Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake

Glenfiddich

Recommended Posts

Torsen67 skrev 18 minutter siden:

Er det bare et rykte at ved å hive fin fin sand i vannet ved angrep av orcas, så stikker de? Er det reelt? I så fall hadde jeg tatt med en 25 kg sekk..

De skal etter sigende ikke like å få dette i øynene og luftveiene.

Vet ikke om dette funker, men siden de puster luft er det vel vanskelig å få det inn der via vannet. 

På denne tiden av året er spekkhuggerne nordpå, så ved å ta kanalene til middelhavet slipper man unna dem, da de ikke er i Gibraltarstredet før til våren igjen.

Det er jo det jeg gjør for øyeblikket.

Men vet ikke om jeg vil anbefale kanalene sånn sett; nettopp vært fastlåst i nesten 3 uker grunnet stengt sluse og lav vannstand.

Har også blitt angrepet av mannevonde lastebåter i slusene som kjører motor for fult før jeg rakk å fortøye.

Men godt med ferske baguetter hver dag til frokost da.

Siden du har ubegrenset med tid, så ville jeg heller holdt meg til kysten, så får du heller ligge litt værfast.

tobixen skrev for 2 timer siden:

Denne ble diskutert ganske mye, og konklusjonen var at de seilte på for grunt vann i for høye bølger (mens enkelte, særlig i orcas.pt-miljøet mente at feilen var at de i det hele tatt våget å gå ut i slikt vær). Man bør alltid sørge for at dybden er minst tre ganger bølgehøyden, ellers risikerer man å bli slengt rundt med brytende bølger. Bølgehøyden var vel seks meter elns da ulykken inntraff, da må man ha minst 18 meters dybde. Et av de gjeldende spekkhoggerrådene nå er at man skal gå på grunnere vann enn 20m, så ikke helt umulig at disse danskene indirekte døde som følge av dette rådet.

Anbefalingen er å holde seg innenfor 20 meters dybde. Eller langt til havs. 
alle type seilbåter tas. 
ikke noe effekt av ekkolodd

sand, tja si det. 
flere har god erfaring med kinaputter som smeller under vann. 

dagseilas innefor 20m har vist seg å fungere. 
vi gikk laaangt utenfor Biscaya og det meste av kysten til vi måtte inn ved cascais fordi vi var nesten tomme for diesel etter 800nm med lite vind i flere døgn, mye vind og sjø i baugen i 2 døgn. Vi hadde da 30 liter igjen da vi fylte opp i Cascais. 

om målet er Kanariøyene hadde jeg fulgt vår rute. Nærme England ut kanalen. Så holde  Vest av TSSene langs Spania og Portugal Vi var 150-200nm fra land nedover der. Men dette hadde jeg ikke gjort sent på høsten.

Angående Biscaya tenker jeg i utgangspunktet å vente på et 5-dagers værvindu og så krysse rett over, men det ror-greiene er en litt interessant problemstilling. Uten å konkludere tror jeg det kan bli avgjørende for valget hvorvidt jeg tror roret er robust nok og om alternativ styring kan fungere godt nok. Som tidligere nevnt er båten godt balansert og retningsstabil, så jeg ser for meg at det kan være enklere med denne båten enn andres. Men foreløpig ligger jeg til kai på Danmarks vestkyst og Biscaya ligger veldig langt unna. Nå er det et hetere spørsmål om jeg skal ha stopp i Tyskland eller dundre på til Nederland og Standing Mast Route.

Torsen, jeg vil se nærmere på mulig vanninntrenging ved påfyllingshullet.

Ellers har jeg lokalisert en sprutende lekkasje ved høytrykkspumpen. Foreløpig usikker på om dette er hovedproblemet, men etter min vurdering er det mye nok til å kunne være medvirkende.20241015_155028.jpg.73d31cdf67bb30e8ae57e97c31dd7724.jpg

Roret ditt er ikke sterkt nok til å tåle spekkhuggerne. Spekkhuggerne er 10 tons rovdyr som dreper stor hai og store delfiner. 

de tar alt av ror. Karbon tre glassfiber. Og de kan fort bøye rorstammem og gi store lekkasjer. 

det er Telegram varsling grupper for seilere spekkhuggere området

miste ror er Mayday. 

Ikke forvent samme beredskap på nød som i Norge 

Glenfiddich skrev 1 time siden:

Nå er det et hetere spørsmål om jeg skal ha stopp i Tyskland eller dundre på til Nederland og Standing Mast Route.

