Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake

Glenfiddich

Recommended Posts

2 hours ago, enslagsgjest said:

Men å krabbe på framdekket i dårlig vær og bytte mellom 4 forskjellige fokker er en risiko du er villig til å ta? 

Nei. Drømmeløsningen er at det ene stormseilet på hver side av masta kan hales som troll i eske fra sekk som var klar, fra cockpit. Og dette er grunnen til at jeg fabulerte om fritt forlik på tryseilet.

Og ikke 4 fokker, jeg har slått fra meg å komme unna rulle selv om hekteseil teoretisk står bedre og putter mindre vekt høyt opp. Jeg er ikke redd for helt innrullet seil, bare delvis utrullet i stormseilforhold.

Ps. Det slår meg at jeg har forutsatt to forstag, men det er jo ikke alle som har. F.eks. Kemp storm sleeve vil kreve at man går frem, og det var jo ikke meningen.

Jeg har to forstag, og med min begrensede erfaring med rulleforseil så lener jeg mot å ikke bruke rulleforseil på det fremste forstaget når tiden kommer for å få på plass en ny brukt hel genoa. Jeg synes det er fundamentalt føkked up at det skal begynne å rulle seg opp uten at du har bedt om det, bare fordi noen bølger skyller over det mens man seiler sidelengs.

Oppdatering: I dag har jeg kjent på behovet for å ta helt fri. Jeg har ligget i båten og sett på youtube-videoer og drukket øl. Nå har jeg laget potettaco med meierismør i spise-termos, og filosoferer over at en arbeidsuke i båtlivet ikke er som på land. Jada, dere straight-edgers der ute, jeg har også overveid hvorvidt det nåværende alkoholkonsumet er bærekraftig, og jeg har konkludert med at det ikke er det. Men hva skal man gjøre når øl er billigere enn vann? En stakkars mann har jo ikke sjans. Jeg innser mer og mer at redningen må ligge i Amsterdam. 

Enig i det, @S/Y Emma. Det er når man kommer utenfor normalen at ting skjer. Tidligere bekjent kom over fra Karibien med et Fantasi 37. Midt mellom Karibien og Azorene fikk de en sjø i halvveis utrullet genoa. Revelinen holdt, men det gjorde ikke selve stagprofilen. Den tok korketrekker'n til seilet var helt utrullet. Båten la seg ned, neste sjø fosset over og masten knakk rett under salingshornet. Det er derfor jeg aldri seiler på kryss med delvis utrullet genoa når det bølger mye.

Mine liner var ikke festet i noen vinsj, fordi jeg har bare to vinsjer, og dessuten innrullet og festet. Da den begynte å rulle seg ut og jeg fikk omprioritert og surret den inn på vinsjen for vinsjing var den for tung til å dra inn, og uten å være ved roret i kritiske øyeblikk endte det i broach, og det er ukult. Det opplevdes som et umulig valg å prioritere å berge forseilene.

Dalurfjall, ja, jeg har sett noe på Tom Cuncliff. Hva sikter du til?

5 hours ago, Krimart said:

Forseil med stagkroker er mange fordeler.

Festekroken på dekket gav etter her om dagen (EDIT: det var i månedsskiftet april/mai ... så blir vel en del dager siden nå).  En av stagkrokene på jib'en greide jammen å hekte seg på et av vantene, langt oppe på masta, over salingshorn ... så da var det bare å klatre opp i masta.  Vel, jeg valgte å bryte "innocent-passage"-regler å gå rett til nærmeste lune ankringsplass, bare flaks at ikke seilet ble revet i filler mens jeg gikk dit for motor.

Det er en del arbeid å ta inn og ut storseil hos meg.  Jeg begynner nesten alltid med å rulle ut genoa, og avslutter også med å rulle inn genoa - bortsett fra hvis det er (meldt) så mye vind at jeg går for jibben.  Dersom jeg ikke skal langt, så seiler jeg på bare genoa - også dersom det innebærer noe kryssing mot vinden.

