index Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Torsen67 skrev 35 minutter siden: Jeg spurte en kompis hvorfor han ikke hadde noe verktøy i båten? "Fordi jeg har 2 års garanti fra leverandør" var svaret " Siste ord før båten blir knust mot steinene: Jeg har garanti! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Glenfiddich Svart 17.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Nå er jeg på jakt etter en spesifikk del. Noen som vet hva den heter? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Du får lete etter delen her https://marinepartseurope.com/en/dealer/jlmarine/category/marine diesel engines/product/md6a Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 17.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Jeg liker ikke den siden. Den vil ha 1290,- DKK for den ene delen og den andre har de ikke. Men nå vet jeg i det minste hva de heter. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 eBay har ganske mange deler, men de må sendes i posten, noe som kan ta lang tid. Det enkleste i utlandet er stort sett å få den lokale båtdelpusheren til å bestille det inn, til en av og til stiv pris. Det er derfor det er så viktig å fikse mest mulig før man drar. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Glenfiddich Svart 17.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Enig i at det beste er å fikse mest mulig før man drar, og det er jeg enig i helt til det går ut over at man drar. Jeg er kjempefornøyd med å være i utlandet og fikse båt. Jeg har tilogmed fått delta i det runde bord, jeg mener rundt et bord fylt med massive båtfolk, pensjonister, som et slags råd. Med kaffe og snegler med kanel. Større kan det ikke bli. Jeg skal møte opp ved en haug delemotorer i morgen klokken 09:00. Uansett, oppdatering på navigasjonsfronten er at jeg har bestilt et vanntett og skuddsikkert nettbrett for 1499,- danske og et trådløs mobilruter som tydeligvis trengs til duste-orcaen. Da bør fandenme navigasjonssystemet være vildt godt nok. Nå er jeg inne i båten og koser meg. Har tatt fri for dagen. Dessuten regner det. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 17.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Etter forespørsel fra folk her som er engstelig for at hele turen er oppfunnet, har det vist seg umulig å gjøre båten sporbar på marinetraffic. Uflaks. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Nei, du trenger bare ais, så blir du fanget opp. Du har isåfall gjort en utmerket og dedikert jobb med å forfalske bilder som samsvarer med meldt vær, og anskaffet lokalinformasjon... Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 17.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Jeg tenker stakkars fyr, som må forfalske noe sånt. Hvorfor ikke bare dra, det er jo bare å gjøre det. Noen bruker en måned på forberedelser, andre bruker 4 år, men til syvende og sist er det bare å ta steget når man er klar. No big deal. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 2 timer siden: Uansett, oppdatering på navigasjonsfronten er at jeg har bestilt et vanntett og skuddsikkert nettbrett for 1499,- danske og et trådløs mobilruter som tydeligvis trengs til duste-orcaen. Da bør fandenme navigasjonssystemet være vildt godt nok. Det nettbrettet så interessant ut. Du må gi en tilbakemelding om hvordan det er i sollys. Jeg trodde Orca Cora hadde plass til simkort, men ser nå at du må ha eksern løsning, enten via mobil/nettbrett som kjører appen, eller løsningen som du har valgt, en egen router. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Glenfiddich Svart 17.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Med ekstern ruter ser det ut til å gi akseptabelt resultat å synce enhetene. Jeg er ingen orca-fan hittil, men skal passe på å gjøre en innsats med å få det til å fungere før jeg begynner å pisse på det. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 2 timer siden: Jeg tenker stakkars fyr, som må forfalske noe sånt. Hvorfor ikke bare dra, det er jo bare å gjøre det. Noen bruker en måned på forberedelser, andre bruker 4 år, men til syvende og sist er det bare å ta steget når man er klar. No big deal. Du forbereder deg jo strengt tatt du også på et vis, bare i DK istedenfor i Norge. Eneste grunnen til å gjøre det i Norge er jo stort sett at man har lettere tilgang på penger. Jeg hadde dratt for flere år siden om jeg kunne, men hadde ikke råd før nå. Satser på at kronekursen ikke blir verre da Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 17.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Enig. Dra avgårde først, forbered underveis. Best. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Glennfiddich har jo noen kraftfulle ressurser fremfor mange andre som legger ut på tur. Den største ressursen er tid, om jeg forstår rett så er den med dagens utgangspunkt uendelig. En grunn til at de fleste andre må være svært godt forberedt er at de legger ut på "et friår" eller i alle fall begrenset med tid. Kanskje til Karibia, da er et år på grensen, og trøbbel med utstyr blir til stress. Om mitt inntrykk er riktig, så har Glennfiddich også få forpliktelser å ta hensyn til. Det gir også stor frihet. Dermed gjør det kanskje ikke så mye å sitte "utstyrsfast" en gang i mellom. Selv ville jeg nok i hans situasjon prøvd å komme meg litt raskere sørover dit kulda kommer senere og opplevelsene er litt annerledes enn i Skandinavia. Noen uker i Standing Mast route hadde vel ikke vært å forakte i disse tider. Gratis brygger utenfor byene (Marrekriter) er det jo også i Friesland. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 finnarne skrev for 10 timer siden: Jeg trodde Orca Cora hadde plass til simkort, men ser nå at du må ha eksern løsning, enten via mobil/nettbrett som kjører appen, eller løsningen som du har valgt, en egen router. Orca Core trenger bare nettforbindelse under paring og oppdatering. I vanlig drift kan en ha inntil 5 ferdig parede mobiler/brett tilkoblet Core wifi. Hvis en samtidig vil ha disse på internet wifi, så er det nok en fordel med en router. https://help.getorca.com/en/articles/6533864-how-do-i-connect-to-my-orca-core Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 9 timer siden: Enig. Dra avgårde først, forbered underveis. Best. ikke enig……… alt går fixe ute ja…..men det tar lenger tid….. sen kan det vare vanskelig å nå butikkene, da man ikke har bil NFL er bra her, da andre seilere markert om det finnes en båtutstyrsbutikk i havnen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Lucky Strike skrev for 9 timer siden: Noen uker i Standing Mast route hadde vel ikke vært å forakte i disse tider. Gratis brygger utenfor byene (Marrekriter) er det jo også i Friesland. den vegen hadde jeg valgt…… da trenger man ikke å bry seg om vær og tidevann før man kommet ned til belgiske grensen. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
