Glenfiddich Svart 7.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 Forøvrig: Erfaringen med denne ekspedisjonsbåten har gjort at jeg setter langt større pris på egen båt. Min båt er dritbra, og jeg ville langt heller seilet alene med min enn med denne, som var designet av en eller annen legendarisk båtdesigner. Med flere folk blir det et vanskeligere valg. En viktig faktor tatt med i beregningen er at min båt mangler overbygg på cockpit. Det er digg å ha i Nordsjøen i November. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 9.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2024 Ikke dra hjem, var det noen som sa. Drar man hjem kommer man neppe tilbake. Jeg var veldig bevisst den utfordringen og løp med skylapper for å få gjort det jeg måtte og ingenting annet. Nå er jeg på tilbaketur, denne gangen ombord i en av de store båtene som bidrar til den interessante forvirringen i nattemørket. Hvor langt unna, hvilken kurs, må jeg vike? Nå er største utfordringen å ikke forspise seg i buffeten! I bagasjen har jeg med en gammel genoa, masse utstyr til byssa deriblant keramikkfat og -krus, bestikk og alt det nødvendige til allsidig matlaging. Jeg har lært at det er viktig med skikkelig kjøkken, og jeg vil bort fra begrensningen med turkjøkken. Ellers har jeg tatt med en del klær (det er for lite med én bukse) og noe elektronisk utstyr deriblant batterilader for AA og AAA og to forgrenere hvorav én jordet. Noen klær har jeg vakuumpakket, i tilfelle jeg blir invitert på middag og trenger å ha rene og tørre klær som ikke lukter båt. Jeg har også vakuumpakket en bok som jeg har tatt med. I tillegg har jeg tatt med utstyr egnet til å holde varmen i cockpit. Alt har fått plass i to kolli, store, inkludert redningsvesten og flytedressen som jeg tok med på seilturen. Og så skal det hele få plass i båten uten at ting ligger og flyter. Den tid den sorg. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.November.2024 Link til dette innlegget Svart 9.November.2024 Moro å følge deg, så takk for oppdateringene :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Glenfiddich Svart 9.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2024 Tilbake i Esbjerg ble jeg hentet på togstasjonen av assisterende marinasjef, og i takknemlighetens ånd ble jeg med til verkstedet etter å ha sluppet av tingene mine i båten, og hjalp til å pusse opp et gammelt søkelys han holdt på med. Jeg fortalte ham at i morgen er siste dagen som jeg har betalt for og at jeg i løpet av kvelden må bestemme meg for om jeg drar i morgen eller betaler for en måned til. Nå har jeg folk som venter på meg i Hamburg men jeg er redd for marinakostnadene når jeg drar fra Esbjerg. Basert på økt erfaring har jeg vurdert soloseiling gjennom den engelske kanal som uaktuelt. Som tidligere nevnt har jeg en kompis som har sagt opp jobben for å bli med på denne turen, han forteller at nå er nøklene levert tilbake til arbeidsgiver og han er ferdig, men det er noen omstendigheter på hjemmebane som gjør at han ikke er klar til å bestille billett ennå, men jeg synes det er en god idé at han flyr til Amsterdam og at vi møtes der. Og jeg synes det er vanskelig å reise fra flotte, trivelige og billige Esbjerg før jeg vet mer presist når han er der. Vente på ham? No problem. Sammen er vi Dream Team. Men vente hvor? Og hvor lenge? Så nå er jeg litt der at økonomiske hensyn gjør valget litt mer komplekst enn det kunne vært. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 9.November.2024 Link til dette innlegget Svart 9.November.2024 Du har vel anker og jolle? Trenger vel ikke marina. Plenty av steder å ankre i Nederland. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
tobixen Svart 9.November.2024 Link til dette innlegget Svart 9.November.2024 Jolle manglet tror jeg. Jeg har greid meg måneder i strekk uten å betale for marina, tidvis uten jolle (Jarle Andhøy greide seg også tidvis uten jolle), men i en liten båt vinterstid på nordlige breddegrader er det greit å ha tilgang til landstrøm, og det er ikke smart å basere seg på å svømme lange avstander vinterstid på nordlige breddegrader. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart 9.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2024 Yup. Men jeg er enig i at det er en god idé med en jolle og det er høyt på ønskelisten. Forøvrig er det helt urealistisk med avreise i morgen og det hadde jeg innsett dersom jeg hadde tilbragt et øyeblikk i båten i forbindelse med avlevering av medbragte kolli. Fy søren. Må få litt orden i sysakene, for dette holder ikke mål. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.November.2024 Link til dette innlegget Svart 10.November.2024 Det er to ting man fort sparer inn kostnadene av: Er godt anker og en jolle. Med de marinaprisene som er lenger sør i Europa, skal man ikke ankre mange ukene før begge deler er avskrevet. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