Fra Esbjerg hadde jeg enten seilt rett til Vlieland i Nederland eller innom helgoland. Kysten i området er ikke veldig god. Det er langt inn i landet for gode ankringer. Grunt og veldig mye tidevann. 

mye syd vest vind på denne tiden. Uten motor og diesel for 3 døgn vil du streve med å finne gode værvinduer. Med egen båt hadde jeg gått i morgen kveld til Nederland. Uten motor og mye tregere båt er værvinduet for kort, så hadde gått mot helgoland. Spør på forumet når du er klar til å gå videre så kan det komme noen forslag. Det er en del med mye kunnskap her. 

Så her ser sesongen 2024 ut for Biscaya

rødt er interactions med fysisk kontakt

grønn = sightings

vi møtte en svensk jordomseiler i Cherbourg, så dom kom over med sine ´bangers’ som vi fikk arve, men vi såg aldri noen spekkhugger.

de røde interactions oppe ved Brest var i juli ……

nå er de rundt ACuruna og for 7 dgr siden inne ved Bayonne

de rør seg med en middelhastighet på rundt 30 knop…….

IMG_1433.png.6db34815a4c3aade01b224a918d063a1.png

S/Y Gunga Din

pacuare skrev 1 time siden:

Med egen båt hadde jeg gått i morgen kveld til Nederland. Uten motor og mye tregere båt er værvinduet for kort, så hadde gått mot helgoland. Spør på forumet når du er klar til å gå videre så kan det komme noen forslag. Det er en del med mye kunnskap her. 

Jeg blir i Esbjerg til motoren er bra igjen. 

Og ja, det er et deilig forum. Mange med mye kunnskap og med ulike perspektiv. Jeg skylder forumet en stor takk, og synes innspillene herfra gjør det vel verdt å blottlegge seg, hvis man kan si det sånn.

Glenfiddich skrev 8 minutter siden:

Jeg blir i Esbjerg til motoren er bra igjen. 

Og ja, det er et deilig forum. Mange med mye kunnskap og med ulike perspektiv. Jeg skylder forumet en stor takk, og synes innspillene herfra gjør det vel verdt å blottlegge seg, hvis man kan si det sånn.

Lurt valg. Nord for de Frisiske øyer er rennene man må følge om man skal til havn for smale til å seile dersom man er uheldig med vinden, og man får 3-4knop strøm.

Glenfiddich skrev for 4 timer siden:

Elers har jeg lokalisert en sprutende lekkasje ved høytrykkspumpen. Foreløpig usikker på om dette er hovedproblemet, men etter min vurdering er det mye nok til å kunne være medvirkende.

Hvilken motor har du? Etter fargen er det en VOLVO

Der er det sikkert rett, er det  en kobberpakning der, den kan glødes på kokeblusset  til den blir mørk rød (ikke lysnesten gul ) og slippes i vann.

Er Skruen på toppen lufte skrue kan den andre ha løsnet når du luftet. En bør holde igjen med en annen nøkkel når en lufter.
image.png.7892032e22e3cf0d6a699ed9eb4dec85.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

16 hours ago, Hulda said:

Det eneste de typene der ikke tygger i filler er ror av aluminium og stål.

Det er vel ofte slik at de gir roret et solid dytt i stedet for å tygge på det?  Jeg har sett bøyd metall etter spekkhoggerangrep, men jeg mener å huske at det var snakk om noe kjernemateriale i et ror som ellers var konstruert av skum/glassfiber.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Vedr verktøy på Biltema. Som feks fastnøkkelsett opp til 21 mm, så kjøper du det dyreste. Da står det ofte et gult merke med "10 års garanti". Jeg har hatt settet mitt i over 10 år og det er like fint. En ting du ikke vil oppleve er at du drar i filler sekskanthodet på bolter fordi fastnøkkelen er for dårlig. I tillegg bør du ha et lite (10 års garanti) 1/4" skrallesett med forlenger (det bruker jeg mye) og 1/2" skrallesett med forlengere for større oppgaver. Og selvsagt ett sett med stjerne/flat trekkere. I tillegg en medium vannpumpetang. Den bruker jeg også mye.. Å stå fast fordi du ikke har verktøy er krise.

Jeg spurte en kompis hvorfor han ikke hadde noe verktøy i båten? "Fordi jeg har 2 års garanti fra leverandør" var svaret:giggle: "Kjøp deg bobil" ble min tørre oppgitte kommentar...   

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...