S/Y Emma Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 @Gunga Din For ikke å snakke om at når man kommer til mer eksotiske steder, er ikke bare utvalget skralt, men prisene astronomiske. Norge er et billig land når det gjelder båtutstyr. Her er prisene i Karibia: https://www.islandwaterworld.com/categories Lykke til med å finne en gummibåt til under 20.000 kroner på ande siden av dammen. Husker også i Porto, da båtbutikken i marinaen hadde et glassmonter med Volvo Penta-oljefilter til utstilling - til dobbel pris av i Norge. Skulle tro det var Louis Vuitton-vesker som var til salgs. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Glenfiddich Svart 18.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 J-Å skrev for 2 timer siden: Orca Core trenger bare nettforbindelse under paring og oppdatering. Det er mulig at problemet er brukerfeil eller instillinger, men jeg har ikke fått orca app til å fungere skikkelig. Når alle nå er koblet til det trådløse nettverket ser det ut til å være bedre. Jeg hadde forventet litt mer plug and play og sitter foreløpig med et inntrykk av at det er litt hype. Men det er vel også normalt med en læringskurve. Lucky Strike skrev for 10 timer siden: En grunn til at de fleste andre må være svært godt forberedt er at de legger ut på "et friår" eller i alle fall begrenset med tid. Om mitt inntrykk er riktig, så har Glennfiddich også få forpliktelser å ta hensyn til. Ja, det gir mening at tid kan være knapt hvis man har et veldig definert mål og rute. Og det er dessuten forskjeller i folks liv. Men man kommer tilbake til at det dreier seg om valg. Og om villighet til å ta valg til tross for konsekvensene. Jeg kunne sagt at det ikke var mulig uten å få massive konsekvenser, og det ville vært sant, men jeg valgte å si at det KAN gå og det ble sant. S/Y Emma skrev 16 minutter siden: Lykke til med å finne en gummibåt til under 20.000 kroner på ande siden av dammen. Ups. Visste det var noe jeg hadde glemt! Håper motoren ikke blir for dyr å fikse, for en liten gummibåt eller en annen form for flytetransport bør på plass! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Det er forsatt tid å kjøpe en! En grei gummibåt sparer du fort inn ved å ankre i stedet for å bruke marinaer. Til en så liten båt, bør du kjøpe en som du kan pakke helt sammen. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
tobixen Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Det går jo stort sett an å bestille ting. Det finnes nettbutikker som sender internasjonalt. SVB har jeg ikke testet enda, men blir vel til å handle derfra snart. WaveInn vil jeg absolutt ikke anbefale, men de er billige, har stort utvalg, sender internasjonalt, og noen har hatt hell med å bruke WaveInn. Så har man ofte ulike nettbutikker som shipper nasjonalt i forskjellige land. Å finne rett adresse er sant nok en utfordring. Ligger man i en havn i lengre tid, så er det lettvint, da kan man bare bestille til havnekontoret. Poste Restante fungerer i mange land, men i enkelte land returneres varen etter bare tre dager, og blir pakken sendt med firma som konkurrerer med de nasjonale postkontorene, så fungerer selvfølgelig ikke Poste Restante. Med unntak av Tyrkia og WaveInn/TradeInn har jeg imidlertid stort sett gode erfaringer med å bestille ting jeg trenger. Jeg ønsker jo gjerne å støtte de lokale båtutstyrsbutikkene, men når de nekter å bestille inn ting før jeg fysisk har ankommet riktig by og betalt kontant, og i tillegg tar 40% mer enn nettbutikken, da gir jeg litt opp. Jeg har også fått kjøpt utrolig mange produkter av dårlig kvalitet, og garantivernet er ofte ganske fraværende. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lucky Strike Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Liten digresjon: Båtutstyr i butikk blir verre og verre her hjemme også. Ser at Seasea nå har lagt ned i Sandvika. Da er det vel ingen Seasea igjen i Norge...?. De hadde av og til noen bedre priser. Fra før er Bestmarin i Lillestrøm nedlagt. Så nå sitter Maritim på Slependen midt i smørøyet og koser seg med Oslo-markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Lucky Strike skrev 1 time siden: ………..Så nå sitter Maritim på Slependen midt i smørøyet og koser seg med Oslo-markedet. som eies av Norway Marine Supply til 100% som i sin tur eies av Hjertmans AB til 100% se Proff.no nå fann jeg dette ……. https://www.maritim.no/teleflex-700-1-spak-for-seilbat https://www.hjertmans.se/sv/produkt/styrning-reglage/motor-vaxelreglage/motorreglage/motorreglage-sidomontage-700ss tror det er samme……..over 1000kr billigere i Sverige….samme konsern….. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Og for noen år siden kjøpte jeg et slikt relage merket Volvo til SEK 1100 hos Axelsson Marin i Strömstad. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Gunga Din skrev 1 time siden: som i sin tur eies av Hjertmans AB til 100% Aj, ikke rart Hjertmans ikke gidder å sende til Norge lenger. Og vi nordmenn er vant til å kunne ha fulle lommebøker og late hjerner, det tar tid å endre... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.