tobixen Svart 10.November.2024 Link til dette innlegget Svart 10.November.2024 11 hours ago, Glenfiddich said: Forøvrig er det helt urealistisk med avreise i morgen og det hadde jeg innsett dersom jeg hadde tilbragt et øyeblikk i båten i forbindelse med avlevering av medbragte kolli. Fy søren. Kjenner følelsen. Selv uten et lass med "nye ting" ombord, så blir det gjerne slik når man har ligget lenge på flatt vann på samme sted og drevet med litt vedlikehold og diverse ... plutselig er det en større jobb å gjøre båten sjøklar. 11 hours ago, Glenfiddich said: Må få litt orden i sysakene, for dette holder ikke mål. Minnes en gang i gjestehavna på Sandvika, hvor en nabobåt spurte etter å få låne sysaker. Vel, orden i sysakene har jeg kanskje ikke, men jeg vet hvor jeg finner sysakene, og det er det viktigste! :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart 10.November.2024 Link til dette innlegget Svart 10.November.2024 Marinaprisene i Tyskland og Nederland er ikke verdens undergang @Glenfiddich; billigere enn i Danmark dersom man betaler for en dag av gangen. Går jo også fint å ankre uten å dra i land; fra Brunsbuttel til Belgia rodde jeg ikke iland før Nederland. Bare å handle og fylle vann et par dager i uken i marina, null stress. Men anbefaler selvfølgelig jolle! Jeg har west 250 light; billig, og tar lite plass. Tar 5 minutter å blåse den opp. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.November.2024 Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 Valkyrja skrev for 14 timer siden: Marinaprisene i Tyskland og Nederland er ikke verdens undergang @Glenfiddich; billigere enn i Danmark dersom man betaler for en dag av gangen. Atlantsiden av Frankrike er helt OK også…… vi hadde møte med SXK Middelhavsseilerne i Gøteborg, igår, ett interessant foredrag med en som gått Canal du Midi, mange flotte bilder, han gikk der jul/nyttår for ett par år siden…….mye dritt i vannet som tettet kjølvannsinntagen ett par ggr. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tom Rør Svart 11.November.2024 Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 Hvis du kjeder deg, burde du ta fergen til Fanø og ta en liten sightseeing. Veldig fint der. Det går buss på øya, så det er lett å komme seg rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 15.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2024 Ja, altså, hvis det skulle skje at følelsen av å kjede seg dukker opp, så er det nok tunga på vektskåla og vel så det. Da er det bare å kaste loss. Hele poenget med turen er jo nettopp det å dra ut på eventyr og vende ryggen til all kjedsomhet og rutine. Men så har det kommet litt overraskende på at jeg ikke trengte å komme lenger enn til vestkysten av Danmark for å oppleve livet på langseilas. Det dreier seg ikke om antall dager på havet, men alle nye bekjentskaper, og samholdet og det daglige livet i et slikt lokalsamfunn med skiftende medlemmer. Og selv om jeg har trivdes godt her så føler jeg at det skal kunne gå greit å vinke farvel snart. Det begynner å bli kjølig her også. Og færre folk. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 17.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2024 I dag kom det litt snø i luften. Usj. Det skulle jo liksom være kokosnøtter. Det begynner å bli på tide å dra, og det har vært en fin erfaring å gi så mye tid til ett sted. Jeg trodde før avreise 1. oktober at jeg skulle ha langt mindre interesse av det sosiale i lokalsamfunnet i og rundt havna, men surprise surprise, liksom, det er som rosinen i pølsa, eller melisen på kanelbollen eller snacksen til ølla, liksom. Ja takk, liksom. Unntatt rosinen i pølsa hvis man må ta det bokstavelig. Poenget er at man får venner for livet i havna, hvis man bare er litt åpen. Følelsen av at det går bra å dra snart fører med seg en positiv forventning om hva som dukker opp i neste havn. Hvem møter man der? Sikkert en hel mengde trivelige folk. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 om du har noen ledige stunder anbefaler jeg deg å lese bloggen til Sanden (https://vaare.no/). Etterhvert gikk han over til Facebook, men du finner hans blogginnlegg fra tiden han seilte nedover her. Han har masse flotte beskrivelser av sine møter med folk underveis, og det er masse tips om fine steder å besøke. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 @Framtiaveldig flott båt….spes innvendig ! Glenfiddich skrev for 6 timer siden: ………….. Poenget er at man får venner for livet i havna, hvis man bare er litt åpen. @Glenfiddich , tror du kommer oppleve mer av dette ju lenger syd du kommer ! da vi låg på Elba, Italien kom nabo-båten over med en flaske Prosecco, de tykte det var så kult, med en svenskflagget båt ! å så fortalte de om alle plasser ned italienske kysten vi bare må besøke……. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 For min del, det var i Bulgaria og Romania det virkelig tok av - der ble jeg invitert på vin så snart jeg la til kai. En gang snek jeg meg ubemerket inn i Constanța midt på natta, men neste morgen var det ingen nåde - det begynte med øl hos naboen, og det var nærmest som at han hadde et mål om at jeg skulle være full før lunch. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart 18.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Framtia skrev for 11 timer siden: om du har noen ledige stunder anbefaler jeg deg å lese bloggen til Sanden (https://vaare.no/). "Det farligste er ikke om jeg dør, men om jeg slutter å leve" Hvor langt kom han? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Han er hjemme i Norge igjen nå. Han har nesten 5000 følgere på Facebook, og jeg har hatt stor glede av hans innlegg nå i omtrent 8 år. Så anbefaler å henge deg på :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Glenfiddich Svart 20.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2024 Nå er det fandenme kommet frost på brygga! Ikke bra. Og folk har begynt å pakke seg inn også. Det kom gående en ung fyr med lue og tykk jakke og da jeg hilste og stoppet ham og spurte hvilke båt han bor i så var det en usikkerhet i ansiktet hans som ikke ble bedre av at jeg switchet over til engelsk, og så gikk det et halvt øyeblikk til før det gikk opp for meg og jeg utbrøt "Peder, for faen, det er jo deg!" Det var en av de nye. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 20.November.2024 Link til dette innlegget Svart 20.November.2024 Du får trøste deg med at det er meldt snø hos meg i morgen. Hjelper ikke å være lenger sørpå når de fordømte alpene ødelegger med iskald vind Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.November.2024 Link til dette innlegget Svart 20.November.2024 Jeg har svømt i sjøen hver dag de siste dagene. Men, det må sies at jeg er gæærn nok til å ta korte svømmeturer vinterstid i Oslofjorden også :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart 21.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 tobixen: hvor varmt er det der du er? Valkyrja: nøyaktig hvor langt har du kommet? I dag på morgenkvisten var jeg ute og gikk en tur og på et jorde stod en fyr og kastet frisbee. Han kastet dem langt. Jeg spurte hei, står du her og kaster frisbee, han svarte ja, hver dag! Han fortalte videre at på motsatt side av fotballstadionet ligger det en rimelig bra 18-hulls frisbeegolfbane. Dette er interessant fordi et par av dem jeg fikk kontakt med på danskebåten var frisbeegolf-spillere, og fortalte at noe av det kuleste de kunne tenke seg man kunne gjøre med en seilbåt ville vært å seile sørover i Europa og spille frisbeegolf på alle banene man passerer. De fortalte om en app som viser alle baner. Jeg tenker why not. Det er jo gøy å kaste frisbee! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Frolfing er gøy, og med udisk-appen finner du alle baner. Jeg har selv i flere år lagt opp båtferien slik at jeg har kunnet spille masse flotte baner nedover kysten her hjemme. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Glenfiddich Svart 21.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Google-søk finner frolf.com og "Frolfing is what you’re doing when you are playing Frolf. The urban dictionary has the best definition of Frolfing. It is when you’re having a Frolf Game. Frolfing is more than just a thing you are doing. Frolfing is a way to be in the world. It is a way to play, interact, socialize, and live. It has to do with having fun, without interrupting or disrupting other peoples lives." Men det er bare vanlig frisbee golf, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.