Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake


Glenfiddich

Recommended Posts

Glenfiddich skrev On 17.10.2024 at 13.58:

Nå er jeg på jakt etter en spesifikk del. Noen som vet hva den heter?

 

Finner du motornummeret er det mye stoff her om din motor.

Last ned mens du har dekning.

https://www.volvopenta.com/your-engine/manuals-and-handbooks/

Slik finner du motornummeret

https://www.volvopenta.com/your-engine/find-your-serial-number/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Kanskje inspirert av Glenfiddich, så har jeg også skadet jib'en min.  Gikk ut i kraftig vind, ihht måleren min ikke så veldig mye mer enn sist, men sist fikk jeg trolig opp jib'en mens jeg fortsatt var litt i le på ankringsplassen, jeg kan ikke huske at det var noe problem å ta det opp eller ned.  Denne gangen var det vanskelig, vi bevegde oss raskt ut i vinden, 3 knop på bare riggen, og over 7 knop i medvind så snart jib'en var sånn høvelig oppe.  Denne gangen hadde jeg med mannskap.  Meget dyktig kar, han var i stand til å få heiset seilet sånn høvelig stramt, men han brukte mye tid på det - i slik vind er det ikke enkelt.  Jeg burde vel ha latt autopiloten fått jobbe litt og hjulpet til.  Resultatet sees delvis på bildet - to av klipsene er revet ut av seilet.  Det er ingen skam å snu?  Vi gjorde i allefall akkurat dét.  Ankringsplassen var ganske så lun og beskyttet.

 

(Dagen etter gikk vi ut på ny - men da fikk vi heist jib'en mens vi fortsatt var i le på ankringsplassen, og det var litt mindre vind, men fortsatt en ganske røff seilas.  Vi åt ikke noe hele dagen, mannskapet lagde middag, men åt knapt en halv porsjon før han turnet til sengs, og der ligger han fortsatt)
 

 

IMG_20241017_183036.jpg

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

For enkelte, så er det bra å bare ligge nedpå når man blir sjøsyk, for andre er det best å komme seg til roret og styre båten. Jeg ser nå at innlegget mitt manglet noe kontekst. Han ble ikke sjøsyk, bare utkjørt etter en hard seilas. Etter at vi var kommet oss for anker igjen gikk han rett til sengs nesten uten å ha spist hele dagen, og sov lenge neste morgen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Glenfiddich skrev On 18.10.2024 at 11.22:

Det er mulig at problemet er brukerfeil eller instillinger, men jeg har ikke fått orca app til å fungere skikkelig. Når alle nå er koblet til det trådløse nettverket ser det ut til å være bedre

Ja en kan av og til lure på om siste generasjon utviklerene av nav. systemer noengang har vært ombord i en båt. Garmin plottere f.eks. var ganske ryddige, nå har de nesten like rotete menysystem som Simrad/B&G.

 

Om du ikke har gjort det, så er det er kanskje greit å gå "offline" og sjekke at alt fortsatt virker. F.eks. at du har offline kartdekning og får AIS data fra VHF. 

Link to post
Dalurfjall skrev On 14.10.2024 at 16.57:

Jeg mener å ikke tre stormseil inn i spor i mastra. Altså "trysail".

Det var med tanke på en kommentar om at det er knot å få til alene.

Det er nok en veldig dårlig ide, du vil aldri få det stramt nok. Tre eller fire rev i storseilet er bedre løsning. Skal du ha tryseil bør det ha egen skinne på masten  og være stuet på dekk.

Link to post
Glenfiddich skrev On 15.10.2024 at 3.38:

Enig. Nest etter stormfokk og tryseil.

 

Forresten har jeg helt glemt å fortelle om møtet med den lokale seilmakeren. Naboen her sa ta med alle seilene, og kjørte meg bort, pratet med dem som gamle kjente og seilmakeren sydde noen sting på et par plasser og hev med en neve full av gliders. 

 

20241015_032906.jpg.c8fcc5da0fb07f1808d830f949974d02.jpg

 

Og kommentaren var at nå er seilene good to go, men genoaen er ikke verdt å fikse. Men ta den med til Kanariøyene, sa han, og få noen der til å sy en ny. Det blir bedre og billigere, og man kommer seg greit ned dit med hovedseil og fokk.

Anbefaler denne serien:

 

Glenfiddich skrev On 15.10.2024 at 3.38:

Enig. Nest etter stormfokk og tryseil.

