Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake


Glenfiddich

Recommended Posts

Dalurfjall skrev for 9 timer siden:

Hva er det med båtene her på forumet som er så gode på kryss med kun fokk? De burde bli avfeldige?

PS. Hold an, "så lenge man ikke skal motvinds", har vi litt forskjellig oppfatning av "kryss"?

Altså kryss og opp til 90 grader fra siden, men ikke motvinds. Eller slør om du vil, begrepene blir jo brukt litt løst rundtom.

 

Det sagt, hadde jeg hatt et tredje rev, så hadde jeg holdt storseilet oppe mye lenger.

 

Mister endel fart når jeg går for kun fokk, men har ikke så mye valg når jeg må minimere avdrift fra krenging. Press på roret er også en faktor, særlig med autopilot.

 

Men jeg er langt ifra noen ekspert på feltet.

Link to post

Det er mye snakk om å legge bi. Det er noe jeg aldri har gjort og aldri kommer til å gjøre. Når forholdene er så ville at jeg ikke heller vil seile er det uaktuelt å ha seil oppe. Ser at det kan fungere på fortrenger skrog, spesielt langkjølet båt. Kjenner til ett tilfelle det kunne blitt brukt, mellom azorene og England. De rakk ikke over på det planlagte værvinduet så stoppet opp for å vente ut ett lavtrykk. Det ble en ubehagelig kryssing. 
 

veldig mange langturseilere har ikke stormseil. Solid rullegenoa og 3 rev er mitt valg. Har stormfokk som settes som kutterseil. Prøvde det på kryss i 18-20 m/s og det fungerte dårligere enn en flik av rullegenoaen ute. Stramme lensetakler og stramt forlik så var satt riktig. Vått og humpete å sette forseil i sterk kuling. Mye enklere å rulle ut og inn genoa.  På havet går vi alltid på lens når vi jobber på fordekk. Taper en time men mye tryggere. 

Link to post

Hvis man lurer på hva som er fornuftig seilføring på kryss mot vinden i kuling så se videoer fra starten på Fastnet Race 2023, flere filmer fra litt lengre ute i fjorden. Flere doublehanded båter (to ombord). Majoriteten (alle?) seiler med storseil og forseil, går like fort med lite duk, og bedre kontroll enn de som ikke har revet skikkelig ned enda. Akkurat samme fysiske lover om du er ‘bare på tur’. Mye forskjellig seilføring, med varierende grad av kontroll ombord. Ofte er 2-H best rigget, de er mer konservativ i tankegangen, og vet at plutselig er det for sent å reve…ser en med bare forseil, den slører tilbake etter å ha brutt.

Får ikke lagt inn link, denne filmen er interessant. 

IMG_5408.jpeg

Link to post
2 hours ago, pacuare said:

Det er mye snakk om å legge bi. Det er noe jeg aldri har gjort og aldri kommer til å gjøre. (...). Ser at det kan fungere på fortrenger skrog, spesielt langkjølet båt.

Det forutsetter jeg, jeg skal ikke ha noe annet, og helst langkjøl når jeg finner den rette. Har du planende?

Det er klart, man bikker fort over til at det er bedre med serieskjermer, men for en kort pause er det mye bal.

Rullegenoa som åpner seg er en risiko jeg ikke er villig til å ta.

 

Ps. Å sy et fjerde rev, kanskje med sterkere duk, kunne vært noe.

Link to post

Gode nyheter, motoren starter og går som ei klokke. Litt lavere turtall enn før, men ellers bra, bortsett fra en annen diesellekkasje fra et annet sted. 

 

Nordmannen som kom før helgen og vurderer å overvintre her mener at det er et værvindu i midten av neste uke, men at det er bedre å bli her enn å dra videre. Jeg vet ikke. Det er hyggelig her, fint å kunne jobbe med utbedringer av båten, men er det egentlig så mye bedre enn å fortsette videre?

Link to post

Godt å høre!

 

Altså, det avhenger jo av hva du selv vil. DK er fint, men litt vel likt hjemme.

 

Jeg hadde forsøkt å nå Nederland på neste gode værvindu, så kan du ta standing mast ruten. Da kan du jo bevege deg sydover nesten uansett vær, ankre og bruke pengene spart på marina til jolle, samt spare litt matutgifter.

 

Så er det jo mulig du får et par fine vinduer etterhvert nedover den Engelske kanalen.

 

Kan jo også dra igjennom Frankrike slik som meg, eller fortsette langs kysten hver gang været spiller på lag.

 

Jeg hadde dratt videre om jeg var deg; dog med mer forsiktighet ift forholdene.

Link to post

Datteren min svarte at jeg burde komme meg videre. Danmark har hun vært i mange ganger, sier hun. Jeg har vel kort nevnt det, men det å høre datteren min gråte over at jeg skulle dra var det tyngste av alt. Men så snudde det, og hun forstod, og hun ble tilogmed begeistret. 