Når man seiler mot vinden i kraftig motvind, så har man tre utfordringer, det er avdrift, strøm og bølger.  Selv på steder uten tidevannsstrøm så vil vinden medføre at man får en overflatestrøm mot seg, denne kan bli særlig stor i sund og andre innsnevringer av farvannet.  I tillegg vil bølgene både bremse båten og sørge for at det er vanskelig å holde en stø kurs.  Man trenger fart for å sloss mot disse kreftene.  Etter min erfaring gir ikke storseilet i seg selv særlig med fart, men alle monner drar ... storseil og genoa gir en vesentlig høyere VMG enn bare genoa.  Eller, jibb pluss en flik med storseil gir både bedre balanse og høyere VMG enn bare jibb.

På kraftigste vind jeg opplevde alene i båten, så seilte jeg mot vinden.  Det var heftig, men det gikk.  Forrige gang vi forsøkte var det litt mer vind, og da var det ikke lengre mulig å vinne høyde, så vi snudde tilbake til en lun ankringsplass.  Vi har jo ganske mye vindfang på båten og dermed mye avdrift.

Jeg gjorde en stor tabbe, jeg hadde ti dager på meg til å komme meg fra A til B, og valgte å "følge øykjedene" først østover og så nordover ... uten å sjekke værmeldingen.  Når det er meldt konstant kraftig nordavind over hele perioden, så hadde det vært svært mye bedre å velge en mer diagonal rute.  I etterpåklokskapens lys ... vel, vi har seilt mye på kryss i relativt kraftig vindvær over de siste dagene, både vi og båten har fått tilstrekkelig med juling for en stund.  Men vi har også vært innom fantastiske ankringssteder og hatt fine turer på øde øyer underveis.

Ved et par anledninger, når det har vært ti nautiske mil igjen til dagsmålet, så har vi startet opp "jerngenoaen" og kommet oss fremover med motor.  Mannskapet mitt har en hypotese om at man under kraftig vind, med motor, storseil og "skarp kryss" (for med bare storseilet kan man seile en god del skarpere enn med genoaen ute) kan komme seg raskere frem fra A til B enn om man bare går rett på med motor.  Jeg er ikke helt overbevist, tror det blir litt hipp som happ.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

I følge Marinetraffic er det de unge tyskerne Burke & Fink, med sin Class 40, en Pogo 40 S4 fra 2022. For øvrig samme designer som min båt, og samme autopilot. 

Disse gutta kan nok litt om seiling i mye vær...

Det ble nevnt flyvende forseil på kryss, her er nettopp denne båten med en lettvinds-code på kryss...

189%2Ejpg&width=170

6 hours ago, Gunga Din said:

@Indy  Autopilot NKE ??

Ja, som de fleste Class 40 har også denne autopilot fra franske NKE. 

A propos seile i dårlig vær, så ble jo den ene av disse unge tyskerne, Melwin Fink, ganske så berømt da han seilte MiniTransat i 2022. Det var meldt storm utenfor Spania og Portugal, så flåten av 21-fots mini'er ble kommandert til å søke nødhavner på kysten. Men det meste av kommunikasjon foregikk på fransk, og 19-årige Fink var vel ikke helt stødig i det. 

Så han seilte videre gjennom uværet mens de andre lå i havn, kom uskadet fra det og vant etappen fra Frankrike til La Palma.

De er vel i Esbjerg for å starte sitt rekordforsøk på "rundt Danmark", dvs. Esbjerg-Århus inkludert en sving rundt Bornholm. Bouwe Bekking har denne rekorden med VO65.

Indy skrev for 2 timer siden:

Ja, som de fleste Class 40 har også denne autopilot fra franske NKE. 

A propos seile i dårlig vær…—

Når vi kom ned til La Rochelle, så hadde vi en belgier som nabo…….han hadde en mer vanlig båt typ Ovni, men hadde to service-gutter ombord, som monterte NKE-utstyr……å det var nått lyrisk i øyene når han snakket om dette !?

tror den kjappaste Pogo 40 s4 seilte Fastnet 2023 på 3 dgr 10 tim……..

medans de store kattene / trimaraner seilte på  1 dag 8 tim……..

