enslagsgjest Svart 21.Mars Link til dette innlegget Svart 21.Mars Maika skrev 1 time siden: Man kan også bruke påler (forutsatt at de er solide nok), og bare planker e.l., men som Ask sier er det lurt å sjekke bunnforholdene. Mye om dette på nettet: https://forums.sailboatowners.com/threads/best-way-to-handle-grounding-with-tide-going-out.158783/ https://www.tidallife.com/intentional-grounding-a-sailboat/ Jeg hadde nesten vurdert å få laget noen "grounding legs". Hvis man ikke har et stort budsjett til slippsetting, så har man fortsatt alltid god mulighet til å få satt båten på land, så lenge man er i områder med mye tidevann. Det kan også være gunstig hvis man går på grunn og tidevannet innhenter en. Man vil jo ikke ende opp sånn: Litt bilder til inspirasjon: Jeg er en slags gjest Link to post
tobixen Svart 21.Mars Link til dette innlegget Svart 21.Mars Jeg har sammenleggbare sykler om bord, de kan være veldig nyttige på landturer, men aldri om jeg ville tatt det med meg på en SUP ... og neppe heller i en oppblåstbar kajakk. Det er såvidt det er mulig i mini-jolla jeg har nå. Er man to ombord, så går det svært ofte an å kjapt lande moderskipet ved en brygge/kai og så la én person hoppe i land med bagasjen. Det kan fungere når man er alene ombord også, sykler kan jo ofte låses fast, men det er litt mer utfordrende når man er alene. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart 21.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars Ask skrev for 6 timer siden: Hugs det gamle ordet om at "next time you help somebody else". Ja, det samme sa den første bestevennen min her i havna da jeg spurte hvordan jeg kunne gjøre gjengjeld. Med andre ord, riktignok, pay it forward. Og prøver man å passe inn i rollen som hjelpsom og trivelig båtfolk, så går det av seg selv uten at man trenger å tenke særlig over det. Jeg er tilhenger av konseptet, og ser på felleskapsfølelsen som en av de beste delene ved båtlivet. Link to post
Glenfiddich Svart Søndag 15:12 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 15:12 Plutselig var pakken fremme. Dersom man har en rimelig bra tralle kan man drasse med seg den opplåsbare kanoen flere kilometer uten at man merker at den veier 16,5 kg med pumpe og årer. Det frister å pakke den opp og prøve, men det må vente. Link to post
Maika Svart Søndag 22:23 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:23 Da jeg stilte meg positiv til å bruke en kajakk som lettbåt, og skrøt av egenskapene på de vi har hatt, så var det med med referanse til en kajakk i en annen prisklasse en den du har kjøpt der, tror jeg ;) Link to post
Glenfiddich Svart Mandag 08:08 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 08:08 Ja, det frykter jeg også. Men av 29783 reviews på amazon får den 4.4 av 5 stjerner og er den mest solgte i kategorien touring kayaks. Så det kan vel slå begge veier. Forhåpentligvis holder den lenge nok til å gi et inntrykk av om hvorvidt denne typen farkost har noe for seg. Jeg leste forøvrig en kommentar et sted om at en spesialtilpasset bunnplate er en smart oppgradering på denne. Det skulle visst føre til bedring av både sjøegenskaper og komfort. Link to post
Glenfiddich Svart Mandag 12:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 12:51 alphaman skrev On 19.3.2025 at 20.08: hva er tillstand på motor Den går som ei klokke! I dag var første prøvetur, bort til pumpestasjonen og tilbake. Den startet på første, og fikk stå noen minutter på tomgang før jeg testet den i gir med fortøyning. Det føltes trygt nok til å prøve, og det gikk kjempefint! Link to post