 

Selv sitter jeg på gjerdet. Jeg ville dra ut på dette seilaset uten noen ferdigplan, men seile hvor jeg ville når jeg ville, og jeg er ikke sikker på om jeg er klar til å seile videre akkurat nå. 

 

Nå sitter jeg derimot og leser om Nederland i Reeds Almanac som jeg fikk av svensken. Der kan man lese ting som er viktige og som ikke har blitt tatt opp i denne tråden. 

 

20241022_203029.jpg.d20308eddd452eea051c47f6bd005f32.jpg

 

PS. Prisen oppgitt for marinaplass er per meter.

Link to post

Hvis jeg skal trekke frem én negativ side ved Reeds Almanac så er det at den er litt veik når det gjelder tørking på en Refleks dieselvarmer. 

 

Valkyrja: Den ser nyttig ut.

 

Høhø, nei, denne er bedre: Hvis jeg skal trekke frem én negativ side ved Reeds Almanac, så er det den nederste som fort blir litt brunsvidd og sprø ved tørking på en Refleks dieselvarmer.

Link to post

Vi hadde stor nytte av en APP som heter Water Map Live - Holland……..koster 10 EUR

og inneholder alt du trenger for å gå gjennom Holland….og oppdatert info  (tom AIS-mål om du er online)

du finner masse tilleggsplasser og også gratisplasser er markert !

 

her har jeg huket av ”Standing Mast Route” o hvilke alternativ du har der

(vegen rett syd Amsterdam er stengt pga ett brobygge ved Shiphol) så du må velge rutten via Harlem !

Bron kommer vare stengt til 31/3 2025

 

IMG_1438.png.70744aaf9ed0f7c55dc5f69b79a96501.png

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
On 10/20/2024 at 8:49 PM, Glenfiddich said:

Jeg er inne i min tiende øl og har fortsatt ikke turt å gyve løs.

 

Som andre har nevnt, dette - og forsåvidt det meste av vedlikehold - er det best å gjøre uten for stort alkoholinntak.  Egentlig best å generelt være forsiktig med alkoholkonsum på langtur, risikoen for tabber og uhell øker jo mer man drikker.  Når ingen andre "passer på", og når man ikke har noe behov for å møte opp edru på en arbeidsplass eller til barnehagehenting, så er også noen av "bremsene" borte, det føles liksom ikke like farlig å ta seg en drink.

 

Første gang jeg skulle sloss mot et bedritent toalettproblem så syntes jeg det var greit å ta seg et par glass rom både før og etter innsatsen.  Samme etter å ha kommet ned etter første tur oppi masta, med høydeskrekk, i bølger, og med en billig sikringssele fra Biltema som aldeles ikke egnet seg for formålet :-)  Og forrige SUP var noe ustødig, der fant jeg ut at det var en fordel å ta seg en dram før bruk - i kllnke edru tilstand hadde knærne mine en lei tendens til å begynne å skjelve mer jo mindre jeg ønsket å falle i vannet. :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Gunga Din skrev for 2 timer siden:

Vi hadde stor nytte av en APP som heter Water Map Live - Holland……..koster 10 EUR

og inneholder alt du trenger for å gå gjennom Holland….og oppdatert info  (tom AIS-mål om du er online)

du finner masse tilleggsplasser og også gratisplasser er markert !

 

 

Den er gratis som prøveversjon, varer i en uke ca. Dekker også Belgia og kanalene som krysser inn i Frankrike.

 

Et uetisk tips er at prøveperioden nullstilles når man avinstallerer og installerer på nytt.

Link to post
Dalurfjall skrev On 21.10.2024 at 11.14:

Veldig dårlig eller litt dårlig? Et råsegl strammer jo opp forliket med forholdsvis dårlig momentarm mellom hals og rå godt nok til å vinne høyde på kryss. Skulle tro man greide strammere enn dèt. Riktignok har man boline og, men stramminga begrenses av rå og skaut.

Ps. Boline ja, kanskje det hadde vært noe?

 

Hva er det med båtene her på forumet som er så gode på kryss med kun fokk? De burde bli avfeldige?

PS. Hold an, "så lenge man ikke skal motvinds", har vi litt forskjellig oppfatning av "kryss"?

 

Et råseil krysser jo veldig dårlig i forhold til en bermundarigg. Skal du krysse i mye vind må du nok ha storseil. Du kan krysse med en stor genoa i lite vind, men effektiv blri det ikke. På slør til lens fungerer det bra med bare forseilet i mye vind. 

Link to post
J-Å skrev On 20.10.2024 at 8.23:

Når jeg anbefaler tryseil (i tillegg til høyt rev) , så er det mer som et reserve storseil. Det kan oppstå skader som gjør at storseilet trenger reparasjon. Noen båter går sikkert bra for bare stormfokk, mens andre trenger litt seilareal aktenfor masten for å være i bra balanse. 