IMG_1437.png.d30039444cdfc8212c611fc51e43decd.png

fikk litt bilder på disse også 

2023-07-15-123219.JPG.91d5dc71ba0873db55568ce51918382e.JPG2023-07-15-123055.JPG.544e2f902894fbb0802eaeeb86c61e47.JPGIMG_20230717_212939_0.jpg.3f3ee9d0a21eea3db27286a4cc5d55c9.jpgIMG_20230717_213018_3.jpg.0e679da23d913a9a6775477f514e2ec5.jpgIMG_20230717_212948_8.jpg.520b782b7259aefff9605c379b60747f.jpg

•  

S/Y Gunga Din

En Class 40 er laget for å være forholdsvis rimelig, det er f.eks. forbudt med karbonfiber i skrog, vippekjøl er forbudt, det er også foiler i enhver form. Toppfart på de nyeste Class 40 er fortsatt bare vel 30 knop, mens rekorden over 24 timer er 18 knop i snitt.

Blir litt rått parti mot 100 fots helfoilende Ultime, med toppfart nærmere 50 knop og til tider gjennomsnitt på over 40... bare masta på disse båtene koster vel mer enn en Class 40. Masta veier for øvrig over 2 tonn, selv om den selvfølgelig er i karbon. I 25 knop true vind har disse båtene opp mot 70 knop apparent vind over seilene! De seiler så mye fortere enn vinden at de i praksis alltid seiler på kryss så lenge det er vind til å foile. Og det gjør de på rundt 12 knop TWS.

Official website of the Trimaran SVR Lazartigue

Voksne vinsjer om bord på SVR Lazartigue.. og - alt er manuelt om bord, alt gjøres med håndkraft, også de hydrauliske funksjonene.

YAW268.extra_boats.21_21207_svr_lazartigue_a4-630x354.jpg

Det var Lazartigue som seilte fortest…. 01d 08:38:27. ?

Nei det er vansklig å sammenligne noe ….her

en Pogo 40s4 på straks over 12m veier 4,5 tonn……..Gunga med 11,3 m veier over 12 langturspakket ?

men i La Rochelle kom det fram en fransos, som synet GD fra før til akter…..

oh sa han…… - Une Najade, la bateaux des Lambourghinis....

Selv om jeg ikke kan fransk, så skjønte jeg vad han menet ! :rødmer::smiler:

S/Y Gunga Din

Indy skrev for 10 timer siden:

Det ble nevnt flyvende forseil på kryss, her er nettopp denne båten med en lettvinds-code på kryss...

hovedpoenget i den diskusjonen var vel de som argumenterte for at du ikke trengte storseil på kryss ('upwind', som i 'mot viden'). Det finnes masse forseil til bruk på kryss, men få argumenterer for å seile kun forseil i motvind. 

image.png

On 10/14/2024 at 12:06 PM, Dalurfjall said:

Er man pokka nødt å ha fast forlik? Jeg har sett folk bruke fokk uten å klipse det til staget, de bare strammer forliket pinne stramt. Det gir mening for meg

Diskusjonen startet der... og svaret er at nei, man må ikke ha forseilet på forstag for å krysse. Men når det blir litt vind så må man.

1 hour ago, Code0 said:

hovedpoenget i den diskusjonen var vel de som argumenterte for at du ikke trengte storseil på kryss ('upwind', som i 'mot viden'). Det finnes masse forseil til bruk på kryss, men få argumenterer for å seile kun forseil i motvind. 

Avhenging av hvordan båten er rigget, skal man et kort stykke, så kan det bli mye arbeid å ta opp og ned (eller ut og inn) storseil.  Jeg minnes at jeg har seilt noe med forrige båt også, kanskje ikke krysset direkte opp mot vinden, men i allefall seil relativt skarpt flere ganger for bare genoa.  Der var det gjort på minutter å ta opp storseilet, og med rullemekanisme rundt bommen var det rimelig enkelt å "stue unna" seilet også, men allikevel ... det var vel dels eksperimentering, og jeg kom meg ganske greit frem med bare genoa.  Rullegenoa, så det var vel enklere å rulle ut genoaen enn å få opp storseilet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...