Glenfiddich Svart Mandag 13:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 13:15 Angående avreise så har jeg lyst til å vente til slutten av april, helst ikke senere enn ca 1. mai, fordi det ligger an til at vi kan bli en karavane eller hva det heter på seilspråk. Nå er det fire andre båter som har lyst til å bli med, hvis vi regner med den som bare skal bli med for å ta Kiel-kanalen. En av båtene er en svenske som jeg har skrevet om tidligere. Han var førstemann som spurte. Og de to siste har brukt altfor lang tid på å pusse opp gammel båt. De har gått litt lei av prosjektet og begynt å tenke på å gi opp. Jeg tenker at ved å invitere dem med og tilby å hjelpe til, så kan de bruke det som motivasjon for å bli ferdig nok. Skippertak, vel? De har sagt ja, de har gitt uttrykk for at de vil prøve å rekke det. Men tiden vil vise om de lykkes. edit: nå blir det også snakket om på klubbhuset. Og vi er 5. Det nye tilskuddet er en båt som er på land nå, men som vil prøve å rekke det. Jeg kjenner glede over å kunne bidra som inspirasjon for andre som har drømmen! Det gjelder dere der hjemme også! Hvis noen kan bli klare til å bli med, så heng på! Jeg står som et eksempel på at man klare det med et minimum av planlegging, og selv om det er åpenbart bedre med mer planlegging og høyere budsjett så kan drømmen gjennomføres bare hvis man gjør. Dessuten: selv med lite erfaring er det relativt lav risiko for å dø. edit 2: på klubbhuset ble jeg forresten dultet i siden av en danske som sa at han trodde "admiral" var en tittel jeg kunne bruke hvis jeg kontrollerte flere båter. Nå har jeg selvfølgelig ingen illusjon om å kontrollere noen som helst, men hvis jeg ble spurt om hvorfor så ville jeg sagt at jeg seiler for frihet. Under det flagget kan jeg seile. Link to post
Glenfiddich Svart Tirsdag 20:13 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:13 Forøvrig er det en litt kjip greie igjen, relatert til å ikke være hjemme; å gi datteren beskjed om at det nærmeste vi kommer familiefestival i år er gammeltantes 100-årsdag og at hun må reise dit aleine, liksom med fly første gang aleine: Hun tok betenkningstid og sa nei takk. Litt rart å være der uten den som gjør at jeg er der, sa hun. Link to post
Arne2 Svart Onsdag 22:13 Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:13 On 3/24/2025 at 2:15 PM, Glenfiddich said: Jeg står som et eksempel på at man klare det med et minimum av planlegging, og selv om det er åpenbart bedre med mer planlegging og høyere budsjett så kan drømmen gjennomføres bare hvis man gjør. Dessuten: selv med lite erfaring er det relativt lav risiko for å dø. Må faktisk tilstå at jeg står som et eksempel på det motsatte. Hadde en hav tanke om at det kanskje hadde vært litt interessant å reise litt langt med seilbåt, men først så måtte jeg "kladde litt" ved å lære meg alt om seilbåter og båtreparasjoner. Så kjøpte jeg meg en gammel 32 fot seilbåt og fikset opp den. Så var det å trene seg opp til dårlig vær ved å dra ut i alt det dårlige været som fantes, gjennom en periode på ca 1 år. Ved en anledning, så sto politi og brannvesen og ventet på meg ved ankomst, og politiet var veldig sinte og kjeftet på meg for at jeg hadde dratt ut i min gamle båt, på en dag da all skipstrafikk var kansellert. Jeg ville bli anmeldt for "uaktsomhet", fikk jeg vite. Jeg svarte da at uaktsomhet det er å dra ut på storhavet uten først å ha trent på dårlig vær, det må vel være det som er å være "uaktsom". Siden så har jeg ikke hørt noe mer om den saken. Etter en slik tur så kunne man være både gul og blå og forslått, og det kunne jo ta en ukes tid å bli "frisk" igjen etter en dag på sjøen. Da slo det meg en tanke: Kunne jeg ha tenkt med å holde på med dette i ukesvis i strekk, uten å ha mulighet til å avbryte på kvelden? Konklusjonen var den at det kunne ikke være særlig behagelig eller noe å trakte etter. Nå ombord i min tredje gamle seilbåt, så er konklusjonen egentlig den at det ikke dreier seg om å komme langt eller noe sted som helst, men heller om gleden ved å være på sjøen. Å overnatte i uthavn eller i gjestehavn, og å legge merke til alle detaljene i været, alt dyreliv, osv, det har alt sin sjarm, og så er jo de fleste folkene man treffer i marinaen og i båthavnene stort sett bare hyggelige folk. I dag så er nok drømmen heller å seile fra havn til havn langs norskekysten og alltid være godt fortøyd ut på kvelden. (Har man kommet for langt nord, så kan det jo ta litt lang tid å vente på mørket.) Link to post