 

Skal du seile bidevind/kryss og kunne ta noe høyde må du ha mer enn bare forseil. Men med mindre du må krysse vekk fra le kyst (som bør unngås i dårlig vær i alle fall) og du her rom til en rommere kurs går det greit å seile uten storseil. Hvis du vil ha et reserve storseil ville jeg heller bruke pengene på et kraftig seil  innenfor de målene som passer riggen din. Men det beste er å sørge for at det storseilet du har er OK kvalitet og ikke allerede råttent, og så ha med utstyr for å reparere. Ofte kommer en skade på de nedre delene av storseilet, slik at du kan seile greit med revene satt overfor skaden. Reserve sleider, bånd, godt med spinnakertape og reperasjons-patcher du kan lime på og sysett så du kan hode seilet i god stand når du har tid mellom salgene og eventuelt reparere en rift. En kraftig håndholdt "symaskin" er ikke dumt. 

Link to post
enslagsgjest skrev 17 minutter siden:

Men å krabbe på framdekket i dårlig vær og bytte mellom 4 forskjellige fokker er en risiko du er villig til å ta? 

 

Forseil med stagkroker er mange fordeler. Enklere, mye bedre profil på seilet fremfor et delvis innrullet genoa,  og er man litt forutseende og bytter til stormfokken før det er nødvendig trenger det ikke være så vanskelig. Du kan tåle ganske mye mindre fokk og seile bra på et storseil uten rev, og så reve det etterhvert som vinden øker. Det er også mulig å sy inn rev i forseilet. 

Link to post
Krimart skrev 28 minutter siden:

..... er man litt forutseende og bytter til stormfokken før det er nødvendig 

 

Innen rullfokken kom......

Så hadde mange båter dobble forstag. 

Man hadde to forstag som satt kanskje med 4-5cm mellomrom... Da kunne man ha 2 like seil koblet samtidig.... 

 

Har man bare ett stag så kan man ha hele stormfokken koblet mellom de to underste krokene på genuan, da trenger man bare få ned genuan å koblet lös den. Så kan man direkte heise stormfokken

Ett moment spart

 

Men dobble ruller eller enn fler ruller 

Er vel det regatta båtene har idag. 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Gunga Din skrev 19 minutter siden:

 

Innen rullfokken kom......

Så hadde mange båter dobble forstag. 

Man hadde to forstag som satt kanskje med 4-5cm mellomrom... Da kunne man ha 2 like seil koblet samtidig.... 

 

Har man bare ett stag så kan man ha hele stormfokken koblet mellom de to underste krokene på genuan, da trenger man bare få ned genuan å koblet lös den. Så kan man direkte heise stormfokken

Ett moment spart

 

Men dobble ruller eller enn fler ruller 

Er vel det regatta båtene har idag. 

 

 

To forstag, og ekstra fall og skjøter til hvert seil så blir det jo veldig enkelt, men du må nok frem og beslå det seilet du tar ned uansett. Med bare et stag fungerer det du foreslo men litt jobb på framdekket blir det uansett. Jeg prøvde å i sin tid rigge en "neddrager" som i teorien skulle hjelpe meg å dra ned forseilet fra cockpit uten å mptte gå på dekk. Det fungerete dårlig fordi seilet kilte seg, men med en hylse e.l. som sitter på staget over forseilet kunne kanskje gå an. En annen fordel med doble forstag er å kunne seile med to spridde forseil og beslått storseil på lange medvindslegger, f.eks. i passatvind. 

 

 

Link to post

Jeg har brukte også nedhal på geoaen på forrige båten. Hulda har nedhal på storseilet, slik at jeg kan dra det med makt helt ned til bommen. Noe dritt, men det funker. 

 

Nå skal vi trolig på en liten seiltur i november. Da kommer kryssfokken til å ligge ferdig koblet på fordekket. Genoaen kjører vi alltid fullt utrullet. På Hulda sitter kryssfokken på kutterstaget og er selvslående. I heftig vind går båten forbausende fort og høyt med kun dette seilet. Men her har båter vidt forskjellige egenskaper. For mitt vedkommende traff jeg nok lateralplanet svært godt ut fra hvordan jeg vil at min båt skal fungere. Og det passer sikkert ikke alle. Under de vindene vi liker å seile i, er båten veldig nøytral på roret. Selv om båten ikke er vidunderlig retningsstabil, den er en vinglebøtte. Som morsan sa: "Det man vinner på gungan tapar man på huskan'. Familien kom fra Danmark til Bohuslän en gang på 1400-tallet, det henger i flere generasjoner etter. Poenget er, den perfekte båten finns ikke. Det blir uansett kompromisser. Så jeg kan ikke gi noe råd til hvordan Alegro'en vil oppføre seg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...