 

Forresten har jeg helt glemt å fortelle om møtet med den lokale seilmakeren. Naboen her sa ta med alle seilene, og kjørte meg bort, pratet med dem som gamle kjente og seilmakeren sydde noen sting på et par plasser og hev med en neve full av gliders. 

 

20241015_032906.jpg.c8fcc5da0fb07f1808d830f949974d02.jpg

 

Og kommentaren var at nå er seilene good to go, men genoaen er ikke verdt å fikse. Men ta den med til Kanariøyene, sa han, og få noen der til å sy en ny. Det blir bedre og billigere, og man kommer seg greit ned dit med hovedseil og fokk.

Anbefaler denne serien:  https://www.yachtingworld.com/storm-sailing-techniques Les og se video del 3 og 4. Sørg heller for et kraftig storseil med et skikkelig dypt rev 3 (eller 4) og dropp tryseil. Men en stromfokk ville jeg hatt. 

Link to post
Krimart skrev 1 time siden:

Sørg heller for et kraftig storseil med et skikkelig dypt rev 3 (eller 4) og dropp tryseil. Men en stromfokk ville jeg hatt. 

Når jeg anbefaler tryseil (i tillegg til høyt rev) , så er det mer som et reserve storseil. Det kan oppstå skader som gjør at storseilet trenger reparasjon. Noen båter går sikkert bra for bare stormfokk, mens andre trenger litt seilareal aktenfor masten for å være i bra balanse. 

Link to post

Oppdatering på opphold i Esbjerg: Før helgen kom en svenske og en nordmann, og det var deilig å snakke norsk uten å lure på om de egentlig skjønner hva som blir sagt. Dessuten er det to gamle ringrever eller hva man sier på seilerspråket, hver av dem med hav av erfaring. Den ene, svensken, 70 år gammel, takket for seg og da han dro videre sa han at oppholdet hadde gitt ny inspirasjon. Nordmannen, 82 år gammel, synes det er så hyggelig her at nå snakker han om å overvintre her, selv om han var på vei sørover. Jeg har lært masse av dem begge, og jeg sier igjen: disse møtene oss seilere imellom, de er herlige.

Link to post

Det finnes folk som kan mye om Volvo motorer her, på Facebook. Spørs litt på hvor travelt du har det da...  Gruppe:

 

Volvo Penta Marine Diesel Engine Owners Yacht and Boat Engines

 

Under filer i gruppa finner du også Workshop Manual for MD7A, som nok kan være hendig å ha.

Men den har du kanskje allerede.

Redigert av Lucky Strike
Tillegg (see edit history)
Link to post

Det er viktig å merke stillingen på pumpa før du demonterer den. Du ser du har et merke på motoren ved siden av festeskruen, om du så lager en tilsvarende på selve pumpa så treffer du i alle fall sånn noenlunde når den skal monteres igjen. Ellers er det ikke noen heksekunst å ta den ut, skru av alle dieselrør og løsne festeboltene. Deretter er det lurest å levere den inn til fagfolk for rep, det er små toleranser og innmaten er følsom for støv og andre forurensinger..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Glenfiddich skrev for 15 timer siden:

Hvis vi hadde satt oss ned og blitt enige om at tryseil ikke er nødvendig, annet enn som reserveseil, ville det ikke da gitt mer mening å ta med et reservefokk og sette på noen glidere dersom det viser seg å være storseilet som ryker?

Det blir vel litt vanskelig å få skjøtet en fokk riktig som tryseil. Den må vel settes bak-fram i tilfelle.

Link to post
On 10/20/2024 at 6:41 AM, Krimart said:

Det er nok en veldig dårlig ide, du vil aldri få det stramt nok. 

Veldig dårlig eller litt dårlig? Et råsegl strammer jo opp forliket med forholdsvis dårlig momentarm mellom hals og rå godt nok til å vinne høyde på kryss. Skulle tro man greide strammere enn dèt. Riktignok har man boline og, men stramminga begrenses av rå og skaut.

Ps. Boline ja, kanskje det hadde vært noe?

 

17 hours ago, Valkyrja said:

Min båt trives best med kun fokk i sterk vind, sålenge man ikke skal motvinds.

Mye mindre press på roret, på vei langs Nederland hadde vi 17ms i tre timer på det verste, og autopiloten klarte fint å holde kurs med stormfokk på kryss.