tobixen Svart Torsdag 06:19 Link til dette innlegget Svart Torsdag 06:19 8 hours ago, Arne2 said: Da slo det meg en tanke: Kunne jeg ha tenkt med å holde på med dette i ukesvis i strekk, uten å ha mulighet til å avbryte på kvelden? Konklusjonen var den at det kunne ikke være særlig behagelig eller noe å trakte etter. Jeg føler heller ikke noe stort behov for lengre krysninger, for meg er "rosinen i pølsa" å ankomme en fin og lun ankringsplass på kvelden, kunne krype til sengs, våkne opp neste dag med ny og storslått utsikt, og slappe av en dag eller to på flatt vann med muligheter for å gå turer på land. For å komme seg såpass langt avgårde som jeg har gjort, og når man også av og til har litt knapt med tid, så er det tidvis behov for å kunne seile opptil 48 timer nonstop, men sjeldent mer enn dét. Det er allikevel såpass korte etapper at man kan følge med på værvarsling og finne et fint vindu. Jeg greier det alene, men foretrekker å være tre voksne med et minimum av erfaring når man må seile gjennom natta. Forøvrig, jeg møtte en gang på en langturseiler i knøttliten båt som hadde planer om nordvestpassasjen - for seiler man Europa-UK-Island-Grønland-Canada, så er etappene aldri så lange at man ikke kan basere seg på sånn nogenlunde pålitelig værmelding. Så man kan komme seg ganske så langt uten å seile ukesvis i strekk. Jeg vet ikke, New Zealand er kanskje utenfor rekkevidde? Samt diverse mindre øygrupper i Stillehavet. Vi er jo alle forskjellige, som det ble nevnt på en annen tråd er det også folk som seiler jorda rundt alene uten andre stopp enn for å vente på mer vind. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart Torsdag 09:57 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:57 De båtene som har sagt at vil bli med videre herfra har alle forskjellige varianter av drømmen. Min drøm er også i endring. Først var Karibien et slags mål, kanskje mest i overført betydning, som et symbol. Nå er drømmen mer i retning å seile videre når rastløsheten kommer og bli værende der det føles riktig. I egen båt ser det ut som at den største utfordringen nå er organisering og plassmangel. Når jeg tømte klesskapet for å vaske bort mugg fra veggene så ble det vanskelig å finne midlertidig ledig plass til alt. Link to post
Maika Svart Torsdag 10:29 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:29 På en båt av din størrelse vil man ha veldig stor glede av et cockpit-kalesje, som i praksis gir et rom til. Uelmpen er at det koster relativt mye. Link to post
enslagsgjest Svart Torsdag 10:45 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:45 Kanskje det er verdt å bestille en Kina kopi av Sailrite på Aliexpress, og så prøve å sy kalesje selv? Eldre symaskiner er også gode, men ikke så mange med sikk sakk og walking foot. Solbeskyttelse kan også være smart å få sydd før man er i varmere strøk. Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart Torsdag 11:00 Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:00 Før i verden hadde vi bomtelt. Det mes avanserte telte jeg noen gang har sett, var en langsmal skjærgådskrysser. De hadde et arrangemet av 'kleshengere' som spilte ut bomteltet slik at det ble et skikkelig rom inni der. Ellers så er nok vi også av kategorien som når vi lander en plass vi liker oss, så blir vi der en stund. Akkurat nå er Flensburg en av de plassene vi gjerne vil tilbake til. Link to post
shipahoy Svart Torsdag 11:13 Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:13 Jeg hadde et slikt bomtelt på min Marieholm 261. Var noen planker som holdt taket oppe. Her er link til et enklere bomtelt du kan lage selv: https://www.s-billenstein.dk/Flere/BomTelt/BomTelt.htm Link to post
