Glenfiddich Svart 26.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2024 Hvis det er noen her som har blitt inspirert og er klar til å ta steget, men mangler båt, og har ca samme finansielle begrensninger, så er dette en båt til salgs som jeg ville vært all over: https://www.finn.no/369571661 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2024 tobixen skrev On 24.10.2024 at 13.04: (Jeg ønsker meg noe som kan oppføre seg under laber platt eller nesten platt medvind med noe bølger på sjøen - er "Code0" noe jeg burde undersøke?) Sun Flyer skrev On 24.10.2024 at 22.21: Nix. På din båt er det nok lite som kan konkurrere med en normal symmetrisk spinnaker. @tobixen så her har jeg gjort….. jeg har en 140/150 genua på yttre rullen og en kryssfokk på inre….. i tilegg ett genakker-peke som jeg kan trekke frem fram, syns på bilden…..gennakern har jeg i strømpe, (angrer litt på att jeg ikke valgte sånn evighets-rulle på den!) sen har jeg en rein stormfokk som jeg kan hekte om den inre rullen, men den har jeg aldri brukt ! på platt lens så kjører jeg enten bare storgenuan eller butterfly eller gennaker, litt beroende på hur lang tid vi går på den bogen. Og det er veldi skjelden det er plattlens, og det går ju å undvike jeg seiler nesten enbart med fruen….dvs nesten singlehanded, (hun er flink, styrer, navigerer etc etc, men att styre etter vinden samtidig som hun skall kontrollere to spinnaker-gajjer, samtidig som jeg på førdekk skall jonglere med en spinnakker-bom o over 100 m2 spinnaker……der er ikke vi……-spinnakern ligger hjemme, den har vi ikke med på turen ned til Middelhavet. ett alternativ til seilføring på to ruller har min kompis på sin båt, han har ett code-seil på yttre rullen og en 120genua på inre, dette funker veldigbra også Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
J-Å Svart 26.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2024 Sun Flyer skrev On 24.10.2024 at 22.21: Nix. På din båt er det nok lite som kan konkurrere med en normal symmetrisk spinnaker. Symmetrisk spinnaker gir nok mest fart på platt lens (når den står). Men det er også mulig å seile "butterfly" med en gennaker (trolig også med en som faller inn under Code_0 begrepet). Altså få den til å fly i lo (på motsatt side som storseilet). Hvis jeg seiler vanlig med gennaker, og begynner å slite med at det blir for lavt, så jibber jeg av og til bare storseilet, og går "butterfly" platt lens en stund. https://youtu.be/CgLgILh-fI8 Et annet alternativ er å rigge spinnakerbom, og la en bras overta oppgaven til tackline. https://youtu.be/qRn4_UYQR_w Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 28.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2024 Oppdatering: I går var jeg invitert med hjem til middag og endte opp med å få en bok som dansken mente var i min gate, en klassiker, "Stormy" av Svend Bøllesbille. Jeg leste boken ferdig før jeg klarte å legge meg til å sove. Den var som bloggen til dansken med Junkeren, bare bedre. Han skildrer godt gledene og utfordringene ved å navigere gjennom vanskelige forhold på lavbudsjett, og skildrer på en god måte livet på langseilas og viktigheten av å medbringe ting som for eksempel gevær og kondomer. Jeg har ingen av dem, men skjønner nå hvor viktig det er å ha det i tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2024 Gevær kan kanskje være livsviktig til tider, men det er også noe som garantert får deg i trøbbel med myndigheter dersom noen tollere bestemmer seg for å endevende båten :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart 28.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2024 Gevær? Da ber du om trøbbel i veldig mange land.. Jeg har dette, det holder: Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2024 4 minutes ago, Valkyrja said: Gevær? Da ber du om trøbbel i veldig mange land. Bare hvis båten blir ransaket. Jeg ville ikke tatt sjansen ... men jeg kan legge til at det så langt ikke har skjedd med meg :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart 28.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2024 Det er det rareste. Jeg er rimelig sikker på at jeg postet et innlegg, som ikke vises. Dersom innlegget ble slettet på grunn av at jeg gikk for langt i retning feil innhold så hadde jeg satt veldig pris på å få en melding fra administrator om årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 28.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2024 Hvis tanken er mot pirater så har man eskalert og da må man gjøre rent bord ellers er man garantert ferdig. Andre seilere vil ikke takke deg når piratene går mer hardt ut i fremtiden. For selvberging er nok bue mer praktisk, ikke minst med tanke på rust. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 28.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2024 tobixen skrev 5 minutter siden: Bare hvis båten blir ransaket. Jeg ville ikke tatt sjansen ... men jeg kan legge til at det så langt ikke har skjedd med meg :) Mulig det er litt trynefaktor; de jeg kjenner med gamle båter på lavbudsjettstur har konsekvent fått ubudne gjester. Men har jo ikke skjedd meg så langt utenfor Norge. Fordelen er at jeg kan gå fra den over alt da, ettersom den ser verdiløs ut. Aldri hatt innbrudd utenom en kar som prøvde å gå ombord en kveld for en måneds tid siden mens lyset var av. Sikkert bare en nysgjerrig tenåring. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 28.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2024 Dalurfjall skrev 3 minutter siden: Hvis tanken er mot pirater så har man eskalert og da må man gjøre rent bord ellers er man garantert ferdig. Andre seilere vil ikke takke deg når piratene går mer hardt ut i fremtiden. For selvberging er nok bue mer praktisk, ikke minst med tanke på rust. Det er min tanke også. Dersom de har skytevåpen, så har man lite å stille med med pumpehagle eller spennelåsgevær mot en kalashnikov eller tre. Dersom de bare har macheter derimot, så funker vikingteknologien min fint. Stridspiler er litt dårlig til jakt, burde nok hatt med litt fuglepiler Men det hele er egentlig med i tilfelle jeg finner en middelalderfestival jeg kan stikke innom. Har klær også, pleier å være med på vikingmarked hjemme Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 28.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2024 Jeg har sølvmerket fra militæret, men det er med fast grunn under føttene. Noen av de samme prinsippene gjelder nok også i bølger, for eksempel ikke skyt når du merker at du er uttafor. Men alvorlig talt: Til O Store Administrator på dette forumet: Jeg trenger tilbakemelding på årsak for sletting av innlegg. Hvis ikke lar jeg dette være mitt siste innlegg. Fordi jeg trenger takhøyde eller begrunnelse for hvorfor det ikke lar seg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 28.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2024 Du burde vel skjønne at ditt innlegg var upassende, så til de grader. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2024 Uten å ha lest innlegget, vi lever i år 2024, verden er full av lettkrenkelige individer, det du poster må du leve med å ha postet i et evig liv, og man må regne med at både barn og lettpåvirkelige personer leser innleggene. Det er bare å akseptere at enkelte innlegg forsvinner i sensuren. Av og til er det kanskje til ens eget beste, kanskje man en dag vil takke moderator for at akkurat dét innlegget ikke slapp gjennom nåløyet. Andre ganger er det kanskje moderator som angrer på å ha moderert feil, ingen er feilfri. Du står fritt frem til å forlate forumet, men jeg håper du blir. Facebook er ikke akkurat noe bedre alternativ. (Jeg savner gode, gamle Usenet) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2024 Blanding av skytevåpen, grøftefyll og dop ble nok litt i overkant skal du se. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 17 timer siden: Oppdatering: I går var jeg invitert med hjem til middag og endte opp med å få en bok som dansken mente var i min gate, en klassiker, "Stormy" av Svend Bøllesbille. Jeg leste boken ferdig før jeg klarte å legge meg til å sove. Den var som bloggen til dansken med Junkeren, bare bedre. Han skildrer godt gledene og utfordringene ved å navigere gjennom vanskelige forhold på lavbudsjett, og skildrer på en god måte livet på langseilas og viktigheten av å medbringe ting som for eksempel gevær og kondomer. Jeg har ingen av dem, men skjønner nå hvor viktig det er å ha det i tilfelle. Stoppet firhetstrangen i Danmark eller er det konkrete seilmål på gang? Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 29.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Frihetstrangen føles ikke så trykkende nå, når jeg er på tur. Selv om jeg har ligget i havn og fikset båt så lever jeg drømmen nå. Jeg er usikker på om jeg har nevnt dette, men etter at jeg kom hit og fikk vasket klær, så luktet de svakt av diesel da de kom ut av vaskemaskinen, og jeg smilte og tenkte jess, fordi det betyr at drømmen har blitt til virkelighet: alt er våtere, vanskeligere og mer stinkete i virkelighet enn i drømmer. Jeg har brukt tid på å fikse ting, og er usikker på når og hvor ferden går videre. Båten er mer eller mindre klar nok, men det er noen ting som gjenstår. Nå er jeg dessuten usikker på om jeg skal fortsette med oppdateringer her, fordi jeg fikk en sånn kjip følelse av sensur-regime hvor noen ting er ikke lov å snakke om, og at grensen er ganske arbitrær. Da synes jeg at det blir litt trangt og klamt. Jeg har bedt moderator om avklaring og avventer det. Det er nemlig noen topics som er litt vanskelige, og jeg kan godt gå med på at man må holde tunga rett i munnen når man snakker om slikt, men jeg har vanskelig for å gå med på totalsensur. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Glenfiddich skrev 26 minutter siden: Nå er jeg dessuten usikker på om jeg skal fortsette med oppdateringer her, fordi jeg fikk en sånn kjip følelse av sensur-regime hvor noe.....Jeg har bedt moderator om avklaring og avventer det. Å ta opp misnøye med moderering på et forum om og om igjen i en tråd er nok ikke veien å gå, det er ikke sikkert moderatorer leser tråder. Har du sendt direkte melding så får du sikkert et begrunnet svar og det finnes kanskje noe å bli klok på i teksten du leste da du meldte deg inn på forumet, forumreglene Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Akkurat der er jeg enig med Enzo -:) Til og med jeg har greid å være på dette forumet i >20 år. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Siden du uansett er i havn @Glenfiddich, så anbefaler jeg å lese Joshua slocums bok fra da han som første mann seilte jorden rundt alene i 1895. Særlig biten rundt Kapp horn er morsom; enten hadde han storm, ellers måtte han forsvare seg mot de innfødte. Sov med revolver under puta (og brukte den ved flere anledninger), og strødde spiker på dekk som vekkerklokke når de bordet han om natten. Det var andre tider den gang gitt! Er gratis e-bok, bare å google. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Sailing Alone Around the World by Joshua Slocum https://gutenberg.org/ebooks/6317 Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 23 hours ago, Valkyrja said: pleier å være med på vikingmarked hjemme Da har vi nok møttes. En håndfull tre-på klubbespisser (blunts på nynorsk) kan vel være fint å ha med for kjapp konvertering. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 29.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Morsomt at du nevner det, Valkyrja, for den boken holder jeg på med nå! Dvs, som lydbok, denne gangen. Forøvrig har jeg hatt dialog med moderator og jeg har ikke problemer med akseptere vurderingen bak sensuren. Jeg fikk tilbud om å omformulere innlegget litt, men svarte at det var ikke så viktig for meg. Det er mer det prinsippielle og årsaken til sensuren som var viktig for meg å få klarhet i, og det valgte moderator å gi innsyn i, og jeg er egentlig relativt enig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 Det var bra. Du virker til å være en reflektert fyr som vet å uttrykke deg. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 30.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 Takk, Hulda, det var en hyggelig tilbakemelding. Og selv om jeg hadde håpet at det skulle være mulig å konkludere med det før side 32 i tråden, er det sikkert plenty folk som fortsatt bare står og venter på passende øyeblikk til å idioterklære. Men sånn er det bare. Oppdatering: Det desidert verste med båtlivet er den elendige senga. Til slutt begynte ryggen å verke og jeg innså at tiltak må gjøres. Jeg gikk til innkjøp av utstyr, og gikk løs på interiøret for å få gode festepunkter for hengekøye: Kun ett aktuelt sted for høyeste opphengspunkt, på grunn av lengden på hengekøya og øvrige plassbegrensninger. Litt vanskelig tilgjengelig inne i elektronikk-hjørnet, og saga måtte tråkles inn gjennom laderegulatorer, ledningekaos, vhf og gammelt men noen ganger brukbart navigasjonsutstyr. Deretter butylteipe inn mot det litt ujevne glassfiberlaget, butylmasse inn i borehullet, butylteipe på andre siden ute i kanten av cockpit med en M8*40mm karosseriskive i rustfritt stål og til slutt stramme til to muttere på bolten. Hengekøye-oppgraderingen er i skrivende stund en fantastisk suksess! For en eventyrlig bedring i komfort! Det nest kjipeste med båtlivet har vært å lage mat i en kaffekjele. Ja, jeg glemte å ta med kokeutstyret, blant annet. I dag gjorde jeg som anbefalt og gikk til anskaffelse av en trykkoker. Snart skal maten se sånn ut: Forøvrig gir det mening å pante tomgodset her i Danmark. To og en halv bærepose tomme ølbokser gir ganske nøyaktig 1 brett øl i pant. Perfekt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.