Dalurfjall Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 @Indy spørsmålene mine i starten var litt todelt. 1. Alle her inne som kan gå så høyt med kun forseil, er det vanlig, blir det mye press på styret. Full genoa gir jo selvsagt bedre balanse enn fokk, men i Glenfiddichs bok var det fokk. Og 2. Må stormseil bak masta ha fast forlik. Tanken der var ikke å gå så høyt, mer å slippe å jobbe så mye med styret. Det kan hende de to har blitt litt sammenblandet, og det er klart man vinner høyde på stormseil med fast forlik kontra uten. Men hvor ille blir det? Slør i høy sjø er jo ikke no tess. @Glenfiddich Nei det vakke no, bare at jeg samtidig satt og titta på ham og drømte om enklere tider med oljelamper, papirkart og sekstant over atlanteren. Bøkene hans er veldig bra, ikke minst når det gjelder seiltrim. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Hulda skrev for 20 timer siden: Enig i det, @S/Y EmmaRevelinen holdt, men det gjorde ikke selve stagprofilen. Den tok korketrekker'n til seilet var helt utrulletåten Profurl som jeg har i mine ruller.... De har litt ulike profiler i sitt utbud.. Dels de som er aerodynamiskt utformat for regatta bruk... .. Til runde profiler som er betydlig mer vridsterke... Og tåler höyere belastning... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 3 hours ago, Code0 said: Jeg får ikke helt bildeteksten til å stemme ... jeg trodde "Code Zero" var noe man brukte i medvind? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 (Jeg ønsker meg noe som kan oppføre seg under laber platt eller nesten platt medvind med noe bølger på sjøen - er "Code0" noe jeg burde undersøke?) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 1 hour ago, Dalurfjall said: fast forlik kontra uten. Men hvor ille blir det? Slør i høy sjø er jo ikke no tess. "Fast forlik" på et forseil er jo strengt tatt ikke annet enn en wire som har omtrent samme festepunkter som seilet? Det er for mye elastisitet i tau til å holde det stramt mot vinden? Det ble nevnt noe om seil med wire innebygd i forliket, det burde vel løse problemet like elegant? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 tobixen skrev 12 minutter siden: "Fast forlik" på et forseil er jo strengt tatt ikke annet enn en wire som har omtrent samme festepunkter som seilet? Det er for mye elastisitet i tau til å holde det stramt mot vinden? Det ble nevnt noe om seil med wire innebygd i forliket, det burde vel løse problemet like elegant? I dag er det antatt mer egnede materialer enn på starten av 50-tallet, og tidligere. Kevlar strekker seg vel ikke mer enn wire, er mer bøyelig og ruster ikke. Wire er dog hakket mer UV-bestandig. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 21 hours ago, Hulda said: Enig i det, @S/Y Emma. Det er når man kommer utenfor normalen at ting skjer. Tidligere bekjent kom over fra Karibien med et Fantasi 37. Midt mellom Karibien og Azorene fikk de en sjø i halvveis utrullet genoa. Revelinen holdt, men det gjorde ikke selve stagprofilen. Den tok korketrekker'n til seilet var helt utrullet. Båten la seg ned, neste sjø fosset over og masten knakk rett under salingshornet. Det er derfor jeg aldri seiler på kryss med delvis utrullet genoa når det bølger mye. Usj. Her om dagen forsvant sjakkelen på toppen av genoaen. Jeg husker ikke om den var helt utrullet eller ikke, men den kom i allefall ned. Mørkt var det ... det kan jo hende at det var skruen som plutselig kom løs (aner ikke hva som var der ... det ble satt opp profesjonelt sommeren 2023 og ikke inspisert siden), men jeg har inntrykk av at jeg fikk sjø inn på genoaen. Jeg foretrekker også å gå med jib i stedet for fullt utrullet genoa både fordi jeg innbiller meg at risikoen for mastehavari er mindre, og fordi jeg innbiller meg at den totale slitasjekostnaden er mindre (en mindre jibb er sikkert billigere å få sydd nytt enn en stor genoa). Mastehavaririsikoen anser jeg som mindre fordi den ikke er festet til toppen av masta. Er først genoaen oppe og det blåser litt til og er bølger på sjøen, så foretrekker jeg imidlertid klart å rulle inn litt genoa i stedet for å krabbe ut på fordekket. (Særlig om det er mørkt. Særlig om jeg er alene på båten. Jeg kvier meg generelt for å krabbe ut på dekk når jeg er alene på båten, med visshet at om jeg faller overbord, så er jeg garantert dau. Jeg burde nok få installert noe sikkerhetsstropper snart, det har vært på todo-lista mi i nesten et dekade). Når det er sagt, en annen ting som røk for noen dager siden var dekksfestet til styrbord vante for jibb'en. (Eller er det kanskje et akterstag? Baby-jib'en har ett forstag fra midten av masta og ned midtveis på fordekket, for å balansere kreftene går det to stag/vanter bakover på siden, så om det blir mest korrekt å kalle disse stag eller vanter er jeg usikker på). Den røyk ved slaget en en kraftig bølge. Jeg har ikke loggført seilføring ved hendelsen (det har nesten helt sikkert mannskapet mitt gjort - kan spørre ham), men jeg mener å huske at vi ikke hadde minijib'en oppe da dette inntraff. Vinden var vel moderat nok til at vi gikk med genoaen fullt eller nesten fullt utrullet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 4 minutes ago, Hulda said: I dag er det antatt mer egnede materialer enn på starten av 50-tallet, og tidligere. Kevlar strekker seg vel ikke mer enn wire, er mer bøyelig og ruster ikke. Wire er dog hakket mer UV-bestandig. Ja, da er det nærliggende å tro at det enten finnes eller kan lages seil i dag som kan heises fint uten behov for stagkroker. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gunga Din Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 tobixen skrev 30 minutter siden: Usj. Her om dagen forsvant sjakkelen på toppen av genoaen. Jeg husker ikke om den var helt utrullet eller ikke, men den kom i allefall ned. Mørkt var det ... det kan jo hende at det var skruen som plutselig kom lø...... Nökkelsjakkel med tverrpinne.... ! På alle fall Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Code0 Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 tobixen skrev for 1 time siden: Jeg får ikke helt bildeteksten til å stemme ... jeg trodde "Code Zero" var noe man brukte i medvind? Bilde-teksten stemmer. Nå omtales alle flyvende forseil på rull feilaktig som Code 0. Les hva Gran skriver https://www.granseil.no/seil/flyvende-forseil/code-0/ Nå brukes Code som samlebegrep på alle flyvende forseil på rull. Det første code O ble utviklet for Volvo Ocean race, som hadde lov til å ha med mange spinnakere, men ikke store lettvindsgenoaer pga seilingsbestemmelsene. Så seilmakeren ønsket å få frem et seil som gjorde jobben som en lettvinds genoa, dvs brukanes på vindvinkler høyere enn spinnakere, og målte inn som en spinnaker. Definisjonen på en spinnaker er at den skal ha 75% av underliksbredden halvveis (?) opp mot toppen. Når noen omtales som Code 65 eller Code55 så går det på 'skulderbredden' på seilet. Alle som har seilt (a)symmetrisk spinnaker vet at forliket må strammes på høye kurser og slakkes når du faller av. De måtte ha veldig stramt forlik for å gå høyere enn 90 grader på vinden, så forliket fikk en innsydd wire-tråd. Den gjorde det umulig å pakke spinnaker på vanlig måte, den måtte rulles rundt wiren og rulles som en kabel når den ble tatt ned. Da kom de fram med en torsjons-stiv wire og en svivel oppe og nede, og en trommel med endeløs innsnurrings-line. Det seilet som kunne ta best høyde fikk nr 0 . https://www.northsails.com/blogs/north-sails-blog/north-code-sails-defined Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Wire forlik vil vel kreve en annerledes pakking, med tanke på å gjøre det hele fra cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Code 0 - teknologien har utviklet seg enormt siden de første slike seil kom på 90-tallet, både på materialsiden og ikke minst hvordan regelverkene har endret seg rundt dem. Egentlig er det slik at alt fra flate assymetriske spinnakere med veldig kraftig forlik, til rene krysseseil (Jib Zero) som i grunnen er fokker med sitt eget forstag innebygget, faller inn under Code 0-begrepet. IMOCA'ene, som vel er de monohulls som har gått lengst innen seilutvikling (og har begrensning bare på totalt antall seil), har vanligvis 3 Code 0's (av 8 seil totalt): J0, som er et rent krysseseil for lite vind, Fractional 0 (FR0), som er for mer vind og litt lavere vinkler, og Masthead Zero (MH0) som er mer et medvindsseil. Ikke alle IMOCA'ene har gennaker lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 24.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Hvor kommer så parasailor inn i bildet? er det i tillegg til forseil eller i stedet for? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Glenfiddich skrev 51 minutter siden: er det i tillegg til forseil eller i stedet for? I stede for https://www.fbyachting.it/EN/parasailor_eng.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
enslagsgjest Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 tobixen skrev for 6 timer siden: (Jeg ønsker meg noe som kan oppføre seg under laber platt eller nesten platt medvind med noe bølger på sjøen - er "Code0" noe jeg burde undersøke?) Elvström Blue Water runner. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Glenfiddich Svart 24.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Greit, nå er det torsdag kveld og da har jeg vel ligget her i Esbjerg i to uker. Spørsmålet gjelder should I stay or should I go now. Jeg blir. Til jeg får fikset diesellekkasjen og det er et rimelig greit værvindu. Jeg synes det ser ut som et sørgående uvær om en uke, og med litt flaks kan jeg komme inn på slutten av det og surfe på bølgene inn i ei sluse i en eller annen kanal i Nederland. Det som er kjipt er å forlate dem i marinaen her, for det er en gjeng med førsteklasses folk. Men sånn vil det kanskje alltid føles. Nå er jeg så heldig at fra naturens side har jeg fått egenskapen til å raskt få nye venner, men baksiden av medaljen er at det blir mange å si farvel til, som jeg ofte aldri ser igjen. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Dalurfjall skrev for 5 timer siden: Wire forlik vil vel kreve en annerledes pakking, med tanke på å gjøre det hele fra cockpit. Min rigging er slik at jeg lager et "ekstra forstag" ved å koble et dyneemafall sammen med spinnakerbom nedhal. Strammer godt, kroker stormfokken på dette, og heiser den med et annet fall. Jeg har ikke fått testet dette i stormforhold enda, men jeg synes det ser ut til å bli stramt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 24.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Det er funny, noen personer som jeg ikke har snakket med på tiår, eller i det hele tatt, har tatt kontakt etter at jeg har lagt ut på eventyr. En av dem er en seilekompis av fattern som er long time dau nå, fattern asså, la meg til som Facebook-venn. Seilekompisen, asså. Jeg sa, dude, bli med da, han sa nei, har ting å gjøre, har ting å føre. Jeg sa, jeg vet ikke hvor nære dere var, ta en runde og tenk deg om. Det blir ikke lange tiden borte, sa jeg, hvis ikke du vil bli med lenger. Jeg vet ikke hvor nære dere var, fortsatte jeg, men hvis jeg hadde en kompis som til min sønn eller datter i samme situasjon ville kunne bidratt med erfaring og kunnskap i en sånn seilas, så ville jeg forventet det. Han ble stille etter det, men hvor gode kompiser de var og hva de betydde for hverandre vil vel vise seg! Jeg hadde lett sagt opp jobben for mine beste venner. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 4 timer siden: Hvor kommer så parasailor inn i bildet? er det i tillegg til forseil eller i stedet for? Parasailor er bare en symmetrisk spinnaker med hull i. Fint seil for de som vil drive med vinden. For de som vil seile er en normal spinnaker mye bedre. tobixen skrev for 9 timer siden: (Jeg ønsker meg noe som kan oppføre seg under laber platt eller nesten platt medvind med noe bølger på sjøen - er "Code0" noe jeg burde undersøke?) Nix. På din båt er det nok lite som kan konkurrere med en normal symmetrisk spinnaker. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Code0 Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 4 timer siden: Hvor kommer så parasailor inn i bildet? Jeg har aldri seilt med det. Mye info i denne artikkelen http://www.langemaritime.no/parasailor/ Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 25.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 10 timer siden: hvis jeg hadde en kompis som til min sønn eller datter i samme situasjon ville kunne bidratt med erfaring og kunnskap i en sånn seilas, så ville jeg forventet det. ... Jeg hadde lett sagt opp jobben for mine beste venner. Tror du kanskje legger lista en smule høyt ift. hva du burde kunne forvente av andre mennesker. Han har kanskje andre forpliktelser, familie, utgifter som må dekkes, er syk, har blitt redd for å seile osvosv. Det fins mange potensielt gode grunner til at han ikke bare hiver seg rundt og blir med sønnen til sin tidligere kompis på eventyr Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 25.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 Nei nei, hvem har vel ikke anledning til å kaste jobb og forpliktelser på sjøen for å bli med en ukjent seiler på heisatur midtvinters? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Code0 Svart 25.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 13 timer siden: Han ble stille etter det, men hvor gode kompiser de var og hva de betydde for hverandre vil vel vise seg! Jeg er enig med Maika her. Kompisen seilte på 70 tallet, det er 50 år siden. Bli med på en liten båt (28 fot?) dårlig utstyrt, med diesellekkasje, tvilsomme seil etc-etc, ut i Nordsjøen retning Engelske kanal i slutten av oktober med en uerfaren skipper; 'ut på halen av en storm for surfe til Amsterdam' med en skipper som går og legger seg og bommer 90° på Danmark første natta og blir tauet inn av danske RS en uke (?) senere. Greit at du legger ut på tur uten å vite om du kommer tilbake, men at du kritiserer andre for å takke nei syns jeg er feil reaksjon. Nå blir det ikke storm i dag, ser bra ut for helgen vindmessig ifg Windy. Medstrøm / motstrøm, motor / marsj-fart, timer med dagslys etc må tas med i beregningen for mulig avansement utaskjærs. Du har fått tips om en innaskjærs rute, hvorfor tar du ikke den? Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 25.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 Nei, jeg forventer jo ikke at han blir med. Det er i realiteten en invitasjon fordi det hadde vært kult. code0, Jeg hadde ingen rute plottet, og siktet ikke på Danmark. Jeg var på seiltur. Da jeg til slutt valgte å gå i land på vestkysten av Danmark var det etter halvannet døgn øst-vest-øst uten å vinne noe særlig fremgang sørover. Med andre værforhold kunne første havn vært hvor som helst unntatt nordover. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 Vi kjøper den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.