tobixen Svart Torsdag 11:47 Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:47 Plassmangel føler jeg at før eller siden blir et problem uansett hvor liten eller stor båt, hus eller tomt man har. Faktisk føler jeg at jeg har greid å håndtere det bedre på båten enn hjemme, for på båten er man litt mer bevisst på at det er utfordrende med plass. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erik Svart Torsdag 12:42 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:42 Maika skrev for 2 timer siden: På en båt av din størrelse vil man ha veldig stor glede av et cockpit-kalesje, som i praksis gir et rom til. Uelmpen er at det koster relativt mye. Det finnes (fantes ihvertfall) alternativer. Jeg har ett Habitent fra 2012 som den gang kostet meg ca 3500,- Jeg finner ikke igjen leverandøren på nett i farten, men det finnes sikkert alternativer.. Les litt om det her : Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Arne2 Svart Torsdag 13:10 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:10 2 hours ago, shipahoy said: Jeg hadde et slikt bomtelt på min Marieholm 261. Det der var enkelt og smart. Sist sommer da jeg lå i uthavn i regnvær, så la jeg en presenning over bommen, og jeg antar at dette da ble til noe som liknet på et enkelt "bomtelt med skråtak". Men jeg ser jo nå at hvis jeg hadde kombinert med noen planker på tvers så hadde det blitt til et nesten gratis "bomtelt" med god takhøyde og god plass. Kanskje ikke videre estetisk med en presenning, men som et midlertidig tiltak mot sol og regn, så kan det vel fungere. Link to post
Glenfiddich Svart Torsdag 14:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:59 Ja, det høres ut som en god idé! For økt komfort under seiling har jeg tenkt på å bygge en fast sprayhood, og det er sikkert lurt å tenke en avtagbar forlengelse av det. Men når vi nå først snakker om bommen, så trenger jeg hjelp med å finne passende trinser til å erstatte de som holder på å pulveriseres. Er det noen som kjenner igjen denne bommen eller disse trinsene? Det er 4 av dem i hver ende av bommen. Ved å finne produsent så håper jeg å kunne få delenummer til riktig trinse, og som bonus finne ut hva de skal brukes til :P Link to post
enslagsgjest Svart Torsdag 15:08 Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:08 Glenfiddich skrev 7 minutter siden: Ved å finne produsent så håper jeg å kunne få delenummer til riktig trinse, og som bonus finne ut hva de skal brukes til :P Ikke ha for store forhåpninger. Det er kanskje enklest å ta mål, og prøve å finne noe som matcher. Antar at de er til uthal og reveliner. Jeg er en slags gjest Link to post
J-Å Svart Torsdag 15:39 Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:39 De oppover må jo være til reveliner og evt uthal, men den til siden med blå/hvit er litt uvanlig. Kan det være til jib-preventer? Kanskje du kan bytte litt om på de, så de beste kommer der det er mest kritisk? Disse har mange trinsetyper: https://southerncross.no/trinser/ https://www.riggerne.com/produkter/60010155-skivgat-og-hjul/ Link to post
tobixen Svart Torsdag 15:44 Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:44 Jeg minnes å ha brukt hele dager på å besøke dusinvis av små båtutstyrsbutikker ved Tiber/Roma på jakt etter trinsehjul av riktig størrelse. Endte opp med å kjøpe en håndfull trinsehjul som "kanskje passet" før jeg endelig fant butikken som hadde nesten eksakt riktig dimensjon :-) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
enslagsgjest Svart Torsdag 18:25 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:25 J-Å skrev for 2 timer siden: Disse har mange trinsetyper: https://southerncross.no/trinser/ https://www.riggerne.com/produkter/60010155-skivgat-og-hjul/ Benns.se er også verdt å sjekke ut. Og Jon Mast siden du er i Danmark. Jeg er en slags gjest Link to post
Glenfiddich Svart 18 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Takk for tips om forhandlere, men ingen av dem har riktig størrelse. Men hva er riktig nok? Når størrelsen er 31×11×7? Akselhullet er 7mm, er det ok å gå for 8mm akselhull på en 7mm bolt? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn