den med til Kanariøyene, sa han, og få noen der til å sy en ny. Det blir bedre og billigere, og man kommer seg greit ned dit med hovedseil og fokk.

Link to post
Glenfiddich skrev On 13.10.2024 at 22.46:

Pacuare, det jeg tenker er at ditt trygghetsbehov gjør det rimelig å bruke latterlig mye penger på værvarsel-system og gjøre alt for å unngå uvær. (Beklager hvis jeg har misforstått.)

Glemte å svare opp denne. Windy.com er gratis. Det er den jeg bruker. En båt jeg drev med værrouting for hadde predictwind, og jeg og predictwind var stort sett enige. For de som har lite erfaring med værrouting anbefaler jeg predictwind. Verd 2500 kr i året. For å få like god routing med bare windy krever det en del jobb. Når jeg følger en båt bruker jeg lett en time om dagen på å følge værsystemer for å gi best mulig råd. Jeg anbefaler deg å begynne nå og på den måten forstå hvordan værsystemene går. Du skal ha motvind opp til 12 knop, medvind opp til 24 knop. Husk å bruk vind i kastene, den treffer bedre enn middelvind på havet. Husk bølger. Rett etter ett lavtrykk kan det være direkte utrivelig. Og seilhastighet går mye ned når bølgene er større enn vind tilsier. Du er også i ett område med mye strøm, jo nærmere den engelske kanal du kommer jo viktigere. Bedre å ankre opp og sove litt fremfor å gå baklengs i motstrøm. 

 

Så min anbefalte kostnad for værvarsling er 1GB data på mobilen så lenge du er i Europa. Windy.com i gratisversjon er god nok hvis en bruker litt tid på den. Det er fint å ha en venn som holder deg oppdatert når du er på havet, en sms har mye bedre rekkevidde enn data på telefon. På havet har jeg sent meldinger til en inreach (satellitt mottaker og sender av posisjon). Men det krever at du har noen på land som følger med og forstår nok til å gi gode råd. 

 

De første langturene mine var uten værmeldinger. Da havnet vi i stormer. Lærte av det. Men i dag er ikke det nødvendig, kan gå på gode værvinduer. 

Link to post

Det var noe annet som ble nevnt i en annen tråd - sjekk "CAPE index" på windy.  Dersom det er mye energi i lufta, så kan det medføre ustabile forhold og store avvik mellom meldt vær og observert vær.  Som eksempel, hvis windy melder 10 knops vindhastighet over en time, og 20 knop i kastene, så bør man forberede seg på at det plutselig kan bli 30 knops vind over en femminuttersperiode og ellers vindstille.

 

Vindmøller medfører turbulens, det har jeg (enda) ikke fått føle på kroppen, men her i Hellas og særlig på Kreta så kan det bli voldsomt turbulente forhold av klipper og odder.  Stabil 10-15 knops vestavind på vestsiden av odden, så skal man sørover etter odden og kutter hjørnet litt for tidlig, og plutselig skifter vinden retning, rolig vind fra øst i flere minutter, sør i neste øyeblikk, vindstille deretter, og plutselig et vindkast på 20-25 knop.  Jeg mistet kontrollen over båten under slike forhold da jeg gikk litt for nært med en bratt, smal øy på lo side for et par måneder siden, veldig kraftig vind, båten spratt opp mot vinden for så å falle av igjen, havnet med seilene bakk da jeg måtte forlate roret for å ta inn storseil, har aldri krenget så mye før som jeg gjorde akkurat da.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Når du tenker at du snart tar en tur i Engelske Kanal så kan det være en idé å lese seg opp på dette også.

www.orcas.pt

image.png.dd393ad59e60a44e230c059c191cecab.png

 

Vær: vi bruker Windy og Weather4D på ipad. På sistnevnte er det en bra ruteplanlegger der man legger inn kriteriene for båt og hva slags vær man vil ha. Vi ser alltid på vindkast. Erfaringen er at det blir mer enn meldte vindkast. I engelske kanal er tidevannet 2-4 knop. Det bør du også ta hensyn til. Med båten din kan du da fort seile i 12 timer uten å komme av flekken.

 

På denne tiden av året hadde jeg vært veldig obs på været i Biscaya. Lavtrykkene kommer fort - er sterke - og kan presse deg inn på le kyst. Samme med kysten langs Spania og Portugal.  Kombiner dette med spekkhuggere som biter roret av 100-200 båter i året så er det interessant å planlegge. Var en dansk Bavaia 36 som kullseilte der i fjor. 4 døde. En helt vanlig dag på sjøen - bortsett fra at de kom på le kyst i relativt lite vind og ble slått rundt av bølger et par hundre meter fra stranden.

 

 

Link to post
1 hour ago, Bitteliten said:

Var en dansk Bavaia 36 som kullseilte der i fjor. 4 døde. En helt vanlig dag på sjøen - bortsett fra at de kom på le kyst i relativt lite vind og ble slått rundt av bølger et par hundre meter fra stranden.

 

Denne ble diskutert ganske mye, og konklusjonen var at de seilte på for grunt vann i for høye bølger (mens enkelte, særlig i orcas.pt-miljøet mente at feilen var at de i det hele tatt våget å gå ut i slikt vær). Man bør alltid sørge for at dybden er minst tre ganger bølgehøyden, ellers risikerer man å bli slengt rundt med brytende bølger. Bølgehøyden var vel seks meter elns da ulykken inntraff, da må man ha minst 18 meters dybde. Et av de gjeldende spekkhoggerrådene nå er at man skal gå på grunnere vann enn 20m, så ikke helt umulig at disse danskene indirekte døde som følge av dette rådet.

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Glenfiddich skrev for 19 timer siden:

Det er innlegg å svare på her, gode punkter å følge opp, men så er det sånn at i livet i båt, i motsetning til drømmen, er det nye problemer som oppstår før det forrige er løst:

 

Denne gangen ryker sikringen på landstrømmen, og det passer dårlig fordi jeg skulle ha ladet et batteri, et 12v som skal gi power til den elektriske utenbordsmotoren for å flytte båten i morgen når det er meldt lite vind. Noen som vet hvor å starte feilsøket?

 

På en måte litt i samme tema, de nyvaskede klærne mine lukter svakt søtlig av diesel, og jeg digger det, fordi det betyr at drømmen er ikke en drøm lenger, det er virkelig. 

 

Her er forøvrig bilde av det som kom ut fra forfilteret i forbindelse med bytte: 20241014_185151.jpg.8ae6ea93d701cdd9ec334f898ee0fc07.jpg

 

Ser ut som du har en bra dam med vann der.. (det lyse feltet) Sier det igjen, sjekk påfyllingen din..

Når du kjører på flatt vann, så samler vannet og medfølgende skitt seg nederst i tanken. Da kan det være at stigerøret ikke tar med seg dette og alt virker fint. Men når det blåser opp så vil dette bli virvlet opp og kan tette både filter og stigerør. Da kan du få stopp når du aller minst ønsker det.. Forslaget jeg kom med krever maks 1-2 timers arbeide, men koster deg så og si nada:wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...