Hva er det med båtene her på forumet som er så gode på kryss med kun fokk? De burde bli avfeldige?

PS. Hold an, "så lenge man ikke skal motvinds", har vi litt forskjellig oppfatning av "kryss"?

Link to post

Hvis du 'føkker det opp., går det naturligvis til helvete. Men hvis du vasker finga. Vasker pumpen. Skrur uten at malingflaka tar turen inn i dieselrøra, noen får til det også, gjør som @index beskriver, så er muligheten for lys i tunnelen til stede. Så er det å skru tilbake på plass, feire jul og fortsette sydover. Dette er ikke rocket sience. Milde himmel, jeg gjorde det samme på min motor, og jeg har 8 sylindre å holde rede på! Hold kontroll på promillen. Selv en 0,3 liter svekker dømmekraften. Glød kobberskiver eller kjøp nye. 

 

Husk at vi ligger i sofaen og heier på deg! Ikke lag noe dritt nå! Og vi vil ikke at du skal ende opp på en eller annen sandbanke! Grei pep talk?

Link to post
Dalurfjall skrev for 6 timer siden:

 

PS. Hold an, "så lenge man ikke skal motvinds", har vi litt forskjellig oppfatning av "kryss"?

Ja, jeg definerer det som skarp slør med en gang jeg stikker litt i skjøtene.

 

Endel båter vil nok gå opp i vinden, selv med kun fokk, hvis de krenger nok . Men jeg tror det lett kan bli en lite effektiv  sikk-sakk seilas. 

Link to post
Bitteliten skrev for 1 time siden:

Grovt sett: på kryss er det storseilet som gir høyde. forseilet gir farta. 

Ingen krysser i storm med mindre man må - dvs at man er på le kyst - eller man seiler i områder der storm er regelen - ikke  unntaket. Men så langt har ikke trådstarter skrevet at han skal så langt Sør.

Det finnes dumme folk som krysser i storm. Har noen døgn på kryss i storm. Mye mer ubehagelig enn rom slør i storm. Seilføringen var stormfokk på kutterstag. 3 rev på storseilet i tillegg når farten kom under 5 knop. Brukte også noen få kvadratmeter av rullegenoa for å holde mellom 5 og 6 knop. Båten blir litt legjerrig uten storseil men kontrollerbar så lenge en ikke har for mye seil. På 45 fots båt er komforthastighet på rom kryss 5-6 knop.
 

På lens noe høyere komforthastighet. Hadde 55 knop på vindmåleren og 19 knop på loggen i en turbåt. Ble mye mer behagelig når vi fjernet det meste av seil og snittet 10 knop. Historien er ikke relevant da trådstarter ikke har planende skrog. men illustrerer at det er noen som tar dumme valg på havet (mannskapet hadde veldig mye erfaring, så godt innenfor komfortsonen). 

Link to post
Roger jo skrev On 18.10.2024 at 19.46:

Finner du motornummeret er det mye stoff her om din motor.

Last ned mens du har dekning.

https://www.volvopenta.com/your-engine/manuals-and-handbooks/

Slik finner du motornummeret

https://www.volvopenta.com/your-engine/find-your-serial-number/

den siden fungerer 

image.png.cae5648c62959b345c56394d4e594aa0.png

 

men du må inn med noen data.

 

image.png.347517d1daf601fd54b88d5d315b8ca2.png

image.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Glenfiddich skrev for 22 timer siden:

Er det noen her som har erfaring med å demontere en dieselpumpe? Injection pump. cav. md7a.

 

Jeg er inne i min tiende øl og har fortsatt ikke turt å gyve løs. Det føles som en hjerteoperasjon, og jeg frykter at hele prosjektet er over hvis jeg føkker det opp.

 

20241020_205140.jpg.797c0e3153c505e02d28b566b460e194.jpg

 

 

Roger jo, nope, den siden funker ikke. 

Ser ut til at det skal være merker på tannhjulene ( se punkt 59 i manualen ),ville ha tørnet motor slik at de stemmer før demontering av dieselpumpen. Du bør/må også lage merker på selve dieselpumpeflens og over mot der hvor dieselpumpen er skrudd fast. 

punkt 6,7,8 viser demontering og tilkomst inn til tannhjul
IMG_2887.png.e8d37fdbcbc27bc4f0cfc3c58341dfc1.pngIMG_2886.png.d9697d5e61d3831e3aa88c157c8cf